Citaat:
En proffesor, om dan te zeggen dat een zijgang in verzameling gereden moet worden, valt dan hierbij in het niets.
In een zijgang kan je juist zeggen, ik rijd hem wat verzamelder, of juist in een middengang, om juist dat been wat meer te laten buigen en dragen.
In het horizontale evenwicht, draagt een paard minder als in de verzameling, waarbij men door de achterbenen meer onder de massa (zwaartepunt) grijpen waardoor de achterbenen voorwaarts grijpen.
Doordat dit gebeurt buigen de achterbenen, de heup het zitbeen de knie en het spronggewricht en de kogel.
Citaat:
Sb kan je in alle gangen rijden, stap draf galop, verzameld, midden of uitgestrekt..
Net wat jij er op dat punt mee wilt bereiken.
In stap heeft het een voorbereidende funktie, maar geen verzamelde.
In een middendraf en uitgestrekte gangen is het geen SB meer en is onmogelijk.
U haalt de schouder naar binnen, alleen de schouder stelt u voor.
Hoe kan ik in een buiging uitstrekken???
Schouder Binnen waarts, is een oefening om het binnenachterbeen meer onder het zwaartepunkt te krijgen, daarom is het nutteloos om het niet in een verzamelde gang te rijden.
Omdat onder het zwaartepunt brengen verzamelen is.
Citaat:
En hoe weet je of je een correcte sb hebt gereden? Als je het paard hierna weer rechtstelt, het paard beter loopt, meer balans, meer gedragenheid, meer buiging etc.
Het is een oefening om het paard buigzamer te maken, een voorbereiding voor de andere zijgangen, zodat ik als ruiter de voorhand op de achterhand kan instellen, het is bovendien een grote gymnatiserende oefening.
Balans heeft horizontaal evenwicht, meer gedragenheid u bedoelt meer verzameling.
Het paard wordt gereden en loopt dan niet meer maar gaat of beweegt zich.
En wat u verwisseld is SB en voorhandvoor (SV wordt hier meestal dat genoemd)