Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:41

pubelia schreef:
Rivaldo schreef:
Dat vind ik zelf niet. Als je het wil, dan kan je het ook. Tuurlijk zijn er mensen die medicatie hebben of niet kunnen afvallen. Dat is zeker anders. Maar waarom vraagt die overblijvende groep wel topsport van hun paard, terwijl ze zelf tegenwerken?

Wie zegt dat ze het tegen werken?? Wie zegt dat het paard er slechter door word, omdat er een zwaarder iemand opzit?

Nou ik kan u zelf vertellen dat meer wanneer een ruiter/amazone meer gewicht heeft de bewegingen van het paard over het algemeen moeilijker kan volgen.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:43

heb niet alle 28 pagina's doorgelezen, maar wat me meteen al opviel is dat blijkbaar de dikke mensen onder ons zich zwaar voelen aangevallen.
Als ik mijn mening mag geven moet ik toch echt toegeven dat ik een te dik iemand niet mooi vind staan op een zegmaar standaard kwpn paardje. Mijn mening is nl dat paardrijden ook een bepaald plaatje schetst. Het edele van een paard vind ik prachtig met een slanke amazone of ruiter.... van dit beeld kan ik echt genieten als een paard goed gereden wordt.
Natuurlijk zeg ik niet dat dikke mensen niet op een paard zouden mogen, maar laten we eerlijk zijn.... is er nou helemaal niemand die omgekeken heeft naar een combinatie met een veel te dikke amazone? Laat me niet lachen, de meesten zijn zo hypocriet als wat, en smiezelen wat achter diegene zn rug om. En dan hier op bokt roepen dat het allemaal niet uitmaakt of je dik of dun bent.

De vollere amazones onder ons moeten ook gewoon blijven genieten van hun hobby, maar wat inderdaad al eerder is gezegd zijn er grenzen wat betreft gewicht. En dan heb ik het niet over iemand van 80 kg, groot of klein, maar als we de magische grens van boven de 100 kg bereikt hebben zal je misschien toch bij jezelf te rade moeten gaan of het nog verantwoord is voor je paard.
Nogmaals, dat is nou eenmaal mijn mening. ik zie helaas te veel ruiters met hun billen ver over of op de rand van de lepel van het zadel ploffen en dat lijkt me nou echt niet fijn voor een paardenrug. :o

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:43

loveidefix schreef:
Ge_Braadslee schreef:
Ik ben 92 kilo maar niet dik, wel bijna 1.90 meter, en nu ? de paarden die ik rij zijn ook niet groter dan 1.55 stokmaat.
Mogen eigenlijk alleen maar kleine dunne Pennymeisjes paardrijden :+

pak een grote kwpner van 1.70 (even een vraagje, waarom rij je op zulke kleine paarden met je lente?)
een grote maats fries (door de bolling iets meer ruimte voor je benen)
of pak een andere paard met een flinke hoogte!

Omdat ik western rijd, reining om precies te zijn.
Ik kan het wel een beetje volgen, maar een flink gespierde Quarterhorse reiner van 1.48 is wel wat anders als een rank paardje van 1.48 van een ander ras.
En ziet het er meteen al heel anders uit.

Er zijn amper wedstrijdreiners boven 1.55 m stokmaat.

Bovendien, 60% van de cowboys vroeger in het wilde westen zou je weg kunnen strepen als je dat gewicht op < dan 75 kilo stelt.

Beetje onzin naar mijn idee dan.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:50

Ge_Braadslee schreef:
Omdat ik western rijd, reining om precies te zijn.

Er zijn amper wedstrijdreiners boven 1.55 m stokmaat.

Bovendien, 60% van de cowboys vroeger in het wilde westen zou je weg kunnen strepen als je dat gewicht op < dan 75 kilo stelt.

Beetje onzin naar mijn idee dan.

En DAT vind ik dan niet eerlijk tegen over het paard..

En dat 60% van de cowboys vroeger meer dan 75 kilo woog, wil niet zeggen dat het goed was?
Laatst bijgewerkt door JLLN_ op 11-07-11 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:50

Tegenwoordige worden dingen die anders zijn steeds meer geaccepteerd zoals overgewicht, homoseksueel, biseksueel enz enz. Opzich vind ik dat geen punt maar laten we even eerlijk zijn, overgewicht mag niet worden geaccepteerd het is ongezond punt uit, net als roken, drinken enz enz. Ik bedoel niet dat alle mensen die overgewicht hebben als een gek moeten gaan joggen, nee ik respecteer ze zoals ze zijn, maar het er 100% mee eens zijn zal ik niet.

En even terug komen op het voorbeeld wat er eerder werd genoemd, stel je bent 1.60 en je weegt 80 kilo. Evenveel dus als iemand die zo rond de 1.75 is. Nee natuurlijk kom je dan niet boven 'de' grens, maar wat zou fijner zijn voor een paard, iemand die bewegingen beter kan volgen, hulpen beter volgen en minder weegt of het tegenovergestelde? Ik bedoel trouwens niet dat iemand met overgewicht dat per defenitie niet kan maar over het algemeen is dat wel lastiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:52

Of mensen er iets aan kunnen doen of niet, ik vind te zwaar te zwaar. Je verwacht dat je paard in conditie is, dan vind ik dat je dit ook wel enigzins van jezelf mag verwachten.
Kan je het niet helpen dat je overgewicht hebt dan zijn er genoeg manieren om van paarden te genieten zonder er op te gaan zitten.
Superslank zijn is niet nodig, maar zwaar zijn is gewoon een belasting voor de rug, of dit nou komt doordat je heel lang en gespierd bent of wat dikker maakt niet uit.
Zolang je echter niet zoveel overgewicht hebt dat je nog wel mee kan gaan en je kiest een paard uit dat ECHT bij je gewicht past dan vind ik het geen bezwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:57

quartel schreef:
carolina1278 schreef:
Ik vindt zeker wel dat je moet kijken naar je paard, maar dan doen de meeste mensen met overgewicht in de sport echt wel.

Ik vindt alleen niet dat je als buitenstaander, zonder het verhaal te kennen, er iets van kunt zeggen. Pas als je echt ziet dat het paard/pony er echt last van heeft (lees kreupel, etc ) dan zou je er wat van kunnen zeggen.

maar als je ziet dat het paard bij het opstijgen al de oren plat legt.
Als je ziet dat het dier moeite heeft met vooruit komen
Als je ziet dat het dier onder het gewicht de balans verliest.....?
Oh, dan ga ik er naartoe, en zal ik proberen rustig uit te leggen dat de ruiter te zwaar is voor het paard, en dat het paard daar écht last van heeft en dat ook aangeeft. Ik probeer zoiets wel op een redelijk vriendelijke manier uit te leggen, maar ik wind er geen doekjes om.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:05

Leandra schreef:
Ik vind niet dat je kan oordelen als je niet de reden van het overgewicht kent. Dit kwetst een hoop mensen die lekker aan beweging willen doen door te rijden. En dan komen er mensen aan die zeggen dat ze het eigenlijk niet vinden kunnen.

Ik ben ook geen lichte ruiter, maar ik heb er geen last van met rijden. Misschien alleen met mijn laarzen, als ik weer eens teveel vocht vast hou.
Het meeste zit bij mij bij mijn benen en daar zie ik de mensen ook wel eens naar kijken.
Toen mijn oma 22 jaar geleden overleed aan kanker, woog ze nog geen 50 kilo meer, maar ze had wel dikke bovenbenen. En afvallen is echt niet makkelijk. (zoals sommige mensen wel denken. Gewoon minder eten en dan lukt het vanzelf. Probeer het maar eens)

Mwa, niet kunnen oordelen zonder de reden te kennen.. Dat doen we uiteindelijk allemaal hoor. Over de stomste en kleinste dingen eerst. Willen of niet. IK probeer er op te letten, maar dat lukt me lang niet altijd. Ik probeer ook altijd te relativeren, en na te denken voor ik wat zeg, een bepaalde reden te achterhalen. Ik zoek even een voorbeeldje.. Ok gevonden! Stel je voor:

je rijdt met je auto langs een wei, en ziet daar een paard staan. Aan de magere kant, vergeven van de vliegen, en helemaal vuil (want het is een wit paard :+). Je eerste reactie? "Arm paard!" Want ja, hij ziet er niet verzorgt uit, dus ga je er meteen ook vanuit dat ie niet verzorgt is. Maar, aan de andere kant, misschien is paardje wel al 20 jaar, en zie je dat gewoon. Mager? Misschien had ie iets aan z'n tanden, en is vorige week de tandarts geweest en kan ie ondertussen al weer fijn eten. En vuil tsja, het is een witte.. Snap je?
Of je bent in de supermarkt aan het aanschuiven aan de kassa, en voor je staat een dame met een kleuter. Kleuter huilen natuurlijk, want die krijgt geen snoepje. Huilen, krijsen, brullen, de hele mikmak. En hij houdt maar niet op he! Denk je bij jezelf "Kun je hem niet opvoeden?".. Misschien heeft ie wel ADHD. Snap je? En ik mezelf dénk ik deze dingen ook vaak, maar als er iemand wat van zegt, antwoord ik meestal -hangt van de situatie af- dat je niet weet wat er verder nog speelt.

Maar je oordeelt dus altijd. Sowieso. Je ziet een gedeukte auto staan, en denk 'Nou die heeft z'n rijbewijs bij een pak koekjes gekregen'. Je stapt de bus op na schooltijd, en overal wriemelen irritante pubers in het rond, roepend en scheldend naar elkaar - of naar jou. 'Waar is die opgegroeid, bij de wolven?!' Zonder te willen, oordeel je. Zonder de achtergrond te weten van mensen of situaties.

En eerlijk, sommigen zitten gewoon in de weg van hun paard, met of zonder 'geldige' reden voor het overgewicht. En ik weet het niet goed, zelfs met 'geldige' reden of het wel ok is.. Ik spreek hier dan wel over véél overgewicht, niet een paar kilo. Echt zo veel dat je jezelf en het paard in de weg zit. Het is niet, omdat je een excuus hebt, dat het ok is een paard zo te belasten. Ik weet het gewoon heel eerlijk niet, maar ik vind het niet eerlijk tegenover het paard..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:05

Danique_G schreef:
pubelia schreef:

Wie zegt dat ze het tegen werken?? Wie zegt dat het paard er slechter door word, omdat er een zwaarder iemand opzit?

Nou ik kan u zelf vertellen dat meer wanneer een ruiter/amazone meer gewicht heeft de bewegingen van het paard over het algemeen moeilijker kan volgen.

En ik kan jou vertellen dat dat dus helemaal niet waar is. Gewicht maakt niks uit of je het paard wel of niet goed kan volgen. Het enige wat wel uit maakt is of je met het paard mee zit. Zit je het paard niet mee, dan zit je je paard erger tegen met meer gewicht, als dat je minder gewicht hebt.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:06

Altijd terugkerende discussie. Ik kan wel met mening rondstrooien maar ik heb makkelijken l.ullen aangezien ik het slanke type bent. Dus afgeven op een ander is dan wel erg makkelijk....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:07

Er stond ooit een pony (welsh cob) bij ons op stal en instructie en staleigenaren vonden de ruiter te zwaar (jonge pony met luchtweg- en rugproblemen), ruiter zwaar beledigd en zij is naar een andere stal vertrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:08

loveidefix schreef:
Ge_Braadslee schreef:
Ik ben 92 kilo maar niet dik, wel bijna 1.90 meter, en nu ? de paarden die ik rij zijn ook niet groter dan 1.55 stokmaat.
Mogen eigenlijk alleen maar kleine dunne Pennymeisjes paardrijden :+

pak een grote kwpner van 1.70 (even een vraagje, waarom rij je op zulke kleine paarden met je lente?)

Mijn KWPN merrie van 1.70 weegt 680 kg.

Ik zou het echt niet goed vinden als iemand van 92 kg erop ging zitten, want ruiter + zadel + kleding weegt al zo 105 kilo, en gezien meer dan 12% voor een KWPN niet echt verantwoord is, leert een simpele rekensom dat 81,6 kg de max is voor merrie, dus 70 kg ruitergewicht.
Ja, dat kun je best oprekken tot 15%, maar aangezien haar rug míjn verantwoording is en zij degene is die de gevolgen moet dragen van overbelasting, gaat er wat mij betreft niet meer dan 70 kg op. En ik zet je rustig op de weegschaal hoor.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:08

Hmmmmm topic waarop veel reacties zijn geplaatst, was te verwachten maar eigenlijk ben ik ook van mening dat als je te dik bent ( en let op, er staat TE dik ) dat je beter niet op een paard kunt gaan zitten, ga er mee wandelen, ga mennen, ga er naast fietsen, doe grondwerk maar er op zitten vind ik ook niet zo vriendelijk voor het paard. Ik zie sommige ruiters die echt te zwaar zijn wel eens opstappen en paard moet dan volledig zijn balans gaan zoeken, dat vind ik bedroevend.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:09

roxiie schreef:
@ Quartel; ik vind de ruiter/paard combi voor het plaatje persoonlijk niet meer mooi ogen. Maar voor zover ik het vanaf een foto kan zien heb ik niet het idee dat 't paard er hinder van heeft.. Dus nee daar zou ik niet wat van zeggen, aangezien het 'plaatje' wat betreft wel en niet kan persoonlijk is. Halshouding overigens, dat zou eerder iets zijn waar ik wat van zou zeggen O:)

thanks....klopt van die halshouding....daar heb je gelijk in.
Dit was dan ook een foto van de eerste week dat ik hem had gekocht (afgelopen januari)
Ik moest nog even correct western leren rijden en mag zeggen dat we nu leuk op weg zijn.

Met niet meer mooi ogen....bedoel je mijn omvang als ik het goed heb?
Sja.....die heb ik nu eenmaal......is ook niet mooi maar ach.....ik ben wel happy :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:10

pubelia schreef:
Danique_G schreef:

En ik kan jou vertellen dat dat dus helemaal niet waar is. Gewicht maakt niks uit of je het paard wel of niet goed kan volgen. Het enige wat wel uit maakt is of je met het paard mee zit. Zit je het paard niet mee, dan zit je je paard erger tegen met meer gewicht, als dat je minder gewicht hebt.

Ik had het over het algemeen.
Waar ik eerst ook onder viel, ik ben afgevallen. Ik kan u dus vertellen dat het rijden mij nu een stuk gemakkelijker af gaat en dat hoor ik van meerdere mensen, daar baseer ik het algemeen op.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:11

Ik ben gestopt na pagina 16 met lezen ;) Had vanmiddag al gereageerd en vind het aan de ene kant wel grappig dat het zoveel stof op doet waaien maar aan de andere kant ook een beetje sneu. Ik heb de hele middag na zitten denken of ik ook onder de dikkerds val... Heb een afwijking aan mn lymfe in mn benen waardoor ik ja ja 2kg te zwaar ben volgens de BMI Dus tja waar heb ik t over? Daarnaast ben ik in de zomer altijd een paar kg zwaarder omdat ik dan nog meer vocht vast houd. Ik weet dus van mezelf dat het eigenlijk wel mee valt met mn dikkigheid en toch voel IK me aangesproken.. en ik denk nog veel meer andere mensen. Ik vind het ook niet fair voor een paard als iemand veeeeel te dik is en daarmee het paard hindert maar er is ook nog iets van een tussenweg mensen die iets dikker zijn dan gemiddeld die veel plezier aan hun paard beleven en hun paard aan zijn iets te dikke ruiter die per definitie niet te zwaar voor het paard zijn.

Ik ga van de winter als ik weer een beetje in het ritme zit op concours (na 9 jaar) en ik hoop dat mensen verder kijken dan mn iets te dikke kont! :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:11

Rivaldo schreef:
Nee, dit is ten eerste totaal geen aanval op dikke mensen of discriminatie.
Wat hier staat is trouwens vooral niet voor toepassing voor mensen met dikmakende medicijnen, zeker niet!

Ik zie het op concours steeds meer, te dikke mensen te paard.
Ik erger me er ook steeds meer aan.

O YES daar gaan we weer *\o/*
Citaat:
- Je zit het paard, hoe je het wend of keert gewoon in de weg.
Paardrijden is al moeilijk genoeg, door die extra kilo's kan je niet makkelijk meezitten o.i.d.

je moet wel echt heel dik zijn om niet meer mee te kunnen bewegen. Er genoeg ruiters die dik(ker) zijn, maar uitstekend rijden.
Citaat:
- Daarnaast vind ik het ook gewoon niet eerlijk voor het paard, omdat jij als eigenaar ook minder kan eten zodat je paard het makkelijker heeft.
Gewoon minder eten? Waarschijnlijk heb je geen idee waar je over praat, maar bij overgewicht spelen veel factoren een rol, waaraan betrokkene niets aan kan doen. Dat heeft met erfelijkheid te maken maar vooral de manier waarop de zwangerschap verlopen is. Zo worden baby's van rokende zwangeren lichter geboren, maar hebben een grotere kans op overgewicht.
Blijvend afvallen is bijzonder moeilijk wat ook wel blijkt, dat dat maar 7% van de lijners ooit in hun leven lukt....
Citaat:
- Is het wel gezond?

Gezond voor wie? Voor de ruiter? Nou, 't is goed dat hij aan sport doet. Dat helpt het overgewicht onder controle te houden.
Voor het paard? Natuurlijk niet. Een paard is gewoon niet gebouwd om een mens te dragen. Ook niet een ruiter met gezond gewicht.
Citaat:
Is er geen grens?
Natuurlijk wel. Maar die is wel afhankelijk van vele factoren; rijvaardigheid en fitheid van de ruiter, lengte, bouw en conditie van het paard. In ieder geval te veel factoren om hier maar weer het zoveelste lijstje met stokmaat en max gewicht neer te plempen.
Citaat:
Je kan mij nooit wijsmaken, dat als er 100 kilo op je rug drukt dat je daar veel gezonder van wordt :+
Nou, hopelijk niet op mijn rug! :+ Maar dat geldt net zo hard voor die vent van 1.95 m van 100 kg, ookal heeft die een gezond gewicht. Dus wat heeft dit met dik zijn te maken??
Citaat:
Ben ik hier nou zo extreem in?
Edit; 1 reden weggehaald die nergens op sloeg.
Citaat:
- M'n vierde reden, ik vind het er gewoon niet uitzien. Zo'n vet persoon wat meehobbelt, van de misschien wel goede paarden komt niks terecht.

Extreem niet, kortzichtig wel. 1 reden ben je al achter dat dat nergens op sloeg, dat was ook ronduit beledigend. Nou de rest nog!

O Ja:
Citaat:
Nee, dit is ten eerste totaal geen aanval op dikke mensen of discriminatie.
Wat hier staat is trouwens vooral niet voor toepassing voor mensen met dikmakende medicijnen, zeker niet!

Hiermee overtref je alles. Dit is voor mij echt het toppunt van kortzichtigheid.
Een paard heeft echt geen idee of je overgewicht door medicijnen komt, of door teveel eten, of dat je gewoon een boomlange vent met op zich een slank postuur bent. Als je te zwaar bent voor dit paard, ben je te zwaar.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 11-07-11 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:12

Amanda schreef:
Quartel: ik vind jullie een prima combi.

Ik plaats hierbij ook een foto: http://img159.imageshack.us/img159/4440/img0857a.jpg
Mijn haflinger is ruim 6, 1.52m hoog, van het stevige type.
Ikzelf ben 1.65, weeg 80 kilo, waarbij alles vooral gecentreerd zit op bovenbenen en achterwerk door de aandoening lipoedeem (voor het beeld, ik heb shirtjes maat 40, broeken maat 44-46).
Ik heb voor ons speciaal gezocht naar een zadel wat op hem goed lag en voor mijn achterwerk groot genoeg was. Dit past qua lengte op hem precies. Is een 18,5 inch Massimo trail.
Verder checkt de veearts hem regelmatig, laat ik de zadelmaker elk half jaar komen, komt er eens per jaar een osteopaat en heb ik goed les.
Allen hebben tot nu toe gezegd: niet miepen, rijden. Je past er op, rijd hem netjes en ze hebben geen bemerkingen gevonden. Hij heeft nog nooit kreupel gelopen, loopt met veel werklust en heeft nooit last gehad van zijn rug.

:D je zit prima imo.......ik vind het er echt niet slecht uit zien nee.
en jij en je paard zijn happy.....dus........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:13

@ quartel: je vroeg erom, dus here goes: ik vind je te zwaar voor het paard. De combinatie klopt imo niet.

Paard ziet er idd niet uit of het er last van heeft, maar goed, aangezien een paard een prooidier is, en pas zal laten zien dat hij last heeft als hij echt niet meer anders kan, zegt dat niks.

Maar ben blij dat jij happy bent.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:15

Danique_G schreef:
pubelia schreef:

Ik had het over het algemeen.
Waar ik eerst ook onder viel, ik ben afgevallen. Ik kan u dus vertellen dat het rijden mij nu een stuk gemakkelijker af gaat en dat hoor ik van meerdere mensen, daar baseer ik het algemeen op.

Ben ik het mee eens!! En thnx voor de verduidelijking!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:16

quartel schreef:
carolina1278 schreef:
Ik vindt zeker wel dat je moet kijken naar je paard, maar dan doen de meeste mensen met overgewicht in de sport echt wel.

Ik vindt alleen niet dat je als buitenstaander, zonder het verhaal te kennen, er iets van kunt zeggen. Pas als je echt ziet dat het paard/pony er echt last van heeft (lees kreupel, etc ) dan zou je er wat van kunnen zeggen.

maar als je ziet dat het paard bij het opstijgen al de oren plat legt.
Als je ziet dat het dier moeite heeft met vooruit komen
Als je ziet dat het dier onder het gewicht de balans verliest.....?
Oh, dan ga ik er naartoe, en zal ik proberen rustig uit te leggen dat de ruiter te zwaar is voor het paard, en dat het paard daar écht last van heeft en dat ook aangeeft. Ik probeer zoiets wel op een redelijk vriendelijke manier uit te leggen, maar ik wind er geen doekjes om.[/quote]
juist.....en dan ben je dus eerlijk.....daar hou ik wel van, maar dat is misschien persoonlijk ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:16

Yamcha schreef:
@ quartel: je vroeg erom, dus here goes: ik vind je te zwaar voor het paard. De combinatie klopt imo niet.

Paard ziet er idd niet uit of het er last van heeft, maar goed, aangezien een paard een prooidier is, en pas zal laten zien dat hij last heeft als hij echt niet meer anders kan, zegt dat niks.

Maar ben blij dat jij happy bent.

Wat een k*t-opmerking...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:19

@ Quartel: thanks :)

Beantsje: Beter lezen, lief, was een reactie op:
quartel schreef:
Sja.....die heb ik nu eenmaal......is ook niet mooi maar ach.....ik ben wel happy :D

Dat zegt dus denk ik meer over jouw interpretatie dan over mijn postgedrag, denk je ook niet?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:20

Beantsje, wat kom je doen? De punten die je in jouw post aanhaalt, zijn hier al te vaak aangekaart. Prima als jij die discussie wilt openen, maar kaart dan iets concreets aan behalve het afsnauwen van andermans postgedrag.

Anoniem

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:23

Zelfde vraag als dejavu.

Al je argumenten zijn al meerdere keren voorbij gekomen in de loop van het topic, en er is op gereageerd ook, en vrij uitgebreid :) Maar wellicht heb je nieuwe, verhelderende inzichten?