[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:20

Malenka schreef:
LeonieL,
Omschrijf eens hoe je het ziet; Waaraan kun je zien dat hij stuwt? En wat is 'op de voorhand vallen'?

Joolien,
Waaraan zie je dat hij zijn rug vast houd?

Dat zie ik aan de rechte omhoog gedrukte hals.
Verder zie je dat hij erg op de voorhand is omdat hij het voorbeen heel lang laat staan.
En stuwend is horizontaal voorwaarts, en dragend is horizontaal opwaarts.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:26

wanneer het paard zijn rug wel zou ontspannen zou logischerwijs de spier aan de bovenzijde van de halslijn opbollen, ten teken van aanspanning. wanneer een paard met de onderhals opgebolt (spier aangespannen) loopt zal deze logischerwijs de rug wegdrukken, toch?
ik bedoel niet dat de onderhalsspier totaal ontspannen is bij een dragend paard wat goed over de rug loopt, deze is simpelweg ook nodig voor de stabiliteit enz. maar zal minder van belang zijn bij het dragen van de hals op de correcte manier

LeonieL

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:39

Hmm. zonder de reacties van anderen te lezen
- Paard verdeelt het gewicht niet goed. hij draagt meer gewicht op de voorhand dan op de achterhand.
Is een gevolg daarvan dat de rug 'langer' wordt en de achterhand niet goed ondertreed? Of moet je het andersom zien : achterhand treedt niet onder, dus valt ie op de voorhand?

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:42

LeonieL schreef:
Hmm. zonder de reacties van anderen te lezen
- Paard verdeelt het gewicht niet goed. hij draagt meer gewicht op de voorhand dan op de achterhand.
Is een gevolg daarvan dat de rug 'langer' wordt en de achterhand niet goed ondertreed? Of moet je het andersom zien : achterhand treedt niet onder, dus valt ie op de voorhand?

allebei een beetje, een paard loopt van nature meer op de voorhand, maar als het paard achter niet onder treed zal hij op de voorhand blijven of gaan lopen

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:05

ik vind de opbolling bij de spieren van de hals heel interessant om over te lezen. Nu heb ik nog een vraagje. Als je paard gewoon staat (dus in stand) willen we dan een stevige bovenkant of juist dat je die heel makkelijk heen en weer kan duwen met je hand en hoe willen we dat de onderkant voelt? Ik denk dat de bovenkant stevig maar wel bewegelijk moet zijn en de onderkant juist meer bewegelijk dan stevig (anders heeft hij toch teveel die ondernek getraind?) Antwoorden en suggesties zijn welkom;)

De tweede foto tov de eerste foto. Ik vind hem wat meer met zijn neusje eruit lopen, wat minder hoog ingesteld maar wel wat meer uit elkaar gevallen. Het lijkt erop alsof dit paard het soms nodig heeft dat hij meer bij elkaar gereden wordt en haast ''op de achterhand wordt gezet''. Door de scheve horizon verkijkt het iets, maar ik heb het gevoel dat hij hier ook meer op de voorhand loopt.

Op de voorhand vallen betekend voor mij dat het paard (door een evt. te hoog tempo) uit elkaar valt en daarbij eigenlijk al zijn gewicht voornamelijk op zijn voorhand draagt om zijn balans te kunnen houden.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:18

Hmm. toch nog weer een ijslander. maar geen toltende ijslander xD We zijn een nieuwe combinatie. en zij is nog niet zo lang onder het zadel. (Wel buitenritten mee gemaakt. maar niet in de bak aan het werk.)

Als een soort zelftestje. kijken of ik ht zelf een beetje onder de knie heb.
Afbeelding
Ik zie hier een pony die niet draagt. ze spant geen spieren aan in haar achterhand. ook haar buikspieren spant ze niet.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:05

In mijn ogen is dit paard compleet op de voorhand. Het heeft zijn bekken niet gekanteld en het lijkt alsof hij zijn rug wegdrukt (is wat lastig zien met het zadel). Buikspieren zijn idd niet aangespannen. Paard zelf heeft spanning denk ik te zien aan de onderhals die aangespannen is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:29

Zelfde paard andere situatie:
Afbeelding

En hetzelfde paard een jaar eerder: Dit deed hij bijna constant als we in de bak bezig waren.
Afbeelding

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:59

Even een vraagje: Gaan jullie ervan uit dat ieder paard in staat is met de juiste dressuurtraining het bekken te kantelen, het achterbeen onder te brengen en zich te gaan dragen??

Ik vind dat namelijk een onrealistische voorstelling van zaken...

@ Malenka: ik zie wel degelijk een groot verschil! :) Bespiering, kleur en vacht, paslengte, uitdrukking. Maar als iedereen een plaatje gaat afmeten aan het ideaal, dan zal het nooit goed zijn ;)

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:30

ik ga uit van het ideaal beeld en kijk vandaar naar het plaatje. Wat mist er nog, wat gebeurd er wel en wat gebeurd er niet. Dat wil niet zeggen dat ik verwacht dat ieder paard ook daadwerkelijk zo loopt, maar volgens mij is de bedoeling van dit topic kijken naar hoe je kunt/ moet beoordelen aan de hand van het ideaal beeld.

Denk dat je anders ook nog wel lastiger bezig bent. Dan moet je namelijk minstens een recente standfoto hebben van eigenlijk beide kanten, foto's recht van voor en van achter voor de stand van de benen. Dan kan je naar een paard zijn bouw en spieren gaan kijken en gaan zien of het realistisch is om de ideale oprichting en verzamelheid te gaan vragen. Een paard wat overbouwd is en dus sowieso langere achterbenen heeft zal bv al sneller op de voorhand vallen. Ik ben me daar iig van bewust, maar kijk er tijdens het beoordelen in dit topic niet naar.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 07:10

gummie schreef:
Even een vraagje: Gaan jullie ervan uit dat ieder paard in staat is met de juiste dressuurtraining het bekken te kantelen, het achterbeen onder te brengen en zich te gaan dragen??

Ik vind dat namelijk een onrealistische voorstelling van zaken...

Een paard die de eerste 2 dingen met "de juiste dressuurtraining" niet toe in staat is heeft grote lichamelijke gebreken. Eerst wil je horizontaal evenwicht. (gewicht verdeeld over 4 benen) van daaruit ga je pas naar "gedragen" toe werken.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:24

yeah een ijslander foto die wel te beoorden valt door mij :P *snapt weinig van dat hele tölten :P*

Ik zie een paard wat niet draagt, en meer gewicht heeft op de voorhand, verder vind ik dit voor een paard wat net onder het zadel is geen verkeerd plaatje

@gummie, ook ik ga uit van het ideaal beeld en sluit me volledig aan bij wat er gezegd is door LuffB en S_en_Z

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:12

Wat een rete interessant topic dit zeg! Hier leer je echt heel wat van bij :)

Wie wil mijn foto beoordelen?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:15

Wat een gaaf beest! Ik zie een paard wat zijn hals wat opdrukt en zo zijn rug ook wat wegdrukt. Je hebt geen contact en daardoor geen aanleuning. Ik het lijf gebeurd er verder weinig. :)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:15

Het is de bedoeling dat je eerst zelf je foto probeert te beoordelen ;)
Wat vind je er zelf van?

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:27

Dankjewel Jolien! :) Ik ben benieuwd waar je aan kan zien dat hij zijn rug weg drukt? Wat zou er met zijn hals moeten gebeuren?
Geen aanleuning is een keuze van de manier van rijden.

Ik zie zelf verder wel een dragend achterbeen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:32

@ MandyL: wat een aparte foto! :) Mooie bespiering in de hals, paard laat los in kaak en nek, en het been ziet er actief uit.

Maar zo te zien rijd je bitloos? "aanleuning" beoordelen zoals mensen die met bit rijden dat doen, is dan anders/ lastig... Je hebt op de foto hoe dan ook je teugels in een boogje hangen, dus aanleuning kan het niet zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:33

MandyL schreef:
Dankjewel Jolien! :) Ik ben benieuwd waar je aan kan zien dat hij zijn rug weg drukt? Wat zou er met zijn hals moeten gebeuren?
Geen aanleuning is een keuze van de manier van rijden.

Ik zie zelf verder wel een dragend achterbeen.

Het achterbeen is altijd dragend, maar ook stuwend in jouw geval. Als het meer dragend richting opwaarts zouzijn, zou hij het linker achterbeen meer ondergetreden moeten hebben.
Ik zie een weggedrukte rug vanuit de hals, omdat hij de neus achter de loodlijn heeft en zijn hoogste punt op hals teveel naar achter ligt. Hij heeft de neiging zich wat op te kroppen denk ik zo.
Als hij zich wat opdrukt kan hij nooit zijn rug ontspannen.

Er is ook een verschil tussen harde aanleuning en geen aanleuning, en dat is gewoon een aanleuning die het paard opzoekt. Ondanks dat het niet je manier van rijden is, is het dressuurmatig wel van belang, want zo kun jij nooit duidelijk aangeven waar jij de aanleuning wilt hebben. Ik denk dat als je hem juist met wat met meer contact gaat rijden, dat hij juist wat meer de rug gaat los durven laten doordat hij beter jouw hand kan volgen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:36

In geval van bitloos rijden wordt onder aanleuning het volgende verstaan: het lichte contact op de teugels met het paard en de hoofd/ halshouding van het paard. Deze hoofd-/ halshouding moet dezelfde zijn als bij het rijden met bit.

Het lichte contact ontbreekt op de foto...

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:43

Bedankt voor beide reacties!
Wat je zegt Joolien klinkt logisch en begrijpelijk. Dat het hoogste punt van de hals te ver naar achter ligt viel mij idd ook op.

Ik ben van mening dat je zelfs zonder teugels duidelijk kan maken wat je wilt. ( daarmee zeg ik niet dat ik het al kan ) maar daar streef ik wel naar.

En wat vinden jullie van de bekken? Gebeurd daar wat mee in jullie ogen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:48

MandyL schreef:
Bedankt voor beide reacties!
Wat je zegt Joolien klinkt logisch en begrijpelijk. Dat het hoogste punt van de hals te ver naar achter ligt viel mij idd ook op.

Ik ben van mening dat je zelfs zonder teugels duidelijk kan maken wat je wilt. ( daarmee zeg ik niet dat ik het al kan ) maar daar streef ik wel naar.

En wat vinden jullie van de bekken? Gebeurd daar wat mee in jullie ogen?

Uiteindelijk moet je idd hele lichte aanleuning kunnen hebben, wat je kunt controleren met been. Maar daar zit een opleidingstraject in om dit te bevestigen :)
De bekken kan ik niet goed zien, maar gezien het linker achterbeen denk ik dat het nog veel meer gekanteld kan worden, omdat ze dan meer gaan ondertreden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:49

Ik weet heel zeker dat je zonder teugels duidelijk kan maken wat je wil! :) Alleen zul je nooit datgene kunnen bereiken wat men in de dressuursport aan scala van africhting verlangt, het kan althans niet op dezelfde wijze beoordeeld worden en daarom zijn er ook aparte proeven voor. Combinaties met bit, en bitloze combinaties, kunnen niet met elkaar vergeleken worden...

Ik ben van mening dat dit paard prima in staat is het bekken te kantelen. Imo doet het paard dat op deze foto ook al.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:50

@ Jolien: dat van dat linkerachterbeen begrijp ik niet... Hoe kun je aan een standbeen zien of die ondertreedt op een foto (dus momentopname)??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:57

gummie schreef:
@ Jolien: dat van dat linkerachterbeen begrijp ik niet... Hoe kun je aan een standbeen zien of die ondertreedt op een foto (dus momentopname)??

Vind ik ook moeilijk te zien hoor, maar het is gewoon de houding in het algemeen. Hij loopt ook wat op de voorhand dus dan ga ik er automatisch vanuit dat hij achter meer mag dragen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:00

Ik vind dat toch wel interessant om over te discussieren :) Want we hebben het allereerst over de stap en ten tweede op beginnersniveau zo te zien... Welke eisen worden daar aan gesteld? Is ie daadwerkelijk op de voorhand? Of is ie horizontaal? En als we het over het ondertredend achterbeen en dragend achterbeen hebben, zitten we dan niet enkele niveaus te hoog? Vandaar dat ik al eerder vroeg: wat is de maatstaf van waaruit jullie beoordelen? Is dat wel realistisch? ;)