[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Meliszy

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:46

@ Bertie, Is inderdaad geen prettige foto, maar dit was in een tijd dat hij continu zijn hoofd in de lucht stak. Heb overigens maar 1 keer met de thiedeman gereden, en dat was die dag. Daarna heb ik er nooit meer mee gereden. Was meer om het even te proberen.

Maar de andere foto die ik net poste, wat vind je daar dan van?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:03

Meliszy schreef:
Maar de andere foto die ik net poste, wat vind je daar dan van?

Gebrek aan impuls. Waarom zeg ik dat? Waar haal ik dat vandaan?
Air heeft al gesuggereerd dat je zelf wel een antwoord zou kunnen bedenken.
Ik ben het met Air eens. :D
Ik denk ook dat het goed zou zijn om zélf eens naar de foto te kijken, en te bedenken waarom ik een opmerking over impuls maak.

Over het algemeen leren mensen meer door zelf te denken dan dat ze iets voorgekauwd krijgen. }>

Succes! :)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:34

Meliszy: ik vind het wel een indrukwekkend paard zeg!
De foto's in je profiel en die je geplaatst hebt zijn lastig te bekijken. Misschien wat draf foto's van opzij?

Ik had aan het begin van het topic deze foto's geplaatst en ik ben benieuwd wat je hier van schrijft, bertie?
Deze foto's zijn van 27-11-2011

Nefertarie schreef:
Romee_Sifra:
Eerste foto: Fijn naar voren nageeflijk, wel op de voorhand.
Foto 2: Fjord erg op de voorhand en jij kukkelt mee, wel actief naar voren.

Nu een paar fotootjes van mij van vandaag. Het voelde wel lekker, maar ze vielen me eigenlijk wat tegen...
Ben benieuwd wat jullie te zeggen hebben over de aanleuning e.d

1.
Afbeelding

Goed: Actief naar voren, fijne schouder beweging, redelijke houding voor mij :)
Minder goed: Paard niet lekker in de aanleuning, maar voor de loodlijn.

2.
Afbeelding

Goed: Hier begin ik buiging in de achterbenen te zien!
minder goed: Nog steeds niet lekker erdoor heen in de aanleuning, onderhalsspier gespannen ipv bovenhalsspier.

3:
Afbeelding

Goed: Meer ontspannen aanleuning paard en houding ruiter.
Minder goed: wel erg stuwend, ik moet mijn schouders naar achter doen (als op alle foto's trouwens)

(Ps: Moon heeft de ziekte van Cushing, wees een beetje lief voor haar :j )

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:06

graag hoor ik jullie mening over de aanleuning van dit paard en e.d.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(de laatste foto was een rustig gallopje tot de hond de bak in kwam vandaar mijn armen hij schoot ineens vooruit :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:59

Interessant topic!
Ben erg benieuwd wat er over deze foto's wordt gezegd:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:06

bertie schreef:
Ja, ik begrijp wel waarom S_en_Z hier een beetje moet lachen. :(:)

Het gebruik van hulpmiddelen verdoezelt gebrek aan rijkunstige vaardigheden. Ik vind het altijd zo jammer dat mensen zichzelf in slaap sussen met het gebruik van hulpmiddelen, in plaats van te investeren in echt goed leren rijden.
Zolang je hulpmiddelen gebruikt is er niet de uitdaging om zelf beter te worden.

Als een bijzet (of stootteugel) 'nodig' is omdat het paard anders pijn in zijn rug krijgt zou je ook anders kunnen oplossen. Namelijk door zélf het paard over de rug te laten lopen. Daar is veel rijkunstig gevoel en kunde voor nodig, dat is waar. Maar zolang je met die hulpteugels bezig blijft leer je zelf niets. En daarmee doe je je paard tekort. Want die rugpijn komt wel ergens vandaan, nietwaar?

Met de hulpteugels die jij noemt wordt 'soepelheid' afgedwongen. Terwijl die soepelheid ook een mentale kwestie is. Een paard moet zich wíllen geven. Omdat hij zich onder de ruiter prettig voelt.

Dit is een 'aan de teugel' topic. 'Aan de teugel' is méér dan het plaatje, en helemaal meer dan een plaatje dat tot stand komt met een hulpteugel.

zou zelf liever zonder hlpteugel willen rijden maar ik heb daar niks over te zeggen het is niet mijn eigenpaard ik lease hem bij de manege...

ik rij dan heel af en toe op een ander paardje maar die krijg ik dan wel goed nageeflijk en aan de teugel (zonder hulpteugels)

sanne140

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:12

Afbeelding

goed: achterhand komt er volgensmij mooi onder en ze heeft haar hoof in de goede houding.
verbeterpunten: houding verbeteren, daar lette ik toen niet echt op.

tips zijn welkom!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:06

Nefertarie schreef:

Weet niet of ik ook mag reageren aangezien je het aan bertie vroeg? Maar wat ik zie..

Foto 1. Ik zie geen "aan de teugel", ruiter kukelt voorover en paard loopt met de onderhals gespannen

Foto 2. Loopt van het achterbeen af en duikt op de voorhand. De activiteit die je achter hebt is niet de activiteit die je wil hebben. Je wil dat het paard "bij elkaar" komt en van daaruit gaat dragen. Ook zoals je zelf zegt is de onderhals gespannen en het paard houdt vast voor bij de schoft.

Foto 3. Ik zie nog steeds geen paard dat daadwerkelijk zoekt naar de hand en daarheen wil dalen.. wat maakt ze zich lang in stap zeg.. (dat viel me op)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:18

R_ali_R schreef:

ik zeg niet dat wat ik zeg helemaal klopt.. maar ik zeg wat ik zie..

foto 1.. oogt als een loperig paard die achter de teugel duikt en dus te diep gaat. De ronding van de hals, het verlengen dat het paard doet is op zich niet verkeerd.. maar je moet echt zelf ook nageven (meegaan met je handen) zodat het paard op de ll kan komen met zijn neus... Jouw houding geeft me een geforceerde en strakke indruk en het paard loopt de hard om fijn na te kunnen geven..

foto 2.. Het andere uiterste.. het paard valt uit elkaar.. als ik bedenk waar het achterbeen neerkomt zit er zo'n 15 tot 20cm tussen de voor en achter afdruk.. dit hoort niet + hij loopt op de voorhand.. omdat hij niet van achteren naar voren gereden is kan hij ook niet over de schoft loslaten.. en daarbij knikt het paard op de verkeerde plek van de hals door.. het bekende "valse knik-je"

foto 3.. kantelt hoofd.

foto 4.. niet goed te beoordelen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:20

kchristi schreef:

foto 1, te donker..

foto 2.. paard is tegen het been.. en niet nageeflijk (narrig)

foto 3.. let op je pianohandjes.. en nog steeds niet nageeflijk

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:22

sanne140 schreef:

pony oogt erg "traag" in stap.. maar het is de eerste van deze pagina die naar de hand toe lijkt te dalen.

(probeer als je zo stapt iets meer te buigen in je knie, je kuit meer naar achteren te leggen, je hak uit te drukken en leg hem dan eens zachtjes tegen de buik aan... dan zit je wat netter :) )

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:26

S_en_Z schreef:
R_ali_R schreef:

ik zeg niet dat wat ik zeg helemaal klopt.. maar ik zeg wat ik zie..

foto 1.. oogt als een loperig paard die achter de teugel duikt en dus te diep gaat. De ronding van de hals, het verlengen dat het paard doet is op zich niet verkeerd.. maar je moet echt zelf ook nageven (meegaan met je handen) zodat het paard op de ll kan komen met zijn neus... Jouw houding geeft me een geforceerde en strakke indruk en het paard loopt de hard om fijn na te kunnen geven..

foto 2.. Het andere uiterste.. het paard valt uit elkaar.. als ik bedenk waar het achterbeen neerkomt zit er zo'n 15 tot 20cm tussen de voor en achter afdruk.. dit hoort niet + hij loopt op de voorhand.. omdat hij niet van achteren naar voren gereden is kan hij ook niet over de schoft loslaten.. en daarbij knikt het paard op de verkeerde plek van de hals door.. het bekende "valse knik-je"

foto 3.. kantelt hoofd.

foto 4.. niet goed te beoordelen.

wat je zegt klopt. ik ben een tijdje geleden van itstructeur veranderd dus was het in het begin nog al zoeken deze foto's zijn van een tijdje geleden.
zal binnenkort weer foto's plaatsen hoe het er nu uitziet. En hopenlijk zie je dan verbetering.

dan nog een vraagje als een paard neerwaarts gebouwd is loopt hij dan automatische op de voorhand?
en moet je dat paard dan iets meer in de oprichting rijden?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:32

ik wil ok wel weten wat jullie van deze vinden. dit was in een eereronde dus iets heter dan normaal. moet ook wel zeggen dat ik de pony niet meer rijd, ze liep op z nivo.
Afbeelding
dit is mijn paard die is nu net 4 geworden, dit was wel mijn 1e wedstrijd, dus ook wel een beetje spannend voor hem
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:33

Ach wat.. als ik commentaar heb doe ik zelf ook nog maar een keertje mee, laatste keer is alweer een tijdje terug :)

Afbeelding

Afbeelding
lekker voorwaarts en uitschuiven na het terugvragen

Afbeelding
pasje terugvragen en actief houden

Afbeelding
weg in arbeidsdrafje, iets spanning in onderhals (dat kun je mooi zien want dan wordt de hals gelijk minder rond ;) )

Afbeelding
even stappen (zoals je kunt zien is het een vrij lang paard := )

Afbeelding
galopje

(op deze foto's zit uiteraard copyright....... Marina Verleun Photography. ik wil ze dan ook niet ergens anders tegenkomen...)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 16-01-12 19:58, in het totaal 3 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:36

R_ali_R schreef:
wat je zegt klopt. ik ben een tijdje geleden van itstructeur veranderd dus was het in het begin nog al zoeken deze foto's zijn van een tijdje geleden.
zal binnenkort weer foto's plaatsen hoe het er nu uitziet. En hopenlijk zie je dan verbetering.

dan nog een vraagje als een paard neerwaarts gebouwd is loopt hij dan automatische op de voorhand?
en moet je dat paard dan iets meer in de oprichting rijden?

Bijna alle paarden zijn neerwaarts gebouwd ;)

Edit:

Bertie, correct me if I'm wrong:

Bijna alle paarden lopen van nature op de voorhand. Wij als ruiter, moeten het paard zo rijden, dat het paard van achteren meer gaat dalen.. zodat hij van voren meer kan gaan klimmen. Hoe sterker het paard wordt op zijn achterhand.. hoe meer hij kan verzamelen.. hoe meer hij kan verzamelen.. hoe meer je kan oprichten..

Je kan een paard ook met een langere teugel met de schoft omhoog rijden.. mits het paard goed van achteren naar voren gereden wordt.. dat betekent kantelen in het bekken en dalen in de achterhand.. en van daaruit naar voren draven. Dan laat het paard los in de rug en zal hij mooier gaan vormen in de hals lijn...

Ik weet niet wat jij met oprichten bedoeld.. maar van achteren naar voren rijden doe je door middel van tempowisselingen rijden, terug zetten.. neusje op de loodlijn.. en hij moet zo actief worden dat hij op 1x been mooi naar voren wegdraaft. Dan komt het paard vanzelf met de schoft omhoog. Op het moment dat je het paard te lang te hard laat draven.. valt het op de voorhand.. je moet dus kleine stukjes schakelen ;)

(ik vind het erg moeilijk om te verwoorden hoe het moet en hoort.. omdat ik vooral veel met "voelen" bezig ben op paarden.. wellicht dat er iemand anders mijn post kan verduidelijken/verbeteren.)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:43

s_en_z

ik kijk altijd in jouw topics en vindt het echt top wat je met haar hebt gedaan.
Van een iel poppetje is ze een echte bodybulder geworden.

Wat me opvalt is bij de derde foto dat ze wat actiever mag zijn. Het lijkt zo weet niet of het klopt.

mag ik vragen met welke methode je rijdt?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:46

s_en_z
ziet er netjes uit, alleen op de foto waar je terug rijd moet je d'r iets actiever houden,

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:54

dubbel :+
Laatst bijgewerkt door R_ali_R op 16-01-12 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:57

Op foto 3 vraag ik haar terug in tempo, wil ik dat ze op de achterhand blijft (voor en achter even ver doorzakken in de benen) en dat ze actief reageert op mijn beenhulp. Hier zijn we nog mee aan het werk ;)

(je ziet dat ik been geef.. ik ben haar daar dus ook actiever aan het maken := )

Wat ik wel fijn vind is dat ze ondanks ze iets wat actiever mag blijven wel mooi zelf de hals blijft dragen :)

R_ali_R schreef:
s_en_z

ik kijk altijd in jouw topics en vindt het echt top wat je met haar hebt gedaan.
Van een iel poppetje is ze een echte bodybulder geworden.

Wat me opvalt is bij de derde foto dat ze wat actiever mag zijn. Het lijkt zo weet niet of het klopt.

mag ik vragen met welke methode je rijdt?

Maart 2011
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JG7EIJRR.jpg
januari 2012
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XVSKVWAS.jpg

(rechtermuisknop "openen in nieuw scherm/venster" kun je makkelijker vergelijken)

R_ali_R voor zover ik weet rijd ik voornamelijk "klassiek".. :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 16-01-12 20:03, in het totaal 5 keer bewerkt

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:58

zouden jullie wat op de mijne willen zeggen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:07

nicky_rilana schreef:

foto 1.. hele gave maar hele sterke pony.. draagt zijn eigen hals niet en hangt veel in je hand.

foto 2... mooi paard.. nog wel wat slap in de achterhand.. draaft nog erg stuwend (het achterbeen dat net van de vloer af komt had nog moeten staan.. net als het voorbeen dat nog op de grond staat. Die 2 horen tegelijkertijd door te buigen.. (gelijkmatig) )

Jij zou rechterop mogen blijven, je teugels wat korter en je handen meer voor je uit. (trotser) Op beide foto's trek je je ellebogen naar achter.. deze horen iets voor je zij of langs je zij uit te komen.. bij jou komen ze achter je lichaam uit.. teugels korter en handjes naar voren en bij elkaar! Je paard moet leren dragen.. en jij moet ook leren dragen!! (je handen)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:11

s_en_z

de verschillen die ik zie is dat ze ronder in de hals is geworden,
meer op de achterhand is gekomen
en beter in haar spieren

klopt dit? of sla ik de plank nou helemaal mis? :+

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:21

S_en_Z schreef:
nicky_rilana schreef:

foto 1.. hele gave maar hele sterke pony.. draagt zijn eigen hals niet en hangt veel in je hand.

foto 2... mooi paard.. nog wel wat slap in de achterhand.. draaft nog erg stuwend (het achterbeen dat net van de vloer af komt had nog moeten staan.. net als het voorbeen dat nog op de grond staat. Die 2 horen tegelijkertijd door te buigen.. (gelijkmatig) )

Jij zou rechterop mogen blijven, je teugels wat korter en je handen meer voor je uit. (trotser) Op beide foto's trek je je ellebogen naar achter.. deze horen iets voor je zij of langs je zij uit te komen.. bij jou komen ze achter je lichaam uit.. teugels korter en handjes naar voren en bij elkaar! Je paard moet leren dragen.. en jij moet ook leren dragen!! (je handen)

mijn pony was op dat moment ook heel sterk ze wilde naar de rest toe. ze kan wel mooi los laten. mijn paard is daar pas net 3 dus dat klopt ook allemaal. ik was toen al blij dat hij zijn rondjes liep.
http://www.youtube.com/watch?v=bndNiEInAT0 dit was mijn proef. hij was hier alleen echt niet aan mijn been

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:52

@Nefertarie
Je kaart een heel interessante kwestie aan als je zegt dat je paard aan Cushing lijdt en daarmee vraagt om haar vriendelijk te behandelen. Voor een jurylid is het totaal niet interessant wat er met een paard aan de hand is (het is daarentegen wél van belang voor een instructeur om rekening mee te houden), en speelt ook geen rol in een overweging. Want een jurylid weet in principe niets over een paard, en oordeelt alleen maar dat, wat op dat moment getoond wordt.

Foto 1. Paard is strak in de bovenlijn. En ook strak over de benen. Paard heeft de oortjes erop, maar of het ook oplettend is naar de ruiter?? Er is daarom geen sprake van 'aan de teugel', hoewel ik dit beeld als uitgangspunt om dressuurmatig iets te verbeteren liever zie dan die paarden die zo nodig veel te diep worden gereden. :)

Foto 2. Het paard is hier georiënteerd op de ruiter, het wordt al iets beter.
Paard treedt achter ook meer toe en het lijkt dat het voorbeen ook losser vanuit de schouder naar voren treedt. De bovenlijn zou iets meer aangespannen mogen zijn, maar er is een begin. De verbinding is wat los-vast. Hoewel het achterbeen al beter toetreedt dan in de eerste foto lijkt het alsof je wat voorzichtig rijdt. Een beetje bravig, zeg maar. Iets meer voorwaarts misschien? Iets meer impuls? Het zou je paard kunnen helpen.
De amazone heeft wel een erg lange beugel, waardoor de zit wat weinig bevestigd lijkt. Het zal er misschien mee te maken hebben dat je net op een wat ongelukkig moment in het lichtrijden gefotografeerd bent.

[TIP] Over fotograferen gesproken: een naar voren tredend binnenbeen geeft altijd een mooier en duidelijker plaatje. Vraag je fotograaf eens mee te kijken naar de beweging, zodat de foto op het beste moment kan worden genomen.

foto 3. Hier zie je al wat meer ronding. Maar wat wordt het paard enorm lang! Het achterbeen staat ook wel ver achter de massa. Een teken van wat weinig impuls. Als je dit plaatje ziet zou je haast denken dat dit paard erom vráágt om wat meer gesloten te worden. (Vanuit impuls, niet ergeten!).
Zelf lijk je iets 'geknepen' te zitten. Wat meer rechtop, wat meer spiertonus, wat deftiger, wat meer lef. De ohoek tussen je romp en je bovenbeen wat groter maken (de lies, bedoel ik). Daarmee komt je knie wat meer naar beneden, en komt je onderbeen vanzelf in een mooiere positie.

@R_ali_R

Foto 1. Achter de loodlijn, duikt aan de voorkant. Het achterbeen lijkt wat na te komen. Het is een moeilijk moment om te becommentariëren. Ben je hier aan het verruimen? Dan is die hoofdhouding echt niet om over naar huis te schrijven. Aan de ene kant lijkt het alsof je het paard inhoudt aan de voorkant, terwijl je een heel ruime pas wil laten maken. Dat gaat niet samen. Ergens klopt er dus iets niet, het is een verwarrend plaatje. En als het een verwarrend plaatje is, vol tegenstrijdigheden, dan is er dressuurmatig ook iets niet lekker.

Foto 3. Een mooi voorbeen. Maar het achterbeen komt niet mee. Er is een valse knik, wat het probleem van de vrije voorwaartse swing van het achterbeen verklaart.

[TIP] Meestal kijk ik naar de beweging van het achterbeen: je ziet direct de problemen in de aanleuning. :D

Foto 4. Dit is niet een heel extreem voorbeeld, maar ik wil het toch wel even noemen. Zit je daar als jury, komt er een ruiter aan over de AC lijn. Kijk je over al die vlechtjes heen zo op de schoft. En meteen weet je waar je aan toe bent. Als de nek het hoogste punt hoort te zijn wil je over die AC lijn helemaal geen vlechtjes kunnen zien! De toon is gezet, en dan is de ruiter nog amper aan de proef begonnen.
De valse knik, dus.

foto 5. Leuke hond! Jammer dat je zelf schrikt, en je paard onder controle wilt houden. Misschien was dit nou nét het moment geweest waarbij je paard wat meer bergop zou worden.

@kchristi
foto 1. Over de benen geen raar beeld. Wat ik wel vreemd vind is hoe je zit. In een (kennelijke) wending rechts trek je heup en schouder terug. En vanzelf ook een terugwerkende binnenhand. Het effect is dat je gewichtshulpen geeft voor een wending naar links, terwijl je naar rechts wilt. Een tegenstrijdige hulp, dus. Dat paard gaat uitzwaaien in de achterhand.

foto 2. Lastig te beoordelen, er lijkt nog weinig verband. Je knijpt met je been - ben je blij dat hij galoppeert en dat je hem in galop kunt houden?

foto 3. Een foto die zo van voren is genomen is niet goed te beoordelen.

@sanne140
Je zegt dat haar hoofd in de goede houding is. Maar daar gáát het helemaal niet om. Het gaat om schwung, impuls. Waar is het hoogste punt? Het is niet de nek. Een sloom gedoe, dat met 'dressuur' niet veel te maken heeft. Met plezier waarschijnlijk des te meer! En daar is ook alles voor te zeggen als je geen wedstrijdambitie hebt! :)

Disclaimer
het zijn maar foto's, en dat zegt dus niets over de kwaliteit van beweging. En die kwaliteit van de beweging, dáár gaat het om in de dressuur. Mijn opmerkingen zijn derhalve gebaseerd op gissingen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:54

@ S_en_Z

Ik ben heel blij met je reacties in dit topic! :)