Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:25

badeendje schreef:
Noeh, ik wou hem ook kopen maar lees dit nu pas! Anders allemaal bol.com mailen of ze er ergens nog wat vandaan kunnen halen ☺️

Bol levert alleen wat via het Centraal Boekhuis en de individuele verkopers (tweedehands) leverbaar is. Ze kunnen dus niet zelf 'ergens iets vandaan halen' ;)

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:19

Oh grappig dit! Hebben er mensen toen we het over het boek ruiters en rechters hadden deze ook meteen van internet afgehaald?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:59

Ik vind het erg fijn dat dit topic zo veel mensen aanzet om wat meer te lezen over rijkunst. Niet dat het absoluut noodzakelijk is, maar ik vind het verrijkend. Ik merk dat ik tijdens het lezen over mijn eigen rijden nadenk en dan vaker iets visualiseer waardoor ik een specifieke handeling beter onder knie krijg. Daarvoor hoeft men helemaal niet iets te lezen wat de eigen mening ondersteunt. Ook een andere mening kan helpen de eigen opvatting beter te onderbouwen. En soms komt men zelf tot een nieuw inzicht.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:09

Het rode boekje "Handleiding tbv ned.ruiters en instructeurs" is ook via Media Boekservice te bestellen.http://mediaboek.nl/handleiding-tbv-ned-ruiters-en-instructie.html

Heg boek Ruiters en Rechters heeft mijn zusje volgens mij ergens in de kast (of verhuisdoos) liggen die werd toen wij tiener waren door onze manege-instructeur aangeraden. Die zal ik ook weer eens gaan bekijken,

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:11

Serieus nog geen 7 euro???
DAAAAG verlang lijstje!

BESTELLEN MAAR!!! :D *\o/* *\o/* *\o/*

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:14

Juist ;) ... gelukkig heb ik mijn bestelling al geplaatst voordat ik de link postte... mediaboek weet niet wat ze overkomt :+

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:15

Heb ik zomaar 14 euro teveel uitgegeven voor een exemplaar 'in redelijke staat'... >;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:16

FCSA schreef:
Heb ik zomaar 14 euro teveel uitgegeven voor een exemplaar 'in redelijke staat'... >;)

Balen.... Maar... als je hem hebt, dan heb je m wel!!!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:17

True!

Missbeauty30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:53

*Kruipt onder meelees steen vandaan*
Ik heb hem ook besteld *\o/* *\o/*

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:58

Ik heb hem ook besteld :D Haha ben heel benieuwd. Bedankt voor het aanraden.

Iemand die via PB wat beelden wilt beoordelen..? :o Paardlief en ik hebben het roer flink omgegooid en zou graag eens wat extra tips en meningen willen horen :P Alvast bedankt!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:26

Geweldig ik heb hem gelijk besteld

Jos_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:32

Dan heb ik voor mijn beduimelde exemplaar ook teveel betaald. Nou ja, misschien staan er ook nog interessante aantekeningen in. :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:00

Ik lees al een tijdje stilletjes mee in het topic :)

Kruip een keertje onder meelezersteen vandaan.

Hallo allemaal :) twijfel al een tijdje om een filmpje die ik vorige week online heb gepost op een ander deel van t forum hier te plaatsen maar ik ben er nog niet over uit of ik het commentaar aan kan :P

Over dat boek: heb m ook ergens nog liggen in de "verhuisdoos" :j

lemonyellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:04

S_en_Z: ik denk dat iedereen hier goede bedoelingen heeft met het commentaar, ook al komt dat soms wel hard aan. Maar ik denk dat er veel mensen in dit topic zitten waar je (ik in ieder geval wel) veel van kunt leren!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:18

lemonyellie schreef:
S_en_Z: ik denk dat iedereen hier goede bedoelingen heeft met het commentaar, ook al komt dat soms wel hard aan. Maar ik denk dat er veel mensen in dit topic zitten waar je (ik in ieder geval wel) veel van kunt leren!

Dat is ook zo. Daarom lees ik ook mee :P

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:29

M.i is het niet de bedoeling mensen op hun rijerij af te rekenen in dit topic maar berichten we hier juist om van elkaar te leren..En je raakt nooit uitgeleerd!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:31

Daar heb je een punt.. oke ik waag mezelf in het diepe. Als ik niet meer reageer ben ik verdronken :') (grapje uiteraard)

Hieronder een filmpje van mij met mijn bijrijdpaardje. Ik rijd haar sinds 5 maanden en ben met haar begonnen in de categorie "vrijwel onstuurbaar" op hand- been- en zithulpen. Ze is 5 jaar oud en nu ruim 1 jr onder het zadel.

Ik zal er geen lang verhaal van maken, waar het op neerkomt is dat we een tijd lang lang laag en vwnw hebben gereden en nu probeer ik haar wat op te nemen soepeler te krijgen in het lijf dmv wijken/renvers/travers enz. (meeste in stap, sinds korte tijd (3 weekjes) ook stukjes in draf en galop. Die zie je op de video)
Normaal gesproken de ene keer met een wat langere teugel en hals wat meer horizontaal, andere keer wat meer opgenomen. Probeer hier in te wisselen zodat ze niet vastroest in een patroontje (ofwel truukjesrijden). De eigenaresse kwam een keertje langs (op mijn verzoek) om te kijken hoe het ging en om stukjes te filmen. Ik heb niet "de beste stukjes van" uitgezocht maar gewoon de korte filmpjes achter elkaar geplakt. Was destijds namelijk erg benieuwd hoe de stukjes zijwaarts er in draf uit zagen :+ We hebben geen spiegels op stal.. die mis ik enorm van mijn vorige stal.

Voorheen zwaaide ze enorm uit op voltes en rende over de schouder weg. Dat is eigenlijk steeds beter geworden alleen wil ze nu soms wat teveel "terug" denken waardoor ze stukken krabbeliger gaat draven en in de rug achter het zadel vast houdt.

Dit viel mij zelf als eerste op en hier mee zijn we al aan het werk dmv naar voren schakelen, niet alleen met opgenomen teugel maar ook met wat meer lengte in de hals.

Zoals ik op de video rijd doe ik niet standaard. Ben merendeels van de tijd bezig met de gewone dingetjes en afentoe een stukje wijken en als het heel fijn gaat een keertje een paar pasjes renvers/travers e.d.

Ik kan heel veel kritiek geven op mezelf aan de hand van het filmpje maar ik ben erg benieuwd naar wat jullie zien en wat evt. goede oefeningen zijn om de dingen die jullie zien te verbeteren.

Waar ik wel trots op ben is dat ik het mezelf af heb kunnen leren mijn handen hoog te dragen, dat ik een stuk beter zit op mijn kont in de galop en niet geheel onbelangrijk.. voor me uit kijken en voelen ipv geluksdubbeltjes zoeken. :')

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:15

Ik ben eerst even benieuwd naar de afstamming van dit paard. Weet je daar iets meer van?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:35

vur schreef:
Ik ben eerst even benieuwd naar de afstamming van dit paard. Weet je daar iets meer van?

Valdez x Droomwals

Mama (lekker gelderse look, heeft dochterlief iets minder maar wel aanwezig) is nu 21 jaar oud geloof ik.

Afbeelding

Eigenaresse hoopte op meer maat. Gok dat ze zo'n 1.65 is dus dat is niet helemaal gelukt.. :=

Afbeelding

Edit: gevonden..
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/673830

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:05

Nou S-Z... zo raar gaat het toch niet???

Je hoeft je nergens voor te schamen aller eerst...!!
Je rijdt netjes...

Natuurlijk heb je verbeter puntjes, maar wie niet...
Nou wie durft?? Die zet ik de hoek in... en maak ik er komma's van, voordat we er puntjes van maken (A)

Wat ik zie...
Een paard die wel naar voren wil. Ook wel wil zakken.
Veel galoppeer werk.
Een ruiter die misschien familie is van Johann Sabastian Bach. ;) :D
Maar ook een ruiter, die in galop netjes zit. En dat valt niet mee, want dit paard heeft best veel beweging in schouders en rug.

Wat zou ik doen?
Je wilt kracht maken in haar poep (nee... bips). Ipv zo lang te galopperen, zou ik het af en toe lekker kort houden. Aangalopperen en voor ze gang kan maken (binnen drie passen) terug in draf. Dan tijdens die draf zou ik proberen om er ruimte uit te krijgen.
Dit ook tijdens stap, voornamelijk vanwege de rust. Even de adempauze.

Pak het draven ook niet te hoog op. Ik zie dat ze vanuit haar zelf een vrij hoge halshouding heeft. Ipv het neusje naar beneden, zoals je zelf ook aan gaf, wat meer ruimte in haar hals.
Dit kan echter alleen, wanneer het paard volledig op been en zit terug komt (tempo controle) terwijl jij je hand naar voren kan schuiven, en je paard volgt.
Dan zoekt het paard aanleuning.

Verder... doe je het erg goed hoor!!
Lekker pasjes opzij mee nemen... Slangevolte, of niet bestaande figuren... :D

Komt helemaal goed!!

Ennehm... volgende x, ook graag een filmpje van pianospel (A) nee, gekheid hoor!! Ik plaag je maar.

En.. niet vergeten!

Rome is niet in 1 dag gebouwd. Wie dat wel kan, moet direct stoppen met paardrijden en aanmelden voor de bouw. Diegene kunnen ze super goed gebruiken!! *\o/* :Y)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:34

Heel leuk paard!! Ik ben t in grote lijnen met maralyn eens..Zou dit paard wel iets meer met t neusje eruit zien..idd iets meer halslengte.. Verder super mooie combi!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:17

xMercury schreef:
Ik heb hem ook besteld :D Haha ben heel benieuwd. Bedankt voor het aanraden.

Iemand die via PB wat beelden wilt beoordelen..? :o Paardlief en ik hebben het roer flink omgegooid en zou graag eens wat extra tips en meningen willen horen :P Alvast bedankt!

Kom maar op, ik ben momenteel erg druk met t plaatsen van weiland hekken, dus alvast sorry als ik niet meteen reageer,ben nu ook net pas binnen
Ik ga zo even filmpje van hierboven bekijken

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:34

S_en_Z, het ziet héél goed uit! Mijn tip: gewoon doorgaan op de manier waarop u nu werkt. Dat is gewoon goed. Heb zelfvertrouwen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:55

Ik vind het ook zo heel verkeerd niet, sluit me aan bij Marilyn, wil er zelf aan toevoegen dat de rust er in moet komen, in het paard en in je eigen rijden.
Pak idd meer de slangevoktes en het wijken mee dan t appuyement en de travers. Overgangen tot je scheel ziet en neem er de tijd voor, nu schud je een appuyement eenmalig uit je mouw, maar het heeft zo geen waarde, Het voegt niets toe en er veranderd niks. Doe je de oefening een paar keer ga je aan het stabiel blijven van je tempo werken, aan je lengte buiging, aan je Aanleuning aan je gehoorzaamheid. Nu lijkt t ( vind ik) of je even alle oefeningen doorloopt.