Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:06

jasmijn78 schreef:
Maar slechts weinigen kunnen hun behoefte om hun (soms vermeende) kennis en kunde met de buitenwereld te delen beheersen. En gelukkig maar, als wij nooit ons licht bij anderen kunnen opsteken zou er weinig aan zijn nietwaar?


inderdaad!

jasmijn78 schreef:
M.i. hebben buigingsoefeningen geen enkele toegevoegde gymnastische waarde als men niet in staat is de aspecten van het skala te behouden tijdens die oefeningen... Nogmaals: ik denk dat stappen worden overgeslagen. Als jij als ruiter niet leert tact, impuls, aanleuning etc. te behouden in het gewone gaan, in simpele overgangen of tijdens variatie in tempo. Dan kun je het helemaal niet tijdens zijgangen waarbij de ruiter ook nog eens redelijk gecompliceerde hulpen moet gaan geven. Het gevolg is poedeldressuur.

Dus nogmaals: ik bestrijd de gymnastische waarde van zijgangen an sich niet. Maar wel het moment waarop deze in de AR aan bod komt.


Prima toch. Doordat de AR zo transparant is kunnen mensen een bewuste keuze maken of gewoon ontdekken wat het precies inhoudt. Ik denk dat je de gemiddelde ruiter niet te laag moet inschatten. Ruiters die zich willen verdiepen, kijken in ieder geval verder dan hun neus lang is.

Ik heb in ieder geval geen spijt dat ik mij in de AR verdiept heb en kan keuzes maken uit twee werelden en dat bevalt mij prima ;)

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:15

liberty22 schreef:
maar alleen het verschil in de piaffes vind ik best wel enorm en iedereen die een beetje goede ogen heeft die ziet dat ook

Klopt. Pas op Jumping Amsterdam; de wereldbeker dressuur kur op muziek. Ieder paard doet het weer wat anders. Dat is ook mede afhankelijk van de bouw en aanleg van een paard. Van de natuurlijke bewegingsafloop.Dus dat er verschil is, dat is logisch. Maar los van dat het er bij ieder paard anders uit ziet, kan het nog wel op basis van dezelfde aspecten beoordeeld worden, namelijk die van het skala. (en dat is ook de bedoeling) Tactfouten, spanning, aanleuningsproblemen, impulsverlies etc. betekenen allemaal aftrek van punten. Verder bestaat een kur uit meer onderdelen dat passage en piaffe... Dus staar je niet blind op een winnaar die misschien een tactfoutje in de piaffe heeft laten zien. Het kan goed dat hij dat dan met andere onderdelen weer gecompenseerd heeft.

MoniqueB schreef:
Prima toch. Doordat de AR zo transparant is kunnen mensen een bewuste keuze maken of gewoon ontdekken wat het precies inhoudt.

Tja, ik denk dus dat mensen met het hele feel-good verhaal rondom AR een beetje worden misleid.

MoniqueB schreef:
Ruiters die zich willen verdiepen, kijken in ieder geval verder dan hun neus lang is.

Dat is altijd een goede eigenschap, en laten we dan maar hopen dat mensen die eigenschap vooral veel gaan toepassen....

MoniqueB schreef:
Ik heb in ieder geval geen spijt dat ik mij in de AR verdiept heb en kan keuzes maken uit twee werelden en dat bevalt mij prima

Uiteindelijk ieder zijn ding. Ik kan genieten van mooie dressuur. Soms zelfs ook als de ruiter gekleed is in een middeleeuws pakje. je moet alles in het juiste perspectief zien. Bij Appasionata zag ik ook een leuk showtje van een of andere cavelerie. Dressuurtechnisch vond ik het niet zo. Naast alle spanning en tactfouten konden enkele bijvoorbeeld hele mooie series wissels laten zien en spectaculaire sprongen. In het perspectief van de voorstelling paste het goed, dressuurtechnisch vond ik het matig... Maar evengoed respect, want er is echt wel wat vaardigheid nodig om zulke mooie series te laten zien bijvoorbeeld. Het is dus maar net wat je einddoel is. van mij mag alleen dat feel-good gedoe achterwege gelaten worden ;)

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:29

Citaat:
Of misschien omdat het ze zelf aan middelen en vaardigheden ontbreekt om mee te komen? Het ligt wel een beetje in de aard van de mens om hetgeen we zelf niet kunnen bereiken maar stiekem wel graag zouden willen, en wat anderen wel lukt te verafschuwen... Het niveau ligt tegenwoordig echt wel een stukje hoger dan pakweg 50 jaar geleden.

Ik heb het niet over 50 jaar geleden, dat vergelijk is scheef aangezien er toen beter gereden werd maar het paarden materiaal wezenlijk minder was.
En uw vermoeden dat ik jaloers of zo ben, u kunt niet eens weten wat ik gedaan of wat ik doe, dat oordelen en veroordelen slaat nergens op en zeker niet op een topic als dit, waar het gaat om een vergelijk tussen Klassieke Rijkunst (hogeschool) en AR.
U kunt ook niet beoordelen hoe er 50 jaar geleden werd gereden, ik trouwens ook niet aangezien ik toen nog geen wedstrijden starte en te jong was om een beoordeling te geven over deze tijd.
vanaf 40 jaar geleden kan ik mij dat wel herinneren toen was de qualiteit in Nederland ver beneden peil in de Dressuur. Het begon er een beetje op te lijken toen John Swaab uitgediende paarden zoals de telganger Mahraradsa weet niet of ik het goed schrijf uit Duitsland kocht samen met zijn toenmalige Zweedse vrouw. En als trainer van paarden en ruiters hoeft men zelf niet op de voorgrond te treden maar moet wel scherper kijken als de doorsnee ruiter op de tribune.

Citaat:
Vergelijk eens een filmpje van de OS in 1960 en een recent filmpje. Met alle respect voor de ruiter uit 1960: met zo'n verrichting kom je nu amper een Z2 proef door. De kwaliteit van de paarden is verbetert en de sport heeft zich ontwikkelt. Er zijn nu veel meer ruiters dan 50 jaar geleden. En daardoor ook helaas meer slechte ruiters. Maar het niveau van de sport is absoluut toegenomen.

U vergelijk gaat mank in 1976 was het niveau hoger dan nu, dat bent u waarschijnlijk even vergeten????
U laat een paar OS uit, en die van 1960 die heb ik werkelijk niet bewust meegemaakt toen speelde ik nog tennis en hobbelde in een manege als kleine dwerg.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:30

Verwonderlijk dat het woord tact en taktfouten steeds weer doorelkaar gehaald word hier door de zg experten wat blijkt dat 2 systemen doorelkaar gehaald worden of beter gezegd twee Scholen.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:39

jasmijn78 schreef:
Of misschien omdat het ze zelf aan middelen en vaardigheden ontbreekt om mee te komen? Het ligt wel een beetje in de aard van de mens om hetgeen we zelf niet kunnen bereiken maar stiekem wel graag zouden willen, en wat anderen wel lukt te verafschuwen.
liljebo schreef:
Betekent dat, dat het niet mogelijk is voor een ruiter, die wel volledig volgens het klassieke model traint, de top te bereiken in de wedstrijdsport?

Isabelle Werth



Bovenstaande is een opmerking die ik in heel erg veel inlages van jou terug zie komen. Ik vraag mij af of dat wel zo is?

Hou je het werkelijk voor onmogelijk dat mensen wel degelijk een zeer hoog potentieel hebben (nee hoor, ik bedoel om de dooie dood niet mijzelf :+ ), mogelijk zelfs een neus hebben voor het kiezen van het juiste paard en dat goed opleiden, maar werkelijk niet de wedstrijdsport in willen bijvoorbeeld omdat ze problemen hebben met de manier waarop de jury op vandaag graag een dressuurproef gereden ziet (dan doel ik op de modernisering die jij noemt) om goed beargumenteerde redenen of gewoon geen behoefte hebben aan competitie, maar slechts vanuit een intrinsieke motivatie zichzelf en hun paard willen verbeteren?

Ik niet, eerlijk gezegd. Denk absoluut niet dat kritiek op bepaalde ruiters uit de huidige top per definitie gebaseerd is op jaloerzie, maar dat er wel degelijk mensen zijn die vanuit hun overtuiging dergelijke kritiek uiten.

De naam Isabelle Werth heb ik vaak voorbij zien komen, maar ik heb haar eigenlijk nog niet echt bekeken tijdens het rijden. Zal eens wat filmpjes opzoeken, want ik ben benieuwd of ik verschil zie tussen haar en andere topruiters.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:50

Professor schreef:
U kunt ook niet beoordelen hoe er 50 jaar geleden werd gereden, ik trouwens ook niet aangezien ik toen nog geen wedstrijden starte en te jong was om een beoordeling te geven over deze tijd.

Met internet als bron kun je tegenwoordig wel een aardige indruk krijgen hoor.

Professor schreef:
U vergelijk gaat mank in 1976 was het niveau hoger dan nu, dat bent u waarschijnlijk even vergeten????

Ik denk dus dat het niveau nu hoger ligt :D Daarin verschillen wij dus van mening :D

Professor schreef:
Verwonderlijk dat het woord tact en taktfouten steeds weer doorelkaar gehaald word hier door de zg experten wat blijkt dat 2 systemen doorelkaar gehaald worden of beter gezegd twee Scholen.

Gut, gaan we op die toer? Jammer hoor. Ik ga toch ook niet op jouw posts zitten mierenn**ken omdat je talloze met een s schrijft?
Maar goed, als je er op inhoud niet meer uitkomt en/of niet kunt verkroppen dat een ander een andere mening is toegedaan dan kun je dus nog altijd op die toer gaan. Kinderachtig. Van iemand die zich proffessor noemt had ik meer niveau verwacht :Y)

Professor schreef:
En als trainer van paarden en ruiters hoeft men zelf niet op de voorgrond te treden maar moet wel scherper kijken als de doorsnee ruiter op de tribune.

Dus als ik het goed begrijp pik jij als klassieke trainer die de huidige dressuursport verafschuwd ook je graantje mee aan de commercie door wedstrijdruiters te trainen? Want ik neem aan dat jij niet voor nop instructie staat te geven?

liljebo schreef:
Hou je het werkelijk voor onmogelijk dat mensen wel degelijk een zeer hoog potentieel hebben (nee hoor, ik bedoel om de dooie dood niet mijzelf ), mogelijk zelfs een neus hebben voor het kiezen van het juiste paard en dat goed opleiden, maar werkelijk niet de wedstrijdsport in willen bijvoorbeeld omdat ze problemen hebben met de manier waarop de jury op vandaag graag een dressuurproef gereden ziet (dan doel ik op de modernisering die jij noemt) om goed beargumenteerde redenen of gewoon geen behoefte hebben aan competitie, maar slechts vanuit een intrinsieke motivatie zichzelf en hun paard willen verbeteren?

Ik denk zowiezo dat 90% van de ruiters de intrinsieke motivatie hebben om zichzelf en hun paarden te verbeteren. Ongeacht of zij nu wel of niet wedstrijden rijden. Als je die motivatie niet hebt kom je als wedstrijdruiter ook nergens. Verder kan ik best begrijpen waarom mensen geen wedstrijden willen rijden. wat mijn punt is, is dat mensen altijd behoefte aan bevestiging en bewondering hebben. Dus als men zijn vaardigheid niet op wedstrijd laat zien, dan zal men wel andere manieren kiezen om zijn vaardigheden aan de wereld te laten zien. Linksom of rechtsom. Daar kun je heel veel mogelijkheden voor bedenken. Het punt is dat de weg die je daarvoor kiest je niet automatisch een beter mens maakt. Wat je onderscheidt is HOE je die weg bewandeld.

liljebo schreef:
Denk absoluut niet dat kritiek op bepaalde ruiters uit de huidige top per definitie gebaseerd is op jaloerzie, maar dat er wel degelijk mensen zijn die vanuit hun overtuiging dergelijke kritiek uiten.

Maar dat is ook iets menselijks. Kritiek leveren doen we allemaal. Met legitieme redenen, maar soms ook met minder mooie redenen. Als je geen overtuiging, geen passie in je leven hebt, dan is je leven ook maar saai. :D Je moet alleen wel blijven relativeren, en dat doet dan weer niet iedereen.

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:51

liljebo schreef:
Hou je het werkelijk voor onmogelijk dat mensen wel degelijk een zeer hoog potentieel hebben (nee hoor, ik bedoel om de dooie dood niet mijzelf :+ ), mogelijk zelfs een neus hebben voor het kiezen van het juiste paard en dat goed opleiden, maar werkelijk niet de wedstrijdsport in willen bijvoorbeeld omdat ze problemen hebben met de manier waarop de jury op vandaag graag een dressuurproef gereden ziet (dan doel ik op de modernisering die jij noemt) om goed beargumenteerde redenen of gewoon geen behoefte hebben aan competitie, maar slechts vanuit een intrinsieke motivatie zichzelf en hun paard willen verbeteren?


Ik denk dat Anja Beran hier een mooi voorbeeld van is.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:00

idd het hangt veel af van je karakter wat je graag wilt bijv de verschillende elementen , bijv iemand die veel vuur in zich draagt zal geschikt zijn voor de wedstrijd sport , iemand die veel water in zich draagt weer niet.(erik laarakkes iedereen kent het wel)

De piaffes doel ik meer op dat ze in de gp horizontaler worden gereden als bij klassieke dressuur dat is iig de mening die ik er aan over gehouden heb door goed te kijken .

Maar goed idd off topic
jasmijn ik snap dat je hier scherp op bent daar je zelf als ik me goed herriner niet onverdienstelijk in de wedstrijd ring hebt rondgestuurd .

Maar het ging over Ar versus KR

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:05

liberty22 schreef:
i

Maar het ging over Ar versus KR


Niet helemaal off topic, denk ik.
tenminste, niet voor mij.
Ik probeer helder te krijgen waar AR exact voor staat, incl voor/nadelen, visies etc en waar KR exact voor staat en in die zin is even doorvragen naar KR/wedstrijdsport voor mij zinvol, incl argumenten en meningen daarover.

Dat schept voor mij nl meer inzicht, zeker als ik daarbij voorbeelden kan bekijken.
En aan de hand van dat inzicht hoop ik een beter beeld te krijgen van AR versus KR en mijn eigen mening daarover vormen. :D

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:07

MoniqueB schreef:
liljebo schreef:
Hou je het werkelijk voor onmogelijk dat mensen wel degelijk een zeer hoog potentieel hebben (nee hoor, ik bedoel om de dooie dood niet mijzelf :+ ), mogelijk zelfs een neus hebben voor het kiezen van het juiste paard en dat goed opleiden, maar werkelijk niet de wedstrijdsport in willen bijvoorbeeld omdat ze problemen hebben met de manier waarop de jury op vandaag graag een dressuurproef gereden ziet (dan doel ik op de modernisering die jij noemt) om goed beargumenteerde redenen of gewoon geen behoefte hebben aan competitie, maar slechts vanuit een intrinsieke motivatie zichzelf en hun paard willen verbeteren?


Ik denk dat Anja Beran hier een mooi voorbeeld van is.


Anja Beran heb ik idd wel eea van gezien. Vond ik iig wel boeiend. Tot dusver ook prettig om te zien.Maar daarover verschillen vast de meningen

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:12

Citaat:
Ik denk dus dat het niveau nu hoger ligt :D Daarin verschillen wij dus van mening

Naar FEI regels en klassieke opvatting dienen ruiter en paard een eenheid te zijn.
Dit kan men niet zien bij zeker de huidige Nederlandse dressuurruiters, paarden die waggelen in de Piaffe, achterover hangend doorgetrokken stang, een te veel op de voorhand gaand paard dat in de uitgestrekte draf op 1 been komt, een verzamelde draf die een middendraf gelijk is waar niets van verzameling is te erkennen.
Appuyeren in een middendraf (wat makkelijker is) niemand stoort zich eraan omdat men niet meer weet wat een verzamelde draf is.
Het is ontiegelijk moeilijk het verschil te rijden tussen de verzamelde, de gecandenceerdedraf en Passage. Daarom slaat men de verzamdeldedraf over.
De paarden worden in de hals verbogen zodat het lijkt of er een lengtebuiging aanwezig is er staat duidelijk in de reglementen hoe en wat eruit moet zien en hoe het uitgevoerd dient te worden, helaas lapt iedereen dit aan zijn laars omdat de paarden zo´n enorm bewegingspotentiaal bezitten dat men geimponeerd is door de show, rijtechnisch blijft er niets over. Pirouetten die in 4 Takt galop gesprongen worden, de proef de GP speciaal is achteruit gegaan qua opgaven.
De Schaukel is eruit gehaald, de stap is gereduceerd, de wissels worden alleen de 2 en en 1 gereden omdat de 3 dan te moeilijk word voor de "moderne" ruiters.
Dit duid erop dat de internationale opgaven achteruit gegaan zijn de echt moeilijke technische onderdelen zijn eruit gehaald.
Zelf ben is ervoor de Kür apart te houden van de GP speciaal.
Mijn voorstel 2 GP speciaals te rijden, 1 die bekend is en 1 waarvan de ruiters een half uur voor de start de opgave krijgen, en niet de wissels steeds op de zelfde lijn en volgorde.
De Kür dus niet in combinatie met de GP maar een apart Kampioenschap.
Dan kan men het koren van het kaft scheiden.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:24

Isabel Werth rijdt vlgs Jasmijn klassiek dressuur. Anky rijdt modern dressuur.
Nu zit ik hier filmpjes te bekijken van beiden dames, maar zie, heel eerlijk gezegd, weinig verschil
Dat kan zeer goed te maken hebben met mijn gebrek aan inzicht in deze.
Vandaar mijn vraag speciaal aan de professor...

Welke verschillen dien ik hier te zien?



Overigens... een aparte vraag die mij veel bezig houdt...
Ik heb altijd geleerd dat staart zwaaien een vorm van verzet is bij het paard. Toch zie je het veelvuldig in moderne dressuur, klassieke dressuur en de academische.
Heb ik het fout geleerd of heeft het toch te maken met het rijden?

Hoe zit dat nu???

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:26

ik denk dat professor in boventsaande post zijn antw. al geeft , en idd staart zwaaiien heb ik ook als iets negatiefs geleerd maar idd zie je het dikwijls gebeuren.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:45

liberty22 schreef:
ik denk dat professor in boventsaande post zijn antw. al geeft , en idd staart zwaaiien heb ik ook als iets negatiefs geleerd maar idd zie je het dikwijls gebeuren.



hmm wellicht kijk ik te oppervlakkig. Zal met die aantekeningen het geheel opnieuw bestuderen.
Ik heb nu erg op de hulpen gelet en het totaal beeld.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:52

Alle ruiters zijn in de Klassieke Dressuur opgeleid, Anky van de tijd voor Sjefke Jansen en na de tijd is rijtechnisch en zeker zittechnisch een dag en nacht verschil.
Voor de tijd zat ze geweldig en werkte met het paard, na de tijd begon ze met het achteroverhangen (SJ) en het dwingen van haar paarden.
Issabel Werth is het net andersom, die reed bij de Doctor LDR en heeft nu dit veranderd en rijd weer Klassiek.
Anky en Bonfire was een lust voor het oog en ook een combinatie, die na de intrede van SJ omsloeg in werkdressuur. Es gibt Handwerker und Künstler, nu is de sport gedegradeerd tot handwerk.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:56

@Moll : ik heb nergens gezegd dat ik een paard met zn hoofd in de lucht oefeningen laat doen. Ik heb alleen gezegd dat je de hoofdhouding niet mag afdwingen, dat het paard eerst goed bevestigd moet zijn in het vwnw en dat als het paard dat snapt, je een stap verder kunt gaan. Je kunt niet meteen zijgangen in een perfecte aanleuning rijden. Dat zal op nieuw ook weer bevestigd moeten worden, door telkens terug te grijpen naar het vwnw strekken zodra het paard het vraagt.

En omdat je een paard het gevoel geeft dat het lang mag (nee, moet!) maken, laat het paard zich los, het strekt vwnw en dan komt het achterbeen vanzelf erbij. Pas dan kun je iets met je hand gaan doen, maar altijd eerst het been.

Ik heb tot nu toe mijn paarden zo getraind en mijn lesklanten op deze manier lesgegeven en dit is volkomen volgens het Skala. Eerst takt, waardoor het paard ontspant en losgelaten wordt, daardoor strekt het vwnw waardoor het achterbeen er goed onder kan swingen en dan kan de ruiter beginnen met drijven om de aanleuning en het contact te behouden. Dit komt bij elke graad van verzameling weer opnieuw terug.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:21

Even een vraag voor de aanwezigen hier. Ik heb een praktijkvoorbeeld en ben benieuwd hoe jullie met zo een paard aan de slag zouden gaan.
Het voorbeeld paard is een extreem voorwaarts paard. Hoofd/hals kon in 2 posities opgekruld of sterrenkijkend. Niet of nauwelijks contact met de mond, teugeldruk wordt omgezet in meer voorwaarts gaan. .Daar komt bij dat ze haar rechterachterbeen niet graag te zwaar belastte. Dat kwam voort uit een inmiddels genezen blessure waarbij ze destijd ook problemen met haar bekken had.
Stap was een gang die het paard het liefst niet onder het zadel deed.

Aangezien mijn paard en ik min of meer op de AR les krijgen en deze problemen vrijwel zijn opgelost ben ik benieuwd of jullei insteek anders is. :)

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:07

MoniqueB schreef:
Ik denk dat Anja Beran hier een mooi voorbeeld van is.

Zij rijdt dan geen wedstrijden, maar ze geeft wel clinics, instructie, heeft een eigen website, staat op youtube. Dus ook zij heeft de behoefte met haar kennis en vaardigheden naar buiten te treden. Verder niets mis mee. Maar als het je echt alleen gaat om het verbeteren van jezelf en je paard, en je daar geen bevestiging en bewondering voor nodig hebt. Dan blijf je altijd achter gesloten deuren je ding doen en dan zal niemand je kennen. Ik denk dat maar weinig mensen in die laatste categorie vallen. En wat mij betreft is er dus ook geen onderscheid tussen mensen die op wedstrijden verschijnen, of dit via clinics of het internet zichzelf presenteren.

liberty22 schreef:
De piaffes doel ik meer op dat ze in de gp horizontaler worden gereden als bij klassieke dressuur dat is iig de mening die ik er aan over gehouden heb door goed te kijken .

Nee hoor, kijk maar naar Totilas. Niks horizontaal. Of bijvoorbeels Scandic tegenwoordig. Die piaffeert ook zeker niet horizontaal. Die paarden gaan echt mooi zitten. Het verschil zit hem soms wel of je een langgelijnd warmbloed paard voor je neus hebt, of een barok ras dat in het vierkantsmodel staat. Het exterieur, aanleg en africhtingsniveau bepaald gewoon hoe het er uiteindelijk uit komt te zien. Barokke rassen kunnen vaak weer niet zo mooi verruimen zoals langgelijnde warmbloeden dat kunnen. Maar daarom kunnen beide het nog wel correct uitvoeren.

liljebo schreef:
Dat schept voor mij nl meer inzicht, zeker als ik daarbij voorbeelden kan bekijken.


http://www.youtube.com/watch?v=-aShEPghl9g

Patrick Kittel, JA 2011, kur op muziek. Hij scoorde 9 en 10 voor passage en piaffe. Ik heb het live gezien, vond het een prachtige kur, prachtige muziek en zo mooi op de maat gereden. Hij scoorde 79% in totaal (100% is nog nooit gescoord he, dus niemand doet alles perfect ;) ) Maar mooi was het zeker. Ik heb toen echt genoten van mooie dressuur.


liljebo schreef:
Anja Beran heb ik idd wel eea van gezien. Vond ik iig wel boeiend. Tot dusver ook prettig om te zien.Maar daarover verschillen vast de meningen

Filmpje van Anja:

http://www.youtube.com/watch?v=ZC7F0Z-Ijpo

Het is zeker respectabel wat zij doet. Echter als ik dit vergelijk met Patrick Kittel bijvoorbeeld... Dan zit Anja op correct. Er valt nog veel op aan te merken. Het is allemaal nog een beetje matjes. Wat Patrick doet vind ik de perfectie al veel meer benaderen. Anja op 50/60% Patrick op 75/85%....

Professor schreef:
Appuyeren in een middendraf (wat makkelijker is) niemand stoort zich eraan omdat men niet meer weet wat een verzamelde draf is.

Joh, hou toch op. Patrick appuyeert in zijn kur in passage. Over moeilijkheidsgraad gesproken! Piaffeert een pirouette; over moeilijkheidsgraad gesproken!

Proffesor, je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag:
jasmijn78 schreef:
Dus als ik het goed begrijp pik jij als klassieke trainer die de huidige dressuursport verafschuwd ook je graantje mee aan de commercie door wedstrijdruiters te trainen? Want ik neem aan dat jij niet voor nop instructie staat te geven?

Of heb je die bewust overgeslagen? ;)

Professor schreef:
Dan kan men het koren van het kaft scheiden.

Aangezien jij erg van correct gebruik van taal en termen bent: Het is: het KAF (zonder T) van het KOREN scheiden ;) :+

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:04

@Moll: ik heb geloof ik iets gevonden in een boek dat ik vandaag heb aangeschaft, wat zegt wat ik bedoel en vlgs mij bedoelen we gewoon hetzelfde, alleen zeg ik het wat onhandiger.

'Het op beide teugels leunen van het paard [=aanleuning], zonder hard te worden, is voor vele ruiters een behoefte, en wordt door het niet verlaten van de richting, het evenwicht en de positie bepaald. Ontstaat echter uit dit op de teugel leunen het opleggen, dan wordt het een zeer groote fout, want richting, evenwicht, positie, buigzaamheid en gehoorzaamheid gaan verloren; deze fout doet vele ondeugden ontstaan.'

@Jasmijn (als reactie op een van mijn vorige posts):

'Bij de dressuur trekt het paard somtijds het hoofd omhoog, om zich, zelfs bij den besten zit en de beste besturing, van de hand te bevrijden, den nek en de buiging der kaken, de halsstelling, de richting, het gestadige volgen der achterhand, enz. uit te wijken, of zich tijdelijk verlichting te verschaffen, zonder zich echter juist tegen de hand te verzetten. De ervaren en geoefende ruiter zal hier geene maatregelen tegen nemen, doch veeleer alleen zoo goed mogelijk trachten te arbeiden, omdat hij weet dat het paard deze ondeugendheid in die mate van zelve vergeet, waarin het in de dressuur vorderingen maakt.'

Dit was wat ik bedoelde met een aantal van mijn bovenstaande posts, ik kan het niet zo mooi en duidelijk verwoorden.

Aldus dhr Kaestner (1872) ritmeester van het Saksische Leger. En ik vind die oude boeken zo waardevol omdat er in beschreven wordt wat er gevoeld moet worden en er geen gevoelens worden gespaard: ofwel je doet het goed of je doet het niet goed. In moderne boeken wordt er teveel geschreven vanuit de ruiter en denkt men voortdurend aan dat men niet op tenen wil trappen. (commercieel belang) En er wordt alleen maar een plaatje geschetst.

Goed paardrijden begint nou eenmaal bij nederigheid, verwondering en ontzag.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:17

@ jasmijn het is moeilijk te zeggen omdat ik dat niet gezien ik heb er een mening over gevormt dat vooral zelfs bij totias de loodlijnen door het paardenlijf niet meer kloppen ook in de piaffe niet.( en dan wil ik heus niet totias negatief beoordelen wat dan ook,even voorbeeldfunctie)als het diagonale benepaar niet parralel beweegt zitten er ergens spanningen en of blokkades in het lumbale gebied en is de bekken flexie extensie beperkt.Extreem gebroken diagonalen in de passage wijzen op weggedrukte ruggen , bekken extentie en als gevolg heb je valse oprichting
hier is mijn mening op gebaseerd , de term showdraf word ook wel eens gebruikt in deze.kortom gebroken diagonalen zijn het rsultaat van verspannen bovenlijnen of onvoldoende krachtontwikkeling achter en buikspieren teveel druk op het bit.
hoop dat me verhaal wat te volgen is ik druk me niet altijd even duidelijk uit achter de pc en waag me daarom vaak niet aan al te pittige discussies

Open sta ik laat ik dat vooral benadrukken ben alleen nog niet op zo een manier overtuigd dat ik deze mening en bevindingen heb bijgesteld.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:33

@ jasmijn weet jij een fimlpje van een 3 takt galop pirroutte?of iemand anders

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:34

quadripes schreef:
En ik vind die oude boeken zo waardevol omdat er in beschreven wordt wat er gevoeld moet worden en er geen gevoelens worden gespaard: ofwel je doet het goed of je doet het niet goed.

Ik heb ook vele boeken (oud en recent) in mijn kast staan en vind ze allemaal even prachtig. Alleen ik vind het altijd een beetje stom om al die boekenwijsheid hier in een discussie te gaan citeren. Net alsof je dan niet voor jezelf kan denken of niet vanuit eigen ervaring kunt spreken. De boeken kan ik er zelf wel op naslaan. Ik ben meer geinteresseerd in de praktijkervaringen.

Als ik mij kwetsbaar opstel om een praktijkervaring met anderen te delen, dan zit ik niet te wachten om met boekenwijsheid over hoe het zou moeten om de oren te worden geslagen. Dan vind ik het leuker om ervaringen te delen met anderen die tegen dezelfde problemen aanlopen en vanuit hun praktijk kunnen meedenken over een oplossing. Maar kennelijk verschuilen sommige hier zich liever achter het geschreven woord. :D Geeft verder niets hoor, ik kom evengoed wel aan mijn trekken ;) Is het niet hier dan wel ergens anders.

quadripes schreef:
Goed paardrijden begint nou eenmaal bij nederigheid, verwondering en ontzag.

Precies; nederigheid, verwondering en ontzag voor degene die het goed doen, en niet voor degene die alleen maar mooi kunnen citeren en/of mooi kunnen prediken hoe het allemaal zou moeten maar niet of nauwelijks wat van zichzelf laten zien :D

Verder: ik heb een paar concrete voorbeelden aangehaald. Dacht dat het misschien wel leuk en interessant was voor de discussie. Heb je daar nog een mening over? Patrick Kittel versus Anja Beran?

liberty22 schreef:
zelfs bij totias de loodlijnen door het paardenlijf niet meer kloppen ook in de piaffe niet.( en dan wil ik heus niet totias negatief beoordelen wat dan ook,even voorbeeldfunctie)als het diagonale benepaar niet parralel beweegt zitten er ergens spanningen en of blokkades in het lumbale gebied en is de bekken flexie extensie beperkt.Extreem gebroken diagonalen in de passage wijzen op weggedrukte ruggen , bekken extentie en als gevolg heb je valse oprichting
hier is mijn mening op gebaseerd , de term showdraf word ook wel eens gebruikt in deze.

Ik kan je niet volgen... Ik vind het prachtig wat Totilas doet. Even los van al het technische: als je Totilas met Edward zag, dan is dat toch 10 keer mooier om naar te kijken dan naar Anja Beran? Ik vind van wel in ieder geval. Het is lichtvoetig, harmonieus, vanzelfsprekend. Het paard lijkt totaal geen moiete te hebben met het gevraagde. Volgens mij is dat het doel van dressuur. Bij anja ziet het er logger, zwaarmoediger en veel minder soepel uit. Ik wordt daar niet heel warm van in ieder geval. (overigens is het niet totilas in het filmpje wat ik heb gepost he? Dat is Scandic)

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:41


liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:41

ik bedoel de loodlijn van de benenparen ( diagonalen ) twee takt in draf , twee diagonalen in draf , 3 takt galop 1 diagonaal.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:44

jasmijn78 schreef:
Nog even voor de beeldvorming: Totilas, kur 93,3%

http://www.youtube.com/watch?v=Eet-Vbg-YJ4

Mooiste wat er is :D



o maar ik durf het niet eens af te doen als negatief , ik zit bij lange na niet op wereldniveau ;)
ik durf het niet , echter als je het gaat ontleden en goed bekijken kom je tot dezelfde conclusie als mijn bovenstaande post , dat word in kr niet als correct beschouwd die gebroken diagonalen.