Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Rani007 schreef:Ik heb een paard van 5,5 jaar en ik ben 4 weken geleden begonnen met inrijden.
De eerste week 1 x 10 minuutjes stappen, de 2de week 3 keer 10 minuutjes stappen, de 3de week 3 x 15 minuutjes stappen en deze week 2 x een half uurtje stappen met een kort stukje draf. Rechte stukken, in het bos met een lang teugeltje voorwaarts-neerwaards zodat ze zelf balans leerde. In de 3de week hebben kleine stukjes schouder binnenwaards gereden aan een lang teugeltje en dat ging eigenlijk vanzelf doordat het paard aan het omkijken was naar een ander paard.
Een rustig tempo dus om het paard onder het zadel te beleren maar ik merkte wel dat ze er aan toe was. Ik vind een 3 of 4 jarige onder het zadel brengen te vroeg, maar dat is mijn persoonlijke mening.
KellyZ schreef:Dat vind ik dus ook omdat ze met 5,5 pas volgroeid zijn. Maar waarom doen zoveel mensen het?
Lovely schreef:Rani, kun je ook uitleggen waarom je schouderbinnenwaarts rijdt met een paard dat drie weken onder het zadel is?
Dancie schreef:Mensen weten tegenwoordig niet beter.
KellyZ schreef:Ik ben van mening dat als je je paard inrijdt voor hij 5,5/6 jaar is geweest en dus volgroeid is, je je paard kapot rijdt. Sorry.
Ik zie ook geen reden waarom mensen hun paarden wel inrijden op 3 jaar want je kan zat andere dingen met je paard doen en je kan ze genoeg leren zonder te berijden. Ruiters moeten eens gaan denken aan het welzijn van hun paard en niet aan hun eigen. En ik vind het ook behoorlijk fout dat je met een 3 of 4 jarige kunt starten. Die mensen zouden al helemaal beter moeten weten!
En als je het teveel geld vind kosten moet je geen paard nemen die nog ingereden moet worden, makkelijk zat.
Ik vind het wel jammer dat er overal word gezegd dat je een paard kan inrijden vanaf zijn 3de, want dit word natuurlijk heel snel overgenomen en dan gaan ruiters denken: als mijn paard 3 is kan hij ingereden worden.
Kan iemand mij hier een goede reden geven waarom hij zijn paard voor zijn 5de levensjaar in heeft gereden?
Ninx schreef:Dancie schreef:Mensen weten tegenwoordig niet beter.
Dit stukje is een 'waar woord'... mensen weten helaas niet beter. 3 jaar is linksom/ rechtsom... hoe je het ook wendt of keert: te jong.
Dat is geen zelfverzonnen praatje van een stel geitebreiers, maar DE waarheid voor iedereen die bereid is het paard voor het eigen te stellen.
. Het is in dit topic al vaker aan de orde geweest dat je een jong paard best al onder het zadel kan brengen zolang je er maar voor zorgt dat je hem niet te zwaar belast. Je begint dus met simpele dingen en zit er maar kort op, al je dat doet ben je een jaar verder voor je er erg in hebt. Lovely schreef:Kellyz, sommige paarden zijn bij 10 pas uitgegroeid. Maar bij 3 zijn ze op een punt waarbij het geen schade geeft om te beginnen mits je dat op een goede manier doseert. Het is juist goed om de manier van bewegen van het paard wat te gaan beinvloeden rond die leeftijd, daar heeft het paard alleen maar baat bij.
diesel_ schreef:ik heb een vernieuwende vraag:
Hoe ziet het dan met beleren voor de kar als 3 jarige? Is dat minder belastend?
En dan heb ik het over niet over een zware marathon wagen, nee over een lichte sulky of erg lichte concourswagen en een goede harde bak, dus geen mul zand of zelfs over straat. En ook niet over elke dag, nee opbouwen van 2x per week 10minuten bv enkel in stap en na een maand 2x 10 minuten stap en 2 minuten draven etc
Lovely schreef:Kelly, een B proef stelt niks voor, dat is een voltetje en een keer van hand veranderen en wat overgangetjes. Een proefje duurt 5 minuten en als je een kwartiertje losrijdt, sta je er met 20 minuten weer naast. Paarden mogen in de B gestart worden vanaf 1 oktober van het jaar dat ze 3 worden, bijna alle paarden zijn dan 3,5. Het kan en het mag, maar ik zou niet gelijk aannemen dat het dus ook altijd gedaan wordt.
Lovely schreef:HC, ik heb al diverse malen uitgelegd hoe je een jong paard opstart en op die manier is het niet slecht.
Huertecilla schreef:Lovely schreef:HC, ik heb al diverse malen uitgelegd hoe je een jong paard opstart en op die manier is het niet slecht.
´is´? Je bedoelt ´vind ik´. Je kan ook niet veel anders zeggen want je doét het.
Nu ja, kan wel. Idereen leert en met leren komt inzicht. Dan zeg je; ´Oeps, dát deed ik verkeerd. Nu weet ik beter en doe ik het anders.´.
Belasten van de paardenrug met het ruitergewicht ís schadelijk voor de wervels.
Belasten van de ruggengraat voor de groeischijven in de wervels gesloten zijn ís schadelijker dan erna.
Tel deze twee bij elkaar op en....![]()
Blijft de vraag over hoeveel compromis je vindt dat je kan sluiten met het welzijnsbelang van jouw paard.
Geef je het paard de prioriteit dan belast je de rug niet voor de rug uitontwikkeld is.
hc
.