Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Whinnylando schreef:Ik bleef maar met die impuls in mn hoofd zitten heb het eens opgezocht
Door middel van van de aanleuning verbeteren wij de impuls. Een paard werkt pas goed onder de ruiter wanneer de bewegingsafloop aangeeft dat de achterbenen energiek afzetten en daardoor in draf en galop ontwikkelde stuwkracht door de elastisch deinende rug naar voren komt. Wij duiden dit tijdens de opbouw van de basisafrichting aan met de vakterm impuls.
Bron: Basisafrichting van het jonge rijpaard. dr. Reiner Klimke
Whinnylando schreef:Ik bleef maar met die impuls in mn hoofd zitten heb het eens opgezocht
Door middel van van de aanleuning verbeteren wij de impuls. Een paard werkt pas goed onder de ruiter wanneer de bewegingsafloop aangeeft dat de achterbenen energiek afzetten en daardoor in draf en galop ontwikkelde stuwkracht door de elastisch deinende rug naar voren komt. Wij duiden dit tijdens de opbouw van de basisafrichting aan met de vakterm impuls.
Bron: Basisafrichting van het jonge rijpaard. dr. Reiner Klimke
vur schreef:Ik lesgever doe ook een poging. Hard rijden heeft wat mij betreft niet veel met een paard trainen te maken. Je moet de impuls die je bij hard voorwaarts gaan, behouden als je rustiger gaat rijden. En dat is nou net wat het moeilijkste is van het paardrijden en veel mensen niet kunnen. Als je langzamer gaat, moet je als ruiter juist vaak meer doen en dus "harder" werken om je paard te leren dat ie in het "langzame" super actief moet blijven. Vaak kunnen de mensen alleen het 1 (langzaam) of het ander (snel). Het snelle scoort vaak toch nog bij juryleden, dus doen we dat dan maar.... Het langzame zonder impuls niet en daar hebben ze gelijk in.
quadripes schreef:je moet elk paard in zijn eigen tempo rijden en dat ligt aan de natuurlijke beweging van het paard. mijn Lipizzaners zullen nooit zo bewegen als een sportpaard, hun tempo ligt vele malen lager. daar moest ik heel erg aan wennen in het begin, omdat ik volbloeds had gereden. een grotere omslag kun je in wezen niet maken.
en het ontwikkelen van het gevoel voor tempo en tempoverschillen is heel belangrijk. niet alleen voor de mens maar ook voor het paard. daarom is het goed om bijvoorbeeld uitgestrekte gangen te rijden maar ook daarna heel verzameld zoals bijv passage. daarmee krijgen de tempi meer uitdrukking, maar je krijgt ook een beter gevoel voor het behouden van de impuls in de verzameling en het paard ook.
quadripes schreef:en daarom: het ziet er bij elk ras net weer iets anders uit. je moet paarden niet in een sjabloon willen stoppen wat dit soort dingen betreft. een goed trainer ziet dat.
.
Professor schreef:nombrado schreef:wel cool, dat je een antwoord geeft, als enige
het kan idd door een te straffe inwerking van de hand.
wat ik echter bedoelde, is dat er vaak wordt gesignaleerd dat het paard `sloft` in een langzamer tempo en daardoor maar naar voren gewerkt wordt met beeeeeeeeeeeeen.
echter is het een gevolg van een te slappe achterhand, draagspieren aldaar, waardoor het paard zijn impuls en kracht vanachter verliest.
zet je aan het denken, moet je dan maar naar voren, met meer tempo rijden, om dit niet te laten zien? of moet je juist aan het werk gaan deze spieren krachtiger te trainen , zodat je meer afdruk , kracht en impuls krijgt van de achterhand.
U begrijpt nog steeds niet wat schot naar voren en impuls zijn twee verschillende dingen, en dat werd u ook beschreven, helaas vergeten???
En dat verhaal met die spieren in de achterhand kennen wij nu wel zo langzamer hand, die traint men nl constant in de Klassieke Dressuur.
tjoppie schreef:Met dat in je achterhoofd, zou je dan kunnen begrijpen dat het topsportwarmbloedwedstrijdpaard, anders getraind word dan jouw Lippizaner? Dat dingen die voor warmbloedsportpaardenruiters heel normaal zijn voor jou vreemd zijn en andersom? Zou dat kunnen, zou het kunnen dat je gewoon wat last heb van een referentiekader verschil?
tjoppie schreef:Met dat in je achterhoofd, zou je dan kunnen begrijpen dat het topsportwarmbloedwedstrijdpaard, anders getraind word dan jouw Lippizaner? Dat dingen die voor warmbloedsportpaardenruiters heel normaal zijn voor jou vreemd zijn en andersom? Zou dat kunnen, zou het kunnen dat je gewoon wat last heb van een referentiekader verschil?