Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:23

Ik denk dat Kiwiko niet persé vanuit de sportkant kijkt.
Ze bedoelt denk ik meer dat een 5 jarige die Z loopt waarschijnlijk een stuk minder belast is in die tijd dan een 8 jarige die B + is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:25

nou dat zie je verkeerd joliegirl

want het is namelijk zo dat als een 5 jarige die Z loopt dit met weinig training doet, een paard dat met 8 jaar wat winstpunten in de B verzameld heeft dat deze hiervoor hard getraind moet hebben.........

Ik persoonlijk heb liever een paard dat hoger geschoold is met minder training dan een paard wat na heel veel training eindelijk wat puntjes bij elkaar gesprokkeld heeft......... ten eerste weet ik dat de laatste dan heel verkeerd gereden is, en ten tweede weet ik dat zo een paard gewoon niet goed in elkaar steekt......... want laten we eerlijk zijn...... wat is nou de B of de L....... rondje draven, stappen galloperen...... voltetje hier en daar........ en ergens een keer een pasje wijken........

das nou niet echt bijzonder belastend te noemen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:27

En daarbij kan een 5 jarige met gemak Z lopen ook al is deze pas met 4 jaar zadelmak gemaakt. Moet hij wel wat talent hebben, maar het kan makkelijk.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:28

jaaa joh die was gek haha
weet je wat het ook een beetje is, er zijn in vergelijking maar heel weinig mensen die alleen recreatief willen rijden dus de mensen die de sport in willen, willen ook een beetje mee rijden natuurlijk, ik verkoop ook aardig wat paarden en als ik bijv. een 6 jarige heb die nog niks heeft gedaan... kan er niks voor vangen snappie?
dat is het verschil tussen recreatie en sport, maar ook ik vind het wel heel leuk om eens naar het bos te gaan (en dan niet met stang en trens en peesbeschermers overal haha) en doe dat ook zeker met mijn jonkies!! laai ze gewoon in, en lekker rijden in het bos, worden ze heel wijs van :) dan wel op wat jongere leeftijd maar dat geeft niet :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:30

precies.......... een beetje een getalenteerd paard kan met 100 uur ohz gewoonweg een Z proef lopen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:39

En nog bovenin meedoen ook :D .

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:42

ja dat willen we allemaal haha
hee ldrd die zwarte uit je profiel, niet met die stang en trens maar die ander met lv en ra wit voetje was da voor 1? mooi type!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:45

:D

Dat is degene die alles met 4 hoeven in zijn neus doet ;) .

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:47

o haha :D ja mooi type hoor, wat ist er voor 1 dan?
zie je ik heb er gewoon oog voor, pik ze er zelfs uit vanaf een foto :+ :Y)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:49

LDRD schreef:
:D

Dat is degene die alles met 4 hoeven in zijn neus doet ;) .

hahahaha die straalt het "hee sukkels, waarom starten........... ik ben er!!!|" in zijn geheel uit :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:52

Goed gezien Kiwiko, hij is de arrogantie ten top :+ .

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:54

Tussen de 3 en 4 jaar vind ik een mooie leeftijd om te beginnen.
Dus geen zwaar werk maar gewoon relaxed rijden, longeren en lekker met je paard bezig zijn.
Ik vind wel dat je het het beste per paard kunt bekijken.
Bij ons is ook een meisje op stal met een paard van 3,5 jaar en die rijdt heerlijk buiten en lekker relaxed in de bak en is heel voorzichtig. Heerlijk voor haar en haar paard! Ik geloof echt niet dat dat paard eronder lijdt...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:56

nou dat denk ik dus ook (van dat meisje) ..... maar dan een jaartje jonger hahah en nog een half jaar in de wei wat ze als ze een jaar ouder zijn vaak niet krijgen ;)

ylrebmik_dg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:58

Leuk om te lezen dat ieder toch zijn eigen ideeen heeft over het inrijden. Heb net even (lees heel erg lang) alle pagina's door gelezen. :D

Grappige is dat ik zelf ook van het late inrijden ben, maar nu wel de mensen beter snap die eerder beginnen. :o (Hoe het paard overkomt, of te wel volwassen voor zijn leeftijd)

De hoofdreden voor mij om paarden op een latere leeftijd in te rijden is dat ik graag 25 jaar wil kunnen rijden (uiteindelijk natuurlijk niet meer dat wat je op een jongere leeftijd hebt gereden :+ ) ipv maar 15 tot 20 jaar, wat vaak gebeurd bij paarden die jong ingereden zijn.

Jonge paarden die met 2,5 jaar worden ingereden hebben in de toekomst een grotere kans op problemen in de rug, omdat ze nog niet volgroeit zijn, daar heb je dus MISSCHIEN maximaal tot aan zijn 23ste mee te genieten. Wellicht zelfs dat dat eerder al op houdt. Zie namelijk tegenwoordig paarden te koop staan die vroeg ingereden zijn op een hele jonge leeftijd heb moeten presteren en met hun 17de al met pensioen zijn. (door het harde werken terecht verdiend, begrijp me niet verkeerd ;) ) Staat dan ook duidelijk bij vermeld dat er genoeg gepresteerd is... +:)+

Paarden die ouder worden ingereden op een leeftijd van 4 / 4,5 jaar, hebben een minder grote kans rug problemen te krijgen en kunnen als het even meezit zelfs tot aan hun 30ste gereden blijven worden. Dus dan kan je toch veel langer genieten van je paard met rijden? :o

Ook ik ben een recreatieve ruiter en zal het dus zeker met andere ogen bekijken dan iemand die in de wedstrijden zit. Ik zal elk paard wat ik koop voor mijzelf ook houden totdat deze er niet meer is en dus ook rijden tot dat deze het aangeeft niet meer te willen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:02

dat vind ik ook heel goed van je! zoals ik al eerder zei bij mij werkt dat gewoon niet echt, om ze goed te kunnen verkopen moeten ze met 3.5 bijv. al prinsenstad dressuur lopen en laten zien dat ze talent hebben..
maar als je zeker weet dat je paardje recreatief voor altijd bij je blijft zou ik er zelf ook zeker voor kiezen om hem met 3 3.5 zadelmak te maken (ben geen voorstander voor 6 jarigen ofzo maar ja dat is ieder zijn keus )

KiWiKo

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:12

prinsenstad lopen paarden die nog geen 30 uur ohz gelopen hebben :D :D

@ylrebmik_dg paarden die slecht gereden worden vanaf hun 6de worden niet ouder dan 12.............. leeftijd heeft niks met slijtage te maken, de manier van rijden des de meer :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 18:14

Kiwiko, je bedoeld toch niet dat elk paard slecht is wat pas laat ingereden wordt? (niet je laatste reactie, maar paar reacties eerder)
Want dan kan ik er hier nu 4 naar de slager brengen,
helaas kon het hier niet anders....
Maar ook deze 9 jarige kunnen prima nog wat bereiken toch?

En het gaat prima nu, het is alleen zooooo jammer dat de eigenarese zoveel tijdgebrek heeft en het dier dus maar eens in de twee weken onder het zadel komt.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 22-11-09 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:14

sommigen wel ja. maar niet allemaal hoor ;)
en het is toch best intensief om een jonkie zo mee te nemen.. ik vind het leuk hoor daar niet van haha

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:15

het is niet slecht maar ze lopen wel een enorme achterstand op wat ze niet meer inhalen... voor de recreatie geeft het niet, maar ga je de sport in zeg ik nee...
en over de 1 x in de 2 weken onder het zadel... dat doe ik dus met mijn jonkies ongeveer ;) en zo opbouwen :D dus niks teveel aan hoor
Laatst bijgewerkt door essiesilly op 22-11-09 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 18:16

essiesilly schreef:
het is niet slecht maar ze lopen wel een enorme achterstand op wat ze niet meer inhalen... voor de recreatie geeft het niet, maar ga je de sport in zeg ik nee...

De achterstand in?
gymnastisering? ervaring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:17

Mijn eerste paard dat ik onbeleerd kocht is ingereden op 2,5. Waarom ? Omdat het kon volgens mijn beleerder in wie ik veel vertrouwen had. Paard is altijd goed gezond geweest, geen blessures op benen of waar dan ook, doodgegaan na zwaar ongeluk.

Paard dat ik daarna kocht was 2,5. Omdat het bij mijn vorige paard ook goed gegaan is, is ze toen door dezelfde persoon beleerd. Heeft ook nooit blessures gehad, wel ongeluk waardoor ze geopereerd is.

Wel moet ik zeggen dat ik beide paarden een aantal keren door de fysiotherapeut heb laten behandelen na de 4 weken beleren (daarna konden ze een B-proefje lopen). Wat ik verder met hen deed was een keer of 3 per week licht rijden en verder spelen, af en toe vanaf 3,5 eens een wedstrijdje.

Het laatste paard heb ik nu nog, ze is nu bijna 12 en drachtig. Als beide paarden groot of slap waren geweest had ik gewacht, maar beide paarden zijn van het klassieke type en redelijk stevig. Mocht ik ooit nog een paard kopen, of straks met mijn veulen, ik laat het helemaal van het paard afhangen. Ik denk dat het ook geen kwaad kan eerlijk gezegd, je merkt gauw genoeg of ze er aan toe zijn. En jong zijn mochten ze ook heus nog wel hoor, altijd in de wei en met ze spelen, of gewoon wandelen of stapwandelbuitenritje.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:17

beide... qua spieren zullen ze nooit hetzelfde zijn als leeftijdsgenootjes die zz lopen bijv. en ervaring halen ze ook echt niet meer in...
zoals ik altijd zeg, het trainen van een paard begint al bij een veulen "(halster aan doen, mee lopen, voetjes geven, poetsen enz)

Jolliegirl

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 18:19

Oh maar dat trainen is allemaal gebeurt haha :P
enigste wat ze missen is het longeren en rijden wat ze niet kende :P

maar ik snap t :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:20

nee hoor :D dat bedoel ik helemaal niet :)

maakt mij niet uit op welke leeftijd, het is voor mij meer van belang hoe de ruiter rijd :)

want je kan een paard dat met 9 jaar ingereden is en met 11 B plus 2 veel sneller naar zijn grootje rijden als een paard dat op zn 4 de de Z oefeningen beheerst :)

ligt allemaal aan de ruiter........... allemaal :) het heeft niks met de leeftijd te maken :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:20

ik vind het altijd ook leuk dat mensen zeggen, wij wachten er nog mee want hij is nog zo slap (niks tegen jou ikkeweer of wie dan ook persoonlijk) maar als je ze niet traint worden ze ook niet sterker, want van op de wei zijn krijgen ze geen spieren hoor ;) en tuurlijk duurt het langer bij die grote slappe paarden maar JUIST daarom zeg ik begin er gewoon RUSTIG aan mee, spieren opbouwen en alles misschien een stapje rustiger maar niet zomaar laten staan :)