ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:42

Ik heb een paard van 5,5 jaar en ik ben 4 weken geleden begonnen met inrijden.

De eerste week 1 x 10 minuutjes stappen, de 2de week 3 keer 10 minuutjes stappen, de 3de week 3 x 15 minuutjes stappen en deze week 2 x een half uurtje stappen met een kort stukje draf. Rechte stukken, in het bos met een lang teugeltje voorwaarts-neerwaards zodat ze zelf balans leerde. In de 3de week hebben kleine stukjes schouder binnenwaards gereden aan een lang teugeltje en dat ging eigenlijk vanzelf doordat het paard aan het omkijken was naar een ander paard.

Een rustig tempo dus om het paard onder het zadel te beleren maar ik merkte wel dat ze er aan toe was. Ik vind een 3 of 4 jarige onder het zadel brengen te vroeg, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:37

Rani007 schreef:
Ik heb een paard van 5,5 jaar en ik ben 4 weken geleden begonnen met inrijden.

De eerste week 1 x 10 minuutjes stappen, de 2de week 3 keer 10 minuutjes stappen, de 3de week 3 x 15 minuutjes stappen en deze week 2 x een half uurtje stappen met een kort stukje draf. Rechte stukken, in het bos met een lang teugeltje voorwaarts-neerwaards zodat ze zelf balans leerde. In de 3de week hebben kleine stukjes schouder binnenwaards gereden aan een lang teugeltje en dat ging eigenlijk vanzelf doordat het paard aan het omkijken was naar een ander paard.

Een rustig tempo dus om het paard onder het zadel te beleren maar ik merkte wel dat ze er aan toe was. Ik vind een 3 of 4 jarige onder het zadel brengen te vroeg, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Dat vind ik dus ook omdat ze met 5,5 pas volgroeid zijn. Maar waarom doen zoveel mensen het?

Anoniem

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:41

Rani, kun je ook uitleggen waarom je schouderbinnenwaarts rijdt met een paard dat drie weken onder het zadel is?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:13

KellyZ schreef:
Dat vind ik dus ook omdat ze met 5,5 pas volgroeid zijn. Maar waarom doen zoveel mensen het?

Simpel: eigenbelang boven welzijnsbelang paard.

Menig ruiter heeft gewoon begrijpelijke haast op het eigen paard te rijden.

De meeste paarden echter worden door derden ingereden en dat is simpel een economisch plaatje:
- Hoe eerder hoe minder investering en sneller opbrengst.

- Ook is een jong paard meer hoop en relatief rendabeler in de verkoop.
Van de 3-jarigen ´met potentie´ blijven slechts een paar 6 jarigen die dan ingereden met evenveel ´belofte´ over.
Om die verhouding even rendabel te maken moeten de 6-jarigen véél te veel kosten. De minder kostbare 3-jarigen verkopen makkelijker ook al zijn ze eigenlijk veel duurder.

- Een heel cru maar hard gegeven is dat hoe eerder paarden ´op´zijn, hoe hoger de omloopsnelheid, hoe hoger de omzet.

Door dit keiharde economische plaatje wordt de bovengenoemde eigenaar die zelf inrijdt niet goed voorgelicht vanuit de sector en de haast doet de rest. Tja en niet dressuurruiters weten er niets van want ze doen het zelf niet :Y)

hc

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:46

hc, dit keer ben ik het volledig met je eens.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:29

Lovely schreef:
Rani, kun je ook uitleggen waarom je schouderbinnenwaarts rijdt met een paard dat drie weken onder het zadel is?

Jahoor, ik heb haar tijdens het 3de en 4de jaar beleerd met dubbele lijnen. Eerst een deudelijke opleiding gevolgd om het goed te kunnen. Schouder binnenwaards hebben we ook met de dubbele lijnen geoefend en dat ging prima. Geen grote stukken, maar telkens een pasje of 10. Ook onder het zadel heb ik maar enkele pasjes gedaan. M'n paard hoefde er geen enkele moeite voor te doen.

We hebben ook veel gevoetbald, want dat doet dit paard graag. Achter de bal aanscheuren om vervolgens in een verzamelde galop voor de bal te stoppen en nog een hoop andere capriolen. Zelfs galop wissels deed ze spontaan. Zolang een paard op deze leeftijd dit onbelast en spontaan uit zichzelf doet heb ik daar geen enkel bezwaar tegen en het gymnatiseert ook goed. Lol met je knol is niet alleen goed voor het opbouwen van een band met je paard, maar geeft met dit soort oefeningen ook een toegevoegde waarde om spieren te ontwikkelen en soepel te worden.

Ik merk nu ze onder het zadel is dat ze daar veel profijt van heeft. Voorlopig blijven de ritjes nog kort en zal ik tijd nemen om de basis dressuur haar aan te leren. We rijden nooit in de bak, en we gaan ook nooit in de bak rijden ... maar lekker buiten in de natuur ... :D

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:43

Ik ben van mening dat als je je paard inrijdt voor hij 5,5/6 jaar is geweest en dus volgroeid is, je je paard kapot rijdt. Sorry.
Ik zie ook geen reden waarom mensen hun paarden wel inrijden op 3 jaar want je kan zat andere dingen met je paard doen en je kan ze genoeg leren zonder te berijden. Ruiters moeten eens gaan denken aan het welzijn van hun paard en niet aan hun eigen. En ik vind het ook behoorlijk fout dat je met een 3 of 4 jarige kunt starten. Die mensen zouden al helemaal beter moeten weten!

En als je het teveel geld vind kosten moet je geen paard nemen die nog ingereden moet worden, makkelijk zat.
Ik vind het wel jammer dat er overal word gezegd dat je een paard kan inrijden vanaf zijn 3de, want dit word natuurlijk heel snel overgenomen en dan gaan ruiters denken: als mijn paard 3 is kan hij ingereden worden.

Kan iemand mij hier een goede reden geven waarom hij zijn paard voor zijn 5de levensjaar in heeft gereden? :Y)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:35

Mijne is niet met haar 4e ingereden omdat ik er nou zo graag op moest hoor.

Vind dit een beetje onzin verhalen, Een paard word met 3 ingereden omdat het alleen maar geld kost. economisch plaatje bla bla bla.

Iedereen is vrij in zijn keus de 1 is 2,5 de andere 3 jaar. Maar wat is nou goed ik ken paarden die op hun 7e zijn ingereden met de grootste problemen, Daarbij ken ik een fjord die met 2,5 ingereden is die is op zijn oude leeftijd nog steeds prima te rijden die heeft nooit wat. Paarden die met 3 jaar al alle mankementen hebben gehad en ingeslapen zijn en paarden die met 6 jaar ingereden zijn en het nog prima doen.

Het beste vind ik aanvoelen wat je paard kan hoe hij eruit ziet in zijn bouw en zijn doen en laten.

Mijne heb ik met 2 jaar de veulen opfok uitgehaald en daar heb ik heel veel mee gedaan grondwerk, vrijheidsdressuur (dat pakte ze slecht op) je kan zoveel met een paard en echt niet iedereen die met een 3 jarige begint is gelijk slecht ofzo. Mensen weten tegenwoordig niet beter.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:39

Dancie schreef:
Mensen weten tegenwoordig niet beter.

Dit stukje is een 'waar woord'... mensen weten helaas niet beter. 3 jaar is linksom/ rechtsom... hoe je het ook wendt of keert: te jong.
Dat is geen zelfverzonnen praatje van een stel geitebreiers, maar DE waarheid voor iedereen die bereid is het paard voor het eigen te stellen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:42

KellyZ schreef:
Ik ben van mening dat als je je paard inrijdt voor hij 5,5/6 jaar is geweest en dus volgroeid is, je je paard kapot rijdt. Sorry.
Ik zie ook geen reden waarom mensen hun paarden wel inrijden op 3 jaar want je kan zat andere dingen met je paard doen en je kan ze genoeg leren zonder te berijden. Ruiters moeten eens gaan denken aan het welzijn van hun paard en niet aan hun eigen. En ik vind het ook behoorlijk fout dat je met een 3 of 4 jarige kunt starten. Die mensen zouden al helemaal beter moeten weten!

En als je het teveel geld vind kosten moet je geen paard nemen die nog ingereden moet worden, makkelijk zat.
Ik vind het wel jammer dat er overal word gezegd dat je een paard kan inrijden vanaf zijn 3de, want dit word natuurlijk heel snel overgenomen en dan gaan ruiters denken: als mijn paard 3 is kan hij ingereden worden.

Kan iemand mij hier een goede reden geven waarom hij zijn paard voor zijn 5de levensjaar in heeft gereden? :Y)

Ik kan je geen rede geven tenminste geen goede rede, Jij vind dat het slecht is en fout is en ik heb er niks tegen om een 4 jarige onder het zadel te hebben. Mits hij er totaal niet uitziet als volgroeid paard, en idd ik ga je weder antwoord hier al op weten. Mijn 4 jarige kent het zadel het sturen en het gewicht. Ze word 1x per week licht gereden gestapt buiten dan. Verrder staat zij 24/7 op de wei en doen we wat aan grondwerk enzo gewoon de band behouden met je paard.

Ninx:
Ik heb mijne ook met 3 jaar kennis laten maken met een zadel en met 4 jaar erop gestapt. maar het is inderdaad mensen weten tegenwoordig niet beter. En het is echt niet zo dat mijne in de krul getrokken loopt enzo maar ze heeft een ontspannen lage houding (voor een fries) ze hoeft geen proefje te lopen en word zoals hierboven gezegd 1x per week gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:45

Ninx schreef:
Dancie schreef:
Mensen weten tegenwoordig niet beter.

Dit stukje is een 'waar woord'... mensen weten helaas niet beter. 3 jaar is linksom/ rechtsom... hoe je het ook wendt of keert: te jong.
Dat is geen zelfverzonnen praatje van een stel geitebreiers, maar DE waarheid voor iedereen die bereid is het paard voor het eigen te stellen.

Het lijkt mij wat overtrokken om DE waarheid te verkondigen. Het is helemaal niet erg om met een driejarige te starten met kennismaken met het zadel en wat op te gaan zitten. Zadelmak maken is niet hetzelfde als er een zadel op pleuren en elke dag een uur te gaan rijden :n. Het is in dit topic al vaker aan de orde geweest dat je een jong paard best al onder het zadel kan brengen zolang je er maar voor zorgt dat je hem niet te zwaar belast. Je begint dus met simpele dingen en zit er maar kort op, al je dat doet ben je een jaar verder voor je er erg in hebt.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:01

Nou ja slecht, hij is op zijn 5de volgroeid, waarom kunnen mensen dan niet gewoon wachten?
Je kunt beter voorkomen dan genezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:09

Kellyz, sommige paarden zijn bij 10 pas uitgegroeid. Maar bij 3 zijn ze op een punt waarbij het geen schade geeft om te beginnen mits je dat op een goede manier doseert. Het is juist goed om de manier van bewegen van het paard wat te gaan beinvloeden rond die leeftijd, daar heeft het paard alleen maar baat bij.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:35

Lovely schreef:
Kellyz, sommige paarden zijn bij 10 pas uitgegroeid. Maar bij 3 zijn ze op een punt waarbij het geen schade geeft om te beginnen mits je dat op een goede manier doseert. Het is juist goed om de manier van bewegen van het paard wat te gaan beinvloeden rond die leeftijd, daar heeft het paard alleen maar baat bij.

Als je het op zo'n manier bekijkt, las ergens dat je met een 3 jarige kunt starten (dresuurproeven en dergelijke?) en dat vind ik echt niet kunnen, want dat zie ik toch niet als ''beginnen'' en daarvoor moet je paardje wel goed ingereden zijn lijkt me...

Lees soms ook weleens dingen dat mensen al springen met hun 3/4 jarige en dat soort dingen, dat vind ik ook te vroeg... als je aanneemt dat ze op hun derde worden ingereden.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:41

De groeischijven sluiten pas goed als ze 5,5 zijn.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:42

ik heb een vernieuwende vraag:

Hoe ziet het dan met beleren voor de kar als 3 jarige? Is dat minder belastend?
En dan heb ik het over niet over een zware marathon wagen, nee over een lichte sulky of erg lichte concourswagen en een goede harde bak, dus geen mul zand of zelfs over straat. En ook niet over elke dag, nee opbouwen van 2x per week 10minuten bv enkel in stap en na een maand 2x 10 minuten stap en 2 minuten draven etc

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:46

diesel_ schreef:
ik heb een vernieuwende vraag:

Hoe ziet het dan met beleren voor de kar als 3 jarige? Is dat minder belastend?
En dan heb ik het over niet over een zware marathon wagen, nee over een lichte sulky of erg lichte concourswagen en een goede harde bak, dus geen mul zand of zelfs over straat. En ook niet over elke dag, nee opbouwen van 2x per week 10minuten bv enkel in stap en na een maand 2x 10 minuten stap en 2 minuten draven etc

Trekken schijnt minder belastend te zijn dan iets dragen (rijden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:55

Kelly, een B proef stelt niks voor, dat is een voltetje en een keer van hand veranderen en wat overgangetjes. Een proefje duurt 5 minuten en als je een kwartiertje losrijdt, sta je er met 20 minuten weer naast. Paarden mogen in de B gestart worden vanaf 1 oktober van het jaar dat ze 3 worden, bijna alle paarden zijn dan 3,5. Het kan en het mag, maar ik zou niet gelijk aannemen dat het dus ook altijd gedaan wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:03

Lovely schreef:
Het kan en het mag, maar ik zou niet gelijk aannemen dat het dus ook altijd gedaan wordt.

..en het houdt ook niet in dat het niet slecht is voor het paard :)*

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:13

Huertecilla schreef:
Lovely schreef:
Het kan en het mag, maar ik zou niet gelijk aannemen dat het dus ook altijd gedaan wordt.

..en het houdt ook niet in dat het niet slecht is voor het paard :)*

hc

HC, ik heb al diverse malen uitgelegd hoe je een jong paard opstart en op die manier is het niet slecht. :)*

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:18

Lovely schreef:
Kelly, een B proef stelt niks voor, dat is een voltetje en een keer van hand veranderen en wat overgangetjes. Een proefje duurt 5 minuten en als je een kwartiertje losrijdt, sta je er met 20 minuten weer naast. Paarden mogen in de B gestart worden vanaf 1 oktober van het jaar dat ze 3 worden, bijna alle paarden zijn dan 3,5. Het kan en het mag, maar ik zou niet gelijk aannemen dat het dus ook altijd gedaan wordt.

Ik vind het pas slecht wanneer de ruiter zelf nog zoveel moet oefenen om er een B proef uit te kunnen rijden.
Dat wedstrijdje is idd niet belastend wanneer je het net als thuis doet - max 20 min en daar hoef je echt niet 3 x per week of meer voor te trainen... en kunt hem best weekjes tussendoor rust geven.

Het prettigst vind ik op 3-jarige leeftijd zadelmak maken (dus niet doorrijden) en dan nog een jaar het land in..

Heeft imo te maken met de sport/markt. Paarden worden snel als oud gezien.
Paarden van 10 zijn voor sommige al oud %)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:04

Lovely schreef:
HC, ik heb al diverse malen uitgelegd hoe je een jong paard opstart en op die manier is het niet slecht. :)*

´is´? Je bedoelt ´vind ik´. Je kan ook niet veel anders zeggen want je doét het.

Nu ja, kan wel. Idereen leert en met leren komt inzicht. Dan zeg je; ´Oeps, dát deed ik verkeerd. Nu weet ik beter en doe ik het anders.´.

Belasten van de paardenrug met het ruitergewicht ís schadelijk voor de wervels.
Belasten van de ruggengraat voor de groeischijven in de wervels gesloten zijn ís schadelijker dan erna.
Tel deze twee bij elkaar op en.... :)*

Blijft de vraag over hoeveel compromis je vindt dat je kan sluiten met het welzijnsbelang van jouw paard.
Geef je het paard de prioriteit dan belast je de rug niet voor de rug uitontwikkeld is.

hc

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:13

er zijn altijd mensen die voor en tegen zijn.
Je moet naar t paard kijken wat hij aan kan en wqanneer het te veel wordt.
Je kan voor het late inrijden zijn en voor het vroege.
Alles heeft zijn voors en tegens en zo zal het altijd blijven.
Maar de tegenstandersd van het vrieg inrijden zien het in dit topic althans nogal te zwart wit.
Zo van als je ze vroeg in rijdt zijn ze kapot.
Nou dat vind ik gewoon bullshit net of paarden niet kapot kunnen gaan als ze laat ingereden worden.
En net of alle vroeg ingereden paarden kapot zijn.

Liessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:13

Paarden zijn met drie vaak ook veel makkelijker zadelmak te krijgen doordat ze in hun hoofd nog niet zo veel zelf vertrouwen hebben. Wij maken ze dan ook meestal zadelmak op drie en daarna rijden we ze 2 a 3 keer per week en de rest lekker los spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:14

Huertecilla schreef:
Lovely schreef:

´is´? Je bedoelt ´vind ik´. Je kan ook niet veel anders zeggen want je doét het.

Nu ja, kan wel. Idereen leert en met leren komt inzicht. Dan zeg je; ´Oeps, dát deed ik verkeerd. Nu weet ik beter en doe ik het anders.´.

Belasten van de paardenrug met het ruitergewicht ís schadelijk voor de wervels.
Belasten van de ruggengraat voor de groeischijven in de wervels gesloten zijn ís schadelijker dan erna.
Tel deze twee bij elkaar op en.... :)*

Blijft de vraag over hoeveel compromis je vindt dat je kan sluiten met het welzijnsbelang van jouw paard.
Geef je het paard de prioriteit dan belast je de rug niet voor de rug uitontwikkeld is.

hc

Nee, want het is een feit dat een 3-jarig paard er geen schade van oploopt als je deze met beleid en op de juiste wijze onder het zadel brengt op die leeftijd. Het is een feit, geen mening :)* .