Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
QQQQ schreef:DresslOver schreef:mireille 1970: AMEN!! als we nou eens allemaal gewoon op ons zelf letten ipv op een ander, dan zou er op iedereen gelet worden! en er zou een stúk minder frustratie zijn, je verandert hier toch niets mee!
Dus: let op je zelf!!
DE oplossing voor alle problemen in de wereld. ()
Mireille1970 schreef:Als het ooit zo zou werken, misschien, maar zo naïf ben jij vast ook niet.Ja dus!
QQQQ schreef:Mireille1970 schreef:Als het ooit zo zou werken, misschien, maar zo naïf ben jij vast ook niet.Ja dus!
Justarman schreef:Ik ben het volledig met je eensaha
Justarman schreef:aha
Justarman schreef:aha:\ daar wil ik mee zeggen: het zal wel.. ik moet het nog zien
Mireille1970 schreef:Daar ligt nou net het probleem. Wat voor de mens goed voelt (of slecht), wordt niet persé net zo ervaren door het paard. Door invloed van bijv. ambities of onbegrip wordt het paard nogal eens de dupe."verbeter de wereld begin bij jezelf" zeggen ze toch altijd.
Met paardrijden moet je gewoon doen wat goed voor jou en je paard samen voelt.
Mireille1970 schreef:Heel goed, maar begrijp je ook wat er staat?Helemaal waar QQQQ en wat betreft de discussie over LDR:
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt.
om maar even jouw tekst te kopieren
Karl66 schreef:Wedstrijddressuur is gebasseerd op klassieke dressuur, maar heeft inderdaad blijkbaar het eigenlijke doel uit het oog verloren.Q, al is het doel van klassieke dressuur geen olympisch goud, het is wel het ultieme doel van de wedstrijddressuur.
Karl66 schreef:Voor een springwedstrijd of endurancewedstrijd heb je objectieve meetwaarden, waarmee je de winnaar kunt bepalen.Ik denk niet dat men het doel uit het oog verloren heeft. Net zo min dat het het doel van een springwedstrijd is om lekker met je paard over de balken te gaan of bij een endurancewedstrijd om met je paard lekker een flink eind te gaan rijden, is het doel van een dressuurwedstrijd om je trainingsniveau te laten zien.
Het doel van de FEI is wedstrijdsport met paarden en het doel van sport is winnen, weliswaar zonder paardenmishandeling, maar wel winnen.
QQQQ schreef:Mireille1970 schreef:Heel goed, maar begrijp je ook wat er staat?Helemaal waar QQQQ en wat betreft de discussie over LDR:
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt.
om maar even jouw tekst te kopieren
Probleem is, dat vele mensen paarden trainen, zonder te weten wat het doel van die training is. Het doel van dressuurtraining is geen olympische medaille, of ook maar één wedstrijd winnen. Het doel is geen spectaculair optreden. Het doel is niet om zo snel mogelijk zoveel mogelijk winstpunten bij elkaar te rijden.
Karl66 schreef:Ik denk niet dat men het doel uit het oog verloren heeft. Net zo min dat het het doel van een springwedstrijd is om lekker met je paard over de balken te gaan of bij een endurancewedstrijd om met je paard lekker een flink eind te gaan rijden, is het doel van een dressuurwedstrijd om je trainingsniveau te laten zien.
Het doel van de FEI is wedstrijdsport met paarden en het doel van sport is winnen, weliswaar zonder paardenmishandeling, maar wel winnen.
Wil jij dat niet, prima, dan ga je lekker met klassieke dressuur aan de gang om de klassieke dressuur an sich. Wil je dat wel dan ga je ook kijken naar andere trainingsmogelijkheden die voor jou en je paard toegevoegde waarde hebben omdat het je niet om de klassieke dressuur zelf gaat.
QQQQ schreef:Karl66 schreef:Voor een springwedstrijd of endurancewedstrijd heb je objectieve meetwaarden, waarmee je de winnaar kunt bepalen.Ik denk niet dat men het doel uit het oog verloren heeft. Net zo min dat het het doel van een springwedstrijd is om lekker met je paard over de balken te gaan of bij een endurancewedstrijd om met je paard lekker een flink eind te gaan rijden, is het doel van een dressuurwedstrijd om je trainingsniveau te laten zien.
Voor dressuur ben je afhankelijk van de jury.
Het doel van de wedstrijden is inderdaad ooit geweest, om te laten zien wat het niveau van de klassieke training van de desbetreffende combinatie is. In de schaarse wedstrijden in het begin, werd beoordeeld door experts, die de klassieke dressuur kenden, beoefenden en wisten te beoordelen. Helaas zijn er tegenwoordig niet veel mensen meer die in staat zijn om show van klassieke training te onderscheiden. Daarbij zijn er véél meer wedstrijden tegenwoordig. Geen wonder dat het niveau niet gehandhaafd kan worden.
Door gebrek aan kennis en objectieve meetpunten is de wedstrijdsport sterk veranderd, ten bate van het showelement, ten koste van de natuurgetrouwe opleiding van het paard.
Mireille1970 schreef:Er zijn en waren zeker echte circusartiesten die hun paarden puur kunstjes aanleerden, er waren er ook die klassieke rijkunst toonden. Zolang mensen de (hogere) oefeningen van de klassieke rijkunst als "kunstjes" omschrijven, heeft men van het trainingstraject en het doel van de klassieke rijkunst duidelijk niet veel begrepen.Ik denk echt niet dat dat zo is. Er is altijd circus en spaanse rijschool of cadre noir geweest. Geheel gebaseerd op klassieke rijkunst, doch ernstig aan kunstjes leren onderhevig geweest. Met paarden die ervoor gefokt werden.
De dressuursport moderniseert. Het paard is ge modelleert door de fokkerij te moderniseren.
QQQQ schreef:'...
Juist hetgeen tegenwoordig in de ringen wordt getoond op het hoogste niveau zijn trucjes en kunstjes, die veelal erg weinig te maken hebben met de klassieke rijkunst waar de FEI regelementen op berusten.
Het ontwikkelen van nieuwe trainingsmethoden, daar heb ik op zich niets op tegen. Echter, als deze volledig voorbij gaan aan de (klassieke) basisprincipes, en de resultaten de voorwaarden ook al niet voldoen, dan heeft dat met dressuur (gymnastiseren van het paard) niet veel meer te maken, maar wordt het dresseren (paard trucjes leren). Dat kan best mooi zijn, maar is een andere tak van "sport".