Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Meliszy schreef:Maar de andere foto die ik net poste, wat vind je daar dan van?
Nefertarie schreef:Romee_Sifra:
Eerste foto: Fijn naar voren nageeflijk, wel op de voorhand.
Foto 2: Fjord erg op de voorhand en jij kukkelt mee, wel actief naar voren.
Nu een paar fotootjes van mij van vandaag. Het voelde wel lekker, maar ze vielen me eigenlijk wat tegen...
Ben benieuwd wat jullie te zeggen hebben over de aanleuning e.d
1.
Goed: Actief naar voren, fijne schouder beweging, redelijke houding voor mij
Minder goed: Paard niet lekker in de aanleuning, maar voor de loodlijn.
2.
Goed: Hier begin ik buiging in de achterbenen te zien!
minder goed: Nog steeds niet lekker erdoor heen in de aanleuning, onderhalsspier gespannen ipv bovenhalsspier.
3:
Goed: Meer ontspannen aanleuning paard en houding ruiter.
Minder goed: wel erg stuwend, ik moet mijn schouders naar achter doen (als op alle foto's trouwens)
(Ps: Moon heeft de ziekte van Cushing, wees een beetje lief voor haar)
bertie schreef:Ja, ik begrijp wel waarom S_en_Z hier een beetje moet lachen.![]()
Het gebruik van hulpmiddelen verdoezelt gebrek aan rijkunstige vaardigheden. Ik vind het altijd zo jammer dat mensen zichzelf in slaap sussen met het gebruik van hulpmiddelen, in plaats van te investeren in echt goed leren rijden.
Zolang je hulpmiddelen gebruikt is er niet de uitdaging om zelf beter te worden.
Als een bijzet (of stootteugel) 'nodig' is omdat het paard anders pijn in zijn rug krijgt zou je ook anders kunnen oplossen. Namelijk door zélf het paard over de rug te laten lopen. Daar is veel rijkunstig gevoel en kunde voor nodig, dat is waar. Maar zolang je met die hulpteugels bezig blijft leer je zelf niets. En daarmee doe je je paard tekort. Want die rugpijn komt wel ergens vandaan, nietwaar?
Met de hulpteugels die jij noemt wordt 'soepelheid' afgedwongen. Terwijl die soepelheid ook een mentale kwestie is. Een paard moet zich wíllen geven. Omdat hij zich onder de ruiter prettig voelt.
Dit is een 'aan de teugel' topic. 'Aan de teugel' is méér dan het plaatje, en helemaal meer dan een plaatje dat tot stand komt met een hulpteugel.
Nefertarie schreef:
R_ali_R schreef:
sanne140 schreef:
S_en_Z schreef:R_ali_R schreef:
ik zeg niet dat wat ik zeg helemaal klopt.. maar ik zeg wat ik zie..
foto 1.. oogt als een loperig paard die achter de teugel duikt en dus te diep gaat. De ronding van de hals, het verlengen dat het paard doet is op zich niet verkeerd.. maar je moet echt zelf ook nageven (meegaan met je handen) zodat het paard op de ll kan komen met zijn neus... Jouw houding geeft me een geforceerde en strakke indruk en het paard loopt de hard om fijn na te kunnen geven..
foto 2.. Het andere uiterste.. het paard valt uit elkaar.. als ik bedenk waar het achterbeen neerkomt zit er zo'n 15 tot 20cm tussen de voor en achter afdruk.. dit hoort niet + hij loopt op de voorhand.. omdat hij niet van achteren naar voren gereden is kan hij ook niet over de schoft loslaten.. en daarbij knikt het paard op de verkeerde plek van de hals door.. het bekende "valse knik-je"
foto 3.. kantelt hoofd.
foto 4.. niet goed te beoordelen.
R_ali_R schreef:wat je zegt klopt. ik ben een tijdje geleden van itstructeur veranderd dus was het in het begin nog al zoeken deze foto's zijn van een tijdje geleden.
zal binnenkort weer foto's plaatsen hoe het er nu uitziet. En hopenlijk zie je dan verbetering.
dan nog een vraagje als een paard neerwaarts gebouwd is loopt hij dan automatische op de voorhand?
en moet je dat paard dan iets meer in de oprichting rijden?
R_ali_R schreef:s_en_z
ik kijk altijd in jouw topics en vindt het echt top wat je met haar hebt gedaan.
Van een iel poppetje is ze een echte bodybulder geworden.
Wat me opvalt is bij de derde foto dat ze wat actiever mag zijn. Het lijkt zo weet niet of het klopt.
mag ik vragen met welke methode je rijdt?
nicky_rilana schreef:
S_en_Z schreef:nicky_rilana schreef:
foto 1.. hele gave maar hele sterke pony.. draagt zijn eigen hals niet en hangt veel in je hand.
foto 2... mooi paard.. nog wel wat slap in de achterhand.. draaft nog erg stuwend (het achterbeen dat net van de vloer af komt had nog moeten staan.. net als het voorbeen dat nog op de grond staat. Die 2 horen tegelijkertijd door te buigen.. (gelijkmatig) )
Jij zou rechterop mogen blijven, je teugels wat korter en je handen meer voor je uit. (trotser) Op beide foto's trek je je ellebogen naar achter.. deze horen iets voor je zij of langs je zij uit te komen.. bij jou komen ze achter je lichaam uit.. teugels korter en handjes naar voren en bij elkaar! Je paard moet leren dragen.. en jij moet ook leren dragen!! (je handen)