[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:53

Dat klinkt opzich wel logisch Annemieke, rijd je op deze manier ook figuren? Ik kan me voorstellen dat je nu namelijk de teugelhulp mist die je bijv bij een volte wel nodig hebt?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:26

Waarom zou je de teugelhulp missen?

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:35

Je kan makkelijk figuren rijden zonder teugelhulpen hoor, gewoon met je zit

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:37

ik leer ze juist met mn benen te nemen, en buitenhand eraan.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 18:00

Ik ook! Niet aan de binnenteugel zitten in iedeergeval! Ik ben met Gas na een tip van iemand uit t topic (weet uit mijn hoofd niet meer van wie) ook bezig met langere teugel rijden. Veel wisselen in teugellengte. Mijn hand laten volgen. En ook gewoon voltes aan een langere teugel. Dit gaat prima! En dat voor een paard dat eigenlijk heel veel steun zoekt aan je teugels.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:05

Hand volgen is een goeie oefening om te weten of hij werkelijk tegen je hand aanloopt,of toch niet helemaal, als ik mn hand naar voren doe,en hij gaat niet mee,weet ik dat hij er niet was.
Dus overnieuw, en na een rondje weer vragen mee te zakken,en als hij dan wel gaat, terug denken wat deed ik anders?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:11

S_en_Z schreef:

Omdat je als het ware je teugels zo los hebt zou je toch niet goed je buitenhand tegen de hals kunnen doen en binnenhand van de hals af?
Het was trouwens gewoon een vraag uit interesse hoor :+

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:20

Destino schreef:
S_en_Z schreef:

Omdat je als het ware je teugels zo los hebt zou je toch niet goed je buitenhand tegen de hals kunnen doen en binnenhand van de hals af?

Door geen teugelhulpen te gebruiken leer je juist goed met je benen en zit te rijden ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 18:23

@ destino, jawel hoor! Met in en uitstappen rij ik met een teugel die niet losser en niet langer kan op dat moment. Vaak nog met mijn teugels in 1 hand. Doe ik dan mijn hand opzij, gaat de buiten teugel tegen de hals aan, en de binnen teugel gaat ervanaf. :)

@ snackie, ik doe het juist vooral om hem 'aan mijn teugel' te krijgen. Ben je op mij gefocust, neem je mijn hand aan? Ontspan maar, eerst lekker ontspannen voor ik weer wat meer teugel aanneem. Dit pakt hij erg fijn op! Gaat ontspannen, en m'n hand opzoeken dis daar ben ik erg blij mee!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:15

xxxjanna schreef:
Destino schreef:

Door geen teugelhulpen te gebruiken leer je juist goed met je benen en zit te rijden ;)

Mij is geleerd dat je de teugelhulpen er altijd bij moet houden..
Dus niet alleen op been en zit rijden, maar ook ter ondersteuning je teugels erbij..

Loveuggs, Dat is waar inderdaad, dat zou natuurlijk in principe genoeg moeten zijn.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:56

Ik heb mijn teugels er ook altijd nog bij hoor, maar toch vind ik het een goede oefening.
Je hebt je teugels niet nodig om te sturen, en hoe minder je een paard in zijn mond zit hoe beter is mijn mening

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:00

Ik had het ook niet over sturen met de teugels :)
Maar je beweegt als het goed is met je armen (en dus ook je teugels) mee als je rijdt (in de richting waar je heen gaat) dus in die zin heb je dus wel je teugels 'erbij'.
Ik denk eigenlijk dat wat je zegt dus op hetzelfde neerkomt als ik bedoel, maar dat je het anders verwoord of mijn vraag verkeerd oppakte.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 21:24

Ik kom net bij Gas vandaan! Rijden ging wat minder dan normaal.. :( ik weet niet wat er misging maar het ging gewoon niet zo lekker.. :( schouderbinnenwaards eens mee genomen, en wat geschakeld.. Toen ik net op stal aankwam en Gas gepoetst had kreeg ik een appje van mijn buurvrouw. Of ik al bij Gas was en of ze langs mocht komen. Ze is wat bang voor paarden maar vind ze wel superleuk. Ze is dus gekomen, en het moment dat ze Gas wou aaien deed hij net zijn hoofd omhoog. Daardoor schrok ze, heb toen een snoepje in haar hand gedrukt, haar hand vast gepakt, en toen Gas het snoepje rustig op er was dat klaar. :p De laatste keer dat ze mee was was voordat zij kanker kreeg. Ze had er toen ook opgezeten. Inmiddels is ze schoon verklaard, maar in de tussentijd is ze natuurlijk niet geweest. Maar ook vandaag heeft Gas laten zien dat hij ZO geschrikt is als leer paard en beginners paard. Zo hard als dat hij er bij mij soms vandoor kan gaan in draf, zo rustig was hij bij haar. Mijn buurvrouw was helemaal happy! Dat was pas BLIJ rijden! (Even kijken of ik de foto kan scoren) En toen Gas het afsloot met een partijtje rollen in de bak na het rijden, vond ze het helemaal te gek. Ze had het nog nooit gezien.. Er zijn heel wat foto's geschoten vandaag! Maar niet van mij := Ondanks dat het bij mij niet zo lekker ging ben ik trots op mijn ventje hoor! :j vind dat dit er toch ook wel een beetje bij hoort..

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:39

Op dit moment heb ik mijn teugelhulp niet nodig. Voltes rij ik met mn benen en mn zit. Mijn binnenhand mis ik niet omdat ze als ze over de schouder wegloopt. Dan loopt ze tegen mn been aan. Daar vang ik har mee op. Zelfs van hand veranderen kan ik alleen maar al door de hoek om te kijken dan volgt ze al.
Teugels heb je pas nodig in hogere dressurrwerken. Nee de basis kan ik makkelijk af zonder teugels.

Vandaag weer heerlijk gereden. Ze liet mooi van achter naar voor haar hals vallen. Heerlijk. Aan het einde zonder zadel uitstappen. Ik heb echt een heerlijk dier <3

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:37

Komt uit de lucht vallen......

Vraagt zich iets af....

Hoe wil je een paard verzamelen en bij elkaar rijden zonder teugel hulpen?
Je komt een een eind met houding en zit hulpen, echter ergens in de opleiding heb je toch echt een
verbinding met voor nodig.

Zeker als je geen topruiter bent, hoe krijg je anders je paard in correcte stelling en buiging een wending door?
En hoe communiceer ik met hem dat hij meer moet sluiten en op zijn achterbeen moet komen?

Begrijp me niet verkeerd, heb honderden km's met waslijnen gereden, heb dan een rem, gas en stuur,
maar dat is in geen vergelijk met het correct proberen te rijden en je paard proberen te verbeteren in het
gebruik van zijn lijf.

Weet dat er in 1 van de eerst topics wel leuk filmpje stond van iemand die zonder hoofdstel dressuur reed,
echter ook dat paard was alles geleerd met.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 22:42

Ha kan jij vliegen?

Ik heb na aanleiding van jouw tips Gas nu ook aan het lopen aan een langere teugel, zelfs waslijntjes heb ik soms expres! :o Gas is dan ook geen paard voor in de sport en wij zijn dan maar een beetje dressuurmatig aan aan het rijden, maar voorheen ging hij struikelen of liep hij op plekken waar ik niet wou. Nu kan ik hem met losse teugels een volte oprijden, en als ik dan mn teugels op maar neem neemt hij ze ook aan. :j Maar ik snap ook wat je bedoeld. :)

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:44

Goed oefenen.. haha
Maar wat we net zeiden wil niet zeggen dat je helemaal geen contact moet hebben voor, het was gewoon om aan te geven dat je ook kan sturen terwijl je minder contact hebt voor.

Met je zit kun je vaak voor een groot deel al verzamelen, dit heb ik gewoon altijd al geoefend terwijl ik wel mijn handen er goed bij had, dus dan kan je dat ook als je de teugels langer hebt.

Ik zeg niet dat ik een dressuur proef zou rijden zonder teugels, met teugels gaat het bij mij ook beter hoor :')
Maar het was gewoon even om aan te geven dat je niet altijd alles met je hand op hoeft te lossen.
Dat bedoelde ik er in ieder geval mee te zeggen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:50

LoveUggs schreef:
Ha kan jij vliegen?

Ik heb na aanleiding van jouw tips Gas nu ook aan het lopen aan een langere teugel, zelfs waslijntjes heb ik soms expres! :o Gas is dan ook geen paard voor in de sport en wij zijn dan maar een beetje dressuurmatig aan aan het rijden, maar voorheen ging hij struikelen of liep hij op plekken waar ik niet wou. Nu kan ik hem met losse teugels een volte oprijden, en als ik dan mn teugels op maar neem neemt hij ze ook aan. :j Maar ik snap ook wat je bedoeld. :)

Nee niet vliegen, maar als je voor endurance traint rij je heel veel km's heb er tijdens dat ene endurance jaar meer te paard gereden
dan mijn vader met zijn auto.
Even trainen... rondje 30 km... door de polder.

En ik rij ook nog steeds met waslijnen hoor, Sjol losrijden eerste 10 minuten zeker, soms langer, anders is mev. op haar teentjes getrapt
en heb je de rest van de tijd een onwillige fjord onder je achterste.
Als ze dan lekker ontspannen is, ga ik mijn waslijntjes inhalen en echt aan het werk.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:14

Ik heb altijd met hele losse teugels gereden, eigenlijk onbewust het zat gewoon in me. Heb nooit gesnapt hoe ruiters spierballen kregen, van het sjouwen met kruiwagens en emmers water dacht ik. Alleen ik reed zo weinig eigenlijk en deed zoveel eromheen had wel wat spierballen maar dat kwam inderdaad door het sjouwen met emmers, kruiwagens en balen. Tot ik erachter kwam dat die ruiters eigenlijk luie donders waren en alleen maar reden heh? Hoe kan dat nou? Dacht ik... Tot ik de 'eer' kreeg om eens zo'n echt wedstrijdpaard te rijden. Ik reed toen alleen nog maar op simpele Pony's beetje rond crossen in het weiland of het bos ben pas va mijn 12e a 13e wat serieuzer gaan rijden. Maar goed ik mocht nu op de manege ook de echte wedstrijdpaarde rijden waar ik zo naar opkeek! En ruiters waar ik even eens erg naar opkeek, ze waren een voorbeeld voor me. Waren ruiters en paarden die niet in de manegelessen liepen maar naar de club gingen en echte wedstrijden deden. Ik kreeg ook les van die ruiters als ik op zo'n paard mocht, geen manegeles. ;) Alleen al snel vond ik het niet meer leuk zo sterk dat die paarden waren en ik kwam er elke keer bekaf vanaf... Had het dan ook snel gezien, dat moet anders kunnen en ooit kom ik er ook wel dacht ik toen al. Dus ben een andere weg ingeslagen een langere weg maar wel een met veel lol en plezier, spelenderwijs leren en er zelf achter komen. Geen gedrill, getrek en gepluk. Helaas waren de instructeurs die het wel goed konden uitleggen voor mij onbereikbaar, geen geld, ouders die dat niet wouden betalen, geen vervoer, geen pony ( ja een simpele boeren pony, die mij erg veel geleerd heeft maar ze was al te oud om er fanatiek mee te lessen). Zodoende ben ik altijd in mijn uppie wezen zoeken, spelenderwijs en het moest vooral leuk zijn. Dus ik reed met veel plezier, lekker simpel en makkelijk, en een veel te losse teugel. Dat getrek had ik een hekel aan vooral omdat ik dan ook snel uit het zadel getrokken werd als klei en iel meisje. :+ Wist ik veel dat ik die pony mee voorwaarts moest rijden als ik haar meer oppakte ze knalde op de voorhand en trok mij daarbij dus snel uit balans. Dus ik reed altijd met erg losse teugel en dat is er altijd ingebleven... Pas nu ik zins ik Disco heb en eindelijk echt de mogelijkheden heb om goed les te krijgen en daarbij ook mensen om mij heen die me graag helpen merk ik hoe belangrijk eigenlijk een constante aanleuning is. Met Disco gooide ik ook te veel de teugels los, nog steeds soms wel, tja en dan weet hij alleen maar minder wat ie nou moet...

Ik ben er van overtuigd dat je een paard heel goed zonder teugels kunt rijden sterker nog het is zooooo giga belangrijk dat ze alle hulpen onafhankelijk van elkaar leren. Geloof dat het Sam was die in haar begin met Zyalda gewoon rond stapte met teugels in boogjes en alleen op haar zit haar paard rond stuurde. Zodat Zyalda leerde die zithulpen onafhankelijk van teugelhulpen te zien en erop te reageren. Sam corrigeer me als ik het verkeerd heb onthouden of begrepen.

Vind die manier dan ook zeker niet verkeerd in het begin van de opleiding, maar zoals sjolvir zegt op den duur ben je ze gewoon wel echt nodig. En ja dat is precies zoals ik het ook ervaar...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:41

Hahaha. Ik zie teugelhulpen meer als "verfijning". Je benen en zit doen het meest. Je handen kunnen de puntjes op de i zetten. (Denk aan doorvragen/begrenzen etc)

Maarja.. Annemieke heeft t over voorwaarts gaan denken. Paard plant haar hoofd in annemieke haar handen, word achter "lui" en is slecht aan het been. Vind het helemaal niet gek dat ze eerst bezig gaat met reactie en op eigen benen lopen. Hoofd zelf dragen. En wanneer paard stabiel is weer contact aannemen. Gelukkig loopt die van haar niet als een sterrenkijker.

Bovenstaande met teugelhulpen kan natuurlijk niet als je paard niet aan je hulpen staat.

Denk dat verzameling nog niet aan de orde is Sjol :P

Ik zeg niet dat je nooit contact nodig hebt om je paard te verbeteren. Maar wel dat je niet persee je teugels op maat moet hebben om een voltetje rond te "sturen". Wanneer ze het "grove" kunnen op je been en zithulpen kun je de paarden met teugelcontact verfijnen :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:42

S_en_Z schreef:
Hahaha. Ik zie teugelhulpen meer als "verfijning". Je benen en zit doen het meest. Je handen kunnen de puntjes op de i zetten. (Denk aan doorvragen/begrenzen etc)

Maarja.. Annemieke heeft t over voorwaarts gaan denken. Paard plant haar hoofd in annemieke haar handen, word achter "lui" en is slecht aan het been. Vind het helemaal niet gek dat ze eerst bezig gaat met reactie en op eigen benen lopen. Hoofd zelf dragen. En wanneer paard stabiel is weer contact aannemen. Gelukkig loopt die van haar niet als een sterrenkijker.

Bovenstaande met teugelhulpen kan natuurlijk niet als je paard niet aan je hulpen staat.

Denk dat verzameling nog niet aan de orde is Sjol :P

Ik zeg niet dat je nooit contact nodig hebt om je paard te verbeteren. Maar wel dat je niet persee je teugels op maat moet hebben om een voltetje rond te "sturen". Wanneer ze het "grove" kunnen op je been en zithulpen kun je de paarden met teugelcontact verfijnen :j

:D (ik denk vooruit)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:53

Marinke, klopt. Wel met een wat andere reden.. Dat dan weer wel :=

Ik juich zonder verbinding rijden niet toe als het niet nodig is. Maar voor tijdelijk, als het een dier (en ruiter) uit een vastgeroest (slechte) routine kan halen en dus kan verbeteren. Dan wel.

Hahaha Sjol. Ik kijk ook meestal vooruit, als ik achterom kijk is de kans groot dat er iets niet helemaal goed gaat _O-
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 17-04-13 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:56

Sjolvir schreef:
Komt uit de lucht vallen......

Vraagt zich iets af....

Hoe wil je een paard verzamelen en bij elkaar rijden zonder teugel hulpen?
Je komt een een eind met houding en zit hulpen, echter ergens in de opleiding heb je toch echt een
verbinding met voor nodig.

Zeker als je geen topruiter bent, hoe krijg je anders je paard in correcte stelling en buiging een wending door?
En hoe communiceer ik met hem dat hij meer moet sluiten en op zijn achterbeen moet komen?

Begrijp me niet verkeerd, heb honderden km's met waslijnen gereden, heb dan een rem, gas en stuur,
maar dat is in geen vergelijk met het correct proberen te rijden en je paard proberen te verbeteren in het
gebruik van zijn lijf.

Weet dat er in 1 van de eerst topics wel leuk filmpje stond van iemand die zonder hoofdstel dressuur reed,
echter ook dat paard was alles geleerd met.

tja, dat bedoel ik ook Sjolvir (daarom vroeg ik het ook). ik kan me voorstellen dat het voor ontspanning goed is om eens met zo'n losse teugel te rijden om te voelen wat er onder je gebeurt, en wat je met je zit en gewicht kan doen ( en ook absoluut nodig ) maar zo kun je niet blijven rondrijden natuurlijk. Alsje paard aan je handen gaat hangen als je de teugels aanneemt, loopt ie op de voorhand; hem loslaten zal daar niet veel verbetering inbrengen. Behalve voor ontspanning ben ik dus niet zo voor dat losaten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:58

LoveUggs schreef:
Ha kan jij vliegen?

is fijn natuurlijk maar heeft niks te maken met "aan de teugel' :D :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 00:15

Babootje schreef:
LoveUggs schreef:
Ha kan jij vliegen?

is fijn natuurlijk maar heeft niks te maken met "aan de teugel' :D :D

Iknow! Maar wel met zijn ontspanning! :D en dit helpt later weer bij het nageven. Ik schuif nu veel qua lengte in de teugels, en merk dat hij hierdoor beter mijn hand op gaat zoeken en ook gaat volgen. Ik heb zó sterk het idee dat ik hem nu pas goed leer kennen ohz...

Hier trouwens die geweldige lach foto van mn buuf op Gas. Moment van de foto was trouwens heel erg ongelukkig.. Ze was heel blij dat ze weer eens op een paard durfde, en toen dacht Gas, ik ga lekker stappen... Haar houding is met rijden zo slecht nog niet als op deze foto hoor! En het bleef bij wat sturen, remmen en een paar pasjes draven. "gewoon om even te voelen" zei ze. (ze heeft vroeger zelf gereden, maar is DOODS BANG geworden voor paarden.. Enkel Gas durft ze bij in de buurt te komen) En wat ik nog het allermooiste vond, was haar reactie toen ze hem zag rollen, en dat ze hem na het rijden en rollen, zelf los in stal even heeft gepoetst! Heerlijk om te zien vind ik dat... *\o/* <3

Oke, ik ben weer on-topic. :j