Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:52

Het meeste hierover is gezegd door simpelman, dus je kan de 'geplaatst door de topicstarter' functie gebruiken ;)

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:08

Ik heb allé paginas door gezocht maar nèrgensvind ik een uitleg, alleen ervaringen

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:19

Simpelman schreef:
Een mooie oefening voor iedereen?

Knoop een lintje of een elastiekje in de manenkam op precies één handbreedte voor het zadel.
Gewoon als je er naast staat.

Ga nu rijden en kijk hoever je dat lintje naar voren kunt laten komen.
Voel wat er gebeurt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:22

Op blz 18 is een foto van iemand met krijtstreepje ipv elastiekje. Ik heb ermee gereden en je doet gewoon iets 10cm voor het zadel iets waarmee je beter zichtbaar maakt wat de schoft doet tijdens het rijden.
Ik heb elastiekje met rood strikje gebruikt, het is handig als het goed afsteekt van je manenkam zodat het goed zichtbaar is.

Debby614

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:27

Ahhj super dankjewel!!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:35

Horseware schreef:
Vandaag heb ik na weken longeren met chambon voor het eerst sinds meer dan een jaar weer eens op mijn 22 jarige gezeten. Ik was zo benieuwd hoe hij het rijden zou oppakken nu! Hij is een echte stresskip en gooit het liefst zijn hoofd hoog in de lucht, of hij kruipt achter het bit. Met longeren was dit al flink verbeterd.
Toen ik er net op zat was het eerste riondje een ramp. Hoofd omhoog, onrustig, dribbelig, net als vanouds dus. Tot aan het tweede rondje, toen kwam hij er ineens achter dat hij ook kon stretchen met iemand op zijn rug. Voor het eerst in zijn leven voelde ik zijn rug omhoog komen onder mij *\o/* at een super ervaring ik had nooit gedacht dat hij met zijn holle rug op zijn leeftijd dit werk nog zou kunnen oppakken :D Ik heb een kwartier gestapt en de laatste 5 minuten waren behoorlijk constant in de stretch. Zijn stap wordt dan ook rustig en hij krijgt rust in zijn lijf. Wat erg moeilijk voor hem is want hij is ontzettend bang aangelegd en heeft veel te veel energie die hij niet kwijt kan in de stap. maar nu in de stretch bleef hij kalm en geduldig.
Ik heb 3 rondjes gedraafd en ook in draf leek hij het goed op te pakken. Daarna nog een paar rondjes gestapt en toen vond ik het goed voor de eerste keer erop. ik ben helemaal happy :D

Met de vos kreeg ik vandaag de opmerking dat ik wel western met hem kon gaan doen gezien hoe ik hem nu reed (sloffen met los teugeltje) :x

Super! Fijn dat hij zich ook zo liet ontspannen, want dat vind ik soms nog best spannend met een kijkerige baan en dan die lange teugels. Bang dat ze wegspringen ofzo :') Denk dat het ook zeker goed voor de rug van een ouwetje is, beetje bejaarden gym :D

Vind het mooie ontspannen fotos Tuhan! Je paard lijkt van nature iets bol op de lendenen. Denk dat hij achter de schoft nog wat meer omhoog mag komen, daar zit nu nog een beetje een "dip". Maar dat zal een kwestie zijn van weken al dan niet maanden zo trainen.

Ik heb twee video's maar weet niet of ik die durf te tonen hier haha, bang voor kritiek :')

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:46

Iemand die bang is voor kritiek leert nooit meer iets, dus kom op met die filmpjes.

Dit is het topic bij uitstek waar het er om gaat eea te verbeteren en hoe en waarom, om het beter te leren doen dan je deed moet je dus uit je comfort zone... en daar hoort (opbouwende) kritiek ook bij.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:52

Afbeelding

Ik heb helaas geen duidelijke recente standfoto. Als jong paard heeft ze iets in de buurt van het si gewricht gebroken, hierdoor heeft ze aan een kant een gebied waar geen spieren komen. Soort astrofie. Juist daarom denk ik dat deze methode fijn voor haar is.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:01

terpentijn schreef:
Iemand die bang is voor kritiek leert nooit meer iets, dus kom op met die filmpjes.

Dit is het topic bij uitstek waar het er om gaat eea te verbeteren en hoe en waarom, om het beter te leren doen dan je deed moet je dus uit je comfort zone... en daar hoort (opbouwende) kritiek ook bij.

Haha, het probleem is dat ik al te veel kritiek op mezelf heb als ik het filmpje terug kijk :o :') En de kwaliteit is heel slecht, raar want het is in HD opgenomen.

Maar komt ie. Volgende keer doe ik stap en draf en langer filmen. In die gangen gaat het stretchen namelijk veel beter dan in galop.
Mijn eigen kritiek: Neus er meer uit, niet zo rond houden en verder naar beneden
https://www.youtube.com/watch?v=8BWcl3ICwbQ

Zo reden we eerst trouwens. Mijn kritiek: te kort in de hals en teveel achter de LL. Ik zie wel dat als ze wat meer bij elkaar loopt er meer uitdrukking in de galop komt (meer buiging in de gewrichten en sprong)
https://www.youtube.com/watch?v=jKWdDH0Ieks

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:15

Ik vind het eerste filmpje helemaal niet slecht hoor. Ik vond hem erg kort om er echt concreet wat van te zeggen. Tweede filmpje valt mij op dat je het paard nogal hoort stampen. Ik ben benieuwd of iemand vanuit rijtechnisch oogpunt dit ook kan verklaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:16

Ik meng me ook graag weer in de discussie met mijn nieuwe bijrijdpaard. Maar eerst mag ie even bijkomen op zn nieuwe stal :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:22

ankem schreef:
Ik vind het eerste filmpje helemaal niet slecht hoor. Ik vond hem erg kort om er echt concreet wat van te zeggen. Tweede filmpje valt mij op dat je het paard nogal hoort stampen. Ik ben benieuwd of iemand vanuit rijtechnisch oogpunt dit ook kan verklaren.

Thanks, ja sorry hij is nogal kort :+

Zou dat niet aan de bodem en akoestiek van de bak kunnen liggen. De bodem daar was volgens mij iets natter dan bij ons thuis.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:29

Dan heb je Bonte Jaopie (kruising Tiker x Fries) van mij nog nooit horen stampen! Dat is een kwestie van trainen, en meer in balns en op eigen benen te leren lopen, ik vind de filmpjes er helemaal niet verkeerd uitzien, paard dient alleen meer halslengte gegeven te worden. Ik zie wel dat het paard erg bereid/werk lustig is, maar drukt zich ook voor het gevraagde, daarom schiet hij zelf achter de loodlijn.
Dat zou je nu eerst moeten aanpakken of juist moeten loslaten, dat het paard zich durft te strekken naar het bit. Dan krijg je al een heel ander gevoel (rijgevoel).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:30

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:43

Je pakt precies het pijnpunt terpetijn :j Mijn merrie loopt erg gemakkelijk achter de LL... Nu is die tweede video van 6 maanden geleden. Inmiddels kan ik haar redelijk lange stukken met m'n been naar de hand toerijden en daar ook met een fijne verbinding houden. Maar zodra het moeilijk wordt, kruipt ze er weer liever achter. Maar ze is dan ook maar vijf en wel erg groot, dus zodra ze sterker wordt en meer balans, zal dit verder verbeteren verwacht ik :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 23:06

Ik lees al vanaf het begin van dit topic mee, in het "oude" ( zo kan je het denk ik inmiddels wel noemen ;) ) ook al. Speciaal voor Debbie614:

Simpelman schreef:
Plakbandje

Het gaat hier om de doornige uitsteekseld van de schoft, die moeten uitwaaieren, dat zie je gebeuren aan het lintje/plakbandje...
Dat is naar het bit reiken, de rug los laten, de mogelijkeheid geven het bekken onder te kantelen.

Voel wat er gebeurt als het lintje/plakbandje/elastiekje naar voren gaat.
Vooral eerst in stap en op de volte.
Naar voren is goed.
Hoe meer hoe mooier (om te beginnen).
Voel de achterhand.
Als je paard achter wat begint te waggelen begint hij het bekken wat te kantelen en in de knieën te buigen.
Wanneer hij door de knieën zakt, soms fors, dan is dat goed, dat verast hemzelf, meer is dat niet, hij moet nu iets doen achter.

Voel wat er gebeurt in je handen, je moet de deur wel openhouden en vragen erdoor te komen anders valt het lintje weer naar achteren.
Het voelt of je "het weg geeft", daar zit aanleuning. :)
Maar geef je het weg valt alles in duigen.
Dat is losgooien. :(

Terpentijn, ik heb zelf het idee dat hij toch nog vaak achter de loodlijn komt, als ik naar het bit kijk lijkt het mij voorkomend at je nog wel redelijk veel druk erop hebt. Hij loopt wel mooi ruim, dat wel en misschien zie ik het wel verkeerd hoor.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 06:50

Focussed schreef:
Haha, het probleem is dat ik al te veel kritiek op mezelf heb als ik het filmpje terug kijk :o :') En de kwaliteit is heel slecht, raar want het is in HD opgenomen.

Maar komt ie. Volgende keer doe ik stap en draf en langer filmen. In die gangen gaat het stretchen namelijk veel beter dan in galop.
Mijn eigen kritiek: Neus er meer uit, niet zo rond houden en verder naar beneden
https://www.youtube.com/watch?v=8BWcl3ICwbQ

Zo reden we eerst trouwens. Mijn kritiek: te kort in de hals en teveel achter de LL. Ik zie wel dat als ze wat meer bij elkaar loopt er meer uitdrukking in de galop komt (meer buiging in de gewrichten en sprong)
https://www.youtube.com/watch?v=jKWdDH0Ieks

Je stelt je paard te kort in (achter de loodlijn).
Wanneer je hem voor 10cm meer ruimte geeft dan zal je dat in eerste instantie een vreemd gevoel van gebrek aan controle geven, net of je hem los gooit.
Je gaat dan uit je comfortzone.
Je paard wordt minder stabiel maar zal ruimer gaan bewegen, meer ontspannen door zijn lijf gaan.
Mogelijk moet je wat meer drijven, maar verhoog niet het tempo, alleen de paslengte.
Experimenteer.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 07:03

terpentijn schreef:
[ [url=m/gseAit.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nnYYqE.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/V9s1g4.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/CTHtzd.png]Afbeelding[/url] ]

Jij doet héél erg je best @Terpentijn.
Wat zou er gebeuren wanneer je het wat meer laat gebeuren?
Ontspanning en evenwicht, diep ademhalen, los laten, je laten zakken in je paard.
Je paard doet het werk, jij laat je meennemen.

Ik zou hem voor wat meer ruimte geven dan zal hij achter wat meer kunnen gaan buigen.
Dat duurt wel even.
Denk aan het plakbandje.
In de houding waarin hij nu loopt het plakbandje naar voren schuiven, dan komt de hals vanzelf op de juiste hoogte en dan kan/moet hij achter meer buigen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:29

@Terpentijn, probeer je handen eens naar voren te steken, alsof je een winkelwagentje duwt :)
@Focussed, leuk paard heb je daar, mooi achterbeen! Commentaar is al gegeven, probeer eens los te laten.
@Horseware, super dat je oudje het zo goed oppakt! En western haha daar moest ik van de week ook aan denken toen ik lang en laag aan het galopperen was met de teugel in één hand :D Hoeveel wissel jij nu af in houding met je vos, of rij je voornamelijk lang en laag?

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:10

@ focussed leuk paard! Snap dat het lastig kan zijn om meer los te laten. Mijn paard heeft wel de neiging om te schrikken en opzij te springen en ik merk bij hem als ik helemaal loslaat en ontspan dat hij dan juist veel minder schrikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:13

Constantijn, Jaopie wil zakken, je ziet hem erin duiken, laat hem daar maar vallen, geef je hand maar rustig mee. Niet bang zijn voor dat zachte contact wat je daarna krijgt, maar durf daarmee te gaa nwerken.
Ik vind jullie wel een hele leuke combi.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:15

Mag ik mij hier ook melden?

Ik heb mijn paard zelf domweg verkloot en ben nu de juiste weg aan het in slaan.
Wij zijn er nog lang niet maar gaan rustig op ons eigen tempo door .

Mijn paard is een bijna 6 jarige fries van 1,77m
Hij is erg onzeker en uit dat heel graag in spanning.
Ook is hij ontzettend scheef aan zijn wij met heel veel afwisselen aan het rechtrichten.
We doen 5 dagen in de week verschillend werk:
2 x rijden 1 dag loswerk 1 dag longeren met dubbele lijnen en 1 dag lange lijnen.

Dit is een foto van vorig jaar met mijn oude(verre van goede) zadel
https://goo.gl/photos/AKBbTb6nykatrPzk6

En filmpjes van 2 maanden terug na een jaar niks gedaan te hebben
https://goo.gl/photos/BUEWVbkFjxsCVcRJ7

https://goo.gl/photos/Y15mM1FFZe37rrMW8

Ik ga kijken of mijn lesgeefster morgen nieuwe filmpjes kan maken.

Tanden en lichaamelijk is allles in orde.
Het is de scheefheid en spanning waar hij zo van schud.
Laatst bijgewerkt door Daks op 23-06-15 10:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:26

Anne_Sproet schreef:
@ focussed leuk paard! Snap dat het lastig kan zijn om meer los te laten. Mijn paard heeft wel de neiging om te schrikken en opzij te springen en ik merk bij hem als ik helemaal loslaat en ontspan dat hij dan juist veel minder schrikt

Dit merk ik ook, hij is veel relaxter sinds ik dit doe en het is normaal echt een hyperdepiep paard. Laatst schrok ik zelf van iemand omdat mijn paard dat normaal gesproken ook doet op die plaats, ik zat al in de racehouding maar mijn paard reageerde niet eens.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:34

@Daks, leuk, een fries! Ik heb ook altijd friezen gereden, mooie dieren! Het valt me op dat je paard erg met zijn hoofd gooit. Zijn zijn tanden in orde?

Met een fries is het erg moeilijk om niet in een valse krul te rijden, helemaal laag over de grond kreeg ik bij die van mij niet voor elkaar, maar neus op kniehoogte wel. Probeer hem uit die zelfhouding te halen door de hals te laten dalen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:36

Starbreeze jij is lichaamelijk helemaal goed.
Ook zijn tanden zijn goed. Het schudden is bij hem een uiting van zijn scheefheid onbalans en onzekerheid.