Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:55

Ik ook altijd met een krukje :)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:28

Ik ben geen fysio o.i.d. maar een zwaardere ruiter die meegaat in de beweging van het paard en het paard fijn heeft lopen geeft i.m.o. geen belemmeringen bij de beweging. Ik heb nog nooit een paard slechter zien gaan lopen als er een deskundig zwaarder persoon op aan het rijden was. Je (Yamcha) zegt tegen mij dat ik alles moet onderbouwen maar heb jou hier ook nog geen goede waterdichte argumenten zien geven. het ziet er meer naar uit dat jij je gelijk perse wilt halen.

En dan het voorbeeld wat iemand geeft met zelf een zak van 3 of 10 kilo op je rug vervoeren is ook verschillend per persoon. Ligt er net aan hoe je tilt.... als je de 3 kilo op de verkeerde plaats hebt liggen op je rug zal je dit uiteindelijk korter volhouden dan 10 kilo op een goede plaats op je rug te vervoeren. Daar zijn uiteindelijk ook lessen in te krijgen :P

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:38

@amies. Dan ben jij een zwaardere ruiter en dus niet een te zware ruiter....

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:44

x__Danielle schreef:
@amies. Dan ben jij een zwaardere ruiter en dus niet een te zware ruiter....

Dat klopt, ik ben zelf 5 kilo te zwaar maar ik heb iemand anders in mijn hoofd die ietsjes zwaarder is en een uitstekende ruiter is die paarden naar een hoger niveau kan rijden.

x__Danielle

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:18

Maar er word hier toch ook niet gezegd dat als je zwaarder bent je niet goed kunt rijden, alleen dat TE zwaar niet goed is voor je paard en zijn bewegingen....

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:21

x__Danielle schreef:
Maar er word hier toch ook niet gezegd dat als je zwaarder bent je niet goed kunt rijden, alleen dat TE zwaar niet goed is voor je paard en zijn bewegingen....

O maar dat weet ik, ik voel me eigen ook niet aangesproken. Maar het gaat gewoon over de algemene stelling en daar ben ik het niet mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:35

Oh, ik had nogal het idee dat je je erg aangesproken voelde, omdat je reageerde met 8)7

Mensen die het koud laat doen dat meestal niet, namelijk ;) Verder is het niet een bijzonder beleefde manier van discussieren :)

Overigens zijn er (o.a. door mij) al heel wat argumenten gegeven waarom te zwaar niet goed is. Maar jij bent dus van mening dat het prima is begrijp ik?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:09

Gaat lekker hier :+

Bij ons in de kring rijdt 1 meisje dat echt ongelooflijk té zwaar is maar zij rijdt haar paarden van groen tot Z2 en ze lopen super! Ook haar nieuwe paard is geweldig mooi om te zien en groot (is zij overigens ook,groot) en kan goed bewegen ZELFS met haar op z'n rug.

En als ik op en paard stap valt ie echt niet om om zakt ie door! (de kleinste die ik wel eens bijrijdt is 160cm ben zelf 171cm,mijn gewicht....?? té zwaar).
(stap trouwens ook altijd met een krukje op THUIS).

En Amies100 ik ga met je mee :D :D

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:33

Nou, ik denk wel dat als je nou eenmaal zwaarder bent dat het wel invloed heeft op jou paard? Maar ik denk ook dat mensen die zwaarder zijn en goed kunnen rijden met hun paard een betere inpakt hebben op hun dier dan dunne mensen die maar wat zitten te taffelen?

Maar zware mensen die taffelen (en die heb je ook) hebben volgens mij zeker een slechte inpakt.

Maar mijn moeder is zelf ook zwaarder, die laat ik niet op mijn arabier rijden? Ik laat haar dan wel op mijn steviger verzorgpaard rijden? En ik moet zeggen mijn moeder doet het aardig hoor? Ze doet erg haar best om heel ligt te rijden en goed mee te gaan, en ze is er enorm van bewust dat ze op haar gewicht moet letten. En daarom misschien ook een betere 'beginner' dan lichtgewicht mensen die maar wat liggen te sleuren en hangen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:14

Wat is taffelen????

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:32

wat zijn de effecten van een te zware ruiter op lange termijn dat is denk ik de vraag..vertonen die dieren meer " mankementen" zijn ze eerder stuk?

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:08

Een wat dikker iemand met een goede zit, is volgens mij nog altijd aangenamer voor een paard, dan een wat dunnere ruiter die in het zadel op en neer stuitert :P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:26

Redhead89 schreef:
Een wat dikker iemand met een goede zit, is volgens mij nog altijd aangenamer voor een paard, dan een wat dunnere ruiter die in het zadel op en neer stuitert :P

Een slanker iemand met een goede zit is ook weer aangenamer dan een wat dikker iemand. Waarom toch steeds weer "vergelijken" met iets dat "slechter" is?
De topic titel stelt het punt aan de orde of overgewicht van de ruiter een negatief effect heeft op het paard. Dat is heel simpel te beantwoorden: ja, dat heeft negatief effect! Dat betekent niet direct dat het paard er direct van instort (of zelfs maar op termijn), maar het betekent dat je letterlijk meer last bent voor het paard dan wanneer je geen overgewicht hebt (= minder kilo's om te dragen voor het paard).

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:56

beantsje schreef:
Wat is taffelen????

Dat vroeg ik mij ook al af! :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 01:05

Redhead89 schreef:

Geen zin gehad het topic door te lezen hm?
Dit argument en soortgelijke zijn al een paar keer van de tafel geveegd de afgelopen bladzijden.

Edit, zie net dat Waratje al de moeite heeft genomen het nog eens uit te leggen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 01:07

Nou ik heb zowel iets ondergewicht als overgewicht gehad en nu ik weer aan het afvallen ben merk ik gewoon echt dat het makkelijker, soepeler gaat. Mijn paard maakt het vrij weinig uit, tenminste... ik heb nooit echt verschil gemerkt. Maar gezien mijn lengte heb ik op zich nog een gewicht wat voor een langer persoon normaal is, maar voor mij wél overgewicht is en als ik voor mezelf spreek; ja dat zit in de weg.

Ik heb nog een pony en daar stap ik ook nog niet op, eerst nog wat afvallen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 01:30

Overgewicht zit allereerst jezelf in de weg; je beweegt gewoonweg minder soepel en makkelijk als je veel extra kilo's (en dus vetjes) met je meedraagt. Dat in de weg zitten, zit je paard dus ook weer in de weg.
Een slanke ruiter zal doorgaans makkelijker het paard kunnen volgen dan een dikke. Bovendien: iedere kilo is er één, en gewichten boven de 100 kilo is voor geen enkel paard fijn. Ze zullen er niet gelijk stuk aan gaan, maar tof ik toch anders.
Ben zelf ook geen maatje-36 meisje, en heb door een hernia-verleden een assymmetrie in mijn lijf. Ik belast daardoor mijn paard zwaarder dan wanneer ik licht en recht was geweest. Mijn oplossing: niet teveel erop. ;) Ik train veel aan de longe, dat gaat me beter af, en ik zit m'n paard niet in de weg. Zo houd ik 'm recht en los. Het rijden is meer de 'fun' voor me.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 07:08

MamboBeach schreef:
beantsje schreef:
Wat is taffelen????

Dat vroeg ik mij ook al af! :j

Swaffelen met je tepel?

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:27

Brainless schreef:
Swaffelen met je tepel?

_O- _O-

Sanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:38

amies100 schreef:
Brainless schreef:
Swaffelen met je tepel?

_O- _O-

_O-

Sanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:39

oja.
uhm nou ik denk dat overgewicht,
het ligt natuurlijk ook aan ''hoe erg overgewicht je het hebt''
maar in het algemeen vind ik het wel kunnen
mits het wel klopt
dus op een tinker oid, of op een groot paard ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:18

Nee, swaffel maar lekker verder... het gaat niet zozeer om je gewicht (je paard zal het zeker waarderen, als je minder weegt :D ), maar hoe zwaar je in de beweging zit. Dit onderwerp komt nog nog niet echt vd grond, maar zal over x jaar, de toelating zijn voor je rijerij. Een toelatingsexamen dus.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:03

Een toelatingsexamen, dat denk ik niet...
Er is nu ook kritiek op maneges dat ze iedereen maar laten rijden, daar zal ook niks aan veranderen ben ik bang..

Maar ja ik ben ook altijd een 'optimist' ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:05

Daar hoef je geen optimist voor te zijn, maar een realist, alles gaat letterlijk en figuurlijk "zwaarder" wegen....

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 02:05

Citaat:
Een toelatingsexamen, dat denk ik niet...
Er is nu ook kritiek op maneges dat ze iedereen maar laten rijden, daar zal ook niks aan veranderen ben ik bang..

Waar moeten de ruiters in spe dan leren rijden zodat ze een paard niet in de weg zitten???