Laag Diep Rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:38

Het gaat erom anderen bewust te maken van wat ze klakkeloos kopieeren! Dat gaat niet als je stilzwijgend toekijkt.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 11:47

precies arabesk..!

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:46

QQQQ schreef:
DresslOver schreef:
mireille 1970: AMEN!! als we nou eens allemaal gewoon op ons zelf letten ipv op een ander, dan zou er op iedereen gelet worden! en er zou een stúk minder frustratie zijn, je verandert hier toch niets mee!

Dus: let op je zelf!!

DE oplossing voor alle problemen in de wereld. ( )

Ja dus!

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:50

Mireille1970 schreef:
Ja dus!
Als het ooit zo zou werken, misschien, maar zo naïf ben jij vast ook niet.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:55

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Ja dus!
Als het ooit zo zou werken, misschien, maar zo naïf ben jij vast ook niet.

Jawel. Ik ben van mening dat als één iemand nou eens begint het best kan gaan rollen. Laat mij het dan maar zijn.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 14:05

aha

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:27

Justarman schreef:
aha
Ik ben het volledig met je eens

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:30

als je je nek uitsteekt weet je gewoon dat er op je geschoten wordt

en zeker hier op bokt , sommige mensen gaan hier alleen maar in discussie om hun eigen gelijk te horen...

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:49

Justarman schreef:
aha

Niet dan?

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 15:14

aha:\ daar wil ik mee zeggen: het zal wel.. ik moet het nog zien

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:46

Justarman schreef:
aha:\ daar wil ik mee zeggen: het zal wel.. ik moet het nog zien

Als iedereen zou afwachten...

"verbeter de wereld begin bij jezelf" zeggen ze toch altijd.

Met paardrijden moet je gewoon doen wat goed voor jou en je paard samen voelt.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:07

Mireille1970 schreef:
"verbeter de wereld begin bij jezelf" zeggen ze toch altijd.

Met paardrijden moet je gewoon doen wat goed voor jou en je paard samen voelt.
Daar ligt nou net het probleem. Wat voor de mens goed voelt (of slecht), wordt niet persé net zo ervaren door het paard. Door invloed van bijv. ambities of onbegrip wordt het paard nogal eens de dupe.

Maarre, volgens mij moet jij even een ander topic openen Mireille, dan kan er daar over het nut van discussieren over zaken als rijmethoden, stallingsmethoden, etc etc, gediscussieerd worden. Hier gaat 't over LDR, niet over het nut (of gebrek daaraan) van het bediscussieren van LDR .

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:26

Helemaal waar QQQQ en wat betreft de discussie over LDR:

Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt.

om maar even jouw tekst te kopieren

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:33

Mireille1970 schreef:

Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt.

Heel goed, maar begrijp je ook wat er staat?

Probleem is, dat vele mensen paarden trainen, zonder te weten wat het doel van die training is. Het doel van dressuurtraining is geen olympische medaille, of ook maar één wedstrijd winnen. Het doel is geen spectaculair optreden. Het doel is niet om zo snel mogelijk zoveel mogelijk winstpunten bij elkaar te rijden.

Karl66

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:10

Q, al is het doel van klassieke dressuur geen olympisch goud, het is wel het ultieme doel van de wedstrijddressuur.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:21

Karl66 schreef:
Q, al is het doel van klassieke dressuur geen olympisch goud, het is wel het ultieme doel van de wedstrijddressuur.
Wedstrijddressuur is gebasseerd op klassieke dressuur, maar heeft inderdaad blijkbaar het eigenlijke doel uit het oog verloren.

Geen wonder dus dat men naar de meest uiteenlopende methoden gaat uitwijken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:30

Ik denk niet dat men het doel uit het oog verloren heeft. Net zo min dat het het doel van een springwedstrijd is om lekker met je paard over de balken te gaan of bij een endurancewedstrijd om met je paard lekker een flink eind te gaan rijden, is het doel van een dressuurwedstrijd om je trainingsniveau te laten zien.

Het doel van de FEI is wedstrijdsport met paarden en het doel van sport is winnen, weliswaar zonder paardenmishandeling, maar wel winnen.

Wil jij dat niet, prima, dan ga je lekker met klassieke dressuur aan de gang om de klassieke dressuur an sich. Wil je dat wel dan ga je ook kijken naar andere trainingsmogelijkheden die voor jou en je paard toegevoegde waarde hebben omdat het je niet om de klassieke dressuur zelf gaat.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:41

Karl66 schreef:
Ik denk niet dat men het doel uit het oog verloren heeft. Net zo min dat het het doel van een springwedstrijd is om lekker met je paard over de balken te gaan of bij een endurancewedstrijd om met je paard lekker een flink eind te gaan rijden, is het doel van een dressuurwedstrijd om je trainingsniveau te laten zien.

Het doel van de FEI is wedstrijdsport met paarden en het doel van sport is winnen, weliswaar zonder paardenmishandeling, maar wel winnen.
Voor een springwedstrijd of endurancewedstrijd heb je objectieve meetwaarden, waarmee je de winnaar kunt bepalen.

Voor dressuur ben je afhankelijk van de jury.

Het doel van de wedstrijden is inderdaad ooit geweest, om te laten zien wat het niveau van de klassieke training van de desbetreffende combinatie is. In de schaarse wedstrijden in het begin, werd beoordeeld door experts, die de klassieke dressuur kenden, beoefenden en wisten te beoordelen. Helaas zijn er tegenwoordig niet veel mensen meer die in staat zijn om show van klassieke training te onderscheiden. Daarbij zijn er véél meer wedstrijden tegenwoordig. Geen wonder dat het niveau niet gehandhaafd kan worden.

Door gebrek aan kennis en objectieve meetpunten is de wedstrijdsport sterk veranderd, ten bate van het showelement, ten koste van de natuurgetrouwe opleiding van het paard.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:52

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Heel goed, maar begrijp je ook wat er staat?

Probleem is, dat vele mensen paarden trainen, zonder te weten wat het doel van die training is. Het doel van dressuurtraining is geen olympische medaille, of ook maar één wedstrijd winnen. Het doel is geen spectaculair optreden. Het doel is niet om zo snel mogelijk zoveel mogelijk winstpunten bij elkaar te rijden.

Ben ik ook helemaal met je eens. Ik snapte ook nooit dat als ik vroeg hoe het gegaan was men antwoordde hoeveel winstpunten ze hadden en of ze al dan niet gewonnen hadden.

Hoe ontzettend NIET-relevant.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:55

Karl66 schreef:

Wil jij dat niet, prima, dan ga je lekker met klassieke dressuur aan de gang om de klassieke dressuur an sich. Wil je dat wel dan ga je ook kijken naar andere trainingsmogelijkheden die voor jou en je paard toegevoegde waarde hebben omdat het je niet om de klassieke dressuur zelf gaat.

Ook mee eens. En omdat de paarden veranderen, anders gefokt worden, veranderen de methoden ook, men diept alles meer uit. Zoals alles in het leven vooruit gaat, hoeft toch ook de sport niet stil te staan...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:00

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:

Voor een springwedstrijd of endurancewedstrijd heb je objectieve meetwaarden, waarmee je de winnaar kunt bepalen.

Voor dressuur ben je afhankelijk van de jury.

Het doel van de wedstrijden is inderdaad ooit geweest, om te laten zien wat het niveau van de klassieke training van de desbetreffende combinatie is. In de schaarse wedstrijden in het begin, werd beoordeeld door experts, die de klassieke dressuur kenden, beoefenden en wisten te beoordelen. Helaas zijn er tegenwoordig niet veel mensen meer die in staat zijn om show van klassieke training te onderscheiden. Daarbij zijn er véél meer wedstrijden tegenwoordig. Geen wonder dat het niveau niet gehandhaafd kan worden.

Door gebrek aan kennis en objectieve meetpunten is de wedstrijdsport sterk veranderd, ten bate van het showelement, ten koste van de natuurgetrouwe opleiding van het paard.

Ik denk echt niet dat dat zo is. Er is altijd circus en spaanse rijschool of cadre noir geweest. Geheel gebaseerd op klassieke rijkunst, doch ernstig aan kunstjes leren onderhevig geweest. Met paarden die ervoor gefokt werden.

De dressuursport moderniseert. Het paard is ge modelleert door de fokkerij te moderniseren.

Daarbij zijn grootheden alles gaan uitdiepen en hebben er nog meer trainingsmethodes uit gehaald, allemaal met klassieke dressuur als uitgangsbasis.

Dat er nog steeds kneuzen zijn helaas die het niet goed doen, dat had je vroeger al, moet je maar rekenen... gewoonweg omdat je "gevoel" niet kunt aanleren, dat moet iemand hebben... alsmede een dosis inzicht, verplaatsingsvermogen, geduld, vertrouwen, logisch nadenkend vermogen en talent... en een paard dat zich ervoor leent, door bouw en temperament.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:07

Mireille1970 schreef:
Ik denk echt niet dat dat zo is. Er is altijd circus en spaanse rijschool of cadre noir geweest. Geheel gebaseerd op klassieke rijkunst, doch ernstig aan kunstjes leren onderhevig geweest. Met paarden die ervoor gefokt werden.

De dressuursport moderniseert. Het paard is ge modelleert door de fokkerij te moderniseren.
Er zijn en waren zeker echte circusartiesten die hun paarden puur kunstjes aanleerden, er waren er ook die klassieke rijkunst toonden. Zolang mensen de (hogere) oefeningen van de klassieke rijkunst als "kunstjes" omschrijven, heeft men van het trainingstraject en het doel van de klassieke rijkunst duidelijk niet veel begrepen.

Klassieke rijkunst is niet geënt op één soort paard, maar op HET paard, en daardoor van toepassing op alle paarden (ook de huidige toppaarden). De hoogste treden (hoge school, schoolsprongen) zijn makkelijker te bereiken met paarden die daar erg geschikt voor zijn, en aanleg hebben voor verzameling.

Doordat men in de wedstrijdsport het showelement erg waardeerd, wordt er nu vooral gelet op ruime gangen, extreme uitgestrekte draf etc. Kwaliteit in de verzameling gaat daarvan ten koste.

Deze showpaarden zijn echter niet door iedereen goed onder het zadel te handhaven, mijns inziens met name door gebrek aan kunde en geduld. Men wil sneller verder met deze paarden met veel potentie, dan eigenlijk goed zou zijn. Tijd is geld, dus slaan we graag een paar saaie stappen over.

Juist hetgeen tegenwoordig in de ringen wordt getoond op het hoogste niveau zijn trucjes en kunstjes, die veelal erg weinig te maken hebben met de klassieke rijkunst waar de FEI regelementen op berusten.

Het ontwikkelen van nieuwe trainingsmethoden, daar heb ik op zich niets op tegen. Echter, als deze volledig voorbij gaan aan de (klassieke) basisprincipes, en de resultaten de voorwaarden ook al niet voldoen, dan heeft dat met dressuur (gymnastiseren van het paard) niet veel meer te maken, maar wordt het dresseren (paard trucjes leren). Dat kan best mooi zijn, maar is een andere tak van "sport".

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:11

QQQQ schreef:
'...
Juist hetgeen tegenwoordig in de ringen wordt getoond op het hoogste niveau zijn trucjes en kunstjes, die veelal erg weinig te maken hebben met de klassieke rijkunst waar de FEI regelementen op berusten.

Het ontwikkelen van nieuwe trainingsmethoden, daar heb ik op zich niets op tegen. Echter, als deze volledig voorbij gaan aan de (klassieke) basisprincipes, en de resultaten de voorwaarden ook al niet voldoen, dan heeft dat met dressuur (gymnastiseren van het paard) niet veel meer te maken, maar wordt het dresseren (paard trucjes leren). Dat kan best mooi zijn, maar is een andere tak van "sport".

De hamvraag is echter:

Is dat een mening (in dit geval JOUW mening) of is dat een feit?

Ik denk namelijk niet dat al die ruiters dat ook vinden. En ook niet blij zullen zijn dat jij dat vindt. Immers, die zijn al jaaaaaaaaaren bezig met de klassieke rijkunst voor je de paarden uberhaupt in de ring ziet verschijnen, en dan nog zie je ze niet allemaal.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:32

Dat is mijn mening, maar zeker niet mijn mening alleen!

Edit: Ik doel dus op vertoningen als:
- Niet stil kunnen staan
- Verruimingen die spectaculair aan de voorkant zijn, maar achter niet
- Ontaktmatige piaffe, trekkerige passage
- Bij verzameling zwaar op de voorhand

En dan worden die ook nog hoog gewaardeerd door de jury...
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 05-05-06 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:36

Oké.

Een mening is dus geen vaststaand feit. En waarom een mening vellen als je geen idee hebt waar je het over hebt?

Heb je ooit 10 jaar de éne trainingsmethode gevolgd en daarna 10 jaar de andere om je eerlijkheidshalve in beide trainingsmethoden te verdiepen? Om het niet alleen te lezen maar te ervaren, beleven en voelen?

En toen afgewogen wat het beste was voor je paard en jou. Waar jullie beiden blijer van werden?