Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:05

Tonidressuur schreef:
Paarden 'leren' niet onder het werk onderuit komen door het bokken! En dan nog kan je ze nog meer aan het werk zetten, maar niet er bovenop! Vaak kan je ze zelfs nog meer aan het werk zetten dan als je erop zit! Trouwens, ik heb het niet over door 'goeroe's' uitgeschreven grondwerk, ik heb het over opvoeding, het opbouwen van vertrouwen, ... Trouwens, hoeveel van jullie behandelen hun instructeur als 'goeroe', doen klakkeloos wat de instructeur zegt en denken dat enkel zij de wijsheid in pacht hebben?

Ik in elk geval niet. :+ En een paard dat na een boksessie ruiterlief er af werkt en lekker op weide mag begint wel degelijk een linkje te leggen. Paarden leren dmv beloning. Weide = beloning.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:25

ik heb ooit het volgende verhaal gehoord:
Een meisje heeft een super braaf paard. Zet nooit een stap verkeerd, laat staan dat hij ooit bokt... Meisje rijdt in de bak onder het toezeicht van moeder. Paard struikelt heel raar, meisje valt eraf (nou weet ik niet precies of ze eraf viel of dat ze samen vielen), breekt haar nek en overlijdt. Kortom een slechte ruiter als je valt, nee. En misschien kun je bepaalde ongelukken voorkomen, maar zeker niet alles. Domme ongelukken en rare vallen kunnen altijd gebeuren. Misschien wel juist als je goed rijdt en een braaf paard hebt, want dan verwacht je geen gekke dingen en val je sneller door de onverwachtse bewegingen...

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:37

@shirleyp Ik denk inderdaad dat jij het begint te begrijpen en nu moet iedereen het ook niet zien alsof mijn instructrice bij het minste bokje zegt 'stap er maar af', in tegendeel, ze zegt wel altijd, als jij angst voelt als je erbovenop zit, stap er af, het is je intuïtie die je iets wilt vertellen, en daar moet je naar luisteren! Ben je een angsthaas, dan moet daar eerst aan gewerkt worden, want mensen die vanuit angst een paard 'aanpakken', dat kan enkel fout gaan! Ze vindt gewoon dat we terug moeten leren luisteren naar onzelf en naar ons paard en dat we beslissingen moeten nemen die wel overdacht zijn én gebaseerd op logica en verstand! En niet gebaseerd op 'ik zal die knol eens wat laten zien'... 'ik ben stoer'... 'vallen is goed, daar leer je van'... 'iedereen blijft zitten dus ik ook', ... zij wil gewoon dat ik terug voor mezelf ga nadenken en het paard leer lezen! En er zijn momenten dat zij iets anders interpreteerd dan ik, dan geeft ze dat ook aan, maar de ruiter heeft het laatste woord als het aankomt op blijf ik zitten of niet. Zij heeft me geleerd dat ik voor mezelf moet leren nadenken en alles in vraag moet stellen!

@ Ayasha, Het is ook niet zo dat wij de paardjes dan lekker op de weide zetten! Absoluut niet! We laten ze werken, harder dan ooit, maar als er een groot risico is op vallen, dan doen we dat vanaf de grond! Ook, omdat 'als' je zo hard valt dat je gelijk naar het ziekenhuis kan gebracht worden, dan moet hij wel op stal, of op de weide, daar win je helemaal niks mee!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:56

Poeh, ik ben me 1 keer toch knoerthard gevallen, dat vergeet ik nooit meer! Vanuit een soepel, ontspannen galopje kon die knollie opeens "schrikken" van "iets" en stormde serieus direct volledig de andere kant op, 180 graden gedraaid en weggestormd. Je raad al waar ik lag :Y) Wiens fout het was? Of ik een slechte ruiter was? Lijkt me helemaal niet van belang. Wat van belang was dat dit niet te vaak gebeurde en dat mijn paardje leerde om iets minder bang te zijn voor "ietsen" in de bak. Gelukkig gebeurde dit niet vaak! Anders lag ik wekelijks plat met een hersenschudding ;) Dus echt heel slecht zal ik wel niet geweest zijn :o

Enneh, profi ruiters vallen toch ook?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:36

Je leert rijden met vallen en opstaan :p
alleen word dit zon heeel groot lang topic waar alles 1000 x duidelijk word gemaakt? :O

Cybalia

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:46

Wij zeiden altijd op de manege: Een goede ruiter, valt een keer van zijn paard!
Zelfs Anky valt nog wel eens van haar paard!

Alleen nu ga ik zeuren! DRAAG AUB ALTIJD EEN CAP!!!!!!

ik zal mijn verhaal even vertellen,

ik ben ik februari 2010 op het makste paard van mijn vriend gestapt ik ging even heel simpel uitstappen op de dijk, en t paard gaat er met kaken op elkaar en 10cm groter met een volle rengalop er vantussen,
ik kon niks meer dan wachten tot ik m kon sturen, uiteindelijk viel het paard en ik heb een
hesenbloeding, 3 hersenkneuzingen en een schedelbasis fractuur opgelopen.
dat ik nu leef is een wonder, ze dachten dat ik het nooit zou ocerleven!!!! dat ik niet gehandicapt ben is al helemaal een wonder!!! ik mag nog steeds nie werken en ben nog revaliderende! en ik heb wel blijvens hersen letsel waar ik me leven lang rekening mee moet houden!

ik wil ben er absoluut niet trots op maar wil even duidelijk maken dat een cap niet voor niets verplicht is,
en je leven kan redden mensen!!!!

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:51

@cybalia! Heel veel beterschap en succes met je revalidatie! Ik vind het heel erg voor je! Maar ik hoop dat jou verhaal mensen een beetje bewuster maakt! Bedankt om je verhaal even te delen!

Idd, het kan altijd gebeuren, maar draag minstens de juiste veiligheidskledij en je kan een heleboel kwetsures voorkomen of verminderen! Daarnaast je gezond verstand altijd gebruiken en er kunnen een heleboel valsessies gewoon vermeden worden!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:53

Mhh beste ruiter als die op mijn paard kan blijven zitten als hij net opgezadeld uit stal komt....zonder dat ik er eerst op heb gezeten...:D.

Nee hoor onzin iedereen valt wel eens.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:14

@tonidressuur: bedankt, ik hoop het ook mensen bessefen het niet zo dat het echt gevaarlijk kan zijn, iedereen vertrouwd zijn paard natuurlijk en dat snap ik wel maar het zijn en blijven altijd vluchtdieren we kunnen niet altijd in hun hoofd kijken. Dus ik hoop indd dat na wat ik (gelukkig nog na kan vertellen) nu mededeel het mensen toch nog even laat nadenken om echt een cap op zn minstens op te zetten want het kan je leven redden!!! En anders een helehoop pijn gezeur en gerompslomp dat gun je niemand. Ik ken ook iemand namelijk die het NIET kan navertellen

40something

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:18

Cahill schreef:
Ik ben er van overtuigd dat door die bokken, door vallen, opstaan en weer verder rijden, je toch zeer zeker ook wel een goede ruiter genoemen mag worden.

Kan niet anders dan het met je eens zijn... Ik ben in alle 10 jaren dat ik haar heb nog nooit van mijn paard afgevallen, maar dat wil echt niet zeggen dat ik een briljante ruiter ben... Die bokken die jij beschrijft, ik had allang kilo's zand gehapt ben ik bang. Zijsprongen zit ik wel uit, maar echt bokken? Gelukkig is mijn paard niet zo bokkerig.

Cerbrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:21

"De beste stuurlui staan aan wal"
Meer valt er haast niet over te zeggen. Het is zo makkelijk iemand te bekritiseren als je zelf niet op dat paard rijdt.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:24

Vilgert schreef:
Wij hebben altijd de uitdrukking: een goede ruiter is tenminste 25 keer van het paard afgevallen, anders ben je geen goede ruiter!

Misschien klopt het ook wel. Ik ben zelf op een heel eigenwijs klein ponietje begonnen en daarna een "groene" B-pony waar ik ontelbare keren van afgevallen ben. Toen ik iets ouder was wel met mijn D-pony geselecteerd voor het EK springen.
Mijn dochter is ook op een B-pony met een uitgesproken eigen wil begonnen, daarna een D-pony zelf zadelmak gemaakt. Het was dus vaak de wasmachine aan omdat alles weer onder de zand zat. Inmiddels 14 jaar oud en afgelopen jaar de Welsh Cup gewonnen.

Ik heb een hekel aan ruiters die zeggen dat ze goed kunnen rijden omdat ze nooit vallen, vaak zitten ze ook op een paard dat nog nooit een stap verkeerd heeft gezet. Als je zelf lastigere paarden rijdt en jonge paarden inrijdt, tja dan val je er wel eens af, maar gemiddeld zijn dit wel de ruiters die beter kunnen rijden en ook over heel veel doorzettingsvermogen beschikken.

oeps, nog 21 te gaan (in de afgelopen 10 jaar)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:25

uhhm dan heb ik al een stuk minder xd
Heb er al 4 gehad in 3 kwartier.....
heb er denk ik nu 13 gehad... nog 12 te gaan xd
Maar je krijgt er wel een beter zit van, als een paard nu bokt of rare huppels maakt blijf ik wel een stuk beter zitten, en heb er gelukkig niks aan overgehouden, maar ik stap er ook niet op zonder cap,

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:30

Proficiat! Nog 12 te gaan!

Wel, ik ben er 'nog maar' 4 keer afgevallen, en ik vertel je, dat waren 4 keer te veel! Ik zou het liefst op 4 houden, laat mij dan maar onder de categorie van de 'beginners' vallen, mij niet gelaten! Het lijkt me enkel een beetje absurd je ruiter kunsten af te wegen aan het aantal keren dat je in het stof hebt gebeten! Mensen, realiseer je nu toch eens wat voor een risico jullie lopen met die mentaliteit! Probeer het ten allen tijden te voorkomen, EN zorg voor goede bescherming moest het toch gebeuren!

En de anderen raad ik aan naar amerika te trekken, als je écht wil leren hoe zit ik een bokkend paard uit, ga dan maar eens een rodeo mee doen! Ben je tenminste wel goed verzekerd!

_luckylover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:23

ik vind je geen slechte ruiter als je eraf valt.
je leert er alleenmaar van.
vallen en opstaan hoort erbij.

Sprangrytter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:17

Ze zeggen niet voor niets dat je leert met vallen en opstaan. :Y)

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:30

Tsja....iedereen heeft wel eens een duidelijke boodschap nodig toch? Ik ben wel eens duidelijk naar mijn paard...mijn paard is dat ook wel eens naar mij geweest }:)

Iedereen lazert wel eens van zijn paard af, zo lang je het maar na kan vertellen en weet waar het aan gelegen heeft / er wat aan kan doen

charlobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:57

Ik ben het helemaal met je eens, wanneer je van je paard valt en er weer op kruipt, wil dat niet zeggen dat je niet kan rijden, maar dat jij niet opgeeft :) Als mensen daar problemen mee hebben wil dat zeggen dat ze zelf nog nooit van een paard zijn gevallen en dat ze op een doodbraaf paard rijden die nooit iets misdoet. Zo leer je ZEKER niet rijden. + Wanneer andere ruiters zich onrespectvol gedragen tegenover jou getuigt dat van jaloezie... ;)

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:13

@ Charlobo, ik weet niet of dit bericht naar mij toe gericht is, ... maar ik wil hierbij even verduidelijken dat ik zeker niet onrespectvol wil zijn tegenover mensen die van hun paard vallen, ik ben er zelf ook al afgevallen én het is inderdaad knap dat je er terug opkruipt na een val! Alleen denk ik niet dat je er ondoordacht terug op MOET kruipen, eerst even nadenken hoe je dat vallen kan voorkomen én hoe je dat gaat aanpakken.

Om bij het eerste bericht terug te komen, je bent zeker GEEN slechte ruiter omdat je valt, dat kan gewoon iedereen gebeuren! Dat heeft niets met je kwaliteiten als ruiter te maken! Soms wel met je kwaliteiten tot het inschatten van een situatie, maar dat is een ander verhaal!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:12

TS is het je duidelijk

p.s aan alle bokkertjes hier de ts is niet zo acktief meer bezig met dit topic volgensmij :j

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:46

ik vind van niet, vallen en opstaan om ergens te komen zeg ik dan maar :D
en je leert er van, zeggen ze.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:48

Je leert er idd van

StarAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:15

hehe, ik ben dus niet de enige,

Mijn record is 5 keer op een uur!

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:41

van vallen en opstaan leer je paardrijden zeiden mijn ouders altijd ;)

Chantal_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:58

Iedereen valt welleens of is wel is gevallen die in de paardensport zit. De beste top ruiters (kunnen) vallen. Paarden blijven onvoorspelbaar.