Tonidressuur schreef:Paarden 'leren' niet onder het werk onderuit komen door het bokken! En dan nog kan je ze nog meer aan het werk zetten, maar niet er bovenop! Vaak kan je ze zelfs nog meer aan het werk zetten dan als je erop zit! Trouwens, ik heb het niet over door 'goeroe's' uitgeschreven grondwerk, ik heb het over opvoeding, het opbouwen van vertrouwen, ... Trouwens, hoeveel van jullie behandelen hun instructeur als 'goeroe', doen klakkeloos wat de instructeur zegt en denken dat enkel zij de wijsheid in pacht hebben?
Ik in elk geval niet.
En een paard dat na een boksessie ruiterlief er af werkt en lekker op weide mag begint wel degelijk een linkje te leggen. Paarden leren dmv beloning. Weide = beloning.
Wiens fout het was? Of ik een slechte ruiter was? Lijkt me helemaal niet van belang. Wat van belang was dat dit niet te vaak gebeurde en dat mijn paardje leerde om iets minder bang te zijn voor "ietsen" in de bak. Gelukkig gebeurde dit niet vaak! Anders lag ik wekelijks plat met een hersenschudding
Dus echt heel slecht zal ik wel niet geweest zijn
.
Als mensen daar problemen mee hebben wil dat zeggen dat ze zelf nog nooit van een paard zijn gevallen en dat ze op een doodbraaf paard rijden die nooit iets misdoet. Zo leer je ZEKER niet rijden. + Wanneer andere ruiters zich onrespectvol gedragen tegenover jou getuigt dat van jaloezie...