Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:26

Longe met de korte rondjes? Hmm of dat nou zo gunstig is?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:46

Longeren is zelfs nog belastender, omdat je constant 1 zijde (over)belast. Als je dán echt wat wilt doen met je 2,5 jarige paard ga dan lekker ernaast met 'm wandelen zodat ie ook al verkeersmak kan worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:18

Mijn ruim 2,5 jarige longeer ik nog helemaal niet. Hij kan al prima cirkels lopen, hoor, aan de leadrope, maar longeren, neeeeeee..... Veel te belastend. Wel werk ik hem wekelijks 'los' in de longeerbak, zodat we goed op elkaar afgestemd zijn (lichaamstaal) en dat gaat prima. Verder veel wandelen, inderdaad, over de weg. En freestyle grondwerkoefeningen, maar alles met mate, dus lekker rustig aan. De band tussen mij en mijn jonge paardje is heel erg goed. Ook al heeft hij al heel veel kracht, hij is echt sterk. Maar hij pakt 'het werk' goed op, er is wederzijds veel vertrouwen en respect voor elkaar, dus ik maak me echt geen zorgen als ik hem later in ga rijden.

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:31

Ik ben er geen voorstander van. Geef een paard de tijd om groeien. Het lijkt wel of door de jaren heen het gaan werken met de paarden steeds meer naar voor geschoven word. Toen ik er voor het eerst wat mee te doen had was het standaard vier jaar en dan beginnen. Een bekende paardenarts heeft toen ook gezegd hoe groter het paard hoe langer je moet wachten om te gaan beginnen.Waarom een veulen,jaarling tweejarige kopen als je toch niet het geduld hebt om te wachten totdat de paardjes er klaar voor zijn. Koop dan meteen een wat ouder paardje wel zo eerlijk tegenover jezelf en tegenover het paard.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:32

Als je je jonge dier 5 tot 10 minuten per week longeert en daarbij goed afwisselt van hand dan heb je niet zomaar een overbelasting aan 1 hand te pakken hoor.. Ze zijn niet van suiker.

Langs de weg lopen met mijn jonge paard vind ik niet vertrouwd ivm veel trekkers en dergelijke. De druk van het bit is ze niet gewend en aan het halster kan ze beresterk zijn! Gelukkig hebben wij een hele lange oprit Knipoog

Ik leer haar nu steeds beter kennen, wat ook een groot voordeel is voor het rijden straks. Straks is in mei 2007, die maand wordt ze drie.

Wat betreft het inrijden van een 2,5 jarige: dat is geen nieuwe trend, maar al een oude als je het mij vraagt...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:50

Pletje123 schreef:

Langs de weg lopen met mijn jonge paard vind ik niet vertrouwd ivm veel trekkers en dergelijke. De druk van het bit is ze niet gewend en aan het halster kan ze beresterk zijn! Gelukkig hebben wij een hele lange oprit Knipoog

Ik loop met hem langs de weg met een touwhalster, aangezien ik hem ook straks bitloos wil inrijden. Pas na het wisselen van het gebit, zal ik hem eens aan een bitje laten wennen, maar in principe wil ik bitloos met hem gaan rijden. Hij moet toch wennen aan het verkeer, anders zou ik nooit met hem buiten kunnen rijden. Wij hebben op de boerderij waar hij staat diverse trekkers e.d. staan en het is heel bijzonder om te zien hoe snel een paard daaraan went. Daarbij heeft hij geleerd (door freestyle grondwerk) mij te vertrouwen en bij me te blijven, ook al schrikt hij ergens van. Echt een methode om aan te raden, als je een paard hebt, wat niet te houden is als hij schrikt. Veel mensen verklaarden me voor gek, maar mijn paard loopt wel heel braaf met me mee inmiddels. Gewoon door alles heel rustig op te bouwen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:52

Als een jong paard nu al beresterk is, hoe gaat dat dan strakjes als ze ouder is?? Lijkt mij van belang dat ze dat nu al leert Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:58

Ja, ik snap dat ook niet echt. Ben blij dat mijn paard op de grond al zo goed met me meeloopt en op me vertrouwt.

Ligt het aan mij? Er zijn veel mensen die denken als ze erop zitten, dat ze hem dan beter onder controle hebben dan als ze er naast lopen. Ik heb liever in beide gevallen dat 'ie me vertrouwt en bij me blijft.
Ik zeg niet dat dat bij Pletje123 het geval is, maar gewoon in het algemeen, he?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:04

Ze KAN beresterk zijn Cer.

Op het erf en op de oprit loopt ze keurig netjes mee Ja En ik heb haar alleen aan een halster vast. Het hoofdstel gebruik ik daar bewust niet voor (ook niet aan de longe) om haar mond te sparen. Die moet zo zacht als mogelijk blijven.

Ik denk dat het ook een kwestie is van stijl en smaak.. zelf ben ik niet zo van touwhalsters etc. Heb daar geen ervaring mee, en wel goede ervaringen met de manier waarop het nu allemaal gebeurt Knipoog

Vind het trouwens wel ernstig dat als ik zeg dat mijn paard beresterl KAN zijn, sommige mensen meteen denken dat ze dat altijd is Nagelbijten / Gniffelen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:37

Pletje123 schreef:
Als je je jonge dier 5 tot 10 minuten per week longeert en daarbij goed afwisselt van hand dan heb je niet zomaar een overbelasting aan 1 hand te pakken hoor.. Ze zijn niet van suiker.

Ik leer haar nu steeds beter kennen, wat ook een groot voordeel is voor het rijden straks. Straks is in mei 2007, die maand wordt ze drie.

Wat betreft het inrijden van een 2,5 jarige: dat is geen nieuwe trend, maar al een oude als je het mij vraagt...

yepp over dat longeren. Ben ik met je eens. Gewoon veel afwisselen en niet te eentonig werk doen. Je kan bijv ook eens lange lijnen werk doen. Ik vindt dat een ruiter zo'n jong paard zo uit balans brengt. Maar daar zijn de meningen over verdeeld Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:47

Ach, het is nou eenmaal een feit dat een ruiter een jong paard uit balans brengt. Het kost nogal tijd en een hoop werk om dat voor elkaar te krijgen.

Ik ben hoe dan ook een fel tegenstander van te vroeg inrijden.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:34

Nadya schreef:
Ach, het is nou eenmaal een feit dat een ruiter een jong paard uit balans brengt. Het kost nogal tijd en een hoop werk om dat voor elkaar te krijgen.

Ik ben hoe dan ook een fel tegenstander van te vroeg inrijden.

ben ik geheel met je eens. Laat ze eerst maar lekker kindje blijven. Het is nooit te laat om een paard wat te leren Pling

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:37

Nadya schreef:
Mijn ruim 2,5 jarige longeer ik nog helemaal niet. Hij kan al prima cirkels lopen, hoor, aan de leadrope, maar longeren, neeeeeee..... Veel te belastend. Wel werk ik hem wekelijks 'los' in de longeerbak, zodat we goed op elkaar afgestemd zijn (lichaamstaal) en dat gaat prima. Verder veel wandelen, inderdaad, over de weg. En freestyle grondwerkoefeningen, maar alles met mate, dus lekker rustig aan. De band tussen mij en mijn jonge paardje is heel erg goed. Ook al heeft hij al heel veel kracht, hij is echt sterk. Maar hij pakt 'het werk' goed op, er is wederzijds veel vertrouwen en respect voor elkaar, dus ik maak me echt geen zorgen als ik hem later in ga rijden.

Jaja om nog even over dat longeren terug te komen. Jullie zijn zo fel tegen longeren, maar als jij je paard loswerkt in de longeerbak loopt hij toch ook rondjes. En dat is niet belastend? Hmm het zal wel

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 13:39

Onze 2,5 jarige staat sinds kort op stal. We zijn nu bezig met haar vastgezet te poetsen, enz. meelopen aan het halster (zeker nog niet langs de weg ofzo, is mij te gevaarlijk!) en ze staat in de stapmolen. Begin volgend jaar gaan we haar een keer longeren, zodat ze dat ook leert. We doen het rustig aan, niet te veel allemaal in 1x. Ze staat nu overdag in de wei, en 's avonds op stal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:01

Norway-girl, ik denk dat los werken toch heel anders werkt dan longeren. Hij heeft geen tuig om, zelfs geen halster. Hij loopt 'zelf', dus er is geen verbinding met een lange lijn, met jouw hand of wat dan ook. Ik heb alleen maar een leadrope in mijn handen, die ik amper gebruik, omdat hij alles op mijn lichaamstaal doet. Mijn paard en ik werken eraan om samen echt een 'team' te worden.

Loswerken, doe ik sinds kort (mijn paard is 2 jaar en bijna 9 maanden) en niet meer dan een keer in de week een minuut of 20 met zeer veel stappen. Denk jij dat dit slecht is voor een jong paard van zijn leeftijd? Ik krijg bovendien freestyle les van mensen, die dit al jaren hebben gedaan, omdat ik die methode ook echt goed wil leren samen met mijn jonge paard. Het is ook fijn dat anderen mijn lichaamshouding en manier van doen, observeren en me daarin adviezen geven. Binnenkort ga ik met hem aan de lange lijnen werken, want longeren wil ik echt pas wat later gaan doen.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:06

Nadya schreef:
Norway-girl, ik denk dat los werken toch heel anders werkt dan longeren. Hij heeft geen tuig om, zelfs geen halster. Hij loopt 'zelf', dus er is geen verbinding met een lange lijn, met jouw hand of wat dan ook. Ik heb alleen maar een leadrope in mijn handen, die ik amper gebruik, omdat hij alles op mijn lichaamstaal doet. Mijn paard en ik werken eraan om samen echt een 'team' te worden.

Loswerken, doe ik sinds kort (mijn paard is 2 jaar en bijna 9 maanden) en niet meer dan een keer in de week een minuut of 20 met zeer veel stappen. Denk jij dat dit slecht is voor een jong paard van zijn leeftijd? Ik krijg bovendien freestyle les van mensen, die dit al jaren hebben gedaan, omdat ik die methode ook echt goed wil leren samen met mijn jonge paard. Het is ook fijn dat anderen mijn lichaamshouding en manier van doen, observeren en me daarin adviezen geven. Binnenkort ga ik met hem aan de lange lijnen werken, want longeren wil ik echt pas wat later gaan doen.

Ik heb niet gezegd dat het slecht is hoor. Nee nee. Ik heb ook niet gezegd dat je een paard aan de hulpteugels moet doen tijdens longeren. Zeker niet!.
Er werd aangegeven dat korte rondjes lopen aan de longe slecht was. Ben ik het niet mee eens maar goed. En als jij je longelijn gewoon lang houd is het echt niet belastend voor een paard. In principe maakt het niet uit of je een lijn om hebt, kan het ook zonder doen Knipoog . Het enige is dat je met een lijn contact hebt met het paard. Thats it.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:12

Nadya schreef:

Dan vraag ik me af: in wat voor ruimte doe je dit? Is dat een rijbaan van 20 x 40 (of 20 x 60) of is dit een longeerbak/cirkel? Indien je het laatste gebruikt, dan zijn de wendingen die hij maakt los net zo groot als aan de longe.. Knipoog Dan maakt het dus weinig verschil.

Als ik mijn merrie longeer, doe ik ook veel met behulp van mijn lichaamstaal. Dmv mijn lichaamstaal laat ik haar bijvoorbeeld versnellen en weer langzamer gaan. Niks geen getrek aan de longe, zodat je het paard uit balans trekt oid. Er hangt dus wel een longe aan, maar daar doe ik eigenlijk niks mee. Het is de bedoeling dat ze gemakkelijk en vrij om me heen loopt, en dat doet ze keurig! Voordat ik naar de longe ben overgestapt, heb ik haar, net als jij nu met je paard doet, los laten lopen. Ik deed dat in de longeerbak.

Citaat:

Ik denk niet dat wat je doet slecht voor je paard is. Maar ik denk ook niet dat als je met zorg longeert aan het halster je schade aan je paard toebrengt Knipoog

helenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:13

Ik vind 2,5 echt nog te jong, op die leeftijd met halstertje longeren okee, maar met zadel enzo .. nee dat kan echt niet Bloos!
mijn pony heb ik nu sinds 31 augustus dit jaar, ze is vroeger mishandeld en verwaarloosd ze was op der 2,5 jaar zadel mak gemaakt en er werd op gereden daarna is ze het land in gegaan ze is nu 4 ( sinds 26 september ) toen ik haar net had kon ik der niet uit het land halen enzo, en nu kan ik dat in mijn eentje en ik rijd der nu ook, ze doet het echt super !, maar ze had een trauma aan het zadel, ze hoefde het te zien en ze begon al te stijgeren Scheve mond

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:17

Ik ben zelf wel overtuigd dat longeren te belastend is, maar goed, ieder zijn ding.
En neem van mij maar aan, dat ik wel degelijk contact met mijn paard heb zonder lijn of wat dan ook. Dat is echt een misverstand, maar ja.... misschien moet je het eerst zelf ervaren.

En Pletje; ik werk mijn paard los in een ruime longeerring, weet de maten niet, maar wel dat hij vrij ruim is.
Ik weet wel zeker dat mijn paard anders loopt op de vrije manier die ik nu gebruik, dan aan een lange lijn. De volte die hij dan maakt, is echt kleiner, en bovendien wil je je paard toch 'aan de longe' hebben? Dat is toch echt een andere manier van lopen dan 'vrij' lopen, hoor.

Ik begin pas met longeren als we de dubbele lange lijnen een beetje onder de knie hebben en daar neem ik alle tijd voor. Tegen die tijd is hij wel een jaar of 3.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:12

Als ik mijn paard longeer, Nadya, dan wil ik niet dat de longe strak staat. Die heb ik liever losjes hangen, zodat ze op eigen benen loopt. 'Aan de longe' klinkt mij een beetje raar in de oren.. Nagelbijten / Gniffelen
Je kan je afvragen waarom de volte die je paard maakt aan de lange lijnen kleiner is dan wanneer hij los loopt. Als je je paard voldoende naar buiten drijft, hoeft de volte niet te klein te zijn (afhankelijk van de ruimte waarin je traint). Dat is dan dus een stukje training Lachen
Eigenlijk.. bedenk ik me nu, spreek je jezelf dan een beetje tegen. Kleine voltes zijn niet goed wegens kans op overbelasting, maar je laat je paard aan de lange lijnen wel een kleinere volte draaien.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:55

Pletje123 schreef:
Als ik mijn paard longeer, Nadya, dan wil ik niet dat de longe strak staat. Die heb ik liever losjes hangen, zodat ze op eigen benen loopt. 'Aan de longe' klinkt mij een beetje raar in de oren.. Nagelbijten / Gniffelen
Je kan je afvragen waarom de volte die je paard maakt aan de lange lijnen kleiner is dan wanneer hij los loopt. Als je je paard voldoende naar buiten drijft, hoeft de volte niet te klein te zijn (afhankelijk van de ruimte waarin je traint). Dat is dan dus een stukje training Lachen
Eigenlijk.. bedenk ik me nu, spreek je jezelf dan een beetje tegen. Kleine voltes zijn niet goed wegens kans op overbelasting, maar je laat je paard aan de lange lijnen wel een kleinere volte draaien.

Eh, nee, je begrijpt me niet goed blijkbaar. Ik ga eerdaags aan de lange lijnen beginnen en dan in 'menpositie'. Longeren doe ik niet voor zijn 3e, dus je hebt me verkeerd begrepen. Ik spreek mezelf helemaal niet tegen.

Ik heb het boek over longeren van Lammert Haanstra gelezen, waarin staat dat je het paard moet leren 'aan de longe' te lopen, juist om het contact met je paard te hebben. Anders loopt 'ie gewoon wat rondjes en wat wil je daarmee bereiken?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:10

Nadya schreef:
Ik weet wel zeker dat mijn paard anders loopt op de vrije manier die ik nu gebruik, dan aan een lange lijn. De volte die hij dan maakt, is echt kleiner, (...)

Et voila! Daar haalde ik dat vandaan Lachen

Mijn doel van het longeren aan het halster is om het principe, dat ze leert dat ze dan niet om kan draaien en dus gewoon op dezelfde hand blijft in het tempo dat ik aangeef. Nog niks geen nageven (is altijd mooi als ze dat doet, maar geen doel) of met behulp van de longe ophoudingen maken...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:17

Pletje, ik bedoelde 'groter' natuurlijk.

Als Sam los gewerkt wordt, loopt hij een veel groter rondje dan aan een longeerlijn. Weet je, ik ben met 10 dingen tegelijk bezig, terwijl ik zit te 'bokken' Haha! , dus dan maak je wel eens een foutje in je woorden.... Ik ben ook maar een mens.... Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:22

Pletje123 schreef:

Mijn doel van het longeren aan het halster is om het principe, dat ze leert dat ze dan niet om kan draaien en dus gewoon op dezelfde hand blijft in het tempo dat ik aangeef. Nog niks geen nageven (is altijd mooi als ze dat doet, maar geen doel) of met behulp van de longe ophoudingen maken...

Mijn doel is hetzelfde, maar mijn paard doet het in 'vrijheid'. Geen halster, geen longeerlijn. Hij reageert op mijn lichaamstaal en het is geweldig te zien hoe we samen een sterk team worden zonder lijnen of wat dan ook. Ik weet precies waar zijn 'gevoelige' punten liggen en nog even en ik hoef amper nog iets te doen om hem te laten doen wat ik wil, omdat hij zich op mij richt tijdens het los werken. 'Meer met minder' noemen ze dat zo mooi. Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:44

Nadya schreef:
Pletje, ik bedoelde 'groter' natuurlijk.

Als Sam los gewerkt wordt, loopt hij een veel groter rondje dan aan een longeerlijn. Weet je, ik ben met 10 dingen tegelijk bezig, terwijl ik zit te 'bokken' Haha! , dus dan maak je wel eens een foutje in je woorden.... Ik ben ook maar een mens.... Clown

Haha Haha! Vork Kan wel eens gebeuren!

Naja.. ik denk dat we gewoon van visie verschillen Knipoog