Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pletje123 schreef:
Langs de weg lopen met mijn jonge paard vind ik niet vertrouwd ivm veel trekkers en dergelijke. De druk van het bit is ze niet gewend en aan het halster kan ze beresterk zijn! Gelukkig hebben wij een hele lange oprit![]()
Pletje123 schreef:Als je je jonge dier 5 tot 10 minuten per week longeert en daarbij goed afwisselt van hand dan heb je niet zomaar een overbelasting aan 1 hand te pakken hoor.. Ze zijn niet van suiker.
Langs de weg lopen met mijn jonge paard vind ik niet vertrouwd ivm veel trekkers en dergelijke. De druk van het bit is ze niet gewend en aan het halster kan ze beresterk zijn! Gelukkig hebben wij een hele lange oprit![]()
Ik leer haar nu steeds beter kennen, wat ook een groot voordeel is voor het rijden straks. Straks is in mei 2007, die maand wordt ze drie.
Wat betreft het inrijden van een 2,5 jarige: dat is geen nieuwe trend, maar al een oude als je het mij vraagt...
Nadya schreef:Ach, het is nou eenmaal een feit dat een ruiter een jong paard uit balans brengt. Het kost nogal tijd en een hoop werk om dat voor elkaar te krijgen.
Ik ben hoe dan ook een fel tegenstander van te vroeg inrijden.
Nadya schreef:Mijn ruim 2,5 jarige longeer ik nog helemaal niet. Hij kan al prima cirkels lopen, hoor, aan de leadrope, maar longeren, neeeeeee..... Veel te belastend. Wel werk ik hem wekelijks 'los' in de longeerbak, zodat we goed op elkaar afgestemd zijn (lichaamstaal) en dat gaat prima. Verder veel wandelen, inderdaad, over de weg. En freestyle grondwerkoefeningen, maar alles met mate, dus lekker rustig aan. De band tussen mij en mijn jonge paardje is heel erg goed. Ook al heeft hij al heel veel kracht, hij is echt sterk. Maar hij pakt 'het werk' goed op, er is wederzijds veel vertrouwen en respect voor elkaar, dus ik maak me echt geen zorgen als ik hem later in ga rijden.
Nadya schreef:Norway-girl, ik denk dat los werken toch heel anders werkt dan longeren. Hij heeft geen tuig om, zelfs geen halster. Hij loopt 'zelf', dus er is geen verbinding met een lange lijn, met jouw hand of wat dan ook. Ik heb alleen maar een leadrope in mijn handen, die ik amper gebruik, omdat hij alles op mijn lichaamstaal doet. Mijn paard en ik werken eraan om samen echt een 'team' te worden.
Loswerken, doe ik sinds kort (mijn paard is 2 jaar en bijna 9 maanden) en niet meer dan een keer in de week een minuut of 20 met zeer veel stappen. Denk jij dat dit slecht is voor een jong paard van zijn leeftijd? Ik krijg bovendien freestyle les van mensen, die dit al jaren hebben gedaan, omdat ik die methode ook echt goed wil leren samen met mijn jonge paard. Het is ook fijn dat anderen mijn lichaamshouding en manier van doen, observeren en me daarin adviezen geven. Binnenkort ga ik met hem aan de lange lijnen werken, want longeren wil ik echt pas wat later gaan doen.
Nadya schreef:Norway-girl, ik denk dat los werken toch heel anders werkt dan longeren. Hij heeft geen tuig om, zelfs geen halster. Hij loopt 'zelf', dus er is geen verbinding met een lange lijn, met jouw hand of wat dan ook. Ik heb alleen maar een leadrope in mijn handen, die ik amper gebruik, omdat hij alles op mijn lichaamstaal doet. Mijn paard en ik werken eraan om samen echt een 'team' te worden.
Citaat:Loswerken, doe ik sinds kort (mijn paard is 2 jaar en bijna 9 maanden) en niet meer dan een keer in de week een minuut of 20 met zeer veel stappen. Denk jij dat dit slecht is voor een jong paard van zijn leeftijd? Ik krijg bovendien freestyle les van mensen, die dit al jaren hebben gedaan, omdat ik die methode ook echt goed wil leren samen met mijn jonge paard. Het is ook fijn dat anderen mijn lichaamshouding en manier van doen, observeren en me daarin adviezen geven. Binnenkort ga ik met hem aan de lange lijnen werken, want longeren wil ik echt pas wat later gaan doen.
Pletje123 schreef:Als ik mijn paard longeer, Nadya, dan wil ik niet dat de longe strak staat. Die heb ik liever losjes hangen, zodat ze op eigen benen loopt. 'Aan de longe' klinkt mij een beetje raar in de oren..
Je kan je afvragen waarom de volte die je paard maakt aan de lange lijnen kleiner is dan wanneer hij los loopt. Als je je paard voldoende naar buiten drijft, hoeft de volte niet te klein te zijn (afhankelijk van de ruimte waarin je traint). Dat is dan dus een stukje training![]()
Eigenlijk.. bedenk ik me nu, spreek je jezelf dan een beetje tegen. Kleine voltes zijn niet goed wegens kans op overbelasting, maar je laat je paard aan de lange lijnen wel een kleinere volte draaien.
Nadya schreef:Ik weet wel zeker dat mijn paard anders loopt op de vrije manier die ik nu gebruik, dan aan een lange lijn. De volte die hij dan maakt, is echt kleiner, (...)
Pletje123 schreef:
Mijn doel van het longeren aan het halster is om het principe, dat ze leert dat ze dan niet om kan draaien en dus gewoon op dezelfde hand blijft in het tempo dat ik aangeef. Nog niks geen nageven (is altijd mooi als ze dat doet, maar geen doel) of met behulp van de longe ophoudingen maken...
Nadya schreef:Pletje, ik bedoelde 'groter' natuurlijk.
Als Sam los gewerkt wordt, loopt hij een veel groter rondje dan aan een longeerlijn. Weet je, ik ben met 10 dingen tegelijk bezig, terwijl ik zit te 'bokken', dus dan maak je wel eens een foutje in je woorden.... Ik ben ook maar een mens....