Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SuperPepeijn schreef:Kan je uitleggen hoe het komt dat een paard meer in het gehele lopen tot dragen komt door het uitvoeren van een correcte spaanse pas?
SuperPepeijn schreef:Dus een paard dat zijn voorbeen naar voren doet is op het achterbeen?![]()
Zijn de spaanse passen in jouw profiel een voorbeeld van een correct uitgevoerde spaanse pas? Niet persoonlijk of vervelend bedoelt maar ik zie daar niet een paard wat er van achter bij is, eigenlijk lijkt het er zelfs op dat hij zijn achterbeen op dat moment zelf minder onder de massa zet.
Mireille1970 schreef:Ik heb toch niets verkeerds gezegd?
Mireille1970 schreef:Correct ja.
Uitvoeren kan wel als je iets wilt doen wat erop lijkt, net als dat een paard met zijn voorbeen kan slaan zonder op het achterbeen te zijn...
SuperPepeijn schreef:Mireille1970 schreef:Ik heb toch niets verkeerds gezegd?![]()
SuperPepeijn schreef:Maar is de spaanse pas nu een doel of een middel?
SuperPepeijn schreef:Is een correcte spaanse pas dan nodig om op het achterbeen te komen?
SuperPepeijn schreef:Ja ik denk dat ik het begrijp, maar ik probeer dan even de trainingswaarde te bepalen.
Je zegt bij een correcte spaanse pas is het paard op het achterbeen. Dus die spaanse pas is dan niet een middel om het paard op het achterbeen te krijgen want het paard moet al op het achterbeen zijn, anders zou élke spaanse pas een correcte zijn.
Ben ik nog te volgen?
Karl66 schreef:Tarja, ik snap dat verhaal van op de achterhand komen niet, jij voert een spaanse pas uit zonder dat het paard de achterhand onderbrengt. Oefeningen als de passage en piaffe zijn werkelijk het gevolg van het verplaatsen van het gewicht naar de achterhand en met die oefeningen train je dus de spieren voor het verzameld gaan. Zo te zien is dat bij de spaanse pas niet het geval.
Als je naar de uitgestrekte gangen kijkt, dan moeten zowel de voor- als achterbenen een grotere afstand overbruggen. Bij de spaanse pas gaat het erom dat de voorbenen sneller bewegen en een grotere beweging maken. Ik kan me voorstellen dat Anky de spaanse pas in de training gebruikt om zijn uitgestrekte draf spectaculairder te maken, niet om meer bodem te bedekken, want daar heb je echt ook de achterbenen voor nodig.
Karl66 schreef:Tarja, de spaanse pas is toch een verzamelde stap met extra knie-actie van het voorbeen. Maar wat is de toegevoegde trainingstechnische waarde ten opzichte van de verzamelde stap?
Als je de passage vergelijkt dat is een sterker verzamelde gang dan de verzamelde draf en heeft daarmee trainingstechnische waarde.
SuperPepeijn schreef:Inderdaad, bij die hele bitloze hype is de grootste onzin nog dat gesteld wordt dat je zonder bit ook áltijd zonder geweld bezig bent en mét bit altijd met.
hns schreef:??? ben ik vandaag al online geweest?
Niet dat ik me herinner was de helft van de dag aan het werk en had geen tijd voor de comp.
Nu trouwens ook niet.
Ik reageer later wel op je vraag, wou alleen effe melden dat ik er nog ben