Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:33

Ik vind dat je het helemaal perfect uitlegt Aillil. Ik ben het met je eens. Dat heb ik al eerder hier gezegd in dit topic. Ik heb het anders omschreven, maar ik bedoel precies hetzelfde als jij. Maar ja, wie ben ik. Geen topruiter in ieder geval.
Ik ga Criminal Minds kijken. :evaw:

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:35

nombrado schreef:
mooi, het achterbeen gedragen onder het lichaam
je kan het zien aan de stand en de hoek van het achterbeen.

Daarom kreeg dit paard daar ook altijd hoge cijfers voor van de jury. Bovendien is dit toch nog wel een "paard van tegenwoordig te noemen", een paard waarvan je in de OP zei dat ze niet meer te vinden waren?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:36

horseyfries schreef:
Ik denk dat jij nu twee dingen door elkaar haalt. Wat jij denkt te zien als spieren, is in werkelijkheid de bouw van het paard. Een barok paard heeft een totaal andere halsvorm met veel meer kap, waardoor het lijkt alsof de bovenhalsspier veel meer gebruikt wordt.
Als de onderhalsspier van Parzival zoals jij stelt te erg is aangespannen, zou het niet anders kunnen dan dat de hals hol wordt getrokken en de bovenhalsspier verdwijnt. Dit omdat die halsspieren antagonisten zijn, als de één zich aantrekt, dan moet de ander toestaan. Toch zie je op de foto een duidelijke opbolling van de bovenhalsspier: http://www.equestro.be/wp-content/uploa ... ishots.jpg

Juist bij een warmbloed zijn die onderhalsspieren goed zichtbaar, i.i.g. bij Parzival wel. Omdat hij verder niet echt een front heeft, aparte bouw. Niks negatiefs over dat.

Wat ik bedoel is dat de kracht/boodschap van achteren niet goed binnen komt, rug zit vast en z'n achterhand is niet goed. Paard kan dus niks met die kracht, het enkel opvangen. Vanwege de oefening moet het paard wel een bepaalde positie aannemen, is wat dat betreft erg beperkt. Maar omdat zijn rug vast zit, hij zijn achterhand niet kan laten zakken, en wel in een bepaalde positie moet bewegen vangen de verkeerde spieren de verkeerde signalen op. Gevolg: verkeerde spieren worden aangespannen/dienen als bumpers.

Als het signaal van achteren juist zou zijn, de rug transparant en de juiste takt, dan zou het lichaam automatisch in een bepaalde positie worden gebracht, en dan zouden de juiste spieren het juiste signaal opvangen (dus niet aanspannen). Dat is hier duidelijk niet het geval.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:38

horseyfries schreef:
Ailill schreef:
Dat bedoel ik inderdaad, als je de piaffe vanaf het begin goed traint ontwikkel je bepaalde spieren, die voor het hele lichaam van belang zijn. Voor o.a. de verbinding vanuit de achterhand, de aanleuning van voren, verzamelen. . . enz.

Hij laat zijn achterhand niet zakken, zet zijn rug vast en geeft dus verkeerde impuls/energie/kracht door naar voren, wat ook nog eens verkeerd wordt verzonden door een gesloten rug. Je ziet dus dat het paard letterlijk van voren niet weet dat ie van achteren leeft :D

Dit vind ik wel de sterkste uitspraak tot nu toe, als een paard niet weet dat hij van achteren leeft, dan tilt hij zijn achterbenen niet op en blijft hij niet zo tactmatig lopen en laat dat nu net Parzivals sterke punt zijn!

D'r is een verschil tussen een kunstje en een natuurlijk aanleg + gericht trainen. Maar dit gaat weer zo'n Adelinde/Parzival vs. de rest worden, daar heb ik geen zin in.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:39

Als dat hier duidelijk niet het geval is, hoe kan zo'n paard met een vaste rug dan naadloos van piaffe naar passage en teruggaan volgens jou? Als jij de ervaring hebt in het trainen van die oefeningen, dan moet je toch weten dat dat met een vaste rug niet te doen is?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:43

horseyfries schreef:
Als dat hier duidelijk niet het geval is, hoe kan zo'n paard met een vaste rug dan naadloos van piaffe naar passage en teruggaan volgens jou? Als jij de ervaring hebt in het trainen van die oefeningen, dan moet je toch weten dat dat met een vaste rug niet te doen is?

Het begint steeds persoonlijker te worden, daar heb ik geen zin in.

Volgens jou gaat dit paard naadloos van piaffe terug naar passage, daar ben ik het totaal niet mee eens. Paard wordt aan alle kanten vast gehouden, d.m.v. haar handen, benen, zit, impuls, alles.

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:51

Dus volgens jou gaat Parzival niet vloeiend in en uit de passage naar de piaffe en terug, alhoewel alle topjuryleden juist dat als sterke punt van hem noemen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 21:52

horseyfries schreef:
Daarom kreeg dit paard daar ook altijd hoge cijfers voor van de jury. Bovendien is dit toch nog wel een "paard van tegenwoordig te noemen", een paard waarvan je in de OP zei dat ze niet meer te vinden waren?

over het algemeen wordt dit paard ook zeer netjes gereden.....dat is wat ik heel veel mis in de huidige OS.
ze laten iemand namelijk winnen, die een piaffe niet eens toont. Dat vind ik een ernstige zaak.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:53

horseyfries schreef:
Dus volgens jou gaat Parzival niet vloeiend in en uit de passage naar de piaffe en terug, alhoewel alle topjuryleden juist dat als sterke punt van hem noemen?

Ja. . . ik heb het beter gezien, veel beter zelfs.

Maar, ik denk dat het in dit geval voornamelijk aan de ruiter ligt, niet aan het paard.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:55

http://www.youtube.com/watch?v=vHBIHnFFB1Q

Ik vraag niet of je beter hebt gezien, ik vraag of het volgens jou mogelijk is om zoals hier in dit filmpje vloeiend van passage naar piaffe en er weer uit te gaan met een vastzittende rug.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:56

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

over het algemeen wordt dit paard ook zeer netjes gereden.....dat is wat ik heel veel mis in de huidige OS.
ze laten iemand namelijk winnen, die een piaffe niet eens toont. Dat vind ik een ernstige zaak.

Dus jij vond Charlotte Dujardin geen terechte winnares?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:58

horseyfries schreef:
nombrado schreef:

Dus jij vond Charlotte Dujardin geen terechte winnares?

Absoluut. Heeft alles met training te maken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:00

horseyfries schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=vHBIHnFFB1Q

Ik vraag niet of je beter hebt gezien, ik vraag of het volgens jou mogelijk is om zoals hier in dit filmpje vloeiend van passage naar piaffe en er weer uit te gaan met een vastzittende rug.

Ik hoef het filmpje niet te zien, ik was er die dag bij. Ik geef toe, ze zijn vloeiend. Maar absoluut niet vanwege de rijstijl van Adelinde, verre van. Ik heb die dag veel betere mensen zien rijden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:01

Ok, ze zijn vloeiend, zover zijn we. En is dat volgens jou mogelijk met een vaste rug? Krijg je dan geen haperingen door die vaste rug?

Misschien zaten we wel naast elkaar ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:02

horseyfries schreef:
Ok, ze zijn vloeiend, zover zijn we. En is dat volgens jou mogelijk met een vaste rug? Krijg je dan geen haperingen door die vaste rug?

Misschien zaten we wel naast elkaar ;)

Klopt, maar de foto die we aan het bespreken waren komt niet uit deze bewuste proef, of wel?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:04

Dit is jouw uitspraak: "Hij laat zijn achterhand niet zakken, zet zijn rug vast en geeft dus verkeerde impuls/energie/kracht door naar voren, wat ook nog eens verkeerd wordt verzonden door een gesloten rug. Je ziet dus dat het paard letterlijk van voren niet weet dat ie van achteren leeft "

Ik neem aan dat je dit niet doet op basis van één momentopname?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:09

horseyfries schreef:
Dit is jouw uitspraak: "Hij laat zijn achterhand niet zakken, zet zijn rug vast en geeft dus verkeerde impuls/energie/kracht door naar voren, wat ook nog eens verkeerd wordt verzonden door een gesloten rug. Je ziet dus dat het paard letterlijk van voren niet weet dat ie van achteren leeft "

Ik neem aan dat je dit niet doet op basis van één momentopname?

Klopt, sta ik ook nog steeds achter. Maar vertel eens, zo'n natuurlijke oefening is het niet. Je moet als ruiter over gevoel beschikken, de juiste hulpen op het juiste moment geven. Dan moet het paard daarin bevestigd worden, trainen/voelen.

Vervolgens moeten ruiter en paard leren om op het juiste moment de juiste hulpen te geven en ontvangen. Dat gaat de ene keer beter dan de andere keer. Lukt deze combinatie (wat andere oefeningen betreft) goed, maar er zijn ruiters/paarden waarbij deze prestaties constanter/beter zijn. Dan mag de FEI dat niet vinden, daar heb ik niet zo heel veel mee :o

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:10

Moderatoropmerking:
De wijze van rijden uitgelegd
hoeft niet door ruzie te worden beslecht
wie gaat spelen op de man
vreest voor de zak, of zelfs een ban

(halfslachtige poging: :j en disclaimer: ook op 5 dec. wordt het normale beleid gehandhaafd. Echter: ook op 5 dec is het niet oké om op de persoon te spelen of het elkaar zuur te maken, discussie kan ook vreedzaam en oprecht)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:13

delerium schreef:

(halfslachtige poging: :j en disclaimer: ook op 5 dec. wordt het normale beleid gehandhaafd. Echter: ook op 5 dec is het niet oké om op de persoon te spelen of het elkaar zuur te maken, discussie kan ook vreedzaam en oprecht)

D'r is toch niks aan de hand?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:14

Noem me dan eens een combinatie die in jouw ogen duidelijk keer op keer beter presteert en minder krijgt?

(Wel jammer dat je niet gewoon toe durft te geven dat zo'n overgang pa-pi-pa met een vaste rug onmogelijk is en dat je het dus blijkbaar iets te sterk hebt uitgedrukt).

(Moderator, ik vond dat we juist een heel vreedzame discussie hier aan het voeren waren nu, vanwaar deze opmerking op dit moment??)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:15

Ailill schreef:
delerium schreef:

Vond ik ook al! *\o/* We zijn het eens! *\o/*

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:15

horseyfries schreef:
Ailill schreef:

Vond ik ook al! *\o/* We zijn het eens! *\o/*

:P

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:18

horseyfries schreef:
Noem me dan eens een combinatie die in jouw ogen duidelijk keer op keer beter presteert en minder krijgt?

(Wel jammer dat je niet gewoon toe durft te geven dat zo'n overgang pa-pi-pa met een vaste rug onmogelijk is en dat je het dus blijkbaar iets te sterk hebt uitgedrukt).

(Moderator, ik vond dat we juist een heel vreedzame discussie hier aan het voeren waren nu, vanwaar deze opmerking op dit moment??)

Carl en Uthopia, Charlotte en Valegro. Maar die krijgen ook genoeg punten, dat heeft met andere bijkomstigheden te maken.

Klopt, het is met een vaste rug onmogelijk. Maar er zijn genoeg momenten waarop het verkeerd gaat, meestal vanwege de ruiter. Dat is gewoon zonde, voor het paard en voor de punten.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:22

Ik ga op huis aan, zat even in mijn oude huis om mijn mail te checken en we zijn 3 uur verder ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:24

Charlotte is toch ook gewoon Olympisch kampioen geworden? En Carl was gewoon in Rotterdam beter dan in Londen, kan niet anders zeggen. Maar volgens jou waren er mensen die onterecht minder kregen, en dan zul je dus met andere namen moeten komen, want je noemt nu de gouden medaillewinnaars, dus die kregen niet minder hé ;)