Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Huertecilla schreef:Marjoow schreef:Zie jij het maar als een compliment, ik zou mezelf toch eens achter mijn oren krabben als meerdere mensen dit aangeven
Waarom?
De grootste groep is per definitie niet de slimste.

al heelemaal niet in versgillende spelings per lant
xxanoukxx1 schreef:heeerlijk toch lekker helemaal freestyle met je paard door het bos weet niet of het mag maar wil toch heel graag even dit filmpje aan jullie laten zien, geweldig toch http://www.youtube.com/watch?v=qk6VI3kLYuo
Heb ik eindelijk gezien waar mede ruiter van dat manegepaard bij mij zijn alternatieve rem vandaan heeft (benen om de nek leggen)
Geweldig als je zo kunt rijden! Maar ook bij hem gaat er een bitloos hoofdstel om op het eind.MaritAriel schreef:mika11 schreef:Mijn paard vindt het waarschijnlijk het fijnst, als ze lekker op het land mag staan.
Helaas voor haar, mag dat niet altijd en gaat ze vaak mee naar het bos.
Dit met een gewoon hoofdstel, kan eventueel de hele rit met lang teugeltje, zo mak en betrouwbaar is ze in de loop van de tijd geworden.
Ik zit ook nog op haar rug, misschien had ze wel liever gehad, dat ik er naast zou lopen, in plaats van op haar rug.
Misschien zou ze dan nog wel beter reageren, maar wat zij het liefst wil, kan niet altijd.
Ik zou niet weten, wat het zou toevoegen, om met neckrope te gaan rijden.
Ik heb niet het idee, dat m'n paard dan nog vrolijker en blijer in het bos zal lopen, omdat ze geen hoofdstel in heeft.
Dus dan zou het meer zijn voor mezelf, om mezelf en anderen iets te bewijzen.
Maar ik praat nu over mijn paard, mijn paard loopt op dit moment waarschijnlijk niet voor niets zonder hoofdstel.
Ik neem aan dat als jou paard een trauma heeft aan een stal en daar in helemaal in paniek raakt, jij je paard niet zo pats boem op stal zet.
MaritAriel schreef:Marjoow schreef:Wie zegt dat wanneer jij er af valt dat ze gelijk in paniek is?
[edit] Jij denk dat mensen een halsring vastpakken? Jij denkt dat je paard naar íedereen zo luisterd?
De een leert zijn paard mee te lopen aan een halster en de ander aan een halsring.
Huertecilla schreef:Waarom?
De grootste groep is per definitie niet de slimste.
Hermelientje schreef:liljebo schreef:Foute voorbeelden zie je altijd en overal. Dat voorkom je niet en daarmee moet je leven.
Fijn dat jij ook aangeeft dat dit gedrag inderdaad een fout voorbeeld is.![]()
Ik leef er trouwens prima mee, maar het staat toch iedereen vrij om dan ook te mogen zeggen dat ze iets inderdaad geen goed voorbeeld vinden, zeker op een zogenaamd discussieforum.
Wat betreft de reden dat mensen zoiets doen als zonder hoofdstel op een buitenrit gaan denk ik dat ik één van die dames was die het al had uitgelegd op vorige pagina's. Het hoort gewoon bij het "kijk mij eens hard/hoog/snel gaan gedrag". En volgens psychologen is het zo dat hoe minder je papa en mama daadwerkelijk hebben gekeken toen je klein was hoe gekker je gaat doen om aandacht te trekken als je "volwassen" bent. Voor kinderen en tieners is zoiets natuurlijk doodnormaal gedrag, net als linksom om de rotonde, je scootertje opvoeren tot hij 100 kilometer per uur kan, experimenteren met pilletjes zonder dat je eigenlijk weet wat er in zit en ga zo maar door.
Gypsy schreef:Ik meende dat ik hier al eens een topic over had geopent, maar blijkbaar leeft het onderwerp nog steeds heel erg...
Een neckrope is imo niets meer of minder dan een manier om je paard te vertellen wat je precies van hem wil. Net zoals je benen, hoofdstel, sporen, bit, zweep, etc. dat zijn.
De vraag is, hoeveel heb je van dit alles precies nodig?
Als ik in de bak aan het trainen ben, dan vind ik het fijn om met bit/side pull te rijden, en met sporen, omdat ik dan heel specifieke dingen of zelfs nieuwe oefeningen vraag.
Rijd ik buiten, dan vraag ik hele simpele dingen, en kan ik mij ook prima verstaanbaar maken met een neckrope.
Noodrem? Als je paard geconditioneerd is om naar de hulpen die je met een bit geeft te luisteren, goed dan luisterd hij daar naar (mits goed beleerd uiteraard) en zou ik het zeker afraden om plots zonder te gaan rijden.
Maar als je paard geconditioneerd is om naar een sidepull te luisteren, dan zou ik het net zo goed afraden om met een bit buiten te gaan rijden.
Simple as that. Een paard houden met grof geweld of bepaalde optomingen is een illusie. De realiteit is goed leiderschap.

Citaat:Het voorkomen dat mijn paard op hol slaat omdat 1 of andere mongool keihard toeterend met z'n scootertje langs me sjeest?
Citaat:Nee sorry, ipv dat zweverige gemiep over leiderschap en vertrouwen hou ik het liever bij m'n volle verstand en ervaring, waaruit al meerdere malen is gebleken dat ene paard in paniek een gevaarlijk projectiel van +/- 500 kg is dat jou als mens niet meer ziet staan.
Citaat:Nog even een bijkomend detail, ik werk met zoveel verschillende paarden, dat ik niet met ieder paard een gehele band van vertrouwen en leiderschap kan opbouwen.
Citaat:Gezien ik sommige paarden maar 2 weken te trainen krijg. Nee, als 1 van die paarden van plan is er vandoor te gaan, dan grijp ik wel naar die iets hardere manier van stoppen.
Juut schreef:Dat is dan een duidelijke reden waarom je voor halsring kiest. Eerder gaf je aan dat je pony een koele is. Volgende vraag; in wat voor omgeving rijd je?

Juut schreef:Mee eens, maar velen kopen/ krijgen hun paard op een iets oudere leeftijd, waarop het 'halster' al kent.
Maar wat ik nu bedenk; je pony is dus helemaal geheel op halsring? Hoe doe je dat met trailer eigenlijk?
Dilan1993 schreef:Waar willen jullie over discusseren dan?