Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijntje

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 20:03

Citaat:
mensen met overgewicht hebben dit soort topics dus NIET nodig om zichzelf te verdedigen

Kees: Praat je hier niet voor iedereen?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:05

jammer,de sfeer keldert weer zo te lezen.

ik wil toch even wat toevoegen;

ik ben het er volledig mee eens dat er grenzen zijn.
maar ook dat de meeste zwaardere mensen zijn die paardrijden,die dondersgoed kennen.
ik spreek voor mezelf als ik zeg dat ik verschrikkelijk boos word als er mensen zijn die zeggen dat ik expres de rug van een paard naar de kl*te wil helpen,want diegene moet dat maar eens in mijn gezicht komen zeggen.
eveneens Gekkeil die zegt dat je IETS moet doen en in haar verhaal steeds de dikkere mensen ZE noemt,alsof je polio hebt als je dik bent?

ik vind het goed dat mensen discussieren over het gewicht wat op de ruggen van onze paarden terecht komt,maar als er nog eens iemand is die durft te beweren dat ik met bedoeling op een paard ga zitten om ze naar de kl*te te helpen..........die kan een klap voor zijn smoel krijgen Tong uitsteken Haha!

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 20:09

Nou nou nou... wat een taalgebruik!

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:16

Citaat:
Ach Gekkeils, op je 15e is het wel heel gemakkelijk hoor, om te oordelen over een ander. Ik denk dat bijna iedereen hier op zn 15e nog slank was!

hoho, ik fiets ook, En niet op zon slakken tempo, en ook geen 5 minuten.
en dat is meer gedwongen. ik fiets minstens een uur per dag, als ik ga paardrijden 2 uur waavan 1 uur Toch echt wel doorfietsen is hoor.
Enn, Ik ga op fitniss Clown en als ik toch niet het gewicht had watik nu had zou ik toch echt wel eerder iets gaan doen hoor!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:38

tsja, dat zei ik dus ook voor mijn ongeluk Clown het is zó makkelijk oordelen. Als 15jarige krijg je sowieso veel meer beweging op een dag dan wanneer je een kantoorbaan hebt en van 9 tot 6 achter je pc zit. Op mijn 15e kon ik ook eten wat ik wilde Nagelbijten / Gniffelen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:40

ha! toen ik 15 was, woog ik de helft van wat ik nu weeg.....kom over 15 jaar maar eens terug, kijken of je dan nog zo makkelijk oordeelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:42

superwoman schreef:

???? Verward

Wat wil je daarmee zeggen?

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:50

Ik ben nu ook 15 en voer op een dag ernstig weinig uit Tong uitsteken
Ik ga soggends naar school, met de bus. Dan kom ik thuis.. Eet wat en nog iets Haha! Daarna ga ik naar Ricardo, wat ook maar 2 km fietsen is, als ik nog genoeg tijd heb anders ga ik s'avonds.Rij niet intensief, en van longeren raak je ook niet heel erg uitgeput. Dan kom ik thuis. Gelijk aan tafel. Dan huiswerk maken, of iets dat erop lijkt. En dan slapen. Overigens kan er de hele dag wel iets van ene koekje in.

Dus echt intensief ben ik niet bezig Haha!
Toch maak ik me er 99% van mijn tijd geen probleem van.
Maar als ik in die 1%-fase zit. Dan ga ik ook meteen water drinken en helemaal ' into niks eten'-zijn. Dus.

Trouwens probeer ik altijd alles wat vermoeid te verkomen.
Trouwens zie ik echt wel in dat er gewoon een einde aan mkoet komen. Maar ik heb telkens maar de fase die maar een dag of anderhalf duurt. En gaan we weer XD
Ik denk dat dat ook een zwak punt is Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:54

Gekkeils, het is toch algemeen bekend dat mensen na hun 20e aankomen.

Nu gaan er nog dingen in je groei en bouw zitten
Dan niet meer.

Als je bij een BMI wijzer moet kijken wat je gewicht is moet je niet voor niets kijken hoe oud je bent, omdat het anders niet klopt.

Dus kom idd over 15 jaar maar eens terug Lachen

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:56

sorrie als ik er over heen gelezen heb, maar wanneer en waarom is er bij jullie nu overwicht (gekomen)? Of sluipt zoiets er bij in zonder dat je het echt door hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:58

Ik heb nog geen ongezon overgewicht, als zou 10 kg kwijt zijn wel fijn zijn.

Bij mij is het gekomen tijdens mijn ziekte van Pfeiffer dat chronisch is geworden en nu ME/CVS heet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:58

runningkawa schreef:
Als je bij een BMI wijzer moet kijken wat je gewicht is moet je niet voor niets kijken hoe oud je bent, omdat het anders niet klopt.

Idd, kijk maar eens wat de eerste vraag is op de site van het Voedingscentrum als je je BMI wilt berekenen: http://games.voedingscentrum.nl/body_ma ... _mass.html

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:01

millennium schreef:
sorrie als ik er over heen gelezen heb, maar wanneer en waarom is er bij jullie nu overwicht (gekomen)? Of sluipt zoiets er bij in zonder dat je het echt door hebt?

tot mijn 18 was er niets aan de hand, na een ongeluk en 3 jaar niet paardrijden (jazeker, daar val je van af) ben ik 20 kg aangekomen.......nu heb ik mijn eetgewoonten aangepast, er sloop zo elk jaar 3 tot 5 kilo bij.......en dus niet vanwege het vele eten of snoepen, maar doodgewoon vanwege te weinig eten......

omdat ik vanwege mijn slechte gewrichten e.d niet MAG sporten........ moet ik het op een andere manier kwijt zien te raken.......

nu ik 30 ben geweest, gaat dat heel langzaam.....maar het gaat, ik ben inmiddels in 2 jaar tijd, ruim 15 kilo afgevallen......

ik moet zeggen dat zelfs toen ik nog ruim boven de 100 Bloos! zat, mijn paardjes nergens geen last van hadden, ikzelf trouwens ook niet......
nu ik afgevallen ben, merk ik alleen dat mijn kleding wat ruimer zit, verder geen verschil

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:02

runningkawa schreef:
Ik heb nog geen ongezond (over)gewicht, al zou 10 kg kwijt zijn wel fijn zijn.

Bij mij is het gekomen tijdens mijn ziekte van Pfeiffer dat chronisch is geworden en nu ME/CVS heet.

oke Lachen . Maargoed, jij hebt nog geen overgewicht, dus je hoeft in principe voor je eigen gezondheid je dan toch nog nergens zorgen om te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:03

Ik hang op het randje van wel/niet overgewicht.
Dus ik moet zeker oppassen Lachen

En volgens de BMI kun je ook je buikomtrek meten en die is wel te hoog. Dus dat kan wel gevaarlijk zijn

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:04

Dana01 schreef:
millennium schreef:

tot mijn 18 was er niets aan de hand, na een ongeluk en 3 jaar niet paardrijden (jazeker, daar val je van af) ben ik 20 kg aangekomen.......nu heb ik mijn eetgewoonten aangepast, er sloop zo elk jaar 3 tot 5 kilo bij.......en dus niet vanwege het vele eten of snoepen, maar doodgewoon vanwege te weinig eten......

omdat ik vanwege mijn slechte gewrichten e.d niet MAG sporten........ moet ik het op een andere manier kwijt zien te raken.......

nu ik 30 ben geweest, gaat dat heel langzaam.....maar het gaat, ik ben inmiddels in 2 jaar tijd, ruim 15 kilo afgevallen......

ik moet zeggen dat zelfs toen ik nog ruim boven de 100 Bloos! zat, mijn paardjes nergens geen last van hadden, ikzelf trouwens ook niet......
nu ik afgevallen ben, merk ik alleen dat mijn kleding wat ruimer zit, verder geen verschil

dat is toch netjes, 15 kilo eraf! OK dan! . Dat gedeelte van dat er per jaar wel 3 - 5 kilo bij aankwam door het te weinig eten snap ik alleen even niet...

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:06

Ik heb zelf geen last van overgewicht, mijn bmi zit zelfs dicht bij het randje van licht ondergewicht, maar ik heb wel veel respect voor de bokkers hier die knokken om af te vallen, al is het alleen maar voor je eigen gezondheid! Mij lijkt het dat je het in zulke situaties erg moeilijk kan hebben, en dan is een beetje begrip van de medemens nooit mis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:07

Maar goed, RK, ik zou ook niet weten hoe jij nog weer beter zou moeten eten... vind dat je zeer gedisciplineerd bent...
Ik hoor het trouwens vaker dat mensen na Pfeiffer aankomen... zou er dan ook iets in je stofwisseling veranderen?

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:08

AnnemiekvM schreef:
Buiten dat ik het niet goed vind voor de paarden als er mensen met overgewicht op rijden, vind ik het ook nog een risico voor die mensen zelf.
Als ze vallen hebben ze meer kans om iets erg op te lopen dan iemand zonder overgewicht. (Ik hoop dat ik het zo netjes zeg).
Ik geef zelf les en een tijd geleden is er iemand met overgewicht van het paard afgevallen en dat is behoorlijk ernstig. Of alles weer helemaal goed komt is nog steeds de vraag. Een superaardige en gezellige vrouw was het. Maar het overgewicht is haar niet ten goede gekomen.
En natuurlijk kunnen slanke mensen tijdens een val ook iets ernstigs oplopen, maar de kans bij iemand met overgewicht is aanzienlijk groter.

Ook moeten wij de manegepaarden "beschermen" tegen te zware mensen. Ze krijgen er rugproblemen en andere problemen van. Het zijn paarden die je goed wilt houden omdat ze super hun best doen om het iedereen naar hun zin te maken. Dan kun je het gewoonweg niet maken om er te zware mensen op te laten rijden. We hebben alle soorten en maten en hanteren een gewichtstabel.
A-pony tot 30kg
B-pony tot 40kg
C-pony tot 50kg
D-pony tot 60kg
E-pony tot 70kg
Paard (hangt af van de bouw en hoogte) tot max 85 a 90 kg
We hebben ook een paard dat max 65kg mag vanwege een wat vreemde/lastige bouw van de rug en we hebben een pony die iets meer mag omdat het een sterke haflinger is met een korte (dus iha een sterkere) rug.

En je moet er rekening mee houden dat er op manegepaarden ook vaak mensen op rijden die niet altijd even netjes mee zitten. Daarom zijn wij er best streng in. Want het verschilt ook in de manier waarop ruiters rijden en zitten.

Wij hebben dus helemaal niets tegen dikke mensen, maar we moeten wel op het welzijn van onze dieren letten Vork

en tinker is een E en fjord zit vaak op de D net als een haflinger en deze kunnen echt wel een persoon van 100 kilo dragen hoor, als ze zelf geen overgewicht hebben, ja ook paarden kunnen daar last van hebben.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:09

jakkes werd het net gezellig,
Nou ik pak er maar bak popcorn bij... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:09

Is dat zo ja?

Ik heb wel van meerdere (natuur) artsen gehoord dat mijn stofwisseling niet goed is, maar wat te doen weten ze niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:10

Tja.. Mijn Body Mass zit echt op het randje, ben 15; 1.76; 53 kg. Een jaar terug had ik ondergewicht. Nu schommel ik bij de 16 ongeveer, wat ' 1 punt ' van te licht vandaan zit.
Al anderhalf jaar ben ik geen cm langer.

En tja? Wat ik doe? Ik sport niet. Ik fiets dagelijks naar school (kleine 6 km) en that's it. Ik eet qua maaltijden niet uitzonderlijk veel, maar daarnaast vreet ik echt; snoepjes, koekjes.. Laatst werkte ik een pak scholiertjes van Lu naar binnen, nog een grote stroopwafel, handvol drop en een stuk van de Cote d'Or reep die zich toen ook in de kamer bevond kon er ook nog met gemak bij. Zwaarder word ik niet, maar gezond is het ook echt niet. M'n conditie kan naar mijn zeggen ook stúkken beter, maar de motivatie om dagelijks even flink in het zweet te gaan boven op de hometrainers en andere fitnessaparaten is ook ver te zoeken.
M'n moeder lacht al jaren dat ik zwaarder wordt. Eerst zei ze; Wacht maar tot je ongesteld bent. Nou, werd ik ook niet zwaarder van. Toen zei ze; wacht maar tot je stopt met groeien. Maarja, ik ben de afgelopen tijden geen millimiter langer. Clown

Hoe het ook zij; Overgewicht is ongezond, maar zoveel vreten ook niet meer. Nagelbijten / Gniffelen

Wat betreft zwaardere ruiters op paarden; Ik vind dat je voor jezelf als je overgewicht hebt of gewoon té zwaar bent je grenzen moet stellen. Hoe leuk je die ene pony of paard ook vindt en hoe 'makkelijk' die ook lijkt te lopen. Ik heb echt met zwaarlijvige mensen gelest, en dan zeker 75 kg (1.60) en die stapte ook nog klakkeloos op een kleine D-pony, dat vind ik gewoon echt niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:10

millennium schreef:
Ik heb zelf geen last van overgewicht, mijn bmi zit zelfs dicht bij het randje van licht ondergewicht, maar ik heb wel veel respect voor de bokkers hier die knokken om af te vallen, al is het alleen maar voor hun eigen gezondheid! Mij lijkt het dat je het in zulke situaties erg moeilijk kan hebben, en dan is een beetje begrip van de medemens nooit mis!

Daar heb ik ook respect voor!!! Het is sowieso vreselijk moeilijk om af te vallen, ik ben zelf een periode te zwaar geweest (15 kilo, maar dat vond ik zelf best veel, ik ben 1.60, dus ik word al snel propperig), het zat er zó aan, maar het eraf krijgen heb ik twee jaar over gedaan...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:14

Jammer het was net gezellig. Ik pak er een bak popcorn bij Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:16

runningkawa schreef:
Is dat zo ja?

Ik heb wel van meerdere (natuur) artsen gehoord dat mijn stofwisseling niet goed is, maar wat te doen weten ze niet

Ja, je hoort het vaker... een oom van mij had het ook, die slikt nu medicijnen... maar dat is ook niet alles, het helpt iets, maar hij valt niet af, en hij eet erg gezond. En nog steeds heel moe... lijkt net of het nooit overgegaan is...

@ Marije: Heb je ook een grote cola? Vingers aflikken