Friezen in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:29

suleilitha schreef:
M2 is inderdaad gewoon basissport. Maar ik voorzie dat er met de tijd steeds meer Friezen hogerop komen, dus vanaf Z2. Long ago werd een Fries niet ingezet voor de dressuur maar zo langzamerhand zijn er steeds meer ruiters van iets meer nivo die de Fries ontdekken, en via deze weg zal het aantal Friese paarden in de wat hogere dressuur echt alleen maar toenemen.
En dan zitten we wel met een luxeprobleem, want wie moeten dan de sjezen en de ploegen trekken en ons vermaken met olifantengaloppades??? _O-

Us Bregh, gisteren heeft ze iedereen weer de bak uitgedenderd. Er liep een Welshje bij, nou, die hoefde niet eens meer iets te doen, beestje trilde gewoon naar de uitgang. En maar trompetteren die knol van mij!!! :D

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:39

kennissen van me fokken arabieren en hebben nu voor de eerste X gefokt met een fries ( op vraag van een arabfries fokkker, wou nieuwe bloedlijnen) het wordt een schimmel arabfries ,als ik het merrie veulen zie bewegen man man wat een stuwing wat een mooi voorbeen techniek, rij zelf dressuur met een gewoon warmbloes paard maar mijn mening van friezen zijn wel veranderd.Als ik er ooit de kans mee krijg om haar te rijden zal ik het zeker doen

Snuupke

Re: Friezen in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:51

Dat vind ik nou gewoon het verfokken van een ras.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:01

Dat zijn geen Friezen dus, dat zijn kruisingen. Als je een échte Fries wil dan is er keuze genoeg, die Arabo Friezen vind ik dus echt helemaaal niks.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:01

ok en die mening van jullie begrijp ik hoor, maar het gaat me nu even niet om het ras zelf , ik zie alleen die mogelijkheid van het kwaliteit van het paard zelf!
en is niet iedere ras een beetje een kruising???? bv een jack russel was ook een kruising en nu een volwaardig honden ras dus ik denk dat we gewoon naar het kwaliteit moeten zien

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:05

De fries gaat ook steeds meer die kant op qua bouw.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:05

Tuurlijk, ook de Fries was oorspronkelijk een kruising, maar als je een ras zuiver wil houden zal je op een gegeven moment een grens moeten trekken, er is niet voor niets een stamboekstandaard gekomen uiteraard. Dus wil je een bepaald ras, keuze genoeg.

En daarom, de kwaliteit van bepaalde kruisingen ontgaat mij volledig, want een kruising is afhankelijk van een bepaald percentage van een bepaald ras, dus de keer die je daarna fokt is het doel al voorbij imho.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:40

Friezen zijn jaren en jaren geleden uit verschillende soorten barokke paarden gecreeerd daarna is met deze kruislingen door gaan fokken tot dat dit ras , de fries, tevoorschijn kwam.
Zo af en toe komen er wat witte vlekken en zelfs een schimmel bij een fries voor en dat verraad hun voorouders dus dat men nu wat "nieuw "bloed gaat invoeren is niet zo heel raar. Risico is dat je weer jaren moet door fokken om het gewenste type en ras en kleur te behouden.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:07

Een Fries x arabier is gewoon een verpeste Fries netjes gezegd.

En dan laatst mensen tegen mij, is date en arabofries _-:(

Die mensen vragen echt om !%#&#*(

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:19

macke schreef:
Friezen zijn jaren en jaren geleden uit verschillende soorten barokke paarden gecreeerd daarna is met deze kruislingen door gaan fokken tot dat dit ras , de fries, tevoorschijn kwam.
Zo af en toe komen er wat witte vlekken en zelfs een schimmel bij een fries voor en dat verraad hun voorouders dus dat men nu wat "nieuw "bloed gaat invoeren is niet zo heel raar. Risico is dat je weer jaren moet door fokken om het gewenste type en ras en kleur te behouden.

Het Friese ras heeft helemaal geen nieuw bloed nodig, er is voldoende aanvoer om goed te kunnen fokken incl inteelt en verwantschapspercentage. Als er dan al ander bloed bij zou komen, is imho eerder de terugfok op de barokke Spaanse paarden waaruit de Fries is ontstaan logischer dan om een barok paard met een iel dier als de Arabier te kruisen.

En de Arabo Friezen eigenaars stampen met dikke regelmaat en in het openbaar de Friezen de grond in, terwijl ze dus wel een kruising ervan hebben... die logica ontgaat mij dus ook volledig.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:22

De logica van een Fries kruizen snap ik niet.

Friezen die je kruist lijken misvormd, krijgen een zwart bruine kleur vaak. Het mooie diepe zwart gaat eraf.. Ze zijn niet in verhouding (een arabier met sokken) en noem maar op..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:24

Zondag tijdens de Dag van het Paard in Mol waren er ook Arabofriezen. Het spijt me wel, maar ik zie geen enkel verschil meer met een zwarte KWPN'er, de hele charme van een Fries is compleet weg. Heb ook van verschillende mensen te horen gekregen dat ze niet begrepen waarom mensen kruisten, omdat ze de Fries die ik bij me had véél mooier vonden ;)

Als je een zwart superpaard wil, dan hebben we toch al Totilas?
De meerwaarde van een Arabofries ontgaat me volkomen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:25

Mij ook, koop dan gewoon een kwpn'er maar heb nog geen enkele mooie kruising gezien :n

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:30

Een arabo fries zou je weer moeten kruizen met een 100procent fries en weer en weer, daarna weer met een arabo en dan weer een 100 proc enz dan hopen dat je het resultaat krijgt die je wil, een moderne fries met voldoende bloed en bot en goed karakter met een iets mindere knie en olifantengalop.
Maar ja of je dat gaat redden is de vraag !!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:33

Er zijn nu ook al friezen die meer op een wpn-er lijken dan op een fries qua gangen en qua bouw.

@ Macke de meeste friezen hebben geen olifantengalop. Maar ikzelf zal nooit gaan kruizen. En de friezen van nu hebben evenveel uithoudingsvermogen dan elk ander ras.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:57

olifantengalop heb ik niet zelf bedacht, maar vind het wel een leuke benaming :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:49

macke schreef:
Een arabo fries zou je weer moeten kruizen met een 100procent fries en weer en weer, daarna weer met een arabo en dan weer een 100 proc enz dan hopen dat je het resultaat krijgt die je wil, een moderne fries met voldoende bloed en bot en goed karakter met een iets mindere knie en olifantengalop.
Maar ja of je dat gaat redden is de vraag !!

Als je een beetje verstand hebt van genetica dan weet je dat de kans dat precies die eigenschappen die je wilt behouden telkens behouden blijven tijdens het terugkruisen kleiner is dan 1 %.
De kans dat je in een gesloten fokkerij als het KFPS hierin vooruitgang boekt is vele malen groter. De bewijzen ervan lopen dagelijks in de dressuurring: Anders in de Grand Prix, Rintje in de Grand Prix, Tsjabring in de Prix st Georges, enz.enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:45

Nog nooit gehoord van heterosis, zeker, Macke?

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:51

daisies schreef:

Friezen die je kruist lijken misvormd, krijgen een zwart bruine kleur vaak. Het mooie diepe zwart gaat eraf.. Ze zijn niet in verhouding (een arabier met sokken) en noem maar op..

Paar huizen vederop bij mij staan 2 arabofriezen en die zijn diep en diep zwart.. Deze 2 zijn ook zeker heel mooi in verhouding hebben mooi dik behang veel sokken en hebben toch echt veel weg van een Fries. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:53

Alleen zo jammer dat de Arabo's in de sport tot nu toe niks presteren ;)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:54

Net wat je mooi vindt. Ik heb het ook over mijn eigen ervaring :)

Helemaal niet opvallend maar je ziet die arabo dingen ook nooit :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:54

Jetske schreef:
daisies schreef:

Paar huizen vederop bij mij staan 2 arabofriezen en die zijn diep en diep zwart.. Deze 2 zijn ook zeker heel mooi in verhouding hebben mooi dik behang veel sokken en hebben toch echt veel weg van een Fries. ;)

En dan snap ik nog steeds de logica van het kruizen niet. Als ze een Fries uiterlijk willen zoals bij dit voorbeeld, dan kopen ze toch gewoon een Fries?????????

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:56

Breghje schreef:
En dan snap ik nog steeds de logica van het kruizen niet. Als ze een Fries uiterlijk willen zoals bij dit voorbeeld, dan kopen ze toch gewoon een Fries?????????

ik zou ze zelf ook niet willen hebben geef mij maar een echte Fries.. Ik weet dat deze man ze heeft gefokt omdat hij 2 paarden voor de kar wou hebben met wel mooie gangen maar net wat meer uithoudingsvermogen..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:57

En ze waren zeker in de aanbieding op MP :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:59

Dat uithoudingsvermogen heb ik ze in de sport ook nog niet zien waarmaken, vaak zijn het zulke opgefokte karakters dat ze zich binnen een half uur volledig doodlopen. Bovendien komen ze in de marathons snelheid tekort omdat de gangen vaak ontzettend kort zijn.