LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:25

Whinnylando Mooi filmpje in die richting rijd ik een beetje. Je ziet ook dat je voor het ronden rijden een TE kunt plaatsen. duidelijk vraagt de ruiter te veel en het paard geeft zich niet meer waardoor de ruiter ook niet meer kan zitten. de bewegingsafloop raakt verstoord.

Bij het voorbeeld van de Lippi daar zie je gewoon dat zon paard toch wel beweging en kracht kan tonen en duidelijk onder kan treden. En tja als er dan dingen iets minder zijn dat kan best wel zo zijn, dat zie je als je kritisch wilt kijken bij toppers ook.
Het idee erachter is de beweging.
En het idee achter het hele rijden is dat je de beweging en het gaan van het paard wilt verbeteren cq bewaren. Even zo vaak zie je paarden heel leuk lopen op de weide, aan de lijn totdat de ruiter al dan niet denkend onder goede begeleiding het paard gaat rijden en dan duidelijk de beweging verslechterd.
Dat is gewoon jammer.
Wie weet kunnen we beter het duits over nemen vorwarts abwarst oftewel voorwaarts en neerwaarts.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:53

Het door mij geplaatste filmpje gaf eigenlijk het duidelijke verschil aan, dat waar het in dit topic ook over gaat. Er zit een uitleg bij dus hoop dat meer mensen het nu begrijpen :)

En nogmaals, in het door jou geplaatste filmpje loopt geen lippizaner maar een pre :')

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:19

Wat is trouwens een pre?
In ieder geval heb ik zelfs gisteren een filmpje gezien waarin van grunsven de rollkur laat zien en uitlegt. Het paard bleef tot goed doorlopen en leek heel erg ontspannen te blijven. Het was een beetje een openbaring voor me.
Ik zou het zelf niet snel zo doen maar dit ging redelijk ontspannen er aan toe.

Whinnylando

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:21

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:24

Aangezien er door enkelen hier gesuggereerd wordt dat men alleen LDR mag rijden als men deze "correct" kan toepassen, zou ik graag het volgende nu wel eens beantwoord willen zien:

1. Leg eens aan de hand van beeldmateriaal uit HÓE een "correcte" LDR eruit ziet.
2. Wat is de meerwaarde van LDR boven de Klassieke Rijkunst?
Dus wat doet LDR extra voor een paard dat deze methode gebruikt zou moeten worden en verkozen zou moeten worden boven KR?

Hier graag een serieus antwoord op met duidelijke onderbouwingen.

Athlete

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:18

[quote="Whinnylando"]Het door mij geplaatste filmpje gaf eigenlijk het duidelijke verschil aan, dat waar het in dit topic ook over gaat. Er zit een uitleg bij dus hoop dat meer mensen het nu begrijpen :)[quote]

Zelfs als je het commentaar weglaat, zie je dat het paard veel vrijer, meer ontspannen en in balans loopt als het op de correcte manier gereden wordt. De hals wordt van nature gebruikt als balansstok (zonder het woord 'stok' verkeerd te interpreteren :D ), de achterbenen kunnen beter ondertreden en er is sprake van optimaal ruggebruik, waardoor de ruiter beter kan zitten en het paard ontspannen, elastisch en ruim beweegt.

Whinnylando, misschien wil je dit filmpje direct hier in het topic nog eens plaatsen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:45

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:16

Mooie filmpjes van Ingrid Klimke ook. Super ontspannen en heel vriendelijk. ;)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:28

Whinnylando schreef:

Bedankt weer wat geleerd ik kende dit helemaal niet.
Maar verklaard waarom het paard zo mega galop toonde.

Ingrid Klimke is heel erg veelzijdig. Ik heb Helen Langehanenberg in real life mogen zien trainen met haar partner echt WOW.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:45

murphy102 schreef:
Aangezien er door enkelen hier gesuggereerd wordt dat men alleen LDR mag rijden als men deze "correct" kan toepassen, zou ik graag het volgende nu wel eens beantwoord willen zien:

1. Leg eens aan de hand van beeldmateriaal uit HÓE een "correcte" LDR eruit ziet.
Dus wat doet LDR extra voor een paard dat deze methode gebruikt zou moeten worden en verkozen zou moeten worden boven KR?

Okee ik zal hier proberen te antwoorden hoe ik er over denk. Het filmpje is in het duits. Maar makkelijk begrijpbaar.
http://www.youtube.com/watch?v=E8_rdDjG ... re=related
1. Dit is zon beetje het vwnw en het ldr iets meer doorvragen ik vind dit correct en vriendelijk.
2. Omdat het paard zich lekker ontspannen voorwaarts laat rijden zich niet vasthoud of oprolt en omdat ze zo fijn vwnw gaan en echt goed onder treden zal het paard sterker worden en zo beter in staat zijn te dragen wat belangrijk is voor het verzamelender werk. Ik denk dat omdat het paard in het vwnw gaan zo actief moet ondertreden dat dit de meerwaarde is.
3. Het paard wordt leniger, soepeler, gemakkelijk in de aanleuning en omdat de rug en buikspieren goed getraind worden zal ook de schoudervrijheid toenemen waardoor de gangen aansprekender en ruimer worden. De leningheid neemt toe en daardoor kun je zelf ook nog eens gemakkelijker rijden. Ik weet niet wat KR is dus daar kan ik niet op antwoorden.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:52

Professor schreef:

vanaf 1.20 begint dit paard lekker over de rug te lopen, maar...... daar is ie wel met de neus achter de LL. Valt dit nu onder het LDR-rijden of heet dit nog VWNW? en is het bij het klassieke rijden hier wel toegestaan de neus achter de LL te rijden? Of rijdt klimke niet klassiek?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:55

Kafue schreef:
Okee ik zal hier proberen te antwoorden hoe ik er over denk. Het filmpje is in het duits. Maar makkelijk begrijpbaar.
1. Dit is zon beetje het vwnw en het ldr iets meer doorvragen ik vind dit correct en vriendelijk.
2. Omdat het paard zich lekker ontspannen voorwaarts laat rijden zich niet vasthoud of oprolt en omdat ze zo fijn vwnw gaan en echt goed onder treden zal het paard sterker worden en zo beter in staat zijn te dragen wat belangrijk is voor het verzamelender werk. Ik denk dat omdat het paard in het vwnw gaan zo actief moet ondertreden dat dit de meerwaarde is.
3. Het paard wordt leniger, soepeler, gemakkelijk in de aanleuning en omdat de rug en buikspieren goed getraind worden zal ook de schoudervrijheid toenemen waardoor de gangen aansprekender en ruimer worden. De leningheid neemt toe en daardoor kun je zelf ook nog eens gemakkelijker rijden. Ik weet niet wat KR is dus daar kan ik niet op antwoorden.

Wanneer leert u nu eens begrijpen wat zij ermee bedoeld, zeker niet meer doorstellen, nee dieper laten gaan tot aan de bodem, er is zeker geen LDR mee bedoeld dat denkt u misschien maar zij zegt het heel anders, het is 1 oefening die men niet constant rijdt maar tussendoor alleen op de film hebben ze het gecomprimeerd.
Luisteren wat zij zegt, dat het doel is de neus op of voor de loodlijn te houden maar dat niet altijd mogelijk is wanneer de aanleuning niet goed is.
Zügel aus der Hand kauen lassen, is een controle oefening of het paard ontspannen is dus Sich loslasst, dus de controlle of het paard werkelijk zijn rug laat schwingen en niet een oefening op zich.
Helaas verkeerd begrepen, zij heeft meerdere cd´s gemaakt en dit is een kort stukje uit een cd, die de Reiter Revue gecomprimeerd heeft.
De cd gaat over losmakende oefeningen, met cavaletti Arbeid enz....

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:56

Abacab schreef:
Professor schreef:

vanaf 1.20 begint dit paard lekker over de rug te lopen, maar...... daar is ie wel met de neus achter de LL. Valt dit nu onder het LDR-rijden of heet dit nog VWNW? en is het bij het klassieke rijden hier wel toegestaan de neus achter de LL te rijden? Of rijdt klimke niet klassiek?

Kijken en luisteren blijkt een kunst te zijn, het paard gaat nooit over zijn rug, net zo min dat het over zijn nek kan gaan, het paard loopt niet maar gaat, dat zijn Klassieke uitdrukkingen.
Dr. Reiner Klimke wil juist laten zien dat achter de loodlijn der Schwung verloren gaat enz enz luistert u meer dan dat u kijkt.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:58

Abacab schreef:
Professor schreef:

Klassieker dan Klimke heb ik ze niet gezien de afgelopen 20 jaar. Voor wat betreft de rest van de uitleg is professor me al voor geweest _O-

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:03

Professor schreef:
Dr. Reiner Klimke wil juist laten zien dat achter de loodlijn der Schwung verloren gaat enz enz luistert u meer dan dat u kijkt.

Ik vind dat dit paard juist swung laat zien vanaf 1 minuut 20 als het paard wat langer gelaten wordt en mag dalen in de hals, en vanaf daar is de neus wel achter de LL.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:06

Abacab schreef:
Professor schreef:

Ik vind dat dit paard juist swung laat zien vanaf 1 minuut 20 als het paard wat langer gelaten wordt en mag dalen in de hals, en vanaf daar is de neus wel achter de LL.

Vanaf die bewuste seconde loopt het paard niet LDR, als dat is wat je denkt/bedoeld?

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:20

Professor schreef:
Wanneer leert u nu eens begrijpen wat zij ermee bedoeld........
Luisteren wat zij zegt,..........

Lekker belerend toontje weer, belerend en belachelijk. De vraag was niet ‘wat denk je dat professor er van vindt?’
Maar dit was de vraag:
murphy102 schreef:

Het antwoord van Kafue was, zoals zij zelf al zei hoe zij erover denkt.
Kafue’s definitie van LDR, is, wat mij betreft, duidelijk het klassieke laag diep en rond. Niets mis mee dus, ook goed uitgelegd door haar.
@Kafue: de KR is afkorting van Klassieke Rijkunst, maar dat had je vast wel begrepen. Wat dat inhoudt staat in de boeken van de aloude klassiekers, musthave is het Gymnasium das Pferdes van Steinbrecht, ook in het Nederlands vertaald gelukkig. Andere musthave is het rode boekje/de handleiding (ej.nl), als je die twee hebt kom je al een heel eind. Probeer het uit en vorm vooral je eigen mening hierin.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:24

Abacab schreef:
Professor schreef:

Dat is ook zo, op dat moment komt er wat ontspanning als beloning en wordt het weer meer voorwaarts neerwaarts gereden, in dit geval, wat dieper en ronder. professor is abuis met de eerste seconden van het filmpje.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:28

*hoort ergens een zucht slaken over het forum*

Volgens mij moet er weer opnieuw uitgelegd worden wat een rolkur is en wat niet. Dat weten we nu toch al?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:29

Professor schreef:
Abacab schreef:

Kijken en luisteren blijkt een kunst te zijn, het paard gaat nooit over zijn rug, net zo min dat het over zijn nek kan gaan, het paard loopt niet maar gaat, dat zijn Klassieke uitdrukkingen.

hoe noem je het dan als een paard goed over de rug beweegd?

@ Whinnylando, blijkbaar niet. Blijkbaar weet een groot deel niet eens wat LDR is en al zeker niet wat rollkuhr is

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:30

Kafue schreef:
murphy102 schreef:

Kafue, juist nu dit filmpje van Ingrid Klimke is GÉÉN LDR! Dit is klassiek. Zij laat hier bij stukjes zien wat het LDR ooit wás!
Het vroegere Laag, Diep en Rond; dus net iets meer doorvragen dan gewoon voorwaarts neerwaarts.
Het huidige LDR/Hyperflexie heeft hier niets mee van doen.
Neem een willekeurig filmpje van één van de topruiters van Nederland en dan zie je in de training LDR/Hyperflexie.
Dit is de LDR die ik bedoel. Deze naam heeft SJ eraan gegeven nadat de Rollkur verboden werd. Over deze vorm van LDR hebben we het nu nl.
Mensen als Setteke, Tjoppie en Annet555 beweren nl. dat je alleen LDR alleen mag rijden als deze "correct" uitgevoerd wordt. Dus vandaar mijn vraag.
Ben benieuwd of men daar antwoord op wil/kan geven.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:33

Dat is gewoon LDR in een mindere vorm. Dus LDR is eigenlijk klassiek? En waarom zie ik dat niet terug in het filmpje waar Professor les geeft, want dat is veel meer wat het paard nodig heeft.

Ik vind inderdaad dat je alleen correct de meer doorgevraagde vorm van LDR kan rijden als je daar zelf als ruiter het gevoel voor hebt en het paard met de goede ingredienten hebt.

Het is niet zo moeilijk te begrjipen, als je eenmaal weet waar het over gaat.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:37

tjoppie schreef:
Dat is gewoon LDR in een mindere vorm. Dus LDR is eigenlijk klassiek? En waarom zie ik dat niet terug in het filmpje waar Professor les geeft, want dat is veel meer wat het paard nodig heeft.

Ik vind inderdaad dat je alleen correct de meer doorgevraagde vorm van LDR kan rijden als je daar zelf als ruiter het gevoel voor hebt en het paard met de goede ingredienten hebt.

Laat zien en leg uit wat je bedoelt!!!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:39

je hebt het al zovaak gezien Murphy, zoveel "schokkende" filmpjes. Moet ik die nu nog een keer gaan plaatsen?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:39

tjoppie schreef:

Filmpje vraag: omdat je waarschijnlijk maar 14 minuten gezien hebt en omdat je het paard niet in real life kent? Ik gok maar wat...

tjoppie, ik dacht dat jij eigenlijk een voorstander van de rolkur was? Heb ik me daar in vergist ?