Achter de verticale lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 15:19

Zo maar een mailtje dat ik ontving vandaag, (het gaat niet meer):

Te veel vraag denk ik, het ging heel lekker en dan iedere dag iets meer vragen, woensdag reed een ruiter van X er op, die vraagt nog meer, daarna begon het. ze is in stap nog steeds mak en lief maar zodra er wat gedaan moet worden begint het.

Ik wist dat dit zou gaan komen, welk paard ook…

Ik keek om me heen 7, 8 mensen met hun paarden, allemaal aan het klooien, slof teugels, hoofden in de lucht, lijf vast, scheef lopen, het is een drama…...

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:38

Ik lees al een tijdje mee. Ik vind de filmpjes van de zwarte stofzuiger, de arabier en de piaffe-les eigenlijk ook niet bepaald een voorbeeld van 'hoe het zou moeten'. Ook al is het dan misschien ongedwongen, ontspannen en voor de loodlijn. De andere filmpjes, die van Anky en Danielle en die van de buik en rugspiertraining vind ik ook niet erg aansprekend...Wel qua activiteit maar ik zie het nut niet van het constante achter de loodlijn rijden. Dan ben ik het weer met Simpelman eens voor wat betreft het afdwingen van gehoorzaamheid. Bij de 'voor de loodlijn' filmpjes van Art2ride moet ik bijna alweer denken aan het academisch rijden. Heel ontspannen en netjes om te zien allemaal, maar er gebeurt niks.

De filmpjes die ik heel graag zie en graag precies zo na zou kunnen rijden, de rijderij waar ik naar streef en waar ik ontzettend van kan genieten, zijn de filmpjes van Ingrid Klimke. Zij heeft het hele opleidingsproces op haar FB gezet van een jong (getalenteerd, dat wel) paard, Fine Fellow van net zadelmak tot de eerste proef en ze verteld daarbij wat ze doet en waarom ze dit doet.

Deel 15 https://www.facebook.com/video.php?v=72 ... =3&theater

Deel 26 https://www.facebook.com/video.php?v=79 ... =2&theater

Wat vinden jullie hiervan?

Dit zijn twee lukraak gezochte filmpjes, er zijn er dus nog veel meer van.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 30-11-14 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:42

Simpelman schreef:
@Peetstap
Om verder topic vervuiling te vermijden, Simpelman is strikt anoniem, hij heeft daar zijn redenen voor.
Aan geen enkel familielid, vriend, leerling of relatie zal ik in mijn posts relateren.

Dit is niet helemaal waar. Philippe Karl is je buurman, heb je zelf meermaals vermeld in diverse topics en je hebt meermaals beeldmateriaal van hem aangehaald en als voorbeeld gesteld.

Simpelman schreef:
Discussiëren doe ik met argumenten en niet met wat voor status ook.
Op schimpende, negatieve of afbrekende opmerkingen en vragen ga ik niet in.
Ik sta open voor ieder argument dat met normaal respect geventileerd wordt maar ik ga niet overal op in, de beslissing daarover wil ik graag zelf blijven nemen.

Als je als topic starter een discussie aanzwengelt, vind ik het persoonlijk niet zo respectvol om bepaalde argumenten te negeren. Negatief en afbrekend snap ik, maar ik heb gemerkt dat je ook structureel gewoon serieus gestelde vragen negeert, als ze niet in het straatje passen. Dat het je recht is, snap ik. Of het netjes is als topic starter en uitlokker van deze discussie...???

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:07

Vind dat iedereen het volste recht heeft anoniem op Bokt te posten, en dus ook geen foto's van zichzelf te posten, als iemand verder gewoon serieus in topics en discussies aanwezig is en steekhoudende bijdragen levert.
Het is niet verplicht je ware identiteit prijs te geven, dat dient gerespecteerd, aangezien er vele redenen kunnen zien waarom iemand dat niet wil.

Ik beoordeel iemand eerder op diens bijdragen dan op diens neus. Het zal me een worst wezen wie Simpelman is, zo lang er zinnige inhoudelijke dingen uitkomen. Dat geldt voor iedereen overigens.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:37

Ik zeg helemaal niets over het feit dat iemand anoniem wil blijven, sterker, ik blijf het zelf ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:42

Simpelman schreef:

Te veel vraag denk ik, het ging heel lekker en dan iedere dag iets meer vragen, woensdag reed een ruiter van X er op, die vraagt nog meer, daarna begon het. ze is in stap nog steeds mak en lief maar zodra er wat gedaan moet worden begint het.

Ik wist dat dit zou gaan komen, welk paard ook…

Ik keek om me heen 7, 8 mensen met hun paarden, allemaal aan het klooien, slof teugels, hoofden in de lucht, lijf vast, scheef lopen, het is een drama…...

Wat wil je hier precies mee zeggen dan Simpelman? Ik denk dat we dit soort dingen allemaal regelmatig wel zien.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:43

@oji: hebbie m'n laatste alinea (zin) wel goed (GOED) gelezen?!?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:18

ART_UMA schreef:
Ik zou dus graag zien hoe de art2ride achtige aanpak, die ik toch wezenlijk anders vindt als die van Carl Hester, tot een actief paard komt, waar de gangen verbeteren, meer expressie krijgen etc.

Ik denk dat je dat antwoord niet zult vinden. De art2ride aanpak zal nooit tot verbetering en expressie gaan leiden ben ik bang......

damian23 schreef:
Maar wat ik jammer vind is dat zo sterk een tweedeling wordt gemaakt op basis van filmpjes. Het gaat mij om de manier van trainen en als daar een filmpje ter illustratie voor wordt gebruikt dan is dat prima.

Beelden zeggen meer dan 1000 woorden, dus vandaar dat ik het prettig vind om een beeld te hebben van iets. Het geeft een hoop duidelijkheid om een beeld te hebben van wat jij goed vindt bijvoorbeeld. Dan weet ik of we het over het zelfde hebben of over totaal iets anders.

Simpelman schreef:
Maar, we gaan weer de de wereld van de pipa experts binnen.

Niemand heeft het hier over pi-pa :?

Simpelman schreef:

Ik begrijp echt niet wat dit toevoegt aan de discussie.

Peppertree schreef:
Wat vinden jullie hiervan?

Ik denk dat zij een hele goede amazone is. Wat je iig ziet en wat zij gemeen heeft met andere (top)ruiters die hun paarden wel met kracht, souplesse en balans kunnen rijden, is dat ze niet zo'n idiote bandbreedte heeft waarbinnen ze met haar handen werkt bijvoorbeeld, en ze laat dat paard ook niet zo laag komen als de Arabier en dat ze allemaal actief voorwaarts rijden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:14

Pepertree, dat laatste filmpje van ingrid klimke had ik van de week ook gezien. Dat vind ik een veel fijner beeld dan die van anky. Een paard kan een keer achter de loodlijn komen maar als je paard een hele les achter de loodlijn loopt vind ik niks. Mijn paard liep zoals die zwarte op het anky filmpje en daar wil ik juist vanaf. Ze lopen dan niet op eigen benen. En dat een vijfjarige continue achter de ll hoort te lopen vind ik niet nodig. En er wordt de hele les jiks aan gedaan. Wij hebben een vijf jarige, notabene met de nodige medische problemen, die netjes op vier benen en niet achter de ll loopt.

Je ziet dat ingrid haar paard zelf weer zijn balans laat zoeken zonder aan zijn hoofd te zitten. Ze vraagt hem ook naar voren. En met de balans van een paard is het net als fietsen. In een te laag tempo ga je zwabberen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:22

Simpelman schreef:
damian23,
Dat heb jij al wel een beetje begrepen.

De KD is al eeuwen in ontwikkeling, weliswaar vaak bij stoffige oude mannetjes, maar ja.
Je zit bij Will Faerber op het goede spoor.
Kijk ook bij Philippe Karl.
Manolo....
.

Richard Hinrichs?

Oude en stoffige mannetjes zijn vaak de beste lesgevers. :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:31

Peppertree: fijne beelden van Ingrid, ze rijdt met veel ruimte en losheid voor paard maar begeleid dit jonge paard wel waar het nodig is.
Zie ik o.a. terug in de zweefmomenten draf als ze wat verruimd en de soepele overgangen naar galop en terug.
Paardje heeft echter wel volop talent in zich...

Dit soort beelden smaken voor mij dus naar meer & meer, dit maakt me nieuwsgierig en belangstellend.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:33

.. Mits ze niet in de oude stoffigheid blijven hangen, maar ook de hedendaagse jongere garde kunnen bijbrengen waar het hele fenomeen goed en correct paardrijden nou om gaat.

Er zijn trouwens ook ouwe stoffige leerlingen....
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 30-11-14 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:33

jasmijn78 schreef:
Ik denk dat zij een hele goede amazone is. Wat je iig ziet en wat zij gemeen heeft met andere (top)ruiters die hun paarden wel met kracht, souplesse en balans kunnen rijden, is dat ze niet zo'n idiote bandbreedte heeft waarbinnen ze met haar handen werkt bijvoorbeeld, en ze laat dat paard ook niet zo laag komen als de Arabier en dat ze allemaal actief voorwaarts rijden.

Er zit wel een heel groot verschil in kwaliteit tussen de arabier en die andere twee toppers. Die arabier zal nooit met zoveel kracht en exspressie kunnen lopen als die andere twee. De kwaliteit van de paarden geeft ook vaak een vertekend beeld. Sommige paarden hebben zoveel kwaliteit en beweging, dat de meeste mensen niet zien dat hij in een nepkrul loopt. Rug weggedrukt maar met spectaculaire bewegingen. Door de enorme sterke achterhand, die sommige kwaliteitspaarden hebben, ziet een leek niet dat de achterkant in feite helemaal niet meedoet. De punten halen ze wel, maar met 9 jaar zijn ze stuk.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:35

ja,mee eens, maar met kwaliteitspaarden moet je ook dubbel zo voorzichtig omgaan. het btegendeel gebeurt maar al te vaak... doorstomen er mee. daar gaat elk paard stuk van.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:42

terpentijn schreef:
.. Mits ze niet in de oude stoffigheid blijven hangen, maar ook de hedendaagse jongere garde kunnen bijbrengen waar het hele fenomeen goed en correct paardrijden nou om gaat.

Er zijn trouwens ook ouwe stoffige leerlingen....

+:)+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 18:50

Maar hoe ontkom je aan de theoretische basis van een Academische kunst?
We zijn toch niet alleen maar met blondjes bezig?

Het zijn overigens de slimme blondjes die ik af en toe probeer te laten zien dat wat ze doen en zeggen rechtdoor in strijd is met hun eigen regels, maar dat ze die doorgaans en masse aan hun laars lappen, het komt ze dan kennelijk even niet uit.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:02

Denk als je alles bij elkaar neem dat je per paard, per dag, per combi, kijkt wat er op dat moment nodig is om hem correct te laten lopen.
Indien het hierbij is dat het paard op een diervriendelijke manier getraind wordt maakt het er naar mijn idee niet meer uit op welke manier dat gebeurt.

Zal deze week weer het rijden rustig aan oppakken en zal de manieren/oefeningen die hier voorbij zijn gekomen zeker in mijn achter hoofd houden!

Zoals te zien op de foto's van de les op de AdB manier ziet het plaatje er goed uit maar was het gevoel niet goed.
Juist op het moment dat het gevoel steeds beter werd zag het plaatje er minder uit, en liever zo dan anders.
Het plaatje komt wel.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:24

damian23 schreef:
Er zit wel een heel groot verschil in kwaliteit tussen de arabier en die andere twee toppers. Die arabier zal nooit met zoveel kracht en exspressie kunnen lopen als die andere twee. De kwaliteit van de paarden geeft ook vaak een vertekend beeld.

Nou ik geloof nooit dat het verschil in kwaliteit van de paarden het verschil verklaart in de aanpak van art2ride en die van bv klimke e.a. het is een verschil in visie wat tot een ander einddoel leidt. En dat heeft an sich niks met de kwaliteit van de paarden te maken. Als je meer filmpjes bekijkt van art2ride dan zie je ook kwalitatief betere paarden voorbij komen die imo stukken beter zouden lopen als ze anders gereden zouden worden.

damian23 schreef:
Sommige paarden hebben zoveel kwaliteit en beweging, dat de meeste mensen niet zien dat hij in een nepkrul loopt. Rug weggedrukt maar met spectaculaire bewegingen.

Over welke paarden hebben we het? Want ik herken hetgeen jij omschrijft niet uit de hier geposte voorbeelden.

Ik heb in dit topic alleen paarden gezien met een weggedrukte rug en strakke slofferige bewegingen en paarden die actief met wat meer souplesse werden gereden. Misschien kun je refereren aan een voorbeeld, anders wordt de discussie zo onduidelijk....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:30

ik heb een stukje van Deel 15 gekeken, maar werd eigenlijk meteen al kriegel van het spoorgebruik.. om het wat meer toe te lichten.. ik zou graag naar een rij techniek gaan waarbij je niet aan alle kanten je paard bij elkaar houdt.. Dus los van voren, wel gedragen en niet constant aan het been, maar gewoon zelf, op zn eigen benen in de meest fysiek beste houding voor dat type paard. (snapt iemand wat ik bedoel?)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:02

Cer schreef:
ik heb een stukje van Deel 15 gekeken, maar werd eigenlijk meteen al kriegel van het spoorgebruik.. om het wat meer toe te lichten.. ik zou graag naar een rij techniek gaan waarbij je niet aan alle kanten je paard bij elkaar houdt.. Dus los van voren, wel gedragen en niet constant aan het been, maar gewoon zelf, op zn eigen benen in de meest fysiek beste houding voor dat type paard.

We willen allemaal een paard dat los van voren is, gedragen en in balans. :z De realiteit is dat dit niet vanzelf gaat en dat de weg naar dit einddoel niet constant een en al lichtheid en harmonie is. Je moet daar naar toe werken. Alleen voor niets gaat de zon op.... Als paardrijden zo makkelijk was, dan reed iedereen wel GP.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:21

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:45

Nou, dan is dat toch alleen maar goed, als men dat wil :? Ik snap je slaapsmiley niet zo heel best... Is dat dan alleen maar te bereiken met drijven met spoor op iedere pas??? Kan ik me niet voorstellen.
Maar goed, als t toch nooit gaat lukken, dan ga ik gewoon verder met ze in de soep rijden :j
Ieder zo zn talent natuurlijk :')

Dat paard uit t filmpje van deel 15; Hoe oud is dat dier daar, en hoe lang is t onder het zadel op dat moment? Wordt dat ergens genoemd?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:49

Dat paard is nog maar net onder het zadel. Op dat moment zo'n maand of twee, gok ik.

Het is inderdaad goed, dat men dat wil. Maar je komt daar nu eenmaal niet zonder ooit een been, teugel of zithulp te gebruiken. Volgens mij moet je nogmaals kijken. De spoor komt echt niet iedere keer in het paard en het is ook echt interessant om alle andere delen over Fine Fellow te kijken. Op FB bij Pferdia TV kun je deze wel vinden.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:57

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:08

"de spoor komt echt niet iedere keer in het paard"
nee, daarover verschillen we echt van mening... voor zover dat kan, bij iets wat je ziet gebeuren :)

Maar wat ik hoopte te lezen hier, iets meer info en meningen over verticale lijn, dat is voor mij (dressuurkneus) iets teveel de dressuurkant op aan het gaan.. dat is niet erg overigens, maar ik kijk nog wat verder rond dan :j