Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Horseware schreef:Vandaag heb ik na weken longeren met chambon voor het eerst sinds meer dan een jaar weer eens op mijn 22 jarige gezeten. Ik was zo benieuwd hoe hij het rijden zou oppakken nu! Hij is een echte stresskip en gooit het liefst zijn hoofd hoog in de lucht, of hij kruipt achter het bit. Met longeren was dit al flink verbeterd.
Toen ik er net op zat was het eerste riondje een ramp. Hoofd omhoog, onrustig, dribbelig, net als vanouds dus. Tot aan het tweede rondje, toen kwam hij er ineens achter dat hij ook kon stretchen met iemand op zijn rug. Voor het eerst in zijn leven voelde ik zijn rug omhoog komen onder mijat een super ervaring ik had nooit gedacht dat hij met zijn holle rug op zijn leeftijd dit werk nog zou kunnen oppakken
Ik heb een kwartier gestapt en de laatste 5 minuten waren behoorlijk constant in de stretch. Zijn stap wordt dan ook rustig en hij krijgt rust in zijn lijf. Wat erg moeilijk voor hem is want hij is ontzettend bang aangelegd en heeft veel te veel energie die hij niet kwijt kan in de stap. maar nu in de stretch bleef hij kalm en geduldig.
Ik heb 3 rondjes gedraafd en ook in draf leek hij het goed op te pakken. Daarna nog een paar rondjes gestapt en toen vond ik het goed voor de eerste keer erop. ik ben helemaal happy![]()
Met de vos kreeg ik vandaag de opmerking dat ik wel western met hem kon gaan doen gezien hoe ik hem nu reed (sloffen met los teugeltje)
terpentijn schreef:Iemand die bang is voor kritiek leert nooit meer iets, dus kom op met die filmpjes.
Dit is het topic bij uitstek waar het er om gaat eea te verbeteren en hoe en waarom, om het beter te leren doen dan je deed moet je dus uit je comfort zone... en daar hoort (opbouwende) kritiek ook bij.
ankem schreef:Ik vind het eerste filmpje helemaal niet slecht hoor. Ik vond hem erg kort om er echt concreet wat van te zeggen. Tweede filmpje valt mij op dat je het paard nogal hoort stampen. Ik ben benieuwd of iemand vanuit rijtechnisch oogpunt dit ook kan verklaren.
Simpelman schreef:Plakbandje
Het gaat hier om de doornige uitsteekseld van de schoft, die moeten uitwaaieren, dat zie je gebeuren aan het lintje/plakbandje...
Dat is naar het bit reiken, de rug los laten, de mogelijkeheid geven het bekken onder te kantelen.
Voel wat er gebeurt als het lintje/plakbandje/elastiekje naar voren gaat.
Vooral eerst in stap en op de volte.
Naar voren is goed.
Hoe meer hoe mooier (om te beginnen).
Voel de achterhand.
Als je paard achter wat begint te waggelen begint hij het bekken wat te kantelen en in de knieën te buigen.
Wanneer hij door de knieën zakt, soms fors, dan is dat goed, dat verast hemzelf, meer is dat niet, hij moet nu iets doen achter.
Voel wat er gebeurt in je handen, je moet de deur wel openhouden en vragen erdoor te komen anders valt het lintje weer naar achteren.
Het voelt of je "het weg geeft", daar zit aanleuning.
Maar geef je het weg valt alles in duigen.
Dat is losgooien.
Focussed schreef:Haha, het probleem is dat ik al te veel kritiek op mezelf heb als ik het filmpje terug kijk![]()
En de kwaliteit is heel slecht, raar want het is in HD opgenomen.
Maar komt ie. Volgende keer doe ik stap en draf en langer filmen. In die gangen gaat het stretchen namelijk veel beter dan in galop.
Mijn eigen kritiek: Neus er meer uit, niet zo rond houden en verder naar beneden
https://www.youtube.com/watch?v=8BWcl3ICwbQ
Zo reden we eerst trouwens. Mijn kritiek: te kort in de hals en teveel achter de LL. Ik zie wel dat als ze wat meer bij elkaar loopt er meer uitdrukking in de galop komt (meer buiging in de gewrichten en sprong)
https://www.youtube.com/watch?v=jKWdDH0Ieks
terpentijn schreef:[ [url=m/gseAit.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nnYYqE.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/V9s1g4.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CTHtzd.png]Afbeelding[/url] ]
Anne_Sproet schreef:@ focussed leuk paard! Snap dat het lastig kan zijn om meer los te laten. Mijn paard heeft wel de neiging om te schrikken en opzij te springen en ik merk bij hem als ik helemaal loslaat en ontspan dat hij dan juist veel minder schrikt