is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:29

colette_007 schreef:
Ben ook niet anti, op juiste manier levert t veel voordelen op. Rij er met enige regelmaat (dressuurmatig mee) niet dagelijks ivm dat je met slof niet/moeilijk in volledige oprichting kam rijden. Maar om beter over de rug te laten/leren lopen is het prima :)

Vind ik goed gezegd zo.
Je kunt alles zelfs een bitlooshoofdstel nog slecht laten inwerken!
Je moet gewoon weten hoe je het goed gebruikt en dan is er niets mis met een slof,pessoa e.d

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:31

Ik heb aan die extra dingen totaal geen hekel, mits ze op de correcte manier gebruikt worden.
Helaas is dat in de meeste gevallen niet zo!!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:22

Tendance schreef:
Ik zeg ook niet, dat het onder dwang gaat, maar ik vind dit gewoon te diep. Het paard loopt niet meer aan de loodlijn en kan dus ook nooit meer helemaal van achter gaan zakken. Ook heeft het zo niet de ruimte om van voren de passen mooi af te maken, want dan zou die uit balans raken en dat zie je terug aan de zeer korte stapjes die het paard van voren maakt.
100% , dat je er commentaat op krijgt in je proef.

De dieren in het profiel van nicky rilana lopen ook geen van allen zo diep.
Ook al zijn dat ook moment opnames, die vind ik er persoonlijk beter uitzien.

nee dat komt omdat ik geen foto's van het losrijden in mijn profiel zet, ik rijd zo los dat is ongeveer 20 min.

Tendance

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:07

Oke, maar dat heb ik nergens zien staan, dus kon ik niets anders doen, dan het aannemen, dat je nu in zijn totaliteit zo rijdt.
Ik rijd ook inderdaad eerst helemaal los voordat ik op ga pakken, maar dat had ik niet zo uit jouw bericht begrepen....

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:13

maar...
met losrijden warom je de spieren op...
geen enkele spier is in staat om meteen zo te strechten als dat de spier verplicht moet doen als jullie je dieren zo los rijden...
kijk, dat je het diepe rijden midden in je training pakt dat kan ik nog wel begrijpen, maar dat je een dier vanaf het begin zo oppakt...
vind ik behoorlijk heftig voor de spieren :o

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:19

Dat doet ze ook vast niet vanaf moment nul, daar werk je kalm naar toe.
Persoonlijk komen die van mij nooit zo diep hoor.

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:02

M_D_H schreef:
jetla schreef:
Daar waar de rijkunst op houd bereid de zadelkamer uit.

en jij bent natuurlijk oh zo'n geweldige ruiter die minsten GP rijd zonder allemaal tierenlantijnen aan het paard en die nooit iets gebruiken in de training wat de training helpt/versneld of je hebt nog nooit een paard gehad die afgericht/heropgevoed moest worden :)

Nee die troep heb ik niet nodig en JA ik heb paarden afgericht of heropgevoed.
Dus niet zomaar oordelen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:40

Daar vraag je wel om als je een post deed zoals jij deed....

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:40

jetla schreef:
jetla schreef:
Daar waar de rijkunst op houd bereid de zadelkamer uit.

Nee die troep heb ik niet nodig en JA ik heb paarden afgericht of heropgevoed.
Dus niet zomaar oordelen.

je begrijpt natuurlijk zelf ook wel dat die opmerking echt een dooddoener is ;)
het heeft totaal geen toegevoegde waarde en dit topic EN het slaat kant nog wal ;)
als je dan nog een inbreng wilt geven geef dan een inbreng waar mensen wat aan hebben, mag een negatieve opmerking zijn, mag een positieve opmerking zijn, daar is het een discussie voor, maar deze opbreng geeft geen toevoeging aan het topic en doet de mensen nu eenmaal vermoeden dat je er zelf weinig benul van hebt ;)

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:08

Waarom wordt ik voor een onbenul uitgemaakt, lees je eigen tekst nog eens.
Ik vind het een gebrek als je een paard op een slof moet rijden.
Kijk dan eerst zelf of je zelf wel benul heb van rijden uberhaupt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:54

jetla schreef:
Waarom wordt ik voor een onbenul uitgemaakt, lees je eigen tekst nog eens.
Ik vind het een gebrek als je een paard op een slof moet rijden.
Kijk dan eerst zelf of je zelf wel benul heb van rijden uberhaupt.

Kun je onderbouwen waarom je dat vind?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:19

ik maak je niet voor onbenul uit ;)
met zo'n opmerking zou ik op de man spelen en dat doe ik niet ;)
ik zeg alleen dat als je met zo'n dooddoener aankomt zonder verdere onderbouwing dat die opmerking dan het vermoeden KAN wekken dat je geen benul hebt waar je over praat :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:22

een paard op de slof rijden is ook niet goed :)
een paard met de slof rijden, daar kan je niet van zeggen dat mensen er geen benul van hebben... zolang ze er goed mee rijden natuurlijk ;)

JARS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:40

net wat de meesten zeggen, hij moet goed gebruikt worden..

maar wanneer gebruik je de slof dan om verkeerde reden?
is het verkeerd om eens slof te gebruiken, wanneer een paard 'misbruik' maakt van een ruiter die net te laat ontspant en het paard vervolgens vastpakt en het tempo overneemt, om een ruiter te helpen om te voelen wat er gebeurt..?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:35

JARS schreef:

is het verkeerd om eens slof te gebruiken, wanneer een paard 'misbruik' maakt van een ruiter die net te laat ontspant en het paard vervolgens vastpakt en het tempo overneemt, om een ruiter te helpen om te voelen wat er gebeurt..?

Het is meer de vraag over het gebruik. De reden kan variëren, maar als de slof verkeerd gebruikt wordt, om wat voor reden dan ook, ben ik tegen.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:09

Ik ben ook een voorstander om het allemaal zonder hulpmiddelen te doen, maar na 6 maanden proberen zonder,zijn we ons paard nu ook aan het bijzetten, aan de longe met elastiek en tijdens het rijden met een losse slof en ik moet zeggen ze loopt dan fantastisch.
Toen we haar kochten gooide ze heel erg haar hoofd in de lucht en hebben haar toen eerst door de tandarts laten nakijken,maar ze doet het nog steeds en toen kregen we de tip van iemand om haar toch een periode met hulp teugels te gaan rijden omdat het in haar geval een dominantie kwestie is zegt hij, ze is bij de vorige eigenaar waarschijnlijk de baas geweest in hoe zij wil rijden(en dat is met losse teugel en lekker alleen maar recreatief buiten) en dat ze bij ons in protest gaat tegen teugel druk en ik moet zeggen, ben nu een weekje bezig en gister liep ze super met een hele los hangende slof, maar ze heeft aardig door dat als ze nu haar hoofd omhoog gooit en niet prettig voelt.
Dus soms is het gewoon even nodig om door te dringen bij het paard en ik hoop dat we het snel weer zonder kunnen, maar voorlopig ga ik er maar even mee door tot ik merk dat ze niet meer met haar hoofd wil gooien.Die man zei ook nog,als het van haar een reactie is op eventueel pijn(daar was ik bang voor) dan had ze het met bijzetten wel op een andere manier laten weten het er niet mee eens te zijn, maar ze loopt heerlijk met de oortjes naar voren, dus het is gewoon een kwestie van het niet willen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:02

jenna schreef:
Ik ben ook een voorstander om het allemaal zonder hulpmiddelen te doen, maar na 6 maanden proberen zonder,zijn we ons paard nu ook aan het bijzetten, aan de longe met elastiek en tijdens het rijden met een losse slof en ik moet zeggen ze loopt dan fantastisch.
Toen we haar kochten gooide ze heel erg haar hoofd in de lucht en hebben haar toen eerst door de tandarts laten nakijken,maar ze doet het nog steeds en toen kregen we de tip van iemand om haar toch een periode met hulp teugels te gaan rijden omdat het in haar geval een dominantie kwestie is zegt hij, ze is bij de vorige eigenaar waarschijnlijk de baas geweest in hoe zij wil rijden(en dat is met losse teugel en lekker alleen maar recreatief buiten) en dat ze bij ons in protest gaat tegen teugel druk en ik moet zeggen, ben nu een weekje bezig en gister liep ze super met een hele los hangende slof, maar ze heeft aardig door dat als ze nu haar hoofd omhoog gooit en niet prettig voelt.
Dus soms is het gewoon even nodig om door te dringen bij het paard en ik hoop dat we het snel weer zonder kunnen, maar voorlopig ga ik er maar even mee door tot ik merk dat ze niet meer met haar hoofd wil gooien.Die man zei ook nog,als het van haar een reactie is op eventueel pijn(daar was ik bang voor) dan had ze het met bijzetten wel op een andere manier laten weten het er niet mee eens te zijn, maar ze loopt heerlijk met de oortjes naar voren, dus het is gewoon een kwestie van het niet willen.

Hoe zit het met haar rug dan? Zit daar geen blokkade?

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:30

Twee keer de osteopaat langs geweest en die zegt dat het niet uit haar rug komt, maar dat het puur verzet is van madam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:19

Verzet komt ten aller tijden uit het lichaam of omdat het paard het niet snapt. Misschien een instructeur zoeken die je er beter doorheen kan helpen en misschien zelf rijtechnisch iets kan betekenen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:38

hmm over het algemeen ben ik het vaak met je eens, maar nu niet :n
ik ken ook een paar paarden di gewoon staken/in verzet gaan zonder dat er sprake is van iets in het lichaam of iets niet snappen :)

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:41

Ik vind dat je best met slof kunt rijden, maar dan moet je deze wel op de juiste manier gebruiken.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:01

JARS schreef:

Zucht, een paard is geen mens en maakt geen misbruik van situaties, ze redeneren niet, ze reageren enkel op actie.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:06

M_D_H schreef:
hmm over het algemeen ben ik het vaak met je eens, maar nu niet :n
ik ken ook een paar paarden di gewoon staken/in verzet gaan zonder dat er sprake is van iets in het lichaam of iets niet snappen :)

En dus zoals Joolien denk ik bedoelt, is de ruiter niet duidelijk genoeg of eerlijk genoeg in zijn/haar handelen, voorbeeldje:
Paard vertraagt,kruipt achter de teugel, ruiter geeft extra been, en bij te weinig reactie hierop, een prik met de hak of de spoor, ruiter vergeet echter de hand naar voren te brengen op hetzelfde moment, en paard loopt tegen de rem aan, gevolg: volgende keer dat het paard vertraagt en extra been krijgt daarvoor reageert het paard niet door actiever te lopen, hij herinnert zich nog dat hij daarvoor straf in de mond ontvangt....zie het zoveel gebeuren, dit is een simpel voorbeeld, in zijgangen op de verkeerde zitbeenknobbel gaan zitten is ook een goeie, of de binnenhand terugwerkend gebruiken ipv naar voren te brengen in een wending of buiging...
Lang verhaal korter: een met Joolien, een paard verzet zich niet en staakt dus ook nooit uit onwil....fysieke belemmering en/of onduidelijke hulpen zijn daar wel redenen voor.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:07

freeride schreef:
JARS schreef:

Zucht, een paard is geen mens en maakt geen misbruik van situaties, ze redeneren niet, ze reageren enkel op actie.

dat zeg jij, maar ik ken een paard en als dat het stukje verbinding wil maken gewoon de staak in gaat. want dat wil hij niet. als die er dan door is is het ook over

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:11

@nicky_rilana:
kun je iets duidelijker zijn in je situatieschets? even uitleggen bedoel ik wat je doet en wanneer hij "de staak ingaat"?