Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liljebo schreef:Nombrado, dat plaatje van die herten slaat werkelijk nergens op. Deze dieren springen geen concours met een ruiter erop en zijn derhalve absoluut niet te vergelijken.
Dat je noemt dat een dergelijk paard zijn rug niet belast en daardoor geschikt is voor het springen, staat loodrecht op al je stellingen dat het welzijn van het paard voorop komt.
Een paard met een hertenhals heeft per definitie geen geschikte bouw om een ruiter te dragen, als daar niet aan is gewerkt. Simpele anatomie is voldoende om dat te beseffen. Echt.
De enige kans die een dergelijk paard heeft, om als rijpaard te dienen (als je dat werkelijk al zou willen) is het aanleren van een goed ruggebruik met dressuur.
Iedere zichzelf respecterende springruiter heeft dressuur in zijn pakket zitten, en dat geeft dus ook het belang aan van het goed leren dragen. Met alleen stuwen kom je er niet, lijkt me.
Buiten dat zou ik, zoals gezegd, zo'n paard trouwens liever gebruiken voor het lichtere menwerk
MaartPaard schreef:Maar het recht richten en de verzameling hoort toch ook bij AR? Misschien een domme vraag maar wat is nou het wezelijke verschil? En zijn deze skalas officieel vastgesteld of zijn ze verondersteld?
En wat mis jij nou persoonlijk Moll, in de AR?
nombrado schreef:vergeet niet dat wanneer een hert rent enz. Zijn hoofd naar achter plaatst ook als ze gaan showen en zelfs in de sprong, de rug word gebruikt en min of meer vast gezet dit kan je goed terug zien bij de bonken met groot gewijliljebo schreef:Nombrado, dat plaatje van die herten slaat werkelijk nergens op. Deze dieren springen geen concours met een ruiter erop en zijn derhalve absoluut niet te vergelijken.
Dat je noemt dat een dergelijk paard zijn rug niet belast en daardoor geschikt is voor het springen, staat loodrecht op al je stellingen dat het welzijn van het paard voorop komt.
Een paard met een hertenhals heeft per definitie geen geschikte bouw om een ruiter te dragen, als daar niet aan is gewerkt. Simpele anatomie is voldoende om dat te beseffen. Echt.
De enige kans die een dergelijk paard heeft, om als rijpaard te dienen (als je dat werkelijk al zou willen) is het aanleren van een goed ruggebruik met dressuur.
Iedere zichzelf respecterende springruiter heeft dressuur in zijn pakket zitten, en dat geeft dus ook het belang aan van het goed leren dragen. Met alleen stuwen kom je er niet, lijkt me.
Buiten dat zou ik, zoals gezegd, zo'n paard trouwens liever gebruiken voor het lichtere menwerk
Aan de bouw van het hert (hertenhals) kan je zien, waarom het belangrijk is op deze wijze gebouwd te zijn.
De natuur heeft dit zo gemaakt, en niet voor niets.
Het slaat dus wel degelijk ergens op. Deze dieren moeten snel, wendbaar zijn, om niet te worden opgegeten.
Hertenhals is dus afgeleid van het hert.
In hun snelheid kunnen ze snel sprinten en over hoge dingen springen.
Dat is idd dus simpele anatomie...
Het aanleren van ruggebruik? dat snap ik niet, want gebruikt dit paard zijn rug niet dan?
Om een ruiter (maar 10% van zijn gewicht, hetzelfde als een rugzak bij de mens van 7 kilo) te dragen is het belangrijker de achterhand sterker te maken.
Deze paarden maak je met menwerk juist helemaal kapot.
dan zou ik er liever een ruiter op zetten.
Moll schreef:[vergeet niet dat wanneer een hert rent enz. Zijn hoofd naar achter plaatst ook als ze gaan showen en zelfs in de sprong, de rug word gebruikt en min of meer vast gezet dit kan je goed terug zien bij de bonken met groot gewij
Een paard met een herten hals doet min of meer het zelfde.
liljebo schreef:Moll schreef:[vergeet niet dat wanneer een hert rent enz. Zijn hoofd naar achter plaatst ook als ze gaan showen en zelfs in de sprong, de rug word gebruikt en min of meer vast gezet dit kan je goed terug zien bij de bonken met groot gewij
Een paard met een herten hals doet min of meer het zelfde.
en denk je dat dat hert dan soepel dagelijks vele hindernissen zou kunnen springen met een gewicht op de rug?
nombrado schreef:liljebo schreef:Waarom je denkt dat licht menwerk belastend is, is mij helemaal een groot raadsel. Je mag mij dan een keer uitleggen waarom dit zo belastend is.
met wat denk je, dat een paard met hertenhals de kar gaat trekken?
piepenfiets schreef:Het ging erom dat er mensen zijn die vinden dat je een paard niet moet kaderen omdat het zelfhouding heeft.Als enig paard,welk dan ook een voldoende zelfhouding zou hebben om een ruiter rond te sjouwen zonder daar zelf op achteruit te gaan was dressuur overbodig in the first place!
liljebo schreef:Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik noemde specifiek licht menwerk. Leg mij uit waarom een dergelijk paard dat niet aan zou kunnen?