Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:57

heeerlijk toch lekker helemaal freestyle met je paard door het bos weet niet of het mag maar wil toch heel graag even dit filmpje aan jullie laten zien, geweldig toch http://www.youtube.com/watch?v=qk6VI3kLYuo

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:02

xTammyy schreef:
Kwam nogal zo over, maar snap dat je niet iedereen bedoeld :)
en weet niet of dat sommige andere deelnemers hier daar baat bij hebben als ik mn mening over hun gedrag zeg :')

Volgens mij kan het geen kwaad hoor om te zeggen dat andere mensen beter zijn in iets dan jijzelf. :+

xTammyy

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:04

Snap je reactie even niet Hermelientje?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:10

xTammyy schreef:
Snap je reactie even niet Hermelientje?

Ik dacht dat je op het laatste stuk van mijn bericht reageerde, lees maar even terug, maar dan begreep ik je zeker verkeerd, sorry.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:20

Huertecilla schreef:
Marjoow schreef:
Zie jij het maar als een compliment, ik zou mezelf toch eens achter mijn oren krabben als meerdere mensen dit aangeven :=

Waarom?
De grootste groep is per definitie niet de slimste.

Ik kwam op deze site een oproep tegen van omroep Max (goede doelgroep) en ik moest direct aan jou denken :D

http://ikweetallesbeter.hitbitz.com/jawel.htm

Edit: typefout verbetert: direCt :D
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 11-04-12 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:30

we zijn niet in duitsland waar we direct met een K schrijven ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:32

ik niet, maar electra misschien wel :')

en is het niet ook toegestaan met een K?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:32

xxanoukxx1 schreef:
we zijn niet in duitsland waar we direct met een K schrijven ;)

Inderdaad, sorry, maar Duitsland is met een hoofdletter, als we toch bezig zijn :D

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:33

Dilan1993 schreef:
ik niet, maar electra misschien wel :')

en is het niet ook toegestaan met een K?

naar mijn weten alleen in duitsland.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:34

ag, ik bent tog al niet so goet in speling ;) al heelemaal niet in versgillende spelings per lant

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 21:38

Het is hier geen Nederlands Spelling topic he :P

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:57

xxanoukxx1 schreef:
heeerlijk toch lekker helemaal freestyle met je paard door het bos weet niet of het mag maar wil toch heel graag even dit filmpje aan jullie laten zien, geweldig toch http://www.youtube.com/watch?v=qk6VI3kLYuo

_O- Heb ik eindelijk gezien waar mede ruiter van dat manegepaard bij mij zijn alternatieve rem vandaan heeft (benen om de nek leggen) :') Geweldig als je zo kunt rijden! Maar ook bij hem gaat er een bitloos hoofdstel om op het eind.

MaritAriel schreef:
mika11 schreef:
Mijn paard vindt het waarschijnlijk het fijnst, als ze lekker op het land mag staan.

Helaas voor haar, mag dat niet altijd en gaat ze vaak mee naar het bos.
Dit met een gewoon hoofdstel, kan eventueel de hele rit met lang teugeltje, zo mak en betrouwbaar is ze in de loop van de tijd geworden.
Ik zit ook nog op haar rug, misschien had ze wel liever gehad, dat ik er naast zou lopen, in plaats van op haar rug.
Misschien zou ze dan nog wel beter reageren, maar wat zij het liefst wil, kan niet altijd.
Ik zou niet weten, wat het zou toevoegen, om met neckrope te gaan rijden.
Ik heb niet het idee, dat m'n paard dan nog vrolijker en blijer in het bos zal lopen, omdat ze geen hoofdstel in heeft.
Dus dan zou het meer zijn voor mezelf, om mezelf en anderen iets te bewijzen.

Maar ik praat nu over mijn paard, mijn paard loopt op dit moment waarschijnlijk niet voor niets zonder hoofdstel.

Ik neem aan dat als jou paard een trauma heeft aan een stal en daar in helemaal in paniek raakt, jij je paard niet zo pats boem op stal zet.

Dat is dan een duidelijke reden waarom je voor halsring kiest. Eerder gaf je aan dat je pony een koele is. Volgende vraag; in wat voor omgeving rijd je?

MaritAriel schreef:
Marjoow schreef:
Wie zegt dat wanneer jij er af valt dat ze gelijk in paniek is?

[edit] Jij denk dat mensen een halsring vastpakken? Jij denkt dat je paard naar íedereen zo luisterd?

De een leert zijn paard mee te lopen aan een halster en de ander aan een halsring. :)

Mee eens, maar velen kopen/ krijgen hun paard op een iets oudere leeftijd, waarop het 'halster' al kent.
Maar wat ik nu bedenk; je pony is dus helemaal geheel op halsring? Hoe doe je dat met trailer eigenlijk?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:35

Voor mij is het heel simpel. Alles wat een paard doet is een reactie op de ruiter, elke misdraging buiten van het paard heeft in de oorsprong een fout van de ruiter. Er zijn mensen die met bepaald niet verkeersmakke paarden probleemloos buiten kunnen rijden, terwijl anderen op een compleet bomproof paard nog geen 100 meter buiten de deur kunnen komen zonder een bok/ steigerpartij om hun oren te hebben gehad, of een leuke staakactie.

En dat in gedachten nemend, elk mens kan fouten maken, dus ook elke ruiter. En alleen al om die fouten op een veilige manier op te kunnen vangen is het rijden langs de weg met een fatsoenlijke optoming een vereiste. Het klopt dat dat misschien niet de meest diervriendelijke methode is en dat het paard ALTIJD de dupe is van een fout van de ruiter, maar helaas, geen enkel mens is perfect, elk mens kan een inschattingsfoutje maken of even een fractie van een seconde afgeleid zijn en dan een fout maken, en als de uiteindelijke afweging dan is paardje pijn doen en samen veilig verder je weg vervolgen (niet goed voor paard en niet goed voor jou) of met paard en al op een auto knallen (niet goed voor je paard, niet goed voor jou EN niet goed voor de medeweggebruiker die op de "wrong place at the wrong time" was) dan is het volkomen verantwoord om je paard eventjes pijn te doen. En alleen al vanwege het simpele feit dat wij MENS zijn, en niet bepaald feilloos, zou je gewoon even de moeite moeten nemen iets om het hoofd van je paard te doen. Wat je als ruiter weer niet ontdoet van de plicht om zo goed mogelijk te rijden en niet de weg op te gaan als de relatie tussen jou en het paard nog te wensen overlaat, zodat je niet in een situatie komt waarin je niet anders meer kan dan je paard pijn te doen. Je mag dergelijke situaties alleen nooit uitsluiten, al is het 1000 keer of nog vaker probleemloos goed gegaan.

Hebben we het nog niet over het (unlikely) geval dat je onwel wordt op je paard of zo, en er daardoor afklettert. Dan ben je heel blij als een ander je paard netjes terug kan brengen naar stal aan een touwtje of een teugeltje, zelfs als het dier braaf bij je blijft staan, terwijl jij met de ambulance naar het ziekenhuis wordt gebracht. Vaak zijn redders nou eenmaal geen doorgewinterde paardenmensen die een voor hen vreemd paard ook aan een halsriem veilig thuis kunnen brengen. En als je goed de berichten in de gaten houdt, gebeurt het nog best vaak dat mensen onwel worden en daardoor vallen.

Denk anders maar eens aan een kind. Kinderen wil (en mag) je in principe geen pijn doen, plus je hoort ze onder dusdanig toezicht te houden dat ze niet in een fractie van een seconde de weg op schieten of naar die sloot kunnen rennen. Mocht er toch een situatie komen waarin dat gebeurt, omdat je net even afgeleid werd door de buurvrouw die riep, je andere kind dat gevallen is, de telefoon die gaat of de pakketdienst die een pakketje komt afleveren of zo, dan grijp je het kind ook zo stevig je kan vast waar je hem maar grijpen kan. Is even au voor het kind dat geen clou heeft waarom het pijn wordt gedaan en in essentie niets fout deed, maar geen rechter die je zal veroordelen voor kindermishandeling!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 00:01

Huertecilla schreef:
Waarom?
De grootste groep is per definitie niet de slimste.

Noch is hij, wiens explicite selectie uit de woordenschat der Nederlandse taal vervaardigd wordt met de ultime intentie dit gebruiken als defensief. Dit met de doelstelling de menigte zich beneden intelligent pijl te laten voelen.

Qua intelligentie durf ik mij zeker te meten aan HC.

Hoogmoed komt voor den val... Oud spreekwoord ende gezegde.
Zoek het maar op op Google, als je het niet begrijpt. :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 00:34

Krijgen we hier nu zo'n gesprek :+ :

Lijkt mij toch niet helemaal ontopic :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 05:30

liedje89 schreef:
Krijgen we hier nu zo'n gesprek :+ :

Lijkt mij toch niet helemaal ontopic :P

:')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 05:38

Hermelientje schreef:
liljebo schreef:
Foute voorbeelden zie je altijd en overal. Dat voorkom je niet en daarmee moet je leven.

Fijn dat jij ook aangeeft dat dit gedrag inderdaad een fout voorbeeld is. ;)
Ik leef er trouwens prima mee, maar het staat toch iedereen vrij om dan ook te mogen zeggen dat ze iets inderdaad geen goed voorbeeld vinden, zeker op een zogenaamd discussieforum.

Wat betreft de reden dat mensen zoiets doen als zonder hoofdstel op een buitenrit gaan denk ik dat ik één van die dames was die het al had uitgelegd op vorige pagina's. Het hoort gewoon bij het "kijk mij eens hard/hoog/snel gaan gedrag". En volgens psychologen is het zo dat hoe minder je papa en mama daadwerkelijk hebben gekeken toen je klein was hoe gekker je gaat doen om aandacht te trekken als je "volwassen" bent. Voor kinderen en tieners is zoiets natuurlijk doodnormaal gedrag, net als linksom om de rotonde, je scootertje opvoeren tot hij 100 kilometer per uur kan, experimenteren met pilletjes zonder dat je eigenlijk weet wat er in zit en ga zo maar door.

Jammer dat je die zin uit zijn verband haalt. Dit had betrekking op een uitgebreide post die sloeg op de vele 'don't try this at home' voorbeelden die we op straat en in de media voorgeschoteld krijgen en over het feit dat de verantwoordelijkheid in die niet bij de voorbeeldgevers ligt, maar in de opvoeding.

De rest van de post is generaliserend en niet kloppend. ;)

De zin had betrekking op een off topic zijnde zijstap mbt het herbij halen van kinderen, als bepaalde beelden, getoond op o.a. bokt, worden getoond.

On topic heb ik keurig onderbouwd mijn mening gegeven over het rijden zonder hoofdstel en dat is gewoon de mening waarbij ik blijf. ;)

Voor het overige hou ik de discussie graag voor gezien. Dit had een boeiende discussie kunnen worden, maar is verzand in het over en weer gooien met modder en verwoedde pogingen om gelijk te halen.
Daarnaast valt men steeds in herhaling.
Voor mij valt daarmee de interesse voor de discussie weg.

:wave:

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:27

Ik meende dat ik hier al eens een topic over had geopent, maar blijkbaar leeft het onderwerp nog steeds heel erg...

Een neckrope is imo niets meer of minder dan een manier om je paard te vertellen wat je precies van hem wil. Net zoals je benen, hoofdstel, sporen, bit, zweep, etc. dat zijn.
De vraag is, hoeveel heb je van dit alles precies nodig?

Als ik in de bak aan het trainen ben, dan vind ik het fijn om met bit/side pull te rijden, en met sporen, omdat ik dan heel specifieke dingen of zelfs nieuwe oefeningen vraag.
Rijd ik buiten, dan vraag ik hele simpele dingen, en kan ik mij ook prima verstaanbaar maken met een neckrope.
Noodrem? Als je paard geconditioneerd is om naar de hulpen die je met een bit geeft te luisteren, goed dan luisterd hij daar naar (mits goed beleerd uiteraard) en zou ik het zeker afraden om plots zonder te gaan rijden.
Maar als je paard geconditioneerd is om naar een sidepull te luisteren, dan zou ik het net zo goed afraden om met een bit buiten te gaan rijden.

Simple as that. Een paard houden met grof geweld of bepaalde optomingen is een illusie. De realiteit is goed leiderschap.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:48

Gypsy schreef:
Ik meende dat ik hier al eens een topic over had geopent, maar blijkbaar leeft het onderwerp nog steeds heel erg...

Een neckrope is imo niets meer of minder dan een manier om je paard te vertellen wat je precies van hem wil. Net zoals je benen, hoofdstel, sporen, bit, zweep, etc. dat zijn.
De vraag is, hoeveel heb je van dit alles precies nodig?

Als ik in de bak aan het trainen ben, dan vind ik het fijn om met bit/side pull te rijden, en met sporen, omdat ik dan heel specifieke dingen of zelfs nieuwe oefeningen vraag.
Rijd ik buiten, dan vraag ik hele simpele dingen, en kan ik mij ook prima verstaanbaar maken met een neckrope.
Noodrem? Als je paard geconditioneerd is om naar de hulpen die je met een bit geeft te luisteren, goed dan luisterd hij daar naar (mits goed beleerd uiteraard) en zou ik het zeker afraden om plots zonder te gaan rijden.
Maar als je paard geconditioneerd is om naar een sidepull te luisteren, dan zou ik het net zo goed afraden om met een bit buiten te gaan rijden.

Simple as that. Een paard houden met grof geweld of bepaalde optomingen is een illusie. De realiteit is goed leiderschap.

Bedankt voor het weer naar het onderwerp terugkeren op een rationele manier Gypsy.

Hoeveel je nodig hebt = ´Touch the Skin´ (dat is net iets meer dan ´touch the hair´) en dat aanleren = dressuur.

De bereidheid van het paard is de mate van zekerheid. Wíllen luisteren dus = vertrouwen in een bewezen betrouwbare leider.
Dat is een cruciaal aspect. Dressuur op basis van vrijwíllig opvolgen wat de ruiter signaleert.

Een noodrem is inderdaad een illusie.
Een paard wat de ruiter als het veiligste punt van de wereld weet is het maximaal haalbare.
Goed ruiterschap is verder het voorkomen van escalatie.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:54

Het voorkomen dat mijn paard op hol slaat omdat 1 of andere mongool keihard toeterend met z'n scootertje langs me sjeest? >;)

Nee sorry, ipv dat zweverige gemiep over leiderschap en vertrouwen hou ik het liever bij m'n volle verstand en ervaring, waaruit al meerdere malen is gebleken dat ene paard in paniek een gevaarlijk projectiel van +/- 500 kg is dat jou als mens niet meer ziet staan.

Nog even een bijkomend detail, ik werk met zoveel verschillende paarden, dat ik niet met ieder paard een gehele band van vertrouwen en leiderschap kan opbouwen. Gezien ik sommige paarden maar 2 weken te trainen krijg. Nee, als 1 van die paarden van plan is er vandoor te gaan, dan grijp ik wel naar die iets hardere manier van stoppen.
Denk ook niet dat de eigenaren het me in dank af zouden nemen als ik dat niet zou doen. 'Ja sorry mevrouw, ik probeerde op de NH-verantwoorde manier uw paard te houden, helaas lukte dit niet en schoot uw paard de N57 op en klapte op een auto. Jammer van uw paard, maarja, ik wilde 'm geen pijn doen met een bit' :=

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:12

Citaat:
Het voorkomen dat mijn paard op hol slaat omdat 1 of andere mongool keihard toeterend met z'n scootertje langs me sjeest? >;)

Ja, dat kan prima door dat te trainen, voor je er op stapt. Op die manier hoef je je leven en dat van de andere weggebruikers niet te riskeren door met een niet-verkeersmak paard de straat op te gaan. Want dat is het gewoon, een paard dat op hol slaat van een toeterende scooter.

Citaat:
Nee sorry, ipv dat zweverige gemiep over leiderschap en vertrouwen hou ik het liever bij m'n volle verstand en ervaring, waaruit al meerdere malen is gebleken dat ene paard in paniek een gevaarlijk projectiel van +/- 500 kg is dat jou als mens niet meer ziet staan.

Misschien moet je er toch eens proberen een beetje voor open te staan, het zweverige gemiep. We zouden hier op zijn minst een discussie kunnen houden dan, in plaats van een inhoudsloze welles-nietes omdat de ene groep gewoon niet eens begrijpt waar de andere het over heeft.

Citaat:
Nog even een bijkomend detail, ik werk met zoveel verschillende paarden, dat ik niet met ieder paard een gehele band van vertrouwen en leiderschap kan opbouwen.

Dat is geen detail, dat is een essentieel verschil tussen een ruiter die veilig de straat op kan met zijn/haar paard, en eentje die zelfs nooit gaat weten of het paard veilig is (en dus best binnen blijft).

Citaat:
Gezien ik sommige paarden maar 2 weken te trainen krijg. Nee, als 1 van die paarden van plan is er vandoor te gaan, dan grijp ik wel naar die iets hardere manier van stoppen.

Je moet het maar willen, zo met paarden omgaan. Ik kies van niet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:13

Gypsy schreef:
De realiteit is goed leiderschap.

+:)+

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:20

Waar willen jullie over discusseren dan? Jullie zijn er toch van overtuigd dat jullie manier de beste is. En de mensen die mij IRL kennen, weten dondersgoed dat ik opensta voor allerlei manieren van omgang met paarden, mits het me niet opgedrongen wordt

Maar wat dat betreft is discussie hier niet mogelijk. Er blijven hier toch altijd mensen die beweren dat ieder paard luisterd naar hun manier. Nou dankjewel, ik bekijk liever per paard welke manier helpt en focus me nmiet op 1 ideaalbeeld wat zogenaamd het beste voor je paard zou zijn.

ik weet dat ik het beste met mijn paard voor heb, en zo ook met alle paarden waar ik mee werk/omga. Daar heb ik geen bepaalde methode voor nodig die 'paardvriendelijk' zou zijn. Dan maar wat minder paardvriendelijk van mij part, ik hou de veiligheid van mezelf, mijn paard en andere omstanders voor ogen, en als ik daar af en toe iets harder voor moet optreden; zo zij het.

Aju :wave:

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:20

Juut schreef:
Dat is dan een duidelijke reden waarom je voor halsring kiest. Eerder gaf je aan dat je pony een koele is. Volgende vraag; in wat voor omgeving rijd je?

Ze is ook een koele, maar wel met een nare ervaring aan hoofdstel en bit. Ik kan dus niet zomaar even een hoofdstel omdoen. Al zijn we er wel mee aan het oefenen :)
Juut schreef:
Mee eens, maar velen kopen/ krijgen hun paard op een iets oudere leeftijd, waarop het 'halster' al kent.
Maar wat ik nu bedenk; je pony is dus helemaal geheel op halsring? Hoe doe je dat met trailer eigenlijk?

Het was even een ruim genomen voorbeeld. Ik heb mijn paard van jongs af aan, de eerste twee jaar alles op halster gedaan en daarna op zowel halster als halsring, het lukt dus beide en voel persoonlijk zowat geen verschil.

Maar zoals eerder gezegd is het niet dat ik alleen maar met halsring ben. In de training werken we op dit moment met halset en soms met bitloos hoofdstel, maar voor een ontspannen ritje is halsring het beste.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:28

Dilan1993 schreef:
Waar willen jullie over discusseren dan?

Over wat de echte risico's zijn van hoofdstelloos buitenrijden, daar ging het over toch..

En dan kan je er niet omheen dat dat sowieso alleen maar kan met een paard dat zich ook zonder hoofdstel laat leiden door zijn ruiter.
En dat komt dan weer niet vanzelf.
En zo kwamen we bij 'hoe zijn die hoofdstelloze paarden dan getraind'?

Wet mij betreft zijn al die opmerking in de stijl 'ik vind het maar gevaarlijk want de mijne is een vluchtdier' eigenlijk gewoon offtopic. Als dat je startpositie is in de discussie, sta je zo ver van hoofdstelloos buiten rijden dat je volgens mij nog niet meteen iets inhoudelijk gaat kunnen bijdragen aan een discussie over de mogelijkheden en beperkingen ervan.