[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:43

Ik ga wat ideeen uitwerken.... voor nu lijkt mij het beste om eerst info te verzamelen en dit in 1 bestand te zetten en dan op internet te knallen voor bokkkers zodat we ernaar kunnen verwijzen.

ik heb S_en_Z benaderd en ze is bereid om een stuk voor dit bestand te schrijven.

Bertie? ben jij bereid een stukje over Blij rijden te schrijven?

Diegene die het leuk vinden kunnen een stukje naar mij toe sturen a.vandiermen@live.nl
Het stukje zal ik dan in zijn geheel in het boekje plaatsen en wordt je naam ok vermeld (tenzij je dit niet wilt dus het kan ook anoniem)
Ik wil eigelijk dat het een soort samenvatting word van wat we allemaal kunnen leren van het topic...

wie wil mij en vele andere bokkers helpen door zijn/haar inbreng te hebben in het Bokker jip en janneketaal uitleg van het blij paardrijden :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:43

Daar heb je gelijk in iDj, maar een tijd terug heeft SenZ heel mooi foto's laten zien van beenwerk, vond dat erg interessant! Of een paard op de voorhand loopt bijvoorbeeld. Maar soms zie je paard helemaal in telgang, mi is dat toch een grote taktfout?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:45

Ik ga wel een stukje uitwerken over blij ontspannen :P :D

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:46

Joolien schreef:
Ik ga wel een stukje uitwerken over blij ontspannen :P :D

*\o/* *\o/* topper!

echt leuk als jullie willen meewerken....!!!

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:48

mang schreef:
Is het niet zo dat die 'perfecte' takt waar jullie het over hebben, resultaat is van een (te) groot gereden voorbeen?

[ Afbeelding ]

Zoals de tekening hierboven van Fry, zo zal een normaal paard zonder luxe dressuurgangen(aanleg) nooit uit zichzelf lopen, tenzij je hem doelbewust traint op het omhooggooien van het voorbeen, en dus bezig bent met een groot voorbeen terwijl dat niet belangrijk is?
Ik pak hiervoor even een plaatje van mijn eigen paard:

[ Afbeelding ]

Het gaat mij hier even puur om het beenwerk. Dit is ruim, vrij en naar mijn mening goed in ritme. Paard stuwt iets teveel en draagt te weinig, maar takt is in orde.
Dit paard heeft geen ruim voorbeen, maar wel een sterk achterbeen.
Zolang ik niet doelgericht ga 'trainen' op het voorbeen omhoog gooien zal ze haar voorbenen nooit hoger op gaan gooien dan normaal (trainen tussen '' omdat het naar mijn mening een kunstje aanleren is.)
Dat betekend, afgaand op niet alleen deze foto, maar ook alle foto's en filmpjes in vrijheid, dat ze nooit haar voorbeen in dezelfde lijn zal houden als haar achterbeen, betekend dit dan dat ze taktmatig niet goed loopt?

Of, als het zo belangrijk is dat die lijnen bij de voor en achterbenen gelijk zijn, zou zij dus meer met haar achterbenen moeten 'slepen', maar dat is vast ook niet de bedoeling of wel? Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is.

Ik heb hier totaal geen ervaring in, ik noteer alleen wat ik lees in het topic.
Dus hier kan ik zelf (helaas) geen goed antwoord op geven :)
Ik ben namelijk nog een groene ruiter dus sws heb ik niet al de ervaring wat hier allemaal zit.
Ik hoop dat iemand anders hierop antwoord kan geven :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:49

een lijstje met onderwerpen waarover bijvoorbeeld geschreven kan worden;

- beenzetting - takt (hoe zie je het en hoe los je het op)
- beoordelen van een foto
- Blij rijden *\%/*
- ontspannen (hoe ontspan je/ademhalingsoefeningen)
- de perfecte zit (hoe herken je het, hoe voel je het en hoe oefen je het...evt. droge oefeningen dus zonder paard)

je kan het niet zo gek bedenken of je kan erover schrijven

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:51

o en Dames.... beperk je vooral niet tot 1 a 2 bladzijdes.... al zijn het er 100....! kom maar op...

en meiden die nog interessante dingen in hun schriftjes hebben staan kunnen hier foto van sturen dan typ ik het over :)

Fry_oud

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:54

Ik wil het ook best over typen hoor :)
Maak je een site of iets anders?
Ik kan namelijk wel een site maken, maar dat is wat jij wilt, you are the leader!
Ik zal even het stukje van Sam qouten over de oprichting.

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:55

Dit stuk is van S_en_Z

Citaat:
Deze houding wordt ook aangenomen door een grazend paard.

[ Afbeelding ]

Op die manier kan hij/zij, zonder een grote spierinspanning, het gewicht van zijn borst-en buikholte dragen. De basisregel dat een jong paard voorwaarts-neerwaarts met uitgestrekte hals moet bereden worden, vindt hierin zijn oorsprong. Dit wil niet zeggen dat het paard op de voorhand mag lopen (wordt dikwijls verkeerd begrepen). Het betekent slechts dat het jonge paard dat nog weinig spieren ontwikkeld heeft om de ruiter te dragen, een mogelijkheid wordt geboden om door middel van een zo lang mogelijke, voorwaarts-neerwaarts gestrekte hoofd-hals-as, zijn rug te dragen, inclusief het gewicht van de borst- en buikholte en het ruitergewicht. Ook voor een ervaren paard is het belangrijk om op deze manier het paard op te warmen. In deze houding kan de stuwkracht van de achterhand door de rug lopen om zo uiteindelijk via de nek in de ruiterhand terecht te komen. Enkel op deze manier laat de onmisbare aanleuning zich van achteren naar voren opbouwen.

[ Afbeelding ]

Uit dit voorbeeld blijkt al dat de positionering van het hoofd en de hals een aanzienlijke invloed heeft op de rug van het paard. We zien eigenlijk 3 verschillende versies van de hoofd-hals-houding:

1) De relatieve oprichting, met gedragen rug: zo hoort het!

[ Afbeelding ]

Deze natuurlijk hoofd-halshouding (1° halswervel is hoogste punt) maakt het mogelijk dat de belangrijke spieren vrij en ontspannen hun werk kunnen doen en dat ze sterker kunnen worden door training. Zo kan het paard zijn rug los laten en kan hij/zij de ruiter vrij en ontspannen dragen. Door deze losgelatenheid, krijg je een takt-zuiverheid van de natuurlijk basisgangen en kan het paard de echte verzameling ontwikkelen (meer buiging in de gewrichten van het achterbeen).

[ Afbeelding ]

2) Absolute oprichting, met een holle rug en een te hoog ingestelde hoofd-halshouding

[ Afbeelding ]

Bij absolute oprichting is de hoofd-hals-as hoger en korter ingesteld (2° halswervel hoogste punt). Het paard vertoont een vals knik, een kort ingestelde hals, een holle rug en een achterbeen dat achter het lichaam geplaatst is. Hij/zij zal proberen om het ruitergewicht te dragen (en zijn romp op te tillen) door het aanspannen van zijn lange rugspier. Het paard zal later doorzakken in de rug, waardoor de verbinding tussen de achterhand en voorhand verloren gaat. Paarden die op deze manier bereden worden vertonen disharmonische gangen, een te snelle draf met achterblijvende achterhand, viertaktsgalop, verzet, … Al deze problemen leiden dan op hun beurt tot het inzetten van hulpteugels, die het oorspronkelijke probleem alleen maar verergeren. Na jaren treedt er naast psychische schade ook lichamelijke slijtage op.

[ Afbeelding ]

3) Rollkür of hyperflexie, met een overstrekte rug en een te diep ingestelde hoofd-halshouding

[ Afbeelding ]

In deze houding wordt de rug inderdaad wel naar omhoog gegeven, maar deze is wel overstrekt en het achterbeen wordt achter het lichaam geplaatst. Het gevaar aan deze houding is dat er wel nog een grote beweging kan zijn, maar dit mag niet verward worden met beweeglijkheid. De overstrekte rug is niet ontspannen en losgelaten. Deze paarden vertonen een rechte bovenlijn van de rug, met een achterhand die achterblijft en waarbij geen extra buiging van de gewrichten van het achterbeen zichtbaar zijn (bij verzameling of uitgestrekte gangen). Dikwijls gaan deze paarden proberen te ontsnappen aan het ruitergewicht door weg te lopen. Als reactie gaat de ruiter een sterkere handinwerking krijgen en gaat zo het probleem alleen maar verergeren. Om deze vluchtreactie te controleren, worden deze paarden dikwijls eerst “moe” gereden, alvorens aan de proef te beginnen.

[ Afbeelding ]

Bij paarden die bereden worden volgens de tweede of derde methode, ontstaan na verloop van tijd veel spierproblemen en geblokkeerde wervels. Deze kunnen weliswaar verholpen worden door osteopathie en sportmassage, maar om een los en ontspannen paard te behouden, is het wel belangrijk om op een correcte manier met je paard te trainen.

Rechtstreeks gekopieerd incl. foto's van dit blog

Ik vond hem wel even interessant om hier te plaatsen. Aangezien we het altijd hebben over neus voor de loodlijn, rond in de hals. Lucht geven enz..

Als ik de auteur was geweest had ik de foto van de ruiter die "lang laag" rijd (1e voorbeeld) niet gebruikt. Hij loopt wat achter de ll, de ruiterhand leunt op zijn mond.. ze geeft hem te weinig lucht om de lengte ook echt op te zoeken en laat naar mijn idee wat spanning zien daaardoor ook in de rug. Ook is zijn gewicht niet helemaal over 4 benen verdeeld...

Ook die van het "opgerichte" paard is niet helemaal 100% De 1e halswervel is hier niet het hoogste punt. Ze laat hem iets (te) lang worden in haar uitgestrekte draf. Wat hij ook in zijn passen laat zien. Wel vind ik hem ontspannen ogen, een vriendelijke amazone er op en ik vind het moment wel mooi genomen, VLAK voor het zweefmoment (en die heeft dit paard wel)

Zonde eigenlijk dat ze hem net een fractie teveel uitschuift!
Laatst bijgewerkt door Fry_oud op 14-02-13 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:56

Marocje schreef:
Daar heb je gelijk in iDj, maar een tijd terug heeft SenZ heel mooi foto's laten zien van beenwerk, vond dat erg interessant! Of een paard op de voorhand loopt bijvoorbeeld. Maar soms zie je paard helemaal in telgang, mi is dat toch een grote taktfout?

Telgang word t niet meer genoemd, tegenwoordig is het gewoon taktfout. De IJslanders kennen een "telgang" nl.

Heb ik begrepen. Het is idd een grote Taktfout die je duidelijk kunt voelen. Komt eigenlijk altijd door een terugwerkende hand.

Zal ik een globaal stuk over takt schrijven en tekenen dan? Met plaatjes, oorzaken en manieren om dit te verbeteren? Het rug/buikspieren komt er automatisch bij.

Iemand die zich met "nageeflijkheid" wil bemoeien?

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:59

S_en_Z schreef:
Marocje schreef:

Telgang word t niet meer genoemd, tegenwoordig is het gewoon taktfout. De IJslanders kennen een "telgang" nl.

Heb ik begrepen. Het is idd een grote Taktfout die je duidelijk kunt voelen. Komt eigenlijk altijd door een terugwerkende hand.

Zal ik een globaal stuk over takt schrijven en tekenen dan? Met plaatjes, oorzaken en manieren om dit te verbeteren?

Iemand die zich met "nageeflijkheid" wil bemoeien?

Graag!

Even een (misschien) dom vraagje, Nageeflijkheid bedoel je daarmee de oprichting...?

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:00

mang schreef:
Is het niet zo dat die 'perfecte' takt waar jullie het over hebben, resultaat is van een (te) groot gereden voorbeen?

[ Afbeelding ]

Zoals de tekening hierboven van Fry, zo zal een normaal paard zonder luxe dressuurgangen(aanleg) nooit uit zichzelf lopen, tenzij je hem doelbewust traint op het omhooggooien van het voorbeen, en dus bezig bent met een groot voorbeen terwijl dat niet belangrijk is?

[ Afbeelding ]

Het gaat mij hier even puur om het beenwerk. Dit is ruim, vrij en naar mijn mening goed in ritme. Paard stuwt iets teveel en draagt te weinig, maar takt is in orde.
Zolang ik niet doelgericht ga 'trainen' op het voorbeen omhoog gooien zal ze haar voorbenen nooit hoger op gaan gooien dan normaal (trainen tussen '' omdat het naar mijn mening een kunstje aanleren is.)
Dat betekend, afgaand op niet alleen deze foto, maar ook alle foto's en filmpjes in vrijheid, dat ze nooit haar voorbeen in dezelfde lijn zal houden als haar achterbeen, betekend dit dan dat ze taktmatig niet goed loopt?

Of, als het zo belangrijk is dat die lijnen bij de voor en achterbenen gelijk zijn, zou zij dus meer met haar achterbenen moeten 'slepen', maar dat is vast ook niet de bedoeling of wel? Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is.

Het paard dat Fry heeft getekend, is een paard dat behoorlijk verzameld loopt. Hoe meer je paard zijn bekken kantelt, hoe meer de voorhand van de grond komt en hoe meer het voorbeen de ruimte heeft om naar voren te grijpen.
Verder is het paard van Fry in een heel ander moment natuurlijk.

Zoals op Wikipedia zo leuk wordt gezegd: "Takt: elke pas wordt met dezelfde kracht, regelmaat en afdruk gemaakt (simpel gezegd: alle passen zijn gelijk in hetzelfde ritme)"
Wat jij zelf zegt: dit paard heeft een sterk achterbeen. Je ziet op deze foto ook in de achterbenen meer kracht, juist ook omdat je ziet dat hij stuwt. Door dat stuwen wordt het voorbeen gedwongen om "snel" op de grond te komen (die voorkomt dat paard voorover valt) en kan het paard het voorbeen minder naar voren gooien.
Je zegt zelf ook al "zou zij dus meer met haar achterbenen moeten 'slepen' ": tsja... OF meer actief in de VOORBENEN..

Dus ja, je zou kunnen zeggen dat jou paard niet taktmatig loopt, al is het maar heel minimaal.
Als je paard even actief (voor evenveel kracht en afdruk) en even soepel (voor regelmaat) zou zijn in al zijn benen, zou je theoretisch gezien de perfecte tact krijgen. Praktisch gezien: elk paard heeft sterkere en minder sterkere benen en elk paard kan vanwege zijn bouw beter of moeilijker in evenwicht lopen. Waardoor de "perfecte tact" niet zo makkelijk voor elkaar te krijgen is.

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:01

Dit is een perfect plaatje:

Afbeelding

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:02

Ja Fry, maar de inspraak van paard mist nog wel :o

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:03

Ik ga nu even paardje doen :*

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:04

Dames, letten jullie wel op de copyright van de foto's die jullie hier plaatsen?

Overigens lees ik nog steeds mee! Niet alles, maar wel veel.

Sam, doe voorzichtig op de weg! Het kan spekglad zijn!
Laatst bijgewerkt door Agossie op 14-02-13 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_mieke88

Ok ik heb nu dus:

- Takt - S_en_Z
- ontspanning - Jolien
- Nageeflijkheid - ?
-

Fry_oud

_iDj_ schreef:
mang schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Het paard dat Fry heeft getekend, is een paard dat behoorlijk verzameld loopt. Hoe meer je paard zijn bekken kantelt, hoe meer de voorhand van de grond komt en hoe meer het voorbeen de ruimte heeft om naar voren te grijpen.
Verder is het paard van Fry in een heel ander moment natuurlijk.

Zoals op Wikipedia zo leuk wordt gezegd: "Takt: elke pas wordt met dezelfde kracht, regelmaat en afdruk gemaakt (simpel gezegd: alle passen zijn gelijk in hetzelfde ritme)"
Wat jij zelf zegt: dit paard heeft een sterk achterbeen. Je ziet op deze foto ook in de achterbenen meer kracht, juist ook omdat je ziet dat hij stuwt. Door dat stuwen wordt het voorbeen gedwongen om "snel" op de grond te komen (die voorkomt dat paard voorover valt) en kan het paard het voorbeen minder naar voren gooien.
Je zegt zelf ook al "zou zij dus meer met haar achterbenen moeten 'slepen' ": tsja... OF meer actief in de VOORBENEN..

Dus ja, je zou kunnen zeggen dat jou paard niet taktmatig loopt, al is het maar heel minimaal.
Als je paard even actief (voor evenveel kracht en afdruk) en even soepel (voor regelmaat) zou zijn in al zijn benen, zou je theoretisch gezien de perfecte tact krijgen. Praktisch gezien: elk paard heeft sterkere en minder sterkere benen en elk paard kan vanwege zijn bouw beter of moeilijker in evenwicht lopen. Waardoor de "perfecte tact" niet zo makkelijk voor elkaar te krijgen is.

Het was maar een klein schetsjes hoor.. om het beter te onthouden, heb het niet helemaal precies enzo getekend :oo
Maar ik heb het een beetje nagetekend van dit:

Afbeelding

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:05

S_en_Z schreef:
Ik ga nu even paardje doen :*

Have fun!

_iDj_

Fry schreef:
Dit stuk is van S_en_Z

Citaat:
Rechtstreeks gekopieerd incl. foto's van dit blog

Mocht je dit echt op een website zouden willen zetten, kan je natuurlijk niet letterlijk gekopieerde stukken (dus ©) gebruiken.
En dus ook copyright van tekst :o

Fry_oud

_iDj_ schreef:
Ja Fry, maar de inspraak van paard mist nog wel :o

True, maar je kan het wel gebruiken :)

Anne_mieke88

Agossie schreef:
Dames, letten jullie wel op de copyright van de foto's die jullie hier plaatsen?

Overigens lees ik nog steeds mee! Niet alles, maar wel veel.

Sam, doe voorzichtig op de weg! Het kan spekglad zijn!

Daarom is het niet handig om een site te maken... maar ik denk dan gewoon "ons" boekje zegmaar en diegene die hem willen kan ik naar doormailen ofzo?

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:07

_iDj_ schreef:
Mocht je dit echt op een website zouden willen zetten, kan je natuurlijk niet letterlijk gekopieerde stukken (dus ©) gebruiken.
En dus ook copyright van tekst :o

Ja oke, dit was meer om de info even op te halen, maar goed dat je het zegt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:08

Anne_mieke88 schreef:
Ok ik heb nu dus:

- Takt - S_en_Z
- ontspanning - Jolien
- Nageeflijkheid - ?
-

Ik denk dat ontspanning en nageeflijkheid wel bij elkaar komen in mijn stuk :j

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:08

Citaat:
Het rug/buikspieren komt er automatisch bij.

Anne_mieke88 schreef:
Ok ik heb nu dus:

- Takt - S_en_Z
- ontspanning - Jolien
- Nageeflijkheid - ?
-

Ik denk dat er eigenlijk eerst een basisstuk moet zijn over anatomie. Nagevelijkheid kan je ook niet uitleggen zonder rug/buikspieren..