Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:26

yarrah schreef:
Even een gewetensvraag: Als je op zoek gaat naar een nieuw paard dan moet hij toch beter zijn dan de vorige? .....

Wij houden een haremgroep paarden. De selectiecriteria waren allen uitsluitend en alleen op gezond, normaal sociaal gericht; op het samenstellen van een haremgroep.
Het was/is/blijft de opzet dat we die groep continuïteit bieden. Ons ruiterbelang is al dát we ze houden.
We hopen er nog minimaal 20 jaar rijplezier van te hebben en als we verbetering willen is dat een persoonlijke uitdaging om de betreffende paarden verder op te leiden. Verbetering door verdieping van eigen kennis/kunde/ervaring en het opleiden van het paard.

hc

sarabande

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:41

Altijd zo grappig HC dat je je vrije tijds paarden met een wereldtopper vergelijkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:55

sarabande schreef:
Altijd zo grappig HC dat je je vrije tijds paarden met een wereldtopper vergelijkt

Jij kan dat grappig vinden, maar wees realistisch Sarabande, op zelfs een enkele ´wereldtopper´ (relatief begrip!) na is elk paard een vrijetijds-paard....

Het grootste verschil is dat mijn paarden echt vríje tijd hebben en de meeste paarden voor de vrijetijdsbesteding van de ruiter onvrij opgesloten staan.

Het relatieve van wereldtopper is het door sommigen hier als belangrijkste geziene jury-oordeel over een op zichzelf staande oefeningenactiviteit is een omheinde zandbak.
Het relatieve daarvan met betrekking tot ´goed´ én ´paardrijden´ is een belangrijk punt voor het antwoord op de ts.
Jij vindt mijn opvatting grappig, ik vind jouw opvatting triest.

p.s ik ga nu even een wereldtopper (in optomingsloze Echte Wereld Dressuur) roepen :D

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:00

Heb het filmpje op you tube bekeken. En wat ik zie is een paard wat ontzettend zijn best doet, door de ring heen danst. Maar vind hem door de hele kur heen wel vrij kort lopen. Maar extreem nee sorry vind het zeker niet onprettig om naar te kijken.

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:14

Totilas is een paard met heel veel talent :j

Maar op de eerste foto zie ik duidelijk meer een ontspannen Totilas dan op de tweede foto.
Op de eerste foto draagt hij zijn staart mooi en is de hoofd halshouding mooi gedragen. ;)

Op de tweede foto zie ik een gespannen Totilas , weggedrukte rug, en zwiepende staart, en het hoofd helemaal gebogen tot de borst. ;(

Ik vind dressuur prachtig om naar te kijken, maar als ik dit zo zie denk ik toch ook dat het te extreem gaat worden.
Ik vind Totilas wel een geweldig paard, en hoop dus wel dat ze hem een beetje ontzien en idd heel houden :o

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:35

Huertecilla schreef:
Jij kan dat grappig vinden, maar wees realistisch Sarabande, op zelfs een enkele ´wereldtopper´ (relatief begrip!) na is elk paard een vrijetijds-paard....

Je zou het nooit bedenken als je het sérieux bekijkt waarmee hier op Bokt over dressuur gepraat wordt :+
Allemaal kampioen in eigen bak :D
(of voor de boodschappendressuurders, op eigen berg ;) )

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:54

Barmat schreef:
Liezel1 schreef:
En toch heeft dat paard een bepaalde rust in de kop...
Bij prijsuitreikingen blijft hij stokstijf stilstaan en staat hij om zich heen te loeren, vindt hij allemaal wel interessant volgens mij. Dat terwijl de anderen om hem heen staan te klieren.

De ereronde gaat in een lekkere draf of handzaam galopje, waar de andere paardn volledig aan de kletter slaan...

Als een paard écht overwerkt is, lijkt me dat juist om zo'n moment, drukte, teugels los etc, hij uit zn plaat gaat....

Sterker nog, ik vind Totilas zelfs een typisch voorbeeld van een paard dat lijkt te genieten van de aandacht, die tijdens het "ooooooohhhhhh" en "aaaaaaaahhhhhhh" de beentjes extra de lucht in gooit, zich groot maakt. Als hij zou kunnen lachen, deed hij het gewoon volgens mij :D

Het is gewoon een showbal optima forma, genietend van de aandacht en daarom moet hij nog wel eventjes tegen zichzelf in bescherming genomen worden, maar dat vertrouw ik Edward ook wel toe, hij krijgt daarin tevens alle ruimte van Moorland Stables.

Tijdens de prijsuitreiking ZIE je Totilas ook denken: "Kijk eens allemaal naar mij, IKKE, IKKE, IKKEEEEEE!!!!!" Je dicht hem bijna menselijke eigenschappen toe, waanzinnig gewoon. Zelden zoiets meegemaakt.

En dat ook allemaal van een foto ;)

Raar, toch? Dat ik iets anders ZIE :+

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:59

wie heeft het hier over een foto?

Modie ben toch benieuwd wat jij dan ziet aan Totilas na een proef en tijdens een prijsuitreiking. Als paarden gek doen is dat een bewijs van onkunde en als ze mak zijn ook, schiet mij maar lek

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:13

zipje71 schreef:
wie heeft het hier over een foto?

Modie ben toch benieuwd wat jij dan ziet aan Totilas na een proef en tijdens een prijsuitreiking. Als paarden gek doen is dat een bewijs van onkunde en als ze mak zijn ook, schiet mij maar lek

Wie of wat? heeft het over onkunde?

Nogmaals ik vind Totilas een geweldig paard, maar geen geweldig "gereden" paard.
En dat is iets, wat Totilas ook "uitstraalt" ;)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:20

dus totilas straalt uit dat ie niet geweldig wordt gereden

tja......bijzonder hoor, waar haal je het vandaan...

wat een onzin, kijk goed! naar zijn oren, naar zijn gedrag na de proef, en tijdens de prijsuitreiking, je ziet toch zo hoe happy totilas zich voelt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:40

criollolover schreef:
dus totilas straalt uit dat ie niet geweldig wordt gereden

tja......bijzonder hoor, waar haal je het vandaan...

wat een onzin, kijk goed! naar zijn oren, naar zijn gedrag na de proef, en tijdens de prijsuitreiking, je ziet toch zo hoe happy totilas zich voelt

Dan "zien" wij "iets" anders.

Het is natuurlijk maar net, met wat voor "ogen" men naar iets kijkt *D
Of "wat" men wil zien, meestal is dat dan iets "wat in het straatje" van degene past.

Maar ik persoonlijk, vind de beweging van Totilas "te extreem"

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:44

Over die oren: Heb ook een hengst gereden die dat deed maar dat dier was alles behalve gelukkig.
De topjes van diens oren raakte elkaar haast zo prikte ze naar voren. En die kon ook heel relaxed door de piste wandelen. (en ja, daar zaten alle knopjes op.) maar gelukkig was die niet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:51

pharagirlke schreef:
Over die oren: Heb ook een hengst gereden die dat deed maar dat dier was alles behalve gelukkig.
De topjes van diens oren raakte elkaar haast zo prikte ze naar voren. En die kon ook heel relaxed door de piste wandelen. (en ja, daar zaten alle knopjes op.) maar gelukkig was die niet.

Het "geluk" zie ik dus ook niet in Totilas

Hij zal best in de watten gelegd worden, het super op zijn woonplek hebben....

Doet me een beetje denken aan de "kinderarbeid"-foto's

En nu zal ik vast en zeker half Bokt over me heen krijgen, maar bovenstaand is mijn mening, zoals ik het zie :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:53

Kinderarbeid zou ik het niet noemen maar geheel gelukkig vind ik hem ook niet overkomen. Ook niet ongelukkig, dat wil ik niet zeggen... Maar ik vind hem niet over komen als een "happy Athlete". Kan ook zijn jongigheid zijn, dat hij het allemaal nog wat spannend vind en die nieuwe oefeningen die hij nog een beetje moeilijk vind hier en daar... Op dat gebied moeten we idd rekening houden met het feit dat Toti nog maar 9 jaar is... Het is geen rot in het vak en die zal beslist momentjes in de ring hebben dat ie effe twijfeld waar die zijn benen nu ook alweer heen moest doen. En dat zie je maar da's gewoon onervarenheid.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:02

pharagirlke schreef:
Kinderarbeid zou ik het niet noemen maar geheel gelukkig vind ik hem ook niet overkomen. Ook niet ongelukkig, dat wil ik niet zeggen... Maar ik vind hem niet over komen als een "happy Athlete". Kan ook zijn jongigheid zijn, dat hij het allemaal nog wat spannend vind en die nieuwe oefeningen die hij nog een beetje moeilijk vind hier en daar... Op dat gebied moeten we idd rekening houden met het feit dat Toti nog maar 9 jaar is... Het is geen rot in het vak en die zal beslist momentjes in de ring hebben dat ie effe twijfeld waar die zijn benen nu ook alweer heen moest doen. En dat zie je maar da's gewoon onervarenheid.

Met die leeftijd al "volwassen' oefeningen doen?
Ik noem dat "kinderarbeid"

Zijn stap is nl ook een aandachtspunt. Een paard wat zo extreem draaft, loopt gespannen en dat is ook terug te zien in zijn stap

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:05

Als hij het zo'n ramp zou vinden om de oefeningen te doen dan ging hij wel in de staak. :) Gespannenheid in stap ben ik wel met je eens al ben ik er nog niet uit wat daar precies de oorzaak van is.... Sommige paarden worden ook heet in die stap omdat ze weten wat er gaat komen.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:07

Arabesk schreef:
anneM_Ajax schreef:
De eerste keer dat ik de gouden proef zag, dacht ik wauw! De 2e keer kon ik hem rustig bekijken en ook in slowmotion en dacht ik, auw! Hij beweegt vreselijk hectisch! En zo vind ik hem ook gereden. Dat idee had ik ook al bij Lingh en Gribaldi. Erg jammer. Ben benieuwd hoe Totilas over een paar jaar loopt.

Ik vond het er niet uitzien, maar volgens mij zijn dit de laatste stuiptrekkingen van de op drift geraakte show-dressuur. Het kan niet lang meer duren of we gaan weer 'back to the basics' mensen zijn het gewoon spuugzat, ook hier op bokt.

jjij haalt echt het bloed onder mijn nagels vandaan :roll:
op elk topic dat tegen de moderne dressuur wordt geopend zwaai jij met de scepter en probeer je heel de dressuurwereld negatieve invloeden te geven.. houd je bezig met de dingen waar je zogenaamd wel verstand van hebt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:13

Best werkt om het te negeren tenzij er iets staat wat je nuttig vind Monnie_ want nu gaat ze hier weer op in, en jij weer op haar en het logische vervolg is dat het topic dicht gegooid word.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:29

pharagirlke schreef:
Als hij het zo'n ramp zou vinden om de oefeningen te doen dan ging hij wel in de staak. :) Gespannenheid in stap ben ik wel met je eens al ben ik er nog niet uit wat daar precies de oorzaak van is.... Sommige paarden worden ook heet in die stap omdat ze weten wat er gaat komen.

Pharagirlke, ik denk dat de ruiter "veel controle" heeft, te oordelen naar de "hals-lengte". Of beter gezegd, naar het gemis van hals-lengte.
Het heeft toch ook een tijdje geduurd voordat Gribaldi in de staak ging?

Paarden zijn de meest vergevensgezinde dieren die er maar zijn.

Een stap is zo "verpest" bij een "heet" paard. Voorbeelden te over :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:35

Daarin ga ik geheel met je mee. :) Stap is sowieso de gang waarin je het snelst terug ziet hoe het paard is (spanning enz) :) Die dreumes van mij loopt de eerste tien minuten te trippelen van energie voor hij normaal kan stappen :') Da's ook pure hevigheid en dus spanning en die moet afvloeien. Zou ik hem na vijf minuten in draf of galop zetten zie je er niets van maar zo snel die naar stap gaat merk je dat hij heet is.

normanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:37

modie schreef:
Pharagirlke, ik denk dat de ruiter "veel controle" heeft, te oordelen naar de "hals-lengte". Of beter gezegd, naar het gemis van hals-lengte.
:+

Hoe los je dat teveel aan controle dan op?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:39

door ruimte te geven van voor.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:40

normanfan schreef:
modie schreef:
:+

Hoe los je dat teveel aan controle dan op?

Waar heb ik gezegd "teveel"?

Veel controle? oplossen, de hals de lengte geven die bij de oefening past, wellicht.
Dan heeft men minder controle?

normanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:41

En dan loopt hij niet van zijn achterbeen af, omdat hij zo graag naar voren wil?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:43

normanfan schreef:
En dan loopt hij niet van zijn achterbeen af, omdat hij zo graag naar voren wil?

Loopt hij dan nu op het achterbeen?

Vertrouwen en harmonie tussen ruiter en paard, ik denk dat dit het sleutelwoord is ;)

Maar ga nu mijn eigen paarden even "controleren" :D