Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:02

Vulina schreef:
Wat doe jij met een veulen van bv 3 maand oud Faux, die je echt keihard bijt?

Raar maar waar, maar een veulen bijt niet ineens keihard.
Een veulen begint met lichtjes sabbelen met de lipjes, wat uitproberen, aan de mouw knabbelen, likjes geven. Met het tandeloze mondje speelse hapjes geven. Lief en schattig allemaal? Toch?
En dan ineens komen die tandjes er en het veulentje doet hetzelfde en huppa, ineens krijgt dat beest een oplawaai voor zijn kiezen.

Ik pak het "probleem" aan bij dat eerste sabbelen. Ik duw het hoofdje IEDERE keer weg. Het minste dat ik dat mondje voel, duw ik het hoofd weg. Zo ver als het moet en zo vaak als het moet. Niet 1 keer toelaten, ook niet omdat je net aan het uitmesten was of omdat je net met een stalgenoot aan het praten was en je lette even niet op.
Ook van in het begin duidelijk maken dat jij de baas bent. Een baas die niet gebeten, gestampt, omvergelopen,...wil worden.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:07

IK BEKEN OOK!!!!!!!!!!! Mijn merrie is meerdere keren met mij maar ook met andere met 200kilomter per uur door de bak gesjeest!!!!!!!! Had haar helemaal na laten kijken ( misschien dat er iets niet lekker zat bij haar ) maar hier kwam niks uit!!!!!!!!! Vond het zo gevaarlijk worden dat ik TJA ben er niet trots op maar dit er hardhandig uit heb moeten halen ( niet TE hoor maar wel veeeeeeeeel strenger dan normaal ) Hetgeen waar ik me ook ontzettend schuldig over gevoeld heb maar wat ik al zeg het werd gewoon TE gevaarlijk.

In die tijd was zij ook zeker NIET lief voor de ruiter die op haar zat dus vroeg het wel om een wat hardere aanpak! Met als resultaat: We rijden super nu met zn 2e!!!!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:32

Gini schreef:
Vulina schreef:
Wat doe jij met een veulen van bv 3 maand oud Faux, die je echt keihard bijt?

Raar maar waar, maar een veulen bijt niet ineens keihard.
Een veulen begint met lichtjes sabbelen met de lipjes, wat uitproberen, aan de mouw knabbelen, likjes geven. Met het tandeloze mondje speelse hapjes geven. Lief en schattig allemaal? Toch?
En dan ineens komen die tandjes er en het veulentje doet hetzelfde en huppa, ineens krijgt dat beest een oplawaai voor zijn kiezen.

Ik pak het "probleem" aan bij dat eerste sabbelen. Ik duw het hoofdje IEDERE keer weg. Het minste dat ik dat mondje voel, duw ik het hoofd weg. Zo ver als het moet en zo vaak als het moet. Niet 1 keer toelaten, ook niet omdat je net aan het uitmesten was of omdat je net met een stalgenoot aan het praten was en je lette even niet op.
Ook van in het begin duidelijk maken dat jij de baas bent. Een baas die niet gebeten, gestampt, omvergelopen,...wil worden.

Ik heb het toch echt wel eens mee gemaakt hoor, een haflinger hengstje. Huppakee, tanden dik op mn rug staan.
En nog nooit eerder een sabbeltje gedaan of iets in die richting.
Ik heb nu ondertussen al heel wat paarden gehad, op 1 na, nooit problemen gehad met mijn paardjes. En ik weet wel zo goed als zeker, zij ook niet met mij. Ook wel bange paarden/moeilijke paarden gehad etc, en mijn manier werkt ook :D

Ik ken een meisje (geef haar les), die heeft een paard, die in de bak zo nu en dan gewoon keihard omkeerd. Bij mij doet ie dat niet hoor. Eén keer goed verteld dat dat niet mocht. En, dan kan ik er nog zooooo over nadenken waarom hij dat doet, maar feit is dat hij het bij mij niet meer doet. En bij haar wel.
Nu krijg ik vast weer het verhaal van, ja maar waarom wil het paard daar omdraaien etc. Puur omdat hij dat WIL, en het dus niet MAG!!!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:33

Vulina schreef:
Dat is jou mening, maar ik vind dat een paard nooit hoeft te trappen. Al helemaal niet als er niks is.

En ja, mijn mening is dat ze altijd maar moeten luisteren.
Mijn paard is super lief, maar weet precies wat wel of niet mag.

Een paard is een kudde dier, en ik ben in die kudde de leider, ten allen tijde, zo zie ik het.

"Als er niks is." Wie zegt dat er niks is? Dat vind jij! Maar misschien vind het paard wel dat er iets is. Maakt dat niks uit dan?
Jij kunt niet altijd bepalen dat er 'niks is' want je kijkt heel anders tegen het leven aan dan je paard, en jullie zijn daar wel SAMEN.
Het is niet alleen jij en een soort machine die alles moet doen wat je wil, nee, het is jij en je (als het goed is) vriend: Paard.

Jullie moeten samenwerken, en samenwerken houdt in, naar elkaar luisteren. En geen éénrichtingsverkeer.

Je zegt: een paard is een kudde dier, en jij bent die kudde leider.
HOE precies ben jij die leider dan? Waarin uit zich dat bij jou?
Weet jij preciés wat een paard nodig heeft qua leiding? Weet jij preciés wat jou in de ogen van je paard de leider maakt?

W.b. de vraag over het 3-maand oude bijtende veulen ga ik met Gini mee. Daarnaast; bij een veulen is het ook speelsheid en sociaal opgroeien. Dat is inderdaad wat anders dan een paard wat door trauma's o.i.d. bijt.

Vulina

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:35

Ik denk dat we er hier niet uitkomen :+ Ik weet echt wel wanneer er echt niks is, of dat er ook maar iets zou kunnen zijn. Maar goed, jullie jullie manier, ik blijf het op mijn manier doen :)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:35

Jammer dat je niet meer wilt reageren, juist nu ik een paar cruciale vragen stel. :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:42

Ooo ik wil wel reageren hoor, daar gaat het niet om.

Je bedoeld de vraag waarin ik me als 'leider' uit?
Door op de momenten dat het nodig is consequent te zijn.
Een leider is toch de baas? Die hoeft niet eerst te vragen of ze het er mee eens zijn. Wanneer ik bv niet wil dat mijn paard bijt/slaat verbied ik dat. In de kudde wordt daar ook niet over gepraat, daar krijgen ze gelijk een paar beste trappen. Dat doe ik niet eens, maar straf het wel af. Onze paarden staan in de kudde. Daar wordt eerst gewaarschuwd bv met een blik (doe ik ook) met de staart (gebruik ik de stem) en daarna ook met een schop. Ik schop dan wel niet, maar geef wanneer ik dat nodig vind wel eens een tik hoor.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:45

Nu ben ik dan maar degene die zich uit dit gesprek terugtrekt, want dit gaat duidelijk nergens heen. :) Dankjewel dat je toch de moeite hebt genomen om mijn vraag te beantwoorden.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:46

Ok, ja dat is de paarden wereld hé, meningen verschillen :)

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:51

Ik denk dat ik oon niet altijd naar al die regels luister...

Soms echt ff een ruk aan die teugels te geven van hee hallo zit op je hoor, al bokt ze weer eens, dit heeft ze vaak als ze net op een ander terrein is bijv... :(

En je hand ff tussen de ogen leggen, al wil ze perse haar kant op scheint soms ook echt heel erg te zijn, terwijl ik dit dus echt niet hard doe, zeker op een wedstrijd kan je niet een hele training gaan houden tijdens het inrijden etc.

Soms ben ik ook echt wel eens te lief dat weet ik dan laat ik haar gewoon ff uitrazen en ga zo maar door, maar er zit ook een stop knop op, en dat is belangrijk, het is en blijft een dier dus lang stil staan begrijp ik dat het moeilijk is maar het moet ook stoppen.

silverlovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:01

ik probeer alles zoo goed mogelijk en als het niet lukt dan probeer ik het gwoon overnieuw;P

Xx.. <3

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:03

Haha en je probeert op 25 nuttige berichtjes te komen ;)

xfrietjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:06

als je paard niet luisterd moet het ooit

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:25

Onderstaande is tegen niemand in het bijzonder gericht.

Hoe kan een mens voor een paard beslissen 'dat er niks is' om op te reageren?
Hoe kan een mens een leider voor een paard zijn als hij/zij het paard zijn signalen pas opmerkt wanneer ze zo heftig zijn dat het als trap/beet moet worden geuit?
Hoe kan een mens verwachten dat een paard respect heeft en luistert als hij/zij onduidelijk is naar het paard, het paard zijn waardigheid indamt en het paard als gebruiksvoorwerp/machine ziet?

Hoe kan een mens zeggen van zijn/haar paard te houden en het vervolgens slaan/in zijn mond te trekken?

Mensen zeggen van hun paarden te houden en geven ze daarom het beste dat ze kunnen bedenken:
De béste stal, de béste deken, het béste voer.. Maar ondertussen, als het er op áán komt? Dan "Heeftie maar te luisteren."

Dat is geen communicatie, dat is geen partnership, en dus (i.m.o.) geen "ik-hou-van-mijn-paard" en ook geen goed ruiterschap.
En dan maakt het mij op dit punt even niet uit welke sport je beoefent met je paard. :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:53

Dat is wel jou mening hé. Mijn mening is dat ik heel eerlijk met mijn paarden omga. Ik sla ze nooit in elkaar, maar geef wel eens een corrigerende tik. Mijn paarden komen altijd op me af in het land, willen werken voor me en liggen te slapen op mijn schouder.

Iedereen mag natuurlijk een eigen mening hebben, maar je kan iemand anders niet een mening opleggen. Ik zeg niet dat jij (of wie dan ook) het fout doet. Maar jij vind mijn manier zeker fout. Ook al is het niet aan iemand gericht, alles wat er staat, slaat zeker weten op mij.

Daarbij vind ik mijn reacties zeker veel minder schokkend, dan meerdere mensen die zeggen hun paard te slaan/schoppen/ in de mond te trekken.

Ik ga met alle dieren zeer repectvol om, net zozeer als met mensen.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:03

Vulina, het was inderdaad niet op jou gericht. Dat jij het op jezelf vindt slaan en jezelf verdedigde zegt voor jou zelf genoeg, niet waar? ;) Het waren immers vragen van mij in het luchtledige, zovan; hoe kán? Hoe kán het dat zovéél mensen er zo over denken / er zo mee omgaan. Ik zet er niet voor niets boven dat het aan niemand in het bijzonder is gericht.

Het is inderdaad mijn mening, ik wil ook nergens doen alsof dit de absolute, algemene waarheid is. Het is míjn waarheid.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:11

Hmm na 28 pagina's meld ik mij ook.
Ik rijd niet altijd volgens het boekje.
Soms moet mijn merrie gewoon worden aangepakt. Gebeurt niet vaak maar bijv met springen hebben we meestal wel problemen. Mijn merrie kan heel goed springen, kan zo over 1m springen met haar lengte maar doet het gewoon niet als ze er geen zin in heeft.
Terwijl ze vaak genoeg 60cm-1m heeft gesprongen.
Dus ja dan word ik meestal wel boos, omdat ik weet dat ze het gewoonweg kan. Heb al meerdere malen methodes gebruikt die in boeken stonden maar die hielpen allemaal niet, gewoon omdat ik weet dat ze er geen angst voor heeft maar dat ze niet wil. En dat zagen verschillende instructeurs ook,gelukkig gaat het nu wat beter dus hiep hiep hoera!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:21

Faux schreef:
Vulina, het was inderdaad niet op jou gericht. Dat jij het op jezelf vindt slaan en jezelf verdedigde zegt voor jou zelf genoeg, niet waar? ;) Het waren immers vragen van mij in het luchtledige, zovan; hoe kán? Hoe kán het dat zovéél mensen er zo over denken / er zo mee omgaan. Ik zet er niet voor niets boven dat het aan niemand in het bijzonder is gericht.

Het is inderdaad mijn mening, ik wil ook nergens doen alsof dit de absolute, algemene waarheid is. Het is míjn waarheid.

GE-WEL-DIG! Haha, alles wat jij als 'hoe kan' zegt, zijn woorden die ik ervoor had uitgesproken.
Maar goed, als dat jou manier van denken is, dat ik me daardoor aangesproken voel, wat niet zo is. Ik vind het zeker ook niet op mij zelf slaan, maar iedereen kan hier terug lezen dat je mijn woorden gebruikt, maar er alleén 'Hoe kan' voorzet.
Ik behandel iedereen , waaronder jou, met respect. En juist, omdat dat jou uitgaanspunt is, zou je dat ook eens moeten proberen. Jammer dat een discussie zo moet eindigen en dat er geen begrip voor een ander zijn mening opgebracht kan worden.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:31

Vulina, ik heb alleen de eerste 'hoe kan' met jouw woorden verwoord. Verder niet. Het zijn allemaal vragen vanuit mijzelf die, ja, opkomen vanwege jouw reacties, maar nee, niet alleen aan jou gericht zijn maar juist aan niemand óf iedereen.

Je zegt dat je je niet aangesproken voelt en dat je het niet op jezelf vind slaan, maar je zegt in je post daarvoor letterlijk dat alles wat ik zeg op jou slaat. Terwijl ik daadwerkelijk alleen maar 'dat er niks is' van jou heb gebruikt. :)

Ik behandel jou ook met respect want voor zover ik terug kan lezen heb ik nergens respectloos gedaan, jou onderuit gehaald of je persoonlijk aangevallen. Wel laat ik duidelijk merken dat ik het niet met je eens ben, maar als dat nu al als disrespect word gezien; hoe kan men dan ooit nog een normale discussie voeren?

Ik kan jou manier van redeneren inderdaad niet begrijpen. De maníer niet. Dat sluit niet uit dat ik jou respecteer. :) Laat dat duidelijk zijn.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:04

Jezelf wat vaker verplaatsen in de positie waarin wij het paard stellen zou meer begrip kunnen kweken bij bepaalde gedragingen.

Hoe moeilijk moet het zijn om voor zo'n intelligent wezen als een mens bepaalde situaties 'te zien' vanuit het paard?

Sprak van de week een collega die een paard heeft die vanwege medische redenen al een langere tijd op stal staat, 2 keer dag mag het paard uit de stal om even aan de hand te wandelen.
Van de week brak het paard de halve stal af omdat zij aan kwam lopen met het halster (paard begreep dat hij eruit mocht), toen ze hem uiteindelijk redelijk rustig de stal uit had gekregen zette het paard het op een rennen richting andere paarden die op een weide stonden.
Ze kon hem niet meer houden en zag de hele medische behandeling al in duigen vallen.........
Toen ze het paard uiteindelijk 'gevangen' had, kreeg ie een flinke sneer omdat ie hem gesmeerd was richting soortgenoten en moest voor straf gelijk weer z'n stal in....

....de tranen sprongen bijna in mn ogen toen ze dit zat te vertellen.
Niet omdat ik me realiseerde dat het paard de volgende dag wederom kreupel zou zijn na deze actie, maar omdat hij op zn sodemieter had gekregen voor een natuurlijke reactie die in mijn ogen op dat moment heel normaal is.

Toen ik haar dat zei, zegt ze droog "ja hallo, ik weet wat het beste voor hem is en hij mag zich niet druk maken en al helemaal niet van mij weg rennen als ik dat niet wil"

Natuurlijk is het vanuit een medisch oogpunt beter als het paard rust houdt, staltherapie is helaas in enkele gevallen noodzakelijk, maar als een eigenaar niet beseft hoe ingrijpend de geestelijke belasting is bij een dergelijke 'opsluiting', vraag ik mij af ...hoe zo iemand het uit haar mond kan krijgen dat ze zoveel om dit paard geeft en alles voor hem over heeft.

Ik geloof best dat dit haar intensie is en ook zo ervaart, maar wederom wordt er vanuit een verstandelijk oogpunt beredeneert en een paard begrijpt dat niet, nu niet, morgen niet en nooit niet, mensen vergeten dat wel eens en dat doet mij pijn.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:13

ik beken ik ook als mijn paard mij bijt of slaat krijgt die toch echt wel een slag terug
sorry maar me paard moet niet de baas over mij worden.
heb een paard gehad dat over me heen liep nou sorry maar dat hoeft die maar 1 keer te proberen hoor daarna krijgt die echt wel een slag
sorry dan ben ik maar dier onvriendelijk maar als ik zo onvriendelijk was kwamen ze toch echt niet iedere keer hinnekend aan draven O:)
ik ben heel gek met al mijn paarden maar als ze iets doen wat niet mag krijgen ze echt wel een correctie hoef geen onopgevoede dieren.
en volgens bokt rij je pas goed als je teugel in een boogje hangt en je paard met zijn koppie omhoog loopt en jezelf netjes rechtop zit
kan me soms zo dood ergeren aan van die reacties dat iemand de stang te strak in de mond heeft sommige mensen zullen nooit op dat niveau rijden maar geven wel commentaar op zulke dingen terwijl ze zelf niet eens weten hoe je een stang en trens gebruikt! 8-)
echt dat ik geen rijden in the picture plaats alleen al om die reacties!

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:15

@ cissie: sorry maar ik geef die vriendin gelijk een paard hoort gewoon te luisteren stop is stop

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:23

dieketje schreef:
en volgens bokt rij je pas goed als je teugel in een boogje hangt en je paard met zijn koppie omhoog loopt en jezelf netjes rechtop zit

Zo bedoel je?

Afbeelding

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:28

ongeveer maar dan met een cap op en geen sporen in de buik O:)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:34

Er zijn hier absoluut geen sporen in het spel. ;) En het bekende bokt zinnetje, haha: cap is eigen keus.