Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjoppie

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:29

Dan heb je het over functioneel doorsluiten, en dat kan bij sommige paarden heel goed zijn, zoals bijvoorbeeld de jouwe.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:31

Ik bleef maar met die impuls in mn hoofd zitten heb het eens opgezocht _O-

Door middel van van de aanleuning verbeteren wij de impuls. Een paard werkt pas goed onder de ruiter wanneer de bewegingsafloop aangeeft dat de achterbenen energiek afzetten en daardoor in draf en galop ontwikkelde stuwkracht door de elastisch deinende rug naar voren komt. Wij duiden dit tijdens de opbouw van de basisafrichting aan met de vakterm impuls.
Bron: Basisafrichting van het jonge rijpaard. dr. Reiner Klimke

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:33

Whinnylando schreef:

Door middel van van de aanleuning verbeteren wij de impuls. Een paard werkt pas goed onder de ruiter wanneer de bewegingsafloop aangeeft dat de achterbenen energiek afzetten en daardoor in draf en galop ontwikkelde stuwkracht door de elastisch deinende rug naar voren komt. Wij duiden dit tijdens de opbouw van de basisafrichting aan met de vakterm impuls.

Nou, dat klinkt wel iets anders dan wat in Nederland aan de instructeurs wordt geleerd. Ik snap trouwens het stuk van de impuls verbeteren door middel van de aanleuning. Weet jij wat hij daarmee bedoelt?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:36

Als je de drang naar voren niet opvangt/ondersteunt, maar bijvoorbeeld "weggooit" door een losse teugel te hebben heb je er niks aan. (even in Jip en Janneke taal)

Geen idee wat er aan instructeurs geleerd wordt tegenwoordig?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:39

ja maar dan kom je weer terecht bij wat we al eerder zeiden: door het paard durchs Genick te rijden en halve ophoudingen te maken, kun je de achterhand op de juiste manier activeren en 'kader je het paard' als het ware in en hoe beter je aanleuning is, hoe beter dus de impuls tot zijn recht komt.

in een nieuwe oefening heb je altijd het 'probleem' dat de aanleuning verslechtert. naarmate je dan verder komt, wordt de aanleuning weer beter enz.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:42

Dus ook weer terug op het punt: Skala blijven controleren. Alles werkt samen niet ieder apart.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:43

Oké, dus ook de impuls onder controle brengen van de ruiter (opvangen) als ik het een beetje vertaal.

Nu zo Totilas.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:44

Impuls is de voorwaartsbeweging opgewekt door de hulpen van de ruiter, het zetelt in de achterhand.
Het kan direct opgeroepen worden het stuwt en kan de massa omhoog heffen.
Snelheid is totaal geen uiting van impuls, de impuls is uitsluitend waar te nemen aan hoe het paard zich geeft aan de ruiter, en in veel mindere maten aan de snelheid van de gangen dit kan ook het weglopen zijn onder der ruiter wat natuurlijk niets met impuls te maken heeft.
Er zijn paarden die in stap weinig impulsief gaan, maar in draf en galop meer impuls tonen en natuurlijk omgekeerd.
Het is een uiting van levendigheid in de gangen, en dat moet het hele leven van een paard onderhouden worden, wil men aangenaam rijden.
Door middel van de impuls kan men de spieren spannen, waardoor men de gevraagde oefeningen kan uitvoeren en waardoor het tot een gymnastiseren komt.
De impuls en de houding zijn de grondbeginselen van de rijkunst en waarin niemand uitgeleerd in raakt.
Dus het paard in de handstellen is de basis van impuls en zonder impuls dus een niet eerlijk in de hand gesteld paard.
Laatst bijgewerkt door Professor op 19-06-11 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:45

Whinnylando schreef:

ik kan me in deze hele omschrijving niet vinden ;(

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:47

Ik vind de impuls het beste meetbaar aan de "blijheid" van het paard.

Stomme woordkeus maar kan even niets anders bedenken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:48

vur schreef:
Ik lesgever doe ook een poging. Hard rijden heeft wat mij betreft niet veel met een paard trainen te maken. Je moet de impuls die je bij hard voorwaarts gaan, behouden als je rustiger gaat rijden. En dat is nou net wat het moeilijkste is van het paardrijden en veel mensen niet kunnen. Als je langzamer gaat, moet je als ruiter juist vaak meer doen en dus "harder" werken om je paard te leren dat ie in het "langzame" super actief moet blijven. Vaak kunnen de mensen alleen het 1 (langzaam) of het ander (snel). Het snelle scoort vaak toch nog bij juryleden, dus doen we dat dan maar.... Het langzame zonder impuls niet en daar hebben ze gelijk in.

_/-\o_

En aangezien ik net inlog, dus nog niet alles bijgelezen heb, kan het wellicht al geschreven zijn.

In een langzamer tempo krijgt het paard meer de kans om zijn passen af te maken.

En "voorwaarts" denken, moet een paard in alle omstandigheden, dus ook bij het halthouden, achterwaarts gaan etc
Als een paard niet voor het been is, kan ik er eigenlijk niets mee :+

quadripes

aanleuning is nou juist het lastigste van het hele rijden, daarmee begint en eindigt het. en het kan nooit perfect zijn, maar je moet er wel naar streven. het is een dynamisch iets en het kan telkens nog beter en nog fijner.

@Whinnylando: helemaal niet zo gek, ik noem het zelf 'fris' houden.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 19-06-11 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Whinnylando schreef:
Ik vind de impuls het beste meetbaar aan de "blijheid" van het paard.

Stomme woordkeus maar kan even niets anders bedenken.

Levendigheid van de gangen in vaktaal gesproken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:50

quadripes schreef:
je moet elk paard in zijn eigen tempo rijden en dat ligt aan de natuurlijke beweging van het paard. mijn Lipizzaners zullen nooit zo bewegen als een sportpaard, hun tempo ligt vele malen lager. daar moest ik heel erg aan wennen in het begin, omdat ik volbloeds had gereden. een grotere omslag kun je in wezen niet maken.

en het ontwikkelen van het gevoel voor tempo en tempoverschillen is heel belangrijk. niet alleen voor de mens maar ook voor het paard. daarom is het goed om bijvoorbeeld uitgestrekte gangen te rijden maar ook daarna heel verzameld zoals bijv passage. daarmee krijgen de tempi meer uitdrukking, maar je krijgt ook een beter gevoel voor het behouden van de impuls in de verzameling en het paard ook.

Dat bij Lipizzaners het tempo dan lager ligt, kan ik niet zien in je filmpjes.
Ik denk, dat je tempo nog te snel is, waardoor de passen dus ook korter worden.
Juist door een lager tempo, krijgen paarden de kans om hun passen af te maken.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:51

en daarom: het ziet er bij elk ras net weer iets anders uit. je moet paarden niet in een sjabloon willen stoppen wat dit soort dingen betreft. een goed trainer ziet dat.

cherie: de een vindt het te weinig impuls, de ander teveel. ik denk dat we nu wel genoeg over mijn filmpjes hebben gepraat. anders houd je de training maar bij en bespreek je het over een half jaar nog eens.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:55

quadripes schreef:
en daarom: het ziet er bij elk ras net weer iets anders uit. je moet paarden niet in een sjabloon willen stoppen wat dit soort dingen betreft. een goed trainer ziet dat.

.

Met dat in je achterhoofd, zou je dan kunnen begrijpen dat het topsportwarmbloedwedstrijdpaard, anders getraind word dan jouw Lippizaner? Dat dingen die voor warmbloedsportpaardenruiters heel normaal zijn voor jou vreemd zijn en andersom? Zou dat kunnen, zou het kunnen dat je gewoon wat last heb van een referentiekader verschil?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:57

Professor schreef:
nombrado schreef:
wel cool, dat je een antwoord geeft, als enige
het kan idd door een te straffe inwerking van de hand.
wat ik echter bedoelde, is dat er vaak wordt gesignaleerd dat het paard `sloft` in een langzamer tempo en daardoor maar naar voren gewerkt wordt met beeeeeeeeeeeeen.
echter is het een gevolg van een te slappe achterhand, draagspieren aldaar, waardoor het paard zijn impuls en kracht vanachter verliest.
zet je aan het denken, moet je dan maar naar voren, met meer tempo rijden, om dit niet te laten zien? of moet je juist aan het werk gaan deze spieren krachtiger te trainen , zodat je meer afdruk , kracht en impuls krijgt van de achterhand. ;)

U begrijpt nog steeds niet wat schot naar voren en impuls zijn twee verschillende dingen, en dat werd u ook beschreven, helaas vergeten???
En dat verhaal met die spieren in de achterhand kennen wij nu wel zo langzamer hand, die traint men nl constant in de Klassieke Dressuur.

Ik ben het volledig met Nombrado eens *D
Impuls is iets "IN" het paard zelf, onder "controle" gehouden door de ruiter.

Het "schot naar voren" is REAGEREN op een beenhulp.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:59

Men verwisseld impuls vaak veel te veel met karakter, en daar zit het punt, en dat is iets dat men leren moet dat elk type paard een ander beeld geeft, en daarom ook kijken naar de uitdruk van de gangen en niet naar het tempo dus de snelheid, dat doen de leken de vaklui weten en erkennen het direct en zoals geschreven kijkend naar het type paard.
En het woord Schwung is het eind product van een paard met levendige bewegingen, en de uitdruk van de Schwung is ook weer afhankelijk van het type paard en zijn natuurlijke beweging.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:59

een paard dat niet wil lopen zal nooit impuls hebben.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:00

@ tjoppie. Heeft denk ik niks met een referentiekader te maken. Maar meer met het referentiekader van de kijker.

Ook ik heb mn bedenking over de filmpjes maar bedenkt me dan ook: ik sta er life niet bij, voel het niet en hoor niet wat de trainer zegt.

@cherie, dat was ik die zei dat het paard impuls in zich heeft en niet iets is waar je een knopje voor hebt :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:04

tjoppie schreef:
Met dat in je achterhoofd, zou je dan kunnen begrijpen dat het topsportwarmbloedwedstrijdpaard, anders getraind word dan jouw Lippizaner? Dat dingen die voor warmbloedsportpaardenruiters heel normaal zijn voor jou vreemd zijn en andersom? Zou dat kunnen, zou het kunnen dat je gewoon wat last heb van een referentiekader verschil?

Denk dat u niet weet wat Klassieke dressuur voor inhoud heeft, en dat men niet anders traint met warmbloed paarden ook niet in de topsport, men heeft alleen verschillen in uitdruk van de beweging.
In wezen traint men een warmbloed hetzelfde, helaas is men daarvan afgestapt en daardoor zijn de verzamelde gangen bij warmbloeds in de zg topsport geen werkelijk verzamdelde gangen.
De warmbloed heeft van natuur uit meer moeilijkheden met de verzameling, de Lipizzaner meer met de uitgestrekte gangen, beide zijn vanuit de verzamelde gangen te leren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:05

tjoppie schreef:
een paard dat niet wil lopen zal nooit impuls hebben.

Een paard dient te gaan niet te lopen tjoppie, dat heeft u nog niet geheel begrepen.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:06

Ik ga eens werken aan de impuls, de regen is gestopt, tijd voor een bosritje :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:07

Whinnylando schreef:
Ik ga eens werken aan de impuls, de regen is gestopt, tijd voor een bosritje :D

Pas maar op dat het paard niet te impulsief word....veel plezier en geniet ervan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:07

tjoppie schreef:

of het nu een barokke of warmbloed paard is, elk paard train je op dezelfde wijze.
alleen ligt de aanleg van een paard op het ene onderdeel beter dan een andere.