Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:39

Gerner schreef:
Mijn hemel, wat heb ik nu weer geopperd.
Pfffff, eerst maar eens aan conditie werken, misschien kan iemand anders wat geschoolde paarden meenemen, ik heb alleen maar vrijbuiters en oudjes, het lijkt me erg leuk.
Ik heb wel plek. Noor , kom je ook?
Als het maar in het belang van de paarden is, dan ga ik overal mee in zee.

Ik kom ook, neem ik Nicky mee. Mag iedereen op die het wil, is een uitsteekbaar leerpaard :D (oftewel als je niet zacht en fijn doet gaat ie stilstaan en als je dan nog niet luistert laat ie je de hemel van iets dichterbij zien 8-) Verder is ie top braaf en doet alles wat ie kent voor je maar zodra je hem blokkeert zegt ie NEE zo moet het dus niet want zo heb Noor het me niet geleerd.

FaberSmid

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:33

Mindfields leuk dat u en Nicky ook komen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:56

Ik vind het een erg goed initiatief, misschien ff wat meer ruchtbaarheid aan geven hier op bokt. Jammer dat er nu niemand meer reageert hier.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:29

Ik heb een heel druk weekend gehad, vandaar mijn afwezigheid,
maar ja, waar is de rest gebleven?
Dit was ik aan het doen, afgelopen weekend.
Iets anders dan dit topic, maar het was wel heel erg leuk!
Afbeelding

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:53

its dat het zover weg is anders had ik gitano mee genemomen en laten zien en voelen hoe eenvoudig Schouderbinnenwaarts rijden is.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:34

Wat is te ver weg? Locatie is nog niet ter sprake gekomen, behalve Nederland? Moet u ook van het buitenland komen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:27

nee hoor maar goed als het omgeving Rotterdam is neem ik hem wel mee

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:11

U weet wel de locatie aan banden te leggen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:55

O, dat klinkt wel boeiend. Alleen is Rotterdam voor mij veel te ver weg. Ik zit in Noord-Nederland, dicht bij de Duitse grens.

(Overigens voel ik mij nog lang niet op niveau voor een sb, maar dat is een andere kwestie)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:42

FaberSmid schreef:
U weet wel de locatie aan banden te leggen?

hahahahaha je bent wel erg rap met conclusies maken omtrent het zo genaamd aan banden leggen van, zullen we samen even terug kijken naar wat ik heb geschreven, naar mijn optiek heb ik alleen maar gezegd dat WANNEER het in de omgeving Rotterdam is dat ik me paard mee zou nemen en niet dat het hier is. :D

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:13

Professor schreef:
Gerner schreef:
Jaren geleden heb ik op mijn opleiding geleerd, dat een zijgang een zijwaartse beweging is met stelling en buiging enkel en alleen in de richting van het zijwaarts gaan.
Dus een zijgang kan dan alleen maar zijn travers renvers, appuyement en keertwending .
Zoals al gezegd, heeft schouderbinnenwaarts een contrastelling in het zijwaarts gaan.
Ik kan het alleen nergens nu even terug vinden.
Grappig is, dat ik me nog wel kan herinneren dat het tevens een examenvraag was.

Jammer voor u, dat u zo onbelezen bent, en het verkeerd geleerd heeft.
Een zijgang wordt altijd in een verzamelde gang gereden, hoort er ook bij.
SB is de enige zijgang met cotrastelling, van wie u les gehad heeft weet ik niet, maar die wist niet van de hoed en de rand.

Ik hoor zo iedereen praten over het uitvoeren van sb en of het moeilijk is of niet. Maar ik hoor niemand praten over het doel van schouderbinnenwaarts...
Het is niet zomaar een oefening die je paard moet kennen.
Je rijd een sb om het paard te leren meer te buigen in het achterbeen, en meer te gaan dragen. En op die manier te gaan leren te verzamelen.
Een paard moet ook geleerd worden om het achterbeen te buigen. Daarvoor gebruiken we de zijgangen, en je rijd niet een zijgang om een zijgang te rijden.
Je rijd het om je basisgang te verbeteren.
Heb niet het hele topic doorgelezen, maar wat ik heb gelezen, daar heb ik dit nog niet gehoord.

En proffesor, om dan te zeggen dat een zijgang in verzameling gereden moet worden, valt dan hierbij in het niets.
In een zijgang kan je juist zeggen, ik rijd hem wat verzamelder, of juist in een middengang, om juist dat been wat meer te laten buigen en dragen.
Sb kan je in alle gangen rijden, stap draf galop, verzameld, midden of uitgestrekt..
Net wat jij er op dat punt mee wilt bereiken.

En hoe weet je of je een correcte sb hebt gereden? Als je het paard hierna weer rechtstelt, het paard beter loopt, meer balans, meer gedragenheid, meer buiging etc.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 12:30

MaaikeMo schreef:
Citaat:
En proffesor, om dan te zeggen dat een zijgang in verzameling gereden moet worden, valt dan hierbij in het niets.
In een zijgang kan je juist zeggen, ik rijd hem wat verzamelder, of juist in een middengang, om juist dat been wat meer te laten buigen en dragen.

In het horizontale evenwicht, draagt een paard minder als in de verzameling, waarbij men door de achterbenen meer onder de massa (zwaartepunt) grijpen waardoor de achterbenen voorwaarts grijpen.
Doordat dit gebeurt buigen de achterbenen, de heup het zitbeen de knie en het spronggewricht en de kogel.

Citaat:
Sb kan je in alle gangen rijden, stap draf galop, verzameld, midden of uitgestrekt..
Net wat jij er op dat punt mee wilt bereiken.

In stap heeft het een voorbereidende funktie, maar geen verzamelde.
In een middendraf en uitgestrekte gangen is het geen SB meer en is onmogelijk.
U haalt de schouder naar binnen, alleen de schouder stelt u voor.
Hoe kan ik in een buiging uitstrekken???
Schouder Binnen waarts, is een oefening om het binnenachterbeen meer onder het zwaartepunkt te krijgen, daarom is het nutteloos om het niet in een verzamelde gang te rijden.
Omdat onder het zwaartepunt brengen verzamelen is.

Citaat:
En hoe weet je of je een correcte sb hebt gereden? Als je het paard hierna weer rechtstelt, het paard beter loopt, meer balans, meer gedragenheid, meer buiging etc.

Het is een oefening om het paard buigzamer te maken, een voorbereiding voor de andere zijgangen, zodat ik als ruiter de voorhand op de achterhand kan instellen, het is bovendien een grote gymnatiserende oefening.
Balans heeft horizontaal evenwicht, meer gedragenheid u bedoelt meer verzameling.
Het paard wordt gereden en loopt dan niet meer maar gaat of beweegt zich.
En wat u verwisseld is SB en voorhandvoor (SV wordt hier meestal dat genoemd)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:33

Wacht even Professor, nu spreekt u uzelf toch tegen, eerder in dit topic was u heel stellig in dat sb absoluut geen losmakende oefening is maar nu stelt u dat sb ook gymnastiserend werkt.

Kort gezegd waren we het dus vanaf punt 1 WEL met elkaar eens hahaha.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:03

Mindfields schreef:
Wacht even Professor, nu spreekt u uzelf toch tegen, eerder in dit topic was u heel stellig in dat sb absoluut geen losmakende oefening is maar nu stelt u dat sb ook gymnastiserend werkt.

U moet een losmakende oefening niet met een gymnastiserende oefening verwarren? Volgens mij is een losmakende oefening voor bij het losrijden en dan het warmrijden? Schouder binnenwaarts is geen losmakende oefening, of wil u wel zo een zware oefening rijden bij het losrijden? Neem aan dat u ook eerst los rijdt en dan pas warm rijdt?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 20:08

Mindfields schreef:

Kunt u mij dat eens quoten???
losmakendeoefening dat woord gebruik ik bijna nooit, hoogstens lössende of ontspanningsoefening.
Natuurlijk elke oefening bewerkt bepaalde spieren, is dus gymnastieserend, dat wil niet zeggen dat men die oefeningen als lössende übung neemt.

Dan haalt u iets door elkaar, oefeningen zijn ook de zijgangen, zoals Renvers en Travers, en Schouderbinnenwaarts.
SB is een verzamelde oefening enz...
Appuyeren is zelfs een gymnatieserende oefening.
Elke oefening is gymnastierserend.
Uitvoeringen zoals Piaffe en Passage zijn oefeningen die daaruit ontstaan dus niet direkt oefeningen.
Laatst bijgewerkt door Professor op 04-10-09 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:09

FaberSmid, waarom spreken de engelsen van "warming-up"?

Lijkt het er niet op, dat losrijden en warmrijden, voordat men met de training begint, een beetje hetzelfde is?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 20:20

modie schreef:
FaberSmid, waarom spreken de engelsen van "warming-up"?

Lijkt het er niet op, dat losrijden en warmrijden, voordat men met de training begint, een beetje hetzelfde is?

Mag ik antwoorden, doe het toch.

Denkt u eens aan het rekken en strekken van de Atleten, voetballers.
Dat duurt zo´n 20 minuten (massage niet meegerekent).
Daarna gaan ze warm lopen, dat is warming up.

Losmaken, strekken en rekken. (spieren wakker maken, eenvoudig gezegd)
Warming up spieren warm maken.

De Spieren gaan anders scheuren, wanneer ze nog niet gerekt en gestrekt worden.
Dit is de losmaak phase.
De warming up maakt de spieren warm (doorbloeding stimuleren)
Dit wordt vaak vergeten, en daardoor onstaan er veel spierproblemen, en wervel problemen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 20:27

FaberSmid schreef:
Mindfields schreef:

U moet een losmakende oefening niet met een gymnastiserende oefening verwarren? Volgens mij is een losmakende oefening voor bij het losrijden en dan het warmrijden? Schouder binnenwaarts is geen losmakende oefening, of wil u wel zo een zware oefening rijden bij het losrijden? Neem aan dat u ook eerst los rijdt en dan pas warm rijdt?

Mijnheer FaberSmid ben het met u eens, zo had ik ook geschreven.
Ben blij dat er toch nog mensen lezen kunnen, en het verschil kennen, tja moest eigenlijk iedereen kennen.
Oefeningen tja gymnastiserend, is toch logisch.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:43

Zo te lezen heeft u al antwoord gegeven, begrijp niet waarom men dit soort belangrijke theorie niet geleerd heeft? Begrijp nu wel al die blessures, maar is eigenlijk een bevestiging van mijn vermoeden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:22

Ik zie losmaken en gymnastiseren als gelijk hoor, dus het zal dan eerder aan mijn eigen interpretatie liggen. Losrijden doe je altijd voordat je aan het werk gaat dat lijkt me vrij logisch.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 19:26

Mindfields schreef:
Ik zie losmaken en gymnastiseren als gelijk hoor, dus het zal dan eerder aan mijn eigen interpretatie liggen. Losrijden doe je altijd voordat je aan het werk gaat dat lijkt me vrij logisch.

Losmaken is de spieren ze eigenlijk wakker maken, daarom doet men dit met eenvoudige oefeningen, die niet op moeilijke lijnen worden gereden, men gaat dan steeds verder en zwaarder met die oefeningen, alles in mate van de africhting van het paard.(dit alles in stap, tot dat het paard in de hand staat)
Daarna gaat men pas over op de warming up, het warm maken van de spieren.
Daarna gaat men over op de werkelijke gymnastisering van het paard.
Dat gaat alles vloeiend in elkaar over, maar men kan die 15 tot 20 minuten stap die het paard nodig heeft om zijn gewrichts flüssigkeit ( sorry ik weet even het ned. woord niet) te laten werken.(vloeibaar wordt)
Goed benutten om het paard in stap met losmakende oefenigen de spier los te krijgen en wat ik oneerbiedig zeg wakker te maken.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:17

Mindfields schreef:

Bent u dan ook zo een ruiter die meten gaat draven en galoperen, de losmakende oefeningen is stap weg laat?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:23

Ook ik vind sb niet de moeilijkste zijgang. Ik denk eigenlijk dat het de makkelijkste is, de travers en de andere hogere zijgangen heb ik nog nooit gereden, maar het wijken bijvoorbeeld wel, en dit is stukken lastiger. Vooral wanneer je een paard hebt die de neiging heeft over de schouder weg te lopen bijvoorbeeld, is wijken een stuk lastiger.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:24

20 min. loswerken in stap ? :oo
wij hebben aan 10 min zeker wel genoeg hoor .

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:46

ik kan makkelijk 30 min werken in stap langzaam opbouwend, maar eerlijkheidshalve is SB daar in een een onderdeel om te voelen of me paard al los is door zijn lichaam