Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:56

"Denk nl. dat als ze ouder en gespierder is het wel kan hoor, maar nu nog niet te intensief, daarvoor is ze nog niet sterk genoeg."
Het staat heel duidelijk in haar profiel wat ze ermee doet en het paard ziet er niet echt uit alsof ze er last van heeft. Een paard van 5 kan lekker aan het werk hoor, met een beetje beleid uiteraard. Ik vind op de foto in dit topic het paard er echt goed uitzien met een mooie gespierde hals en schouders. Niet alle Friezen lopen er zo goed bij.
Alweer off-topic sorry!

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:03

Ik weet dat je het als een aanval ziet @hyppolyte, maar eerlijk gezegd denk ik dat je wel wat zwaarder bent dan 90 kilo.
In je eerdere post zeg je dat je op de fjord hebt gereden toen je 90 kilo was, een stuk slanker dan wat je nu weegt. en waarom zeg je niet wat je lengte is?
Dit is niet als aanval bedoelt, maar ik herhaal jouw eigen woorden.
Ook geef je aan dat jouw paard makkelijk 120 kilo kan dragen met haar huidige conditie. (ik zeg niet dat je 120 kilo weegt)
Dus ik vraag me dan af waarom je wel inziet dat een dier niet te zwaar mag worden, want dat is slecht voor de gezondheid, maar het wel goed zou vinden dat er iemand van 120 kilo op rijd, wat ook schadelijk kan zijn.
Ik vind je paard op de eerste foto mooi op gewicht, tweede foto vind ik moeilijker te beoordelen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:06

Dinopino schreef:
Hier in de buurt staan veel "kapotte" voltige paarden van de diverse rijverenigingen.

Ik ken een paard van tegen de 30, is nog kerngezond! En altijd voor voltige gebruikt.

Wat voor G krachten komen er op de voorbenen van een paard dat land na een sprong over anderhalve meter? Met een volwassen kerel van 80kg. erop?

dus als dat een argument is om maar niet te voltigeren, laten we dan ook alstublieft stoppen met de springsport!

Gewoon een beetje gezond verstand gebruiken en niet opstappen wanneer je 100kg of meer bent en geen Shire of Belg hebt. ;)
En natuurlijk hangt het er ook nog een beetje vanaf wat je ermee gaat doen. Een half uurtje stappen in de bak, is niet zo belastend maar een rit van een paar uur... ;)

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:34

Ik ben eens aan het rekenen gegaan, maar ik vind die 15% tot 20% toch wel heel erg veel.
Als ik van onze welsh uitga, waarvan ik denk dat ze rond de 350 kilo zal zitten (hoog ingeschat) dan zou dat betekenen dat ze met 20% iemand van 70 kilo kan dragen, nou neem maar van mij aan dat ze dan door haar beentje heen zakt, zelfs bij 18% kom ik nog op 63 kilo uit.
Ga ik dan uit van mijn vorige paard, clydesdale van 1.98 die zat op een geschat gewicht van 1100 kilo dan zou daar een persoon op mogen van 200 kilo of zwaarder.
Mijn man heeft er toen opgezeten met een gewicht van 110 kilo, en ik kon aan hem zien dat hij daar wel degelijk moeite mee had.
Dus dan is mijn conclusie dat wie dit bedacht heeft het wel erg optimistisch heeft ingeschat...............toch???

En ik vraag me af of wij onze paarden niet zwaarder inschatten dan dat ze werkelijk zijn?
Je weet het pas zeker als je ze op een weegbrug hebt gehad lijkt mij.
Ik weet wel dat er van die meetlinten zijn, maar mijn welsh van 1,33 heeft dezelfde omvang als mijn tinker van 1,50, maar die hebben echt niet hetzelfde gewicht.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:52

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:11

Hij is iets flink op de foto...mag idd nog iets vanaf...leuk beest trouwens

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:13

@ marjootje ik denk ook dat we paarden vaak te zwaar inschatten qua gewicht..als ik hoor hoe mensen hun paard inschatten....i schatte mijn eerste paard in op 650 was een grof gebouwde kwpn half gelders lang gelijnde merrie van 1,65 ze was 580

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:21

mirgino schreef:
ik kan een voorbeeld laten zien
dit paard woog op dat moment 553kg
is voor de operatie 2 dgn voor deze foto genomen is gewogen
en mag volgens de DA 500kg wegen, er moet dus iets af
http://img.photobucket.com/albums/v409/ ... C07988.jpg

o, hij is 159cm :D

Dit is een mooi voorbeeld, hij/zij is inderdaad iets te vol, en zeker een mooi paardje.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:41

hij is een kruising
vader Quarter
moeder kwpn

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:43

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:45

Is wel te dik...470?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:46

Colway schreef:
Is wel te dik...470?

:n

hij is 152cm

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:47

Ik denk 510

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:49

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:10

Als ik die laatste foto zie denk ik dat hij nog zwaarder is..............

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:10

Of toch niet, maar 1,52 he.................................pfffff wat moeilijk

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:11

430 schat ik.

Mijn merrie heeft na de veulens een enorme hangbuik over gehouden. Vragen op concours of ze zwanger is......... :o .
We trainen de buikspieren, rug goed gebruiken etc.
En ik denk dat wanneer je haar ziet dat je denkt dat ze te dik is. Maar qua ribben etc is ze perfect. DA vond haar 6 maanden geleden te mager, heupbotten staken uit en ik me maar blind staren op die buik. Dat zegt dus ook niet alles.

Maar hoe geeft een paard aan als de ruiter te zwaar is? Ik heb hier gelezen dat een paard kreunt. Lichamelijke klachten hebben ze vaak pas later last van (of krijg je pas later door ;) )
Zou het ook tonen door bijv minder voorwaarts zijn? Minder goed kunnen verzamelen etc?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:34

bethje31 schreef:
"Denk nl. dat als ze ouder en gespierder is het wel kan hoor, maar nu nog niet te intensief, daarvoor is ze nog niet sterk genoeg."
Het staat heel duidelijk in haar profiel wat ze ermee doet en het paard ziet er niet echt uit alsof ze er last van heeft. Een paard van 5 kan lekker aan het werk hoor, met een beetje beleid uiteraard. Ik vind op de foto in dit topic het paard er echt goed uitzien met een mooie gespierde hals en schouders. Niet alle Friezen lopen er zo goed bij.
Alweer off-topic sorry!

Ow, sorry Bethje31 dat ik niet ieder profiel tot in de puntjes doorlees.
Paard is dus 5, okee, een paard van 5 moet nog 3 jaar groeien, dus lekker aan 't werk is een beetje overdreven, maar gelukkig richtte ik mijn opmerkingen niet aan jou en hoop ik gewoon dat er rustig mee gewerkt wordt, ivm belasting met 90kg.(friezen staan niet bekend om hun sterke ruggen en knietjes, uitzonderingen daargelaten).

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:36

@mirgino, ik schat zo aan de laatste foto te zien 550 kg. hij is 2cm kleiner dan mijn merrie, maar zeker 150 kg zwaarder :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:39

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:45

Leorah schreef:
Nou, hier kom ik ook dan.

Paardje 1 met ikke:
[RT-HAW] Thuis @ work L

Paardje 2 met ikke:
[RIJ-ITP] We zijn weer onderweg! Stapje voor stapje naar???

En ik ben 1.80 lang en weeg.... tegen de 90 kg (soms iets er onder en soms iets er boven).

Voor mij is 90 kg op eender welk paard de max, maar dat is mijn mening he, ik zeg niet dat dat de regel is of moet zijn.
Ik ben er niet echt voorstander van om met 90 kg op gemiddelde paarden te rijden, en zeker niet erg intensief bakwerk...
maar ik kan niet bepalen of iets goed is of niet, op de eerste merrie vind ik het eigenlijk net niet okee, 10 kg minder zou zeker beter zijn, voor beide paarden.onthou dat ik echt NIEMAND wil kwetsen!!!ik ben gewoon op het irritante af eerlijk. :o

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:49

de witte woog op die foto`s.......schrik niet 720kg!

hij is op dieetvoer gezet en is nu rond 680kg en we gaan door tot 550kg
volgens de kliniek mag hij rond 500/550 kg wegen

de pech is dat hij 2 operaties heeft gehad in 2 weken aan zijn voorknie en daar nog niet niet goed genoeg op loopt om hem te rijden of longeren
hij is nu de brede platte rug een eind kwijt en krijgt weer vormen.

maar zo zie je dat schatten erg moeilijk is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:51

Oh ik kan je wel begrijpen hoor.. ik was altijd rond de 80 kg (zie foto's van misto in mijn profiel, die waren van voor de zwangerschap), dat past bij mijn bouw en lengte, maar mn zwangerschap was ik 25 kg aangekomen en de laatste 10 willen maar niet weg, dus het is even niet anders. We doen ons best ermee.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:53

Dimple schreef:
Maar hoe geeft een paard aan als de ruiter te zwaar is? Ik heb hier gelezen dat een paard kreunt. Lichamelijke klachten hebben ze vaak pas later last van (of krijg je pas later door ;) )
Zou het ook tonen door bijv minder voorwaarts zijn? Minder goed kunnen verzamelen etc?

Ik kon het toen zien doordat hij duidelijk doorveerde in de rug, en meteen zijn voorbenen wijd zette, daarnaast kun je ook zien dat ze moeizamer op gang komen, dus inderdaad minder voorwaards.
Het totaal plaatje klopt dan gewoon niet.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:55

mirgino schreef:
de witte woog op die foto`s.......schrik niet 720kg!

hij is op dieetvoer gezet en is nu rond 680kg en we gaan door tot 550kg
volgens de kliniek mag hij rond 500/550 kg wegen

de pech is dat hij 2 operaties heeft gehad in 2 weken aan zijn voorknie en daar nog niet niet goed genoeg op loopt om hem te rijden of longeren
hij is nu de brede platte rug een eind kwijt en krijgt weer vormen.

maar zo zie je dat schatten erg moeilijk is.

Jeetje wat een gewicht, dat had ik nou weer niet verwacht, maar als je inderdaad goed kijkt kun je wel zien dat hij maar smalle benen heeft, dus echt veel overgewicht.