Citaat:mensen met overgewicht hebben dit soort topics dus NIET nodig om zichzelf te verdedigen
Kees: Praat je hier niet voor iedereen?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:mensen met overgewicht hebben dit soort topics dus NIET nodig om zichzelf te verdedigen
Citaat:Ach Gekkeils, op je 15e is het wel heel gemakkelijk hoor, om te oordelen over een ander. Ik denk dat bijna iedereen hier op zn 15e nog slank was!
superwoman schreef:
????
runningkawa schreef:Als je bij een BMI wijzer moet kijken wat je gewicht is moet je niet voor niets kijken hoe oud je bent, omdat het anders niet klopt.
millennium schreef:sorrie als ik er over heen gelezen heb, maar wanneer en waarom is er bij jullie nu overwicht (gekomen)? Of sluipt zoiets er bij in zonder dat je het echt door hebt?
runningkawa schreef:Ik heb nog geen ongezond (over)gewicht, al zou 10 kg kwijt zijn wel fijn zijn.
Bij mij is het gekomen tijdens mijn ziekte van Pfeiffer dat chronisch is geworden en nu ME/CVS heet.
Dana01 schreef:millennium schreef:sorrie als ik er over heen gelezen heb, maar wanneer en waarom is er bij jullie nu overwicht (gekomen)? Of sluipt zoiets er bij in zonder dat je het echt door hebt?
tot mijn 18 was er niets aan de hand, na een ongeluk en 3 jaar niet paardrijden (jazeker, daar val je van af) ben ik 20 kg aangekomen.......nu heb ik mijn eetgewoonten aangepast, er sloop zo elk jaar 3 tot 5 kilo bij.......en dus niet vanwege het vele eten of snoepen, maar doodgewoon vanwege te weinig eten......
omdat ik vanwege mijn slechte gewrichten e.d niet MAG sporten........ moet ik het op een andere manier kwijt zien te raken.......
nu ik 30 ben geweest, gaat dat heel langzaam.....maar het gaat, ik ben inmiddels in 2 jaar tijd, ruim 15 kilo afgevallen......
ik moet zeggen dat zelfs toen ik nog ruim boven de 100zat, mijn paardjes nergens geen last van hadden, ikzelf trouwens ook niet......
nu ik afgevallen ben, merk ik alleen dat mijn kleding wat ruimer zit, verder geen verschil
AnnemiekvM schreef:Buiten dat ik het niet goed vind voor de paarden als er mensen met overgewicht op rijden, vind ik het ook nog een risico voor die mensen zelf.
Als ze vallen hebben ze meer kans om iets erg op te lopen dan iemand zonder overgewicht. (Ik hoop dat ik het zo netjes zeg).
Ik geef zelf les en een tijd geleden is er iemand met overgewicht van het paard afgevallen en dat is behoorlijk ernstig. Of alles weer helemaal goed komt is nog steeds de vraag. Een superaardige en gezellige vrouw was het. Maar het overgewicht is haar niet ten goede gekomen.
En natuurlijk kunnen slanke mensen tijdens een val ook iets ernstigs oplopen, maar de kans bij iemand met overgewicht is aanzienlijk groter.
Ook moeten wij de manegepaarden "beschermen" tegen te zware mensen. Ze krijgen er rugproblemen en andere problemen van. Het zijn paarden die je goed wilt houden omdat ze super hun best doen om het iedereen naar hun zin te maken. Dan kun je het gewoonweg niet maken om er te zware mensen op te laten rijden. We hebben alle soorten en maten en hanteren een gewichtstabel.
A-pony tot 30kg
B-pony tot 40kg
C-pony tot 50kg
D-pony tot 60kg
E-pony tot 70kg
Paard (hangt af van de bouw en hoogte) tot max 85 a 90 kg
We hebben ook een paard dat max 65kg mag vanwege een wat vreemde/lastige bouw van de rug en we hebben een pony die iets meer mag omdat het een sterke haflinger is met een korte (dus iha een sterkere) rug.
En je moet er rekening mee houden dat er op manegepaarden ook vaak mensen op rijden die niet altijd even netjes mee zitten. Daarom zijn wij er best streng in. Want het verschilt ook in de manier waarop ruiters rijden en zitten.
Wij hebben dus helemaal niets tegen dikke mensen, maar we moeten wel op het welzijn van onze dieren letten
millennium schreef:Ik heb zelf geen last van overgewicht, mijn bmi zit zelfs dicht bij het randje van licht ondergewicht, maar ik heb wel veel respect voor de bokkers hier die knokken om af te vallen, al is het alleen maar voor hun eigen gezondheid! Mij lijkt het dat je het in zulke situaties erg moeilijk kan hebben, en dan is een beetje begrip van de medemens nooit mis!
runningkawa schreef:Is dat zo ja?
Ik heb wel van meerdere (natuur) artsen gehoord dat mijn stofwisseling niet goed is, maar wat te doen weten ze niet