Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:56

Kendra schreef:
Dit wordt echt een fijn topic, waarin iedereen het geweldig doet en er eigenlijk nooit iets mis gaat.
Natuurlijk wel bij anderen - maar gelukkig kunnen jullie het meestal weer recht breien *\o/* *\o/* .

Ik haak af, want behoor tot die andere categorie: 'doet goed haar best', schreef de juf altijd op mijn rapport. Dat blijf ik doen. Maar het blijft soms ploeteren. Meestal gaat het goed, maar ik heb toch ook wel eens voor de stal gezeten en één van mijn eigen fokproducten diep in de ogen gekeken:
'We hebben je goed opgefokt, netjes zadelmak gemaakt, alle tijd gegeven, je laten keuren, röntgenen, fysio/osteo/tandarts/zadelmaker op tijd laten komen, een goede ruiter en goed instructie voor je gezocht ..... en toch doe je het niet. Wat kan ik nog meer doen???'

Ik vond het oprecht fijn om te lezen dat dit bij een aantal mensen nooit voorkomt. Wat zou ik graag een tijdje bij jullie op stal rondkijken om te zien hoe jullie dit voor elkaar krijgen.

Nee hoor, soms krijg je het niet voor elkaar, ook al heb je er alles aan laten doen. Vaak is er dan wel iets, maar kun je het gewoon niet vinden. Zelf heb ik dat niet aan de hand gehad, maar er gaan ook weer niet zoveel paarden door mijn handen. Soms kun je net pech hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:58

Kendra schreef:
Maar het blijft soms ploeteren. Meestal gaat het goed, maar ik heb toch ook wel eens voor de stal gezeten en één van mijn eigen fokproducten diep in de ogen gekeken:
'We hebben je goed opgefokt, netjes zadelmak gemaakt, alle tijd gegeven, je laten keuren, röntgenen, fysio/osteo/tandarts/zadelmaker op tijd laten komen, een goede ruiter en goed instructie voor je gezocht ..... en toch doe je het niet. Wat kan ik nog meer doen???'

Ik ben ervan overtuigd dat er paarden zijn die rijden geen zak aan vinden. Dan kan je nog alles zo goed voor elkaar hebben, het zal altijd werken blijven. Paardrijden is de hobby van de ruiter, het paard wilt alleen maar paard zijn. En net zoals je paarden hebt die toch wel heel blij worden van werk en paarden die er neutraal in staan, is het niet heel onlogisch om te denken dat er ook paarden aan de andere kant van die tevredenheidsbalk zitten, namelijk die dieren die rijden absoluut bah vinden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:19

Kendra schreef:
Dit wordt echt een fijn topic, waarin iedereen het geweldig doet en er eigenlijk nooit iets mis gaat.
Natuurlijk wel bij anderen - maar gelukkig kunnen jullie het meestal weer recht breien *\o/* *\o/* .

Ik haak af, want behoor tot die andere categorie: 'doet goed haar best', schreef de juf altijd op mijn rapport. Dat blijf ik doen. Maar het blijft soms ploeteren. Meestal gaat het goed, maar ik heb toch ook wel eens voor de stal gezeten en één van mijn eigen fokproducten diep in de ogen gekeken:

Ik vond het oprecht fijn om te lezen dat dit bij een aantal mensen nooit voorkomt. Wat zou ik graag een tijdje bij jullie op stal rondkijken om te zien hoe jullie dit voor elkaar krijgen.

Je eerste alinea heb je volgens mij niet goed geïnterpreteerd. De strekking van de huidige discussie is niet dat het bij ons altijd goed gaat. Het gaat er echter wel over dat als je het goed doet, je in 99% van de gevallen ook het gewenste antwoord krijgt. Het is aan de ruiter zich zo te blijven ontwikkelen dat ze zoveel mogelijk het goede doen.

Het is echter mens eigen te denken dat jij een uitzondering bent. “In theorie klopt het, maar mijn paard is écht een uitzondering” Bokt staat er vól mee.

In de praktijk zie ik zelf heel weinig uitzonderingen, terwijl wij écht veel paarden zien in het jaar. Dit is alles, van recreatiepaard tot 1,60m paarden. Hoe kan het dat wij slechts heel zelden zo’n uitzondering hebben die het écht niet wil, maar dat zo ongeveer iedere bokker precies zo’n uitzondering op stal heeft?

Ik vind dat verwonderlijk. Het zegt in mijn ogen in de meeste gevallen meer over (gebrek aan) capaciteit van de ruiter, dan aan het paard. En dat is helemaal niet erg!

Iedereen doet zijn best op zijn eigen manier. Maar om jezelf als ruiter te ontwikkelen zul je moeten gaan afvragen waarom iets niet gaat. Het buiten jezelf, bij je paard leggen, is dan de meest makkelijke en minst pijnlijke optie. Het gaat je echter niet helpen de problemen op te lossen.

Janneke2

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:26

Kleine, vrolijke noot in een dressuur topic:
Citaat:
terwijl wij écht veel paarden zien in het jaar. Dit is alles, van recreatiepaard tot 1,60m paarden

... ik verwachtte te lezen : van recreatie tot beheerst de GP oefeningen,
"staat er opeens een stokmaat..." _/-\o_

(Is natuurlijk ook GP, maar ik had het even niet helemaal door...)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:34

Janneke2 schreef:
Kleine, vrolijke noot in een dressuur topic:
Citaat:
terwijl wij écht veel paarden zien in het jaar. Dit is alles, van recreatiepaard tot 1,60m paarden

... ik verwachtte te lezen : van recreatie tot beheerst de GP oefeningen,
"staat er opeens een stokmaat..." _/-\o_

(Is natuurlijk ook GP, maar ik had het even niet helemaal door...)

Ook Grand Prix dressuur :D maar bedrijfsmatig ligt de focus op de springsport. Hobbymatig op de dressuur :)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 13:20

996981 schreef:
Kendra schreef:

Je eerste alinea heb je volgens mij niet goed geïnterpreteerd. De strekking van de huidige discussie is niet dat het bij ons altijd goed gaat. Het gaat er echter wel over dat als je het goed doet, je in 99% van de gevallen ook het gewenste antwoord krijgt. Het is aan de ruiter zich zo te blijven ontwikkelen dat ze zoveel mogelijk het goede doen.

Het is echter mens eigen te denken dat jij een uitzondering bent. “In theorie klopt het, maar mijn paard is écht een uitzondering” Bokt staat er vól mee.

In de praktijk zie ik zelf heel weinig uitzonderingen, terwijl wij écht veel paarden zien in het jaar. Dit is alles, van recreatiepaard tot 1,60m paarden. Hoe kan het dat wij slechts heel zelden zo’n uitzondering hebben die het écht niet wil, maar dat zo ongeveer iedere bokker precies zo’n uitzondering op stal heeft?

Ik vind dat verwonderlijk. Het zegt in mijn ogen in de meeste gevallen meer over (gebrek aan) capaciteit van de ruiter, dan aan het paard. En dat is helemaal niet erg!

Iedereen doet zijn best op zijn eigen manier. Maar om jezelf als ruiter te ontwikkelen zul je moeten gaan afvragen waarom iets niet gaat. Het buiten jezelf, bij je paard leggen, is dan de meest makkelijke en minst pijnlijke optie. Het gaat je echter niet helpen de problemen op te lossen.

Hier ben ik het mee eens..
Ik vind het dan ook inspirerend om bv. mensen als Anja Beran te zien werken met paarden die afgekeurd zijn, met de meest onmogelijke conformaties, verre van het ideale hoogdravende sportpaard en toch komen tot evenwichtige bewegers.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:44

[quote="Poekkie"

Waar ik wel zeer in geinteresseerd zou zijn is een analyse per niveau van wat goed (verwacht?) is en waar het fout gaat. Wat de valstrikken zijn, en eventueel toegepast op filmpjes uit de wedstrijdsport. Dat zou helpen om mensen bewuster te maken van hun training. En dat hoeft helemaal niet op het hoogste niveau te zijn of met foutloze proeven. Immers...99,7% van de ruiters haalt dat hoge niveau toch nooit.[/quote]

Hier zou ik ook zeer in geïnteresseerd zijn.
...

Misschien een idee voor een nieuw topic?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:55

Jessie2020 schreef:
Poekkie schreef:

Waar ik wel zeer in geinteresseerd zou zijn is een analyse per niveau van wat goed (verwacht?) is en waar het fout gaat. Wat de valstrikken zijn, en eventueel toegepast op filmpjes uit de wedstrijdsport. Dat zou helpen om mensen bewuster te maken van hun training. En dat hoeft helemaal niet op het hoogste niveau te zijn of met foutloze proeven. Immers...99,7% van de ruiters haalt dat hoge niveau toch nooit.

Hier zou ik ook zeer in geïnteresseerd zijn.
...

Misschien een idee voor een nieuw topic?

Goed idee!
Volgens mij heeft hij er soortgelijk topic bestaan. Maar is deze niet meer actief.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:31

996981 schreef:
Volgens mij heeft hij er soortgelijk topic bestaan. Maar is deze niet meer actief.

Dat was volgens mij een foto topic toch? Ik vind een topic met filmpjes een stuk interessanter.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:33

Prima idee...!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:37

Ik dacht dat er bij de KNHS een aantal jaar geleden per klasse voorbeeldfilmpjes te zien waren, ik kan ze alleen niet meer vinden. Bedoelen jullie zoiets? Of meer trainingsfilmpjes per niveau?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:41

Eigen trainingsfilmpjes of wedstrijdfilmpjes neem ik aan toch?

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:45

Kan 1 van jullie ajb het topic openen ik heb een mega hoofdpijn en kan even de woorden niet vinden.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 14:48

Ik blijk ook geen talent in openingspost

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:50

Babootje schreef:
996981 schreef:

Dat was volgens mij een foto topic toch? Ik vind een topic met filmpjes een stuk interessanter.

Naar mijn idee is er ook een met video’s geweest. Wel al echt een tijd terug :)

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:50

Clasical schreef:

Jaaaaa jij moet het doen... in de herkansing! Lol!

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 14:56

Jessie2020 schreef:
Clasical schreef:

Jaaaaa jij moet het doen... in de herkansing! Lol!

Haha :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 16:36

:')

Kendra, ik heb precies hetzelfde meegemaakt met het paard waar ik het over had. Daar mistte gewoon de klik op de grond. Moet zeggen dat ik ook de ballen niet meer heb om op een paard te klimmen dat verreden is. Vroeger stapte ik op alles (en dan ben ik pas 23 :') ), maar ik kan er gewoon in mee gaan dat het aan mij ligt als het rijden niet lukt. Althans, zolang het paard niks mankeert en tuigage goed ligt.

Edit: als toevoeging, dat betekent dat je soms af moet wijken van hoe je denkt dat je het goed doet en een andere weg moet in slaan

Ikke, wanneer ligt het volgens jou niet aan de ruiter?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 17:10

denisesilver schreef:
:')

Ikke, wanneer ligt het volgens jou niet aan de ruiter?

Is het dan zo moeilijk om een onderscheid te maken tussen "het ligt aan de ruiter" en "het is de schuld van de ruiter"?

In mijn optiek zijn dat twee wezenlijk verschillende factoren die bij dezelfde vraag totaal verschillende antwoorden geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 17:13

Wanneer je als ruiter iets doet waarvan je niet weet dat het niet goed is, dan ligt t wel aan de ruiter, maar deze heeft geen schuld, hij/zij weet immers niet beter.

Wanneer je als ruiter iets doet waarvan je weet dat t niet goed is, dan is het de schuld van jou als ruiter.

In beide gevallen kan er wel iets aan gedaan worden, dat dan weer wel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 19:08

Kendra schreef:

komt hier ook voor. Paardjes die uiteindelijk niet aan je niveau blijken te voldoen. Ik verkoop deze aan ruiters op een lager niveau. Die hebben daar veel plezier van.
Ik vind het oneerlijk om een paard dingen te vragen die het niet aan kan. Ook mentaal niet. Die wedstrijden niet leuk vinden bijv.
Dat je er dan niet de winst uit haalt die je had gehoopt is dan maar jammer.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 19:54

Popstra schreef:
komt hier ook voor. Paardjes die uiteindelijk niet aan je niveau blijken te voldoen. Ik verkoop deze aan ruiters op een lager niveau. Die hebben daar veel plezier van.
Ik vind het oneerlijk om een paard dingen te vragen die het niet aan kan. Ook mentaal niet. Die wedstrijden niet leuk vinden bijv.

Ik hoor/lees wel vaker dat paarden verkocht worden omdat de ruiter op een hoger niveau wil rijden en het paard dit niet aan kan. Wat gebeurd daar dan? je kunt toch zien of een paard het gangenwerk heeft om dit voor elkaar te krijgen en al bij het zadelmak maken weet je toch welk vlees je in de kuip hebt wat betreft intelligentie en meewerkend karakter. Op welk niveau kom jij er dan achter dat het paard het niet aan kan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 20:26

irmaz schreef:
Popstra schreef:

Ik hoor/lees wel vaker dat paarden verkocht worden omdat de ruiter op een hoger niveau wil rijden en het paard dit niet aan kan. Wat gebeurd daar dan? je kunt toch zien of een paard het gangenwerk heeft om dit voor elkaar te krijgen en al bij het zadelmak maken weet je toch welk vlees je in de kuip hebt wat betreft intelligentie en meewerkend karakter. Op welk niveau kom jij er dan achter dat het paard het niet aan kan?

*quote mijn juf*
Die Gribaldi's doen het aardig tot het M en dan geven ze er de brui aan.
*end quote*

Dan kan het paard vanalles in huis hebben; als je als ruiter niet door dat stukje "luiheid" heen komt, kom je er niet.

Dit is wat mijn instructrice nogal eens zag gebeuren maar zo zijn er tig redenen waarom de belofte er niet uit komt.

Nog zo'n voorbeeld: er is hier een stal die geen instructie van buiten accepteert; de dochter is zelf instructrice. Tot zover nog niet zoveel aan de hand maar wanneer je als combi dan ergens vast loopt in de rubrieken en je ten einde raad buiten de deur gaat lessen en opeens boek je weer sprongen progressie, tja....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 21:00

Als je wat jaren ervaring met verschillende paarden hebt dan ga je dat vanzelf voelen. Paarden die idd moeite hebben met tempo e.d
Je ziet veel paarden fysiek stuk gaan omdat ze ,overvraagd, worden. Ofwel er word te veel van verwacht.
En het maakt niet uit hoe het gefokt is.
Een volle broer van een Tolitas had ook wel helemaal ruk kunnen presteren bij wijze van spreken.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 21:11

_San87_ schreef:
Wanneer je als ruiter iets doet waarvan je niet weet dat het niet goed is, dan ligt t wel aan de ruiter, maar deze heeft geen schuld, hij/zij weet immers niet beter.

Wanneer je als ruiter iets doet waarvan je weet dat t niet goed is, dan is het de schuld van jou als ruiter.

In beide gevallen kan er wel iets aan gedaan worden, dat dan weer wel.

Bedankt voor je uitleg!