[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:39

Nou hier heb ik een paard dat absoluut niet rond lijkt. :P
Ik heb een draver, vrij lang en héél erg overbouwd (echt heel erg, schoft krap 1.60 hoogte maar als ze in de trailer staat naast ons paard van 1.68 is hun kont even hoog, scheelt bijna 10 cm. :') ) en het is voor haar heel lastig om na te geven. Ze vindt het ook heel lastig om überhaupt te ontspannen, dus er zitten dramatische stukken tussen het rijden maar ook hele fijne ontspannen stukken. Als ze zich niet ontspant steekt ze haar hoofd in de lucht, maar dan ook echt recht omhoog, en drukt ze haar rug weg. Dan gaat ze heel kort stappen en zet ze alles vast. Duidelijk voorbeeld van hoe het absoluut niet moet. :+
Als ze wel ontspant wordt ze wel iets rond, maar het komt nog steeds niet in de buurt van een dressuurpaard. :+
Ik vraag ook niet teveel van d'r, ze is 23 dus echt bijzondere foto's zullen het niet zijn... Als het een toevoeging is voor dit topic (omdat ze zo lastig gebouwd is) wil ik wel vragen of iemand binnenkort foto's wilt maken. :j

Meest recente is deze, 1,5 à 2 maanden geleden, maar dit is niet echt een fijne hoek... Inmiddels is ze alweer erg veranderd. :)

Afbeelding

shirleyp

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:41

Er werd gevraagd naar een verzameld paard, aan je bericht te lezen zijn jullie daar nog niet. De hoek is inderdaad ook erg moeilijk te beoordelen.

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:45

shirleyp schreef:
Er werd gevraagd naar een verzameld paard, aan je bericht te lezen zijn jullie daar nog niet. De hoek is inderdaad ook erg moeilijk te beoordelen.

Heb het ook niet zozeer daarover, maar was een vraag of gewoon een foto van zo'n soort paard een toevoeging zou zijn.
En daar zijn we inderdaad niet en zullen we ook nooit komen. :=

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:04

Ik zou ook wel graag jullie mening hier eens over horen, deze foto's zijn van afgelopen week op ponykamp.
Pony was erg heet en voorwaarts en liep soms flink te showen.
Ik rijd gewoon B - L niveau.
De pony is een Welsh Cob merrie van 1.44 en 19 jaar oud. En ja, ik ben niet de kleinste, maar ik pas der nog goed genoeg op vind ik zelf.
De pony is niet erg makkelijk te rijden, mede door het feit dat ze enorm voorwaarts is en zich zelf overal over kan opwinden. Wel is ze enorm werkwillig en qua losmaak oefeningen zoals wijken & sb doet ze altijd heel goed der best.
Grootste probleem is dat ze graag te diep loopt om daar een beetje mijn hand te gaan gebruiken, na een uur rijden komt ze er altijd al een stuk fijner vanaf.

Afbeelding
Ik vind haar hier over de benen fijn, en der halshouding ziet er ook niet al te slecht uit. Iets te diep nog. Dit is trouwens in een volte.

Afbeelding
Beetje te diep, ze mag iets meer lengte houden in de hals van mij. Wel lekker actief, pony had er veel zin in.

Afbeelding
Aanspringmoment in galop. Die is altijd vrij actief, een beetje ontstuimig. Ik zet mijn handen hier breder om haar meer te kunnen ondersteunen op 2 teugels
en omdat ik dan tijdens het aanspringen beter kan voelen wat ze doet. Benenwerk vind ik nog wel fijn, ook weer actief.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:53

DaisyDarling, Vind het er inderdaad ontzettend voorwaarts uit zien. Je pony loopt iets over de loodlijn, ik zie graag dat de pony met het neusje op de loodlijn loopt. Het neusje mag er dus wel iets meer uit, dat kun je doen door middel van het uitschuiven, maar ook door iets meer te geven. De galop foto ziet er naar mijn idee wat terughoudend en gespannen uit. Ik denk dat het komt doordat je hem heel erg vasthoudt aan de voorkant. Ontspan jezelf en werk aan de verzameling. Leuke pony is het hoor! :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:57

ArGieVai schreef:
Hi Mensen,

@ veulen & S_en_Z; ik vind echt dat jullie fijne reacties geven, en goed op vragen antwoorden. Het valt mij op dat in het begin van het topic ook Nombrado nog uitgebreid en duidelijk over haar manier van rijden op de foto's en vragen antwoorde, maar de antwoorden worden steeds korter, onduidelijker en vragen worden niet beantwoord. Jammer is dit, want er was op het begin juist een leuke discussie aan de gang waar ieder heel duidelijk antwoord gaf op vragen, en zo de ander zijn argumenten probeerde te weerleggen.

ik heb geen vraag gehad, dus kan ik daar ook niet op antwoorden.
bovendien is hetgeen ik hier post aan alle kanten negatief en verdraaid.
Ik kijk dus wel uit om verdere uitleg hier te posten
De mensen doen het via pb (vermoedelijk vinden ze dat fijner )
Het is inderdaad jammer, dat het op deze manier moet
maar ik denk toch echt dat ik in een verkeerd topic beland ben.
Ik kijk nl sec naar hoe paarden bewegen in hun eigen bewegingsmechaniek.
daar reageer ik rijtechnisch op.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:11

*houdt kaken op slot wbt opmerking van nombrado*

Ik krijg ook veel PBs nav het topic.

Daisy je pony heeft zijn oren vrij plat in galop en ziet er "bokkerig" uit..

Lijkt alsof ie je iets probeert te vertellen.. Weet je ook wat?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:18

@ Nombrado; er zijn heel veel vragen geweest die niet duidelijk of kortaf beantwoord zijn, jammer. Er is nooit gezegd dat je reacties negatief of verdraaid zijn, dat kwam pas later, er werd alleen gezegd dat je de vragen die gesteld werden niet beantwoord. Voornamelijk de vragen die S_en_Z stelde werden kortaf beantwoord terwijl zij wel goede vragen stelde, waar je heel erg van ging nadenken (iig ik wel) Als daarop een kortaf, vervelend antwoord komt is alleen maar jammer. Ik heb zelf erg veel vragen gesteld aan je welke voor een deel duidelijk beantwoord werden met jou visie, wat ik erg leuk vond om te vergelijken met de antwoorden die o.a. S_en_Z gaven. Juist daar leer ik enorm van te kijken. Toch heb ik wel het idee dat je elk paard vergelijkt met een PRE, terwijl bij een andere bouw en vooral ook andere graad van opleiding veel commentaar niet van toepassing is, of niet haalbaar voor de combinatie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:37

ArGieVai schreef:
@ Nombrado; er zijn heel veel vragen geweest die niet duidelijk of kortaf beantwoord zijn, jammer. Er is nooit gezegd dat je reacties negatief of verdraaid zijn, dat kwam pas later, er werd alleen gezegd dat je de vragen die gesteld werden niet beantwoord. Voornamelijk de vragen die S_en_Z stelde werden kortaf beantwoord terwijl zij wel goede vragen stelde, waar je heel erg van ging nadenken (iig ik wel) Als daarop een kortaf, vervelend antwoord komt is alleen maar jammer. Ik heb zelf erg veel vragen gesteld aan je welke voor een deel duidelijk beantwoord werden met jou visie, wat ik erg leuk vond om te vergelijken met de antwoorden die o.a. S_en_Z gaven. Juist daar leer ik enorm van te kijken. Toch heb ik wel het idee dat je elk paard vergelijkt met een PRE, terwijl bij een andere bouw en vooral ook andere graad van opleiding veel commentaar niet van toepassing is, of niet haalbaar voor de combinatie.

ik antwoord niet meer op vragen van S en Z, had ik al gemeld. Er worden dingen verdraaid en daar houd ik niet van
van jou heb ik geen vragen gehad, over wat je niet begrijpt, anders had ik ze met liefde beantwoord.
een paard is een paard....bouw is inderdaad een belangrijk gegeven
maar ik heb met een draven zelfs een piaffe kunnen doen, dus niets is onmogelijk
alleen moet je je wel heel goed verdiepen in deze eigenschappen van je paard.
ik rijd zowel kwpn ers, totaal verkeerd gebouwd, maar toch rijdbaar en te trainen. Het kost alleen meer tijd .
Paarden die ik gereden heb en les gegeven, friezen, kwpnérs (en zelf gehad) fjorden, tinkers, haflingers, dravers, lusitanos, knabstubers, lippizaners en zo kan ik nog wel doorgaan.
Kheb ze ook allemaal gereden, dus ik weet waar ik over praat.
Het is belangrijk bij je eigen paard, de tekortkomingen onder ogen te zien (en je eigen) en je te verdiepen in het op de juiste manier deze tekortkoming een ommezwaai te geven en daarop te focussen.
Dat is een lange weg, maar die stapjes zijn minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker dan het einddoel.

Basis is, en dat gaat voor elk paard op.
vanuit de achterhand laten bewegen en sturen, vanaf dat punt werk je verder.
Bij een want onhandiger gebouwd paard zal dit langer duren dan een perfect in evenwicht gebouwd paard.

Zo heb ik onder mijn PRE's ook een paard die het moeilijker vind dit te doen (ik noem hem mijn boegtrekker) bij hem ligt de focus dus nog meer op achter...

Als je iets niet begrijpt , wat ik uitleg, of schrijf, mag je het altijd vragen.
Na 35 jaar rij ervaring, kan ik je zeker dingen duidelijk maken.
nivo is voor mij niet belangrijk. Ik geef zowel beginners als gevorderden les. En leer ze zelf bewust te maken en zelf te voelen op een andere manier dan je op een manege zou ervaren.
daar komt heel veel op houding en zit bij ..

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:38

Mag ik je dan een vraag stellen, Nombrado?
Waarom zijn KWPNers verkeerd gebouwd?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:41

Aleeneh schreef:
Mag ik je dan een vraag stellen, Nombrado?
Waarom zijn KWPNers verkeerd gebouwd?

Niet alle hoor!
Het gaat om de neerwaartse romp, waardoor bij het paard het gewicht nog meer op de voorhand komt, terwijl je als ruiter dit gewicht meer achter wil hebben.
Je hebt zowel goed gebouwde (evenwichtsmodel) als minder goed gebouwde.
Je kan ze gewoon beide rijden, alleen zal je de tekortkoming onder ogen moeten zien en doet er langer over hetgeen te bereiken wat bij een goed gebouwde makkelijker gaat.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:46

Nombrado, ik heb zeer veel vragen gesteld welke meestal goed en duidelijk door jou beantwoord werden aan het begin van dit topic. Ik ben ook zeer geintresseerd in zowel jouw als andere vormen van rijden, en wil dus ook graag zo veel mogelijk info vergaren. Daarom lees ik ook heel veel mee in dit topic, en probeer ik bij elke vraag die ik heb, deze ook te stellen. Dus nu heb ik gelijk een vraag aan je, die ik volgens mij eerder ook al geteld heb: Hoe zou jij het dan aanpakken, bij een erg lang, neerwaarts gebouwd paard? (voornamelijk dat tweede, want ik denk dat drie kwart van de foto's van posters die ik voorbij heb zien komen juist neerwaarts gebouwde paarden zijn)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:57

Volgens mij had ik dat al uitgelegd, maar ik zal het nog een keer doen.

Bij een paard met een neerwaartsgebouwde romp, zal het paard nog meer moeten zakken door de achterhand als een evenwichtsmodel type. Dat houd dus in dat die spieren daar ontwikkeld moeten worden op dragen (doel is meer gewicht achterhand voor de verzameling)
als je teveel voorwaarts rijd met deze paarden, dan trainen ze die spieren (draag) niet.
Belangrijk is dus het tempo...langzaam en het paard leren zelf te dragen. (dat kan dus ook met teugels lang) ik heb paarden gereden die al ik ze los gooide voor, (teugels los) op hun snufferd gingen. Dan is dus het gewicht niet verdeeld over 4 benen maar op de voorhand.
Als je je paard die neerwaarts gebouwd is traint, begin dan eerst met korte stukjes heeeeeeeel langzaam draven (mag ook aan de longe , zonder bijzet/halstertje) Je ziet dan dat dit in het begin moeite kost, maar ze uiteindelijk (en die tijd is verschillend per paard, bouw en africhting) meer gaan swingen en meer afdruk achter krijgen.
dan ben je goed bezig.
Overigens kan een paard die een evenwichtige bouw heeft, net zo verkeerd gereden zijn dat ie zijn achterbenen ook niet belast. Veelal komt dit door een te hoog tempo....voorwaarts is namelijk niet hard, voorwaarts gebeurd nl ook in piaffe en zelfs in achterwaarts. Het voorwaarts betekend een voorwaartse drang, die je voelt als ruiter.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:11

Ik ben benieuwd wat jullie bij mijn paard het fijnste beeld vinden. Of juist niet fijn, dat kan natuurlijk ook.

Is een 10 jarige merrie, ontzettend sensibel en je kan haar met 2 pinken rijden. Wel een enorm lang lichaam en een rank bespierde achterhand. Ze is 1.75 en ik 1.64

Los rijden ( in de winter vandaar deken)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DHXWW7Z6.jpg

Tijdens een proef op wedstrijd
http://img293.imageshack.us/img293/9602/dsc0041r.jpg

Proberen haar toch "aan de teugel" te laten lopen wanneer er spanning is ( was een groot weiland, vond ze erg spannend)
http://94.100.125.17/1021150001-1021200 ... _XPHK.jpeg

Zonder bit ( waar van ik zelf vind dat ze een minder actief achterbeen heeft)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-F4NLUNVO.jpg

Zonder bit lang en laag
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XA6XVBJE.jpg

met bit lang en laag ( helaas geen betere foto)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZPWCTSLL.jpg

En wanneer weer springen stel ik haar wat lager en dieper zodat ik haar bij me hou voor de sprong en haar goed kan "uittellen"
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UFTZFKKG.jpg

Expres foto's van vele verschillende keren en niet altijd de beste momenten. Ben benieuwd :) Zelf moet ik natuurlijk wat rechter gaan zitten :)

Anne.Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:17

Wat een ontzettend leerzaam topic! Ik blijf hier wel even hangen ben ik bang :)
Ik ga me overigens (nog) niet wagen aan tips en trucs.

Ik heb zelf een IJslandermerrie en rijd daarmee ook wedstrijden. Heel veel wat ik hier in het topic lees; oprichting, takt en natuurlijk aan de teugel komt erg veel terug in "onze" tak. Dus ik ga hier vast en zeker wat aan hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:30

DaisyDarling schreef:
Ik zou ook wel graag jullie mening hier eens over horen, deze foto's zijn van afgelopen week op ponykamp.
Pony was erg heet en voorwaarts en liep soms flink te showen.
Ik rijd gewoon B - L niveau.
De pony is een Welsh Cob merrie van 1.44 en 19 jaar oud. En ja, ik ben niet de kleinste, maar ik pas der nog goed genoeg op vind ik zelf.
De pony is niet erg makkelijk te rijden, mede door het feit dat ze enorm voorwaarts is en zich zelf overal over kan opwinden. Wel is ze enorm werkwillig en qua losmaak oefeningen zoals wijken & sb doet ze altijd heel goed der best.
Grootste probleem is dat ze graag te diep loopt om daar een beetje mijn hand te gaan gebruiken, na een uur rijden komt ze er altijd al een stuk fijner vanaf.

[ Afbeelding ]
Ik vind haar hier over de benen fijn, en der halshouding ziet er ook niet al te slecht uit. Iets te diep nog. Dit is trouwens in een volte.

[ Afbeelding ]
Beetje te diep, ze mag iets meer lengte houden in de hals van mij. Wel lekker actief, pony had er veel zin in.

[ Afbeelding ]
Aanspringmoment in galop. Die is altijd vrij actief, een beetje ontstuimig. Ik zet mijn handen hier breder om haar meer te kunnen ondersteunen op 2 teugels
en omdat ik dan tijdens het aanspringen beter kan voelen wat ze doet. Benenwerk vind ik nog wel fijn, ook weer actief.

Wat een heerlijke dieren toch die welshcobs he? Ze loopt idd iets te diep, maar dat kun je oplossen door haar ertoe te verleiden achter meer te gaan dragen.
Doordat ze zo vlug en loperig is, ziet het ernaar uit dat ze zich aan dat dragen zal onttrekken door vlugger te worden en zich aan de voorkant op te krullen.
Ik heb ook ooit een welshcob merrie gereden die dat ook deed. Die moest ik van mijn instructeur heel erg met de neus eruit rijden. Les 1 was van achter naar voren de hand accepteren. Als ze zo erg voorwaarts zijn wat terugrijden. Als ze zich daarin laten bewerken weer wat naar voren.

Nu we toch welsh cobs gaan showen, zal ik die van mij er ook maar eens opzetten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:33

nombrado schreef:
ArGieVai schreef:

ik antwoord niet meer op vragen van S en Z, had ik al gemeld. Er worden dingen verdraaid en daar houd ik niet van

Argievai heeft het over de vragen die ik stelde voor je mij vervelend noemde ;) maar maakt niet uit.

Overigens vind ik zelf niet dat ik je verdraaid heb, heb wel 1x iets verkeerd gelezen en daar heb ik zelfs nog sorry voor gezegd. Dat jij een kritische blik op jouw visie niet kan waarderen hoef je mij niet op af te keuren :)

Wij zijn uitgesproken tegen elkaar en dat is wat mij betreft geen probleem maar gebruik mijn naam dan ook niet meer in je posts a.u.b.

Ook wil ik even zeggen dat er genoeg ruiters zijn die al 20+ jaar te paard zitten en nog geen deuk in een pakje boter rijden. :) die kunnen ook heel wat vertellen en niets waar maken. (of zelfs maar heel weinig weten omdat ze altijd naar hun (slechte) instructie luisterden en nooit zelf hebben nagedacht over wat, hoe en waarom)

Natuurlijk is dat niet bij iedere ruiter zo. Sommigen bereiken met andere mensen helpen meer dan ze zelf doen. Maar dat zijn toch wel uitzonderingen. (of mensen die vanwege lichamelijke problemen minder makkelijk rijden maar wel veel gevoel hebben)

Ik vind een niveau wel degelijk een bewijs van "echtheid"

Daarbij kun je aan een goede instructrice echt wel zien en merken of zij beschikt over een goed ruitergevoel of niet.

Recht zitten en je benen op de plek hebben is lang niet altijd de sleutel tot succes :) tenzij je een goed voorgekauwd paard hebt.

Goed, nu weer ontopic

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:05

Nessah schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie bij mijn paard het fijnste beeld vinden. Of juist niet fijn, dat kan natuurlijk ook.

Is een 10 jarige merrie, ontzettend sensibel en je kan haar met 2 pinken rijden. Wel een enorm lang lichaam en een rank bespierde achterhand. Ze is 1.75 en ik 1.64

Zonder bit lang en laag

deze beide foto's is wel leuk om eens te vergelijken
bovenste mooie "aanleuning" zonder bit. Ik zou hierbij juist het tempo iets verlagen.
je ziet beide benen in draf aan de grond, zowel 1 voorbeen als 1 achterbeen.
Niets mis met achterbeen
foto 2 zie je, dat doordat je met het hoofd laag en diep instelt het gewicht meer op de voorhand komt, je ziet in dit drafmoment 1 voorbeen aan de grond en achterbenen eraf.
mijn advies...niet meer doen ;) hiermee train je niks. Ik noem dit over de kop rijden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:08

nombrado schreef:
Nessah schreef:

Zonder bit lang en laag

deze beide foto's is wel leuk om eens te vergelijken
bovenste mooie "aanleuning" zonder bit. Ik zou hierbij juist het tempo iets verlagen.
je ziet beide benen in draf aan de grond, zowel 1 voorbeen als 1 achterbeen.
Niets mis met achterbeen
foto 2 zie je, dat doordat je met het hoofd laag en diep instelt het gewicht meer op de voorhand komt, je ziet in dit drafmoment 1 voorbeen aan de grond en achterbenen eraf.
mijn advies...niet meer doen ;) hiermee train je niks. Ik noem dit over de kop rijden.

Dat stukje lang en laag is dus ook de reden waarom ik een langzamer tempo aanneem met lang en laag rijden. En waarom dit met losrijden nog niet meteen lukt, dan is hij nog niet los genoeg om netjes zijn gewicht op achter/4 benen te houden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:04

MyWishMax schreef:
Dat stukje lang en laag is dus ook de reden waarom ik een langzamer tempo aanneem met lang en laag rijden. En waarom dit met losrijden nog niet meteen lukt, dan is hij nog niet los genoeg om netjes zijn gewicht op achter/4 benen te houden.

je zou dan eens kunnen proberen, je teugels losser te laten met losrijden , zodat het hoofd op de ll komt waardoor je een mooie lengte rijd in de spieren van de rug en hals...
zie dat filmpje wat ik gepost had over de spieren en beweging van het paard.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:34

Zullen we vanaf nu dan ook gewoon afspreken dat jullie niet meer op elkaar reageren? Of het nu spiegelen is of niet. Vind de bijdrage van beiden waardevol voor het topic, maar ik word er een beetje flauw van. Lijkt me niet nodig om hier voor te moeten temmen toch? Zou zo jammer zijn...
Laatst bijgewerkt door Apple op 22-08-12 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:46

shirleyp schreef:
Zullen we vanaf nu dan ook gewoon afspreken dat jullie niet meer op elkaar reageren? Of het nu spiegelen is of niet. Vind de bijdrage van beiden waardevol voor het topic, maar ik word er een beetje flauw van. Lijkt me niet nodig om hier voor te moeten temmen toch? Zou zo jammer zijn...

goed plan, daar ben ik al een paar pagina's mee bezig uit te leggen
dat is nu dus duidelijk ;) :D :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:48

nombrado schreef:
MyWishMax schreef:

je zou dan eens kunnen proberen, je teugels losser te laten met losrijden , zodat het hoofd op de ll komt waardoor je een mooie lengte rijd in de spieren van de rug en hals...
zie dat filmpje wat ik gepost had over de spieren en beweging van het paard.

Ja, dat doe ik al. Maar ik ga niet koste wat het kost hem lang en laag rijden in een voorwaarts tempo, omdat hij dan voorover knalt. Maakt mij niet uit hoe hoog of laag hij loopt, als hij maar niet voorover klettert en wel zijn neus op de LL doet :j (en natuurlijk los laat, recht blijft/wordt enzovoorts)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:58

ow, maar dat moet ook zeker in een laag tempo (want ik neem aan dat je met voorwaarts het tempo bedoeld?)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:03

nombrado schreef:
ow, maar dat moet ook zeker in een laag tempo (want ik neem aan dat je met voorwaarts het tempo bedoeld?)

Ja, dat zei ik in vorige berichtje ;) Met lang/laag houd ik altijd een laag tempo aan, hoewel hij nu langzaam aan sterker wordt en ik erin kán schakelen. Maar we beginnen in een langzaam maar actief tempo. Voorwaarts bedoelde ik idd te hard tempo. Sowieso rijd ik los in een vrij rustig tempo, omdat hij geneigd is te gaan rennen als je iets vraagt.
Hoewel ik galop eerst begin met een pittig tempo, omdat hij na het aangaloperen teveel terug wil blijven. Dan rijd ik een paar keer de overgang draf/galop, stap/galop en daarna een midden galop, tot hij weer voorwaarts blijft denken.

EDIT: Om het toch 'aan de teugel te houden'. Hij reageert in principe goed genoeg op mijn been en zit hulpen, maar met aangaloperen wil hij graag te diep gaan. Door te blijven controleren dat hij voorwaarts blijft denken, blijft hij ook naar mijn hand toe. Een veel gemaakte fout is dat een paard dat een flink tempo heeft, ook goed aan het been is en netjes actief/voorwaarts. Die van mij was een voorbeeld van: 'mooi plaatje, niet aan de hulpen'. Hij vloog door de bak op zijn tempo, deed zijn hoofd in de krul en het leek heel wat.