DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:55

Kan je uitleggen hoe het komt dat een paard meer in het gehele lopen tot dragen komt door het uitvoeren van een correcte spaanse pas?

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:03

SuperPepeijn schreef:
Kan je uitleggen hoe het komt dat een paard meer in het gehele lopen tot dragen komt door het uitvoeren van een correcte spaanse pas?

Om een correcte spaanse pas uit te voeren heeft het paard oprichting vanuit de schoft nodig, omdat hij anders nooit zijn been zo hoog kan geven. Ook moet je voor een correcte spaanse pas meer verzameling gaan krijgen. Hij moet zijn passen kleiner en verhevener gaan maken. Heb je weleens een correct uitgevoerde spaanse pas ik het echt gezien? Je ziet dan dat het eigenlijk een hele rustige gang is en kleinere en verhevenere passen zijn. Hier door komt hij dus meer op het achterbeen en moet hij meer gaan dragen van achteren. Als hij zich van achter goed draagt kan hij van voren ook een correct spaanse pas uit voeren. Aan de voorkant krijg je dus meer schoudervrijheid en van achteren komt hij meer op de achterhand. De spaanse pas kan je dus helepen bij je rijtechnische rijden en hoef je dus niet als 'kunstje'te zien.

en zoals ik net al zei, vanuit spaanse pas kun je zoveel andere dingen doen. Je kunt vanuit spaanse pas je uitgestrekte draf sterk verbeteren en het kan ook van pas komen bij het aanleren van de passage

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:08

Dus een paard dat zijn voorbeen naar voren doet is op het achterbeen?

Zijn de spaanse passen in jouw profiel een voorbeeld van een correct uitgevoerde spaanse pas? Niet persoonlijk of vervelend bedoelt maar ik zie daar niet een paard wat er van achter bij is, eigenlijk lijkt het er zelfs op dat hij zijn achterbeen op dat moment zelf minder onder de massa zet.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 20-06-06 12:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:08

Correct ja.
Uitvoeren kan wel als je iets wilt doen wat erop lijkt, net als dat een paard met zijn voorbeen kan slaan zonder op het achterbeen te zijn...

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:11

PS: heb nog steeds geen antwoord van hns, maar kan wel zien dat je al meermaals online geweest bent vandaag.

Ik vroeg alleen maar of we elkaar kennen? En om referenties. Ik heb toch niets verkeerds gezegd?

Kun je alsnog reageren ?

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:16

SuperPepeijn schreef:
Dus een paard dat zijn voorbeen naar voren doet is op het achterbeen?

Zijn de spaanse passen in jouw profiel een voorbeeld van een correct uitgevoerde spaanse pas? Niet persoonlijk of vervelend bedoelt maar ik zie daar niet een paard wat er van achter bij is, eigenlijk lijkt het er zelfs op dat hij zijn achterbeen op dat moment zelf minder onder de massa zet.

Mijn paard kan absoluut GEEN correct uitgevoerde spaanse pas!!!! Dit is nog een 'baby' spaanse pas. ze kan hem nog niet perfect. En de foto's zijn vanuit het HH genomen en ze dramt hee lerg. In mijn voorbeeld heb ik het over een CORRECT uitgevoerde spaanse pas, en dat doet mijn pony nog niet.

Daarnaast heb je mijn verhaal niet goed gelezen denk ik. Ik heb helemaal nietgezegd dat een paard dat met zijn voorbeen wat zwaait op het achterbeen is. Er komt nog veel meer bij kijken zoals de oprichting en verzameling, wat mijn pony nog niet heeft! Mijn pony kan dus haar been ook nog niet maximaal geven omdat dat nog niet goed is.
Laatst bijgewerkt door Oretha op 20-06-06 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:17

Mireille1970 schreef:
Ik heb toch niets verkeerds gezegd?

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:17

Mireille1970 schreef:
Correct ja.
Uitvoeren kan wel als je iets wilt doen wat erop lijkt, net als dat een paard met zijn voorbeen kan slaan zonder op het achterbeen te zijn...

Mijn verhaal gaat over een correct uitgevoerde spaanse pas, en dat doet mijn pony nog niet

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:22

Maar is de spaanse pas nu een doel of een middel?

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:23

SuperPepeijn schreef:
Mireille1970 schreef:
Ik heb toch niets verkeerds gezegd?

huh?

(je lacht me toch niet uit he )

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:26

SuperPepeijn schreef:
Maar is de spaanse pas nu een doel of een middel?

allebei...je kan het als doel zien om het te leren, maar daarnaast is spaanse pas een middel om andere dingen te verbeteren.

Sommige mensen vinden het gaaf om het aan te leren, puur omdat ze het een leuk 'kunstje'vinden. Maar spaasne pas is ook zeker een middel om andere oefeningen te verbetern.

Ik heb ook gehoord dat anky bonfire spaanse pas heeft geleerd toendertijd omdat hij zijn uitgestrekte draf niet goed genoeg deed. (of zit waar is weet ik niet zeker, maar ik heb het eens gehoord) Maar ik kan me goed indenken waarom anky dat dan evt. gedaan zou hebben

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:28

Is een correcte spaanse pas dan nodig om op het achterbeen te komen?

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:30

SuperPepeijn schreef:
Is een correcte spaanse pas dan nodig om op het achterbeen te komen?

nee...zoals ik ook al zei zijn er nog veel meer oefeningen die een paard op het achterbeen kan krijgen. Maar ik vertel alleen de toegevoegde waarde van de spaanse pas zoals jullie me vroegen

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:36

Ja ik denk dat ik het begrijp, maar ik probeer dan even de trainingswaarde te bepalen.

Je zegt bij een correcte spaanse pas is het paard op het achterbeen. Dus die spaanse pas is dan niet een middel om het paard op het achterbeen te krijgen want het paard moet al op het achterbeen zijn, anders zou élke spaanse pas een correcte zijn.

Ben ik nog te volgen?

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:40

SuperPepeijn schreef:
Ja ik denk dat ik het begrijp, maar ik probeer dan even de trainingswaarde te bepalen.

Je zegt bij een correcte spaanse pas is het paard op het achterbeen. Dus die spaanse pas is dan niet een middel om het paard op het achterbeen te krijgen want het paard moet al op het achterbeen zijn, anders zou élke spaanse pas een correcte zijn.

Ben ik nog te volgen?

Spaanse pas kan wel bijdragen om het paard nog beter op eht achterbeen te krijgen. Er is dus zeker wel een trainingswaarde van. Plus dat het nog kan helpen zoals ik al zei bij je uitgestrekte draf en passage ed. Ik persoonlijk zie dus de trainingswaarde er wel van in? Het helpt je oefeninge te verbeteren, of ben je het hier niet mee eens dat ik er wel de trainingswaarde van in zie?

Oretha

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:42

owja..superpepijn..je was nog goed te volgen hoor haha...we banketstaaf maar door hier he...bijna alweer een hele pagina

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:44

Tarja, ik snap dat verhaal van op de achterhand komen niet, jij voert een spaanse pas uit zonder dat het paard de achterhand onderbrengt. Oefeningen als de passage en piaffe zijn werkelijk het gevolg van het verplaatsen van het gewicht naar de achterhand en met die oefeningen train je dus de spieren voor het verzameld gaan. Zo te zien is dat bij de spaanse pas niet het geval.

Als je naar de uitgestrekte gangen kijkt, dan moeten zowel de voor- als achterbenen een grotere afstand overbruggen. Bij de spaanse pas gaat het erom dat de voorbenen sneller bewegen en een grotere beweging maken. Ik kan me voorstellen dat Anky de spaanse pas in de training gebruikt om zijn uitgestrekte draf spectaculairder te maken, niet om meer bodem te bedekken, want daar heb je echt ook de achterbenen voor nodig.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:48

Karl66 schreef:
Tarja, ik snap dat verhaal van op de achterhand komen niet, jij voert een spaanse pas uit zonder dat het paard de achterhand onderbrengt. Oefeningen als de passage en piaffe zijn werkelijk het gevolg van het verplaatsen van het gewicht naar de achterhand en met die oefeningen train je dus de spieren voor het verzameld gaan. Zo te zien is dat bij de spaanse pas niet het geval.

Als je naar de uitgestrekte gangen kijkt, dan moeten zowel de voor- als achterbenen een grotere afstand overbruggen. Bij de spaanse pas gaat het erom dat de voorbenen sneller bewegen en een grotere beweging maken. Ik kan me voorstellen dat Anky de spaanse pas in de training gebruikt om zijn uitgestrekte draf spectaculairder te maken, niet om meer bodem te bedekken, want daar heb je echt ook de achterbenen voor nodig.

bij spaanse pas heb je toch ook echt de achterbenen nodig! Je moet NIET naar mijn foto;s kijken in mijn profiel (mag natuurlijk wel ) want deze spaanse pas is helemaal niet goed. De foto is officiel vanuit het HH genomen en mijn pony dramt daar heel erg door me hand heen en probeert weg te stappen. dus wat ik net allemala heb verteld is zeker wel eht geval bij de spaanse pas, maar je meot het niet vergelijken met de foto's uit mijn profiel omdat die foto's eigenlijk meer de jambette is dan spaanse pas.

edit: bij een spaanse pa gaat het er niet om dat de voorbenen sneller bewegen. Despaanse pas is juist een rustige en bijna langzame gang. Bij spaanse pas gaat het erom dat je controle krijgt over de reactie van het voorbeen. Het paard moet juist heel langzaam het been kunnen geven en het even vasthouden in de lucht als het ware

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:56

Tarja, de spaanse pas is toch een verzamelde stap met extra knie-actie van het voorbeen. Maar wat is de toegevoegde trainingstechnische waarde ten opzichte van de verzamelde stap?

Als je de passage vergelijkt dat is een sterker verzamelde gang dan de verzamelde draf en heeft daarmee trainingstechnische waarde.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:58

Karl66 schreef:
Tarja, de spaanse pas is toch een verzamelde stap met extra knie-actie van het voorbeen. Maar wat is de toegevoegde trainingstechnische waarde ten opzichte van de verzamelde stap?

Als je de passage vergelijkt dat is een sterker verzamelde gang dan de verzamelde draf en heeft daarmee trainingstechnische waarde.

vanuit spaanse pas....ga je spaanse draf rijden en dan gaat het balletje rollen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:07

Alleen wat is dan weer het trainingstechnische voordeel van de spaanse draf ten opzichte van de verzamelde draf?

Voor alle duidelijkheid, ik vind dat veel mensen het woord circuskunstjes een onterechte negatieve lading geven. Het enige verschil tussen circuskunstjes en rijtechnische kunstjes is dat de laatste bedoeld zijn om een paard te trainen tot rijpaard. Maar het gaat bij allebei om lol met je knol. En als een oefening dan geen trainingstechnisch doel heeft maar jij en je paard hebben er plezier aan en het verbetert de band tussen jou en je paard, prima toch?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:07

??? ben ik vandaag al online geweest?
Niet dat ik me herinner was de helft van de dag aan het werk en had geen tijd voor de comp.
Nu trouwens ook niet.
Ik reageer later wel op je vraag, wou alleen effe melden dat ik er nog ben

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:11

Bij een correct uitgevoerde Spaanse pas dient de stap volgorde correct te blijven. Als het paard het voorbeen te hoog optild is vaak de stap niet meer correct , dan vergeten ze de achterbenen. Daarom is het van groot belang dat een paard eerst de basisgangen goed beheerst en de juiste verzameling voordat men begint aan een Spaanse pas of draf. De Spaanse pas wordt wel gebruikt voor de training om meer schoudervrijheid te geven. Ik zie de Spaanse pas niet als circuskunstje , als dat zo zou zijn dan zouden de wissels om de pas ook een kunstje zijn.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:12

SuperPepeijn schreef:
Inderdaad, bij die hele bitloze hype is de grootste onzin nog dat gesteld wordt dat je zonder bit ook áltijd zonder geweld bezig bent en mét bit altijd met.

Er loopt nog steeds een heel oud topic over bitloos dat ik ooit opgestart heb wat daar nu exact mee begint. Juist om deze misconceptie te adresseren.
Daarom is bitloos NIET synoniem met paardgericht al is het gegeven dat er niets in de mond zit dat wel. Dat staat echter los van de manier van rijden.

Feit is dat een paard beleren met behulp van bit per definitie gebaseerd is op veel P+ . Ja, als het muntje niet gevallen is bij de ruiter werkt dat bij een touwhalster exact zo. Idem mechanische hackmore.
Nee bitloos is verre van altijd vriendelijk, een bit is echter wel per definitie onvriendelijk. Een groot nadeel van een bit is namelijk dat het op P+ werkt, dat hoeveel muntjes er ook bij de ruiter vallen het paard nog altijd met een zwaard van Damocles tussen de oren loopt.

HC

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:16

hns schreef:
??? ben ik vandaag al online geweest?
Niet dat ik me herinner was de helft van de dag aan het werk en had geen tijd voor de comp.
Nu trouwens ook niet.
Ik reageer later wel op je vraag, wou alleen effe melden dat ik er nog ben

Super!

Ik keek in je profiel en daar stond vandaag... maar dat kan ook gisteravond na 12 uur zijn... (al stond mijn vraag er toen al)...
Ik hoor wel van je. Ben benieuwd...