Te bol voor je knol?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:33

Te bol of een slecht passend zadel... beide vreselijk slecht naar mijn mening.

80/90 kg voor een stevige man is inderdaad normaal, maar ze hebben het wel over atleten. Geen hobbyknollen met een dikke buik en hobbelrit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:39

Die atleten komen ook niet zo atletisch uit de opfok hoor. :))

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:53

SanneFK schreef:
te bol voor me knol?

[ Afbeelding ]

ja. sorry vind van wel

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 02:39

:x ~~}>

:= Nevermind, ik kan niet oordelen met mijn gewicht. Ik ben goed op gewicht en mijn paarden ook, gelukkig. Zou ik graag zo voor alle paarden zien maar helaas, stel je voor dat de wereld was zoals ik dat wilde...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:32

En als het niet is zoals je Wilt hoeft er nog steeds niets aan de hand te zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:46

Dat klopt

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:31

Ik heb een keer iemand ontmoet die veel te dik was en alleen op haar eigen paarden reed 'omdat die het gewend zijn'. Wat vinden jullie daar dan van?

Edit: verder ligt het denk ik ook aan hoe goed je kan rijden. Of je nou met 60 kg je paard vreselijk in de weg zit of met 90 kg goed 'meebeweegt'.. of nog erger, met 60 kg je paard erg in de mond zit te trekken/te hakken of met 90 kg de teugels goed op maat houdt..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:33

Fish_n_Chips schreef:
Ik heb een keer iemand ontmoet die veel te dik was en alleen op haar eigen paarden reed 'omdat die het gewend zijn'. Wat vinden jullie daar dan van?

Edit: verder ligt het denk ik ook aan hoe goed je kan rijden. Of je nou met 60 kg je paard vreselijk in de weg zit of met 90 kg goed 'meebeweegt'.. of nog erger, met 60 kg je paard erg in de mond zit te trekken/te hakken of met 90 kg de teugels goed op maat houdt..

Ik denk toch dat een paard gaat voor iemand die goed op gewicht is die ook nog eens goed kan rijden. Snap nooit zo goed waarom er dat bij gehaald moet worden.
Tja het zijn haar eigen paarden dus daar kan ze mee doen wat ze wil. Maar vindt het een aparte manier van denken. En zo zou ik er niet over denken. Wellicht kunnen haar paarden het wel beter hebben dan een manegepaard of iets dergelijks maar als nog zou het niet mijn manier van denken zijn.

Verder tja wat is te zwaar geen idee. Maar ik zag ik wel het een en ander voorbij komen maar om heel eerlijk te zijn vindt ik 80 kilo op een fjord of haflinger toch een behoorlijk gewicht. Het zadel komt daar ook nog eens boven op. Zou niet mijn keus zijn dan zie ik dat toch liever op een groter type paard.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:21

en hoe zit het dan met pony's en paarden voor de wagen.
Daar zie ik ook wel eens aanspanningen tussen waarvan ik me afvraag of dat wel geschikt is,

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:09

Een paard kan natuurlijk meer trekken dan dragen.
Maar ik zie inderdaad wel eens shetlanders met een groot stevig persoon erachter. Dan weet ik echt niet of die pony dat aan kan maar persoonlijk vind ik het niet mooi.

Haflinger vind ik tegenwoordig sjiek gebouwd. Daar zou ik ook geen 80 kg op zetten. Maar de ouderwets gebouwde weer zonder probleem.
Zo ook met de tinker of fjord.

Soosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:18

Ik heb zelf een ouderwetse haflinger. Ik ben 1m80 en weeg met moeite 70 kilo (ja, ik ben zo'n mevrouwtje ondergewicht). Mijn haf heeft niet de meest ontwikkelde rugspieren, dus ik vind 80 kilo meer dan genoeg. Het ligt deels aan het paard, de ruiter, de skills enzovoorts. Maar er zijn zeker grenzen. Ben je echt te zwaar (100 kilo of meer) dan vind ik het noet verantwoord om op een paard te stappen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:35

Ik juist niet. De ouderwets gebouwde zijn vaak ook kleiner van stuk. Het lijkt allemaal wel of ze meer kunnen dragen. Maar vraag me af of dat nu echt zo is. Persoonlijk denk ik dat ze eerder meer trekkracht hebben dan draagkracht. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Maar als je zelf al 80 weegt en je telt daar je zadel nog bij op dan zit je toch inclusief zadel op een kleine 90 kilo dat vind ik echt veel voor een pony formaat.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:44

een vraagje.
Ik ben 1m68 en 55 kg.
Ik ben zogoed als de enige die op mijn paard rijd, soms mijn, kleinere vrouelijke leerkracht die dus hetzelfde weegt.
Nu ga ik op vakantie en wilde ik mijn vriend mijn paard laten springen. Hij weegt 90 kg en is 1m80.
Hij zal het paard niet 'storen' want hij rijdt GrandPrix. Is dit een grote 'verandering' voor een paard, kwa gewicht?
Ze is 1m63 en zal tegen de 500 kg wegen ( frans zadelpaard ; kruising )

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:45

Als ik dan de grote hoeven zie. Flinke kogels. Kort pijpbeen. Stevige knieën en relatief korte pootjes. Stevige borst en korte rug denk ik dat die kleinere stokmaat niet verkeerd is.
Juist die langere slankere benen die meer hoogte geven zijn naar mijn idee luxe maar slappere in gefokte luxe en zwakheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:26

Mee eens, de echte boerenHaflingers zie je amper meer.
Dit waren eigenlijk net mini-Trekpaarden.

Mijn eerste pony was zo'n boerenHaflinger en daar heb ik jarenlang op gereden zonder enkel probleem.
Ik was niet dik, wel zwaar en het dier is geen enkele keer in haar leven ziek geweest.

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:13

Ik kan me er eigenlijk vooral aan ergeren als mensen op een te kleine pony (of paard) stappen. Daar hoef je niet eens overgewicht voor te hebben. Het ziet er niet uit en je hindert zo'n dier aan alle kanten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 00:39

Een vriendin van me heeft een 'Boeren haflinger' maar ik vind dat ook die slank horen te zijn en`de ruiters erop in vorm. Mijn vriendin is goed op gewicht en zo hoort dat.

Het gaat er niet om of de paarden oud worden, maar hoe ze oud worden. Dat oud worden op zich hoort al een minimum te zijn (tenzij erge blessures uiteraard). Zo min mogelijk versleten?

Dus niet te zwaar, niet te lang, pony/paard niet te dik en passend tuig en rijstijl.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 02:53

KoudbloedKim schreef:
Ik volg deze discussie nog steeds en ik vind het erg interessant hoe verschillend mensen denken. :j

Even voor het plaatje:

62 kilo op een paardje van 1.36m.
[ Afbeelding ]

+- 83 kilo op een Fries van 1.57m.
[ Afbeelding ]

Zelf heb ik 8 jaar geleden met teveel gewicht op mijn paard gereden, sporadisch, maar toch... ik zag gewoon niet in dat ik te zwaar voor haar was en dacht dat ik er het juiste ras voor had gekocht.
Achteraf, toen ik 50 kilo was afgevallen en foto's terug zag, heb ik zo'n spijt gehad en mijn paard beloofd dat ik nooit meer boven een bepaald gewicht op haar rug zou klimmen.
Het kan dus echt zo zijn dat je het niet ziet, dat je te zwaar bent.
Mijn paard zat overigens volgens onze Osteopaat en dierenarts 100% goed en los in haar lichaam, dus GELUKKIG heeft het geen schade aangericht.
Maar ik voel me daar nog steeds rot over. :o

Je zou niet zeggen dat deze mensen zo zwaar zijn,mooie foto´s.
Hier ooit eens een bijrijdster gehad moest stoppen had er geen tijd meer voor.
Slanke meid zware botten,haar gewicht was 95 kg.
Ik vind wat gewicht niet zo erg,maar dat extreme dan wel weer.
Wat ik erger vindt zijn die mond trekkers,en die stuiter ballen in het zadel.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 02:56

Iris_C schreef:
Ik kan me er eigenlijk vooral aan ergeren als mensen op een te kleine pony (of paard) stappen. Daar hoef je niet eens overgewicht voor te hebben. Het ziet er niet uit en je hindert zo'n dier aan alle kanten.

En als een volwassen dan op een ijslander stapt,ik rijd met me ijsje niet meer buiten hoor. :( .
Al dat commentaar dat de pony te klein is,ze is 140cm hoog zeg je dat het oersterke paardjes zijn die ijslander´s geloven ze je niet. :?

....

Even van internet geplukt,dit is een ijslander,maar als mensen zoiets op de straat zien,wat zeggen ze dan dat het niet kan of zo?.

Wat vinden jullie ervan.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 23-11-15 06:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto verwijderd. svp alleen eigen foto's gebruiken

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 09:08

Het ziet er wel te zwaar uit maar zolang daar geen onderzoek naar gedaan wordt kan ik daar niks over zeggen. Straks blijkt dat zo'n paardje makkelijk 100 kilo kan dragen, ik weet het niet!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:28

blackflicka schreef:
Iris_C schreef:

En als een volwassen dan op een ijslander stapt,ik rijd met me ijsje niet meer buiten hoor. :( .
Al dat commentaar dat de pony te klein is,ze is 140cm hoog zeg je dat het oersterke paardjes zijn die ijslander´s geloven ze je niet. :?

[ [url=m/wUH3h0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even van internet geplukt,dit is een ijslander,maar als mensen zoiets op de straat zien,wat zeggen ze dan dat het niet kan of zo?.

Wat vinden jullie ervan.

Ik kan mensen geen ongelijk geven. Ik denk dat een ijslander misschien in verhouding sterker is maar daarom wil dat nog niet zeggen dat je net zo goed op een ijslander kan gaan zitten als op een groot paard.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:43

Blackflicka, ben jij dat? Niet zo netjes om een vreemde te bespreken hier

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:44

Het is maar een voorbeeld foto maak je niet zo druk. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:48

Als jij dat niet bent is het niet netjes.
1 klik bij Google afbeeldingen laat zien welke ijslander stal erbij hoort.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:51

blackflicka schreef:
Het is maar een voorbeeld foto maak je niet zo druk. :)

Je vraagt of mensen deze persoon willen beoordelen, dat is niet netjes.