Mindim schreef:MCE schreef:Mindim
ik vraag alleen naar de link van het onderzoek,
en praat het zeker niet goed (lees mijn andere reacties)
Ik zie het nu, ik zag niet dat het een quote was, excuses.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mindim schreef:MCE schreef:[ [url=m/DUL1Sr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Links de eigenaar van het test paard, iemand met overgewicht, rechts de test ruiter die maar een kilo verschilde in gewicht met haar. Bij haar was de drukverdeling onder het zadel goed, liep het paard niet kreupel (geen pijn indicatoren waargenomen), bij de test ruiter was de drukverdeling onder het zadel niet goed en moest de test vanwege duidelijke tekenen van ongemak (tact fout/kreupelheid) afgebroken worden.[/quoteDaphara)
kun je de hele link sturen, dit is maar een klein gedeelte eruit. alvast dank
De testruiter zit in het zadel van de eigenaar en die is misschien passend voor het paard, echter niet voor de ruiter. Dus logisch dat de drukverdeling niet ok is. Zadel moet passend zijn voor ruiter en paard.
En dan nog vind ik dat je met 92 kilo niet op een paard gaan zitten.
1.60 m en 92 kilo is echt zwaar obees, afvallen lijkt me raadzaam, voor ruiter en paard.
Ik vind nog steeds dat je het maar goed blijft praten om met een te zwaar lichaamsgewicht op een paard te gaan zitten.
Mindim schreef:@Daphara
2 ruiters met een compleet ander lichaamstype op het zelfde zadel zetten, is in mijn beleving al geen goed uitgangspunt en daar gaat het onderzoek al de mist in.
Askja schreef:Maflinger_S schreef:Wie de schoen past ...Dan kan het gros van de ruiters wel wat anders gaan doen.
Het zou al een hoop schelen als die ruiters wat meer hun verantwoordelijkheid zouden nemen op bovengenoemde punten.
Mindim schreef:@Daphara
2 ruiters met een compleet ander lichaamstype op het zelfde zadel zetten, is in mijn beleving al geen goed uitgangspunt en daar gaat het onderzoek al de mist in.
Petra_O schreef:Als ik me goed herinner wordt dit ook benoemd in het onderzoek, dat een zadel ook bij de ruiter moet passen om te zorgen voor een optimale drukverdeling. Deze twee ruiters werden hierbij als voorbeeld genoemd.
Daphara schreef:Dat stukje is een gedeelte uit wat ik schreef als antwoord op de stelling van Nikass dat een langere ruiter met hetzelfde gewicht beter is. Ik leg dus uit dat uit het onderzoek iets anders kwam en dat het mij verbaasde, ik praat niets goed.
Ik praat sowieso nergens goed dat te zware ruiters (t.o.v. het gezonde gewicht van het paard) op een paard klimmen.
MCE de video is een aantal pagina’s terug gelinkt en regelmatig gequote.
Svmfoto schreef:Ik denk zelf dat het veel belangrijker is hoe goed je belans is en hoe de combinatie tussen ruiter en paard iskleding maat zegt ook erg weinig verschilt ook heel erg per merk. Ik ben zelf maatje 38 heb wel mee gemaakt dat ik bij het ene merk maat 34 kan hebben en dan vervolgens bij een andere maat 40. Daarom denk ik dus dat het om je eigen balans en de combinatie gaat. Zolang je het paard niet in de weg zit als ruiter is er volgens mij ook niet veel mis mee een ruiter die heel weinig weegt met een slecht balans kan een paard ook gerust in de weg zitten
Avalanche81 schreef:Niet mee eens. 80 kg voelt zwaarder aan als die 80 kg uit balans is, maar wordt nooit lichter en als dat een te hoog gewicht is voor het paard, is het nog steeds te zwaar.
Dat kledingmaten verschillen bij verschillende merken is fijn, maar helemaal niet relevant voor dit topic.
Mars schreef:Plus, heel veel paarden in NL hebben zelf overgewicht. Dan wordt er gerekend met 15% op een paard van 500kg maar als dat dier dus 50-100kgte zwaar is dan moet dat dus ook nog meegenomen worden.