Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:15

Ik meld me hier ook maar! En ga eerst maar eens beginnen met lezen alvorens hele wijze dingen te posten ;)

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:24

even stipje...zelfde reden als hierboven :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 00:28

Wat leuk dat zich weer een aantal nieuwe mensen gemeld hebben in dit topic. Welkom allemaal en ik hoop dat we veel met elkaar / van elkaar leren.

Ik hoop ook op foto's / filmpjes! ;-).

Bij velen ligt het oefenen nu een beetje stil, op een enkeling na die nog aardig uit de voeten kan. Maar hopelijk houden we het topic aan de praat totdat de grond weer ontdooid is en we allemaal weer een beetje redelijk kunnen oefenen.

Zelf heb ik momenteel weinig tijd om te reageren ... ik sta wat dat betreft giga achter (sorry :o ), ik zit midden in de examens ivm omscholing (en aanstaande verlies van baan), dat gaat even voor, maar ik blijf natuurlijk wel meelezen ... en me ermee bemoeien als discussies de verkeerde kant oplopen := := :=

Tot nu toe is het een heel plezierig topic geworden, misschien wat minder foto's en beoordelingen als de bedoeling was, maar dat mag de pret niet drukken. Komt misschien later ook wel weer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:43

Hey HannahFrouk, dat maak ik straks wel goed... qua foto's... wanneer ik met mijn lessen start.
Maar ook hier is het nu allemaal even knudde met een rietje...
In de tussentijd mag ik hier misschien wel even een vraag stellen over een kaptoom? Ik heb er natuurlijk 1 nodig straks, en wil niet direct meer dan 100 euro uitgeven. Alle lessen en cursussen die gepland staan zijn me even duur genoeg ;-)
Nu verkoopt iemand 2ehands eentje, en ze heeft foto's gestuurd. Ik zal even 3 foto's plaatsen als dat mag, kunnen jullie me dan zeggen of een dergelijke kaptoom goed bruikbaar is om een beginnetje mee te maken?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit ben ik dus niet... maar de adverteerder.... Zou deze kaptoom bruikbaar zijn, of kan ik dan beter eerst zo'n nylon variant kopen?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 20:18

Ik vind het wel een behoorlijke ijzerwinkel eerlijk gezegd (lijkt me niet zo fijn die enorme metalen ringen ....).

Heb je marktplaats ook al geprobeerd?

(die van mij is al verzegd ... :9 )

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:43

Ik vnd de neusriem van bovenstaande kaptoom te dik om fijen hulpen mee door te geven. Persoonlijk zou ik niet voor zo een kaptoom kiezen.

Clinic ging vandaag niet door omdat de weg veel te slecht was om met de trailer op pad te gaan.

HannahFrouk

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 00:03

Aaah wat jammer !
(maar beter geen risico nemen, toch?)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:28

Nee, ik neem zeker geen risico met dat soort dingen. Het komt wel een andere keer :) Misschien is het ook leuk als we als topic-mensen een gaan discuseren en meeten?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:00

fransje23 schreef:
Nee, ik neem zeker geen risico met dat soort dingen. Het komt wel een andere keer :) Misschien is het ook leuk als we als topic-mensen een gaan discuseren en meeten?

Ja leuk! Nemen we de paarden mee, maar dan wel als het mooi weer is :+

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 16:43

Ik vind dat zeker ook wel een leuk plan. (Maar ik ga dus zelf ook zeker niet met een trailer in de sneeuw op stap). En wat is een geschikte locatie? Wij zitten zelf dus in Apeldoorn maar hebben alleen een buitenbak (maar aan de andere kant, bij ons is bijvoorbeeld wel wat te regelen denk ik, zou'k even moeten informeren).

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:43

fransje23 schreef:
Ik vnd de neusriem van bovenstaande kaptoom te dik om fijen hulpen mee door te geven. Persoonlijk zou ik niet voor zo een kaptoom kiezen.

Clinic ging vandaag niet door omdat de weg veel te slecht was om met de trailer op pad te gaan.

Hee Jammer, ik ging al benieuwd neuzen naar een verslag! Ja ik zou ook wel willen meeten en dan een clinic o.l.v Woodstock! Moet alleen mijn paard nog over trailertrauma gaan helpen komende maanden, (maar daar ga ik verslag van doen bij het clickertopic...).

Hier nu bak weer hardbevroren vanwege regenval afgelopen vrijdag. Water heeft niet weg kunnen lopen en is daarom weer bevroren. Bah! En aankomende week komen de temperaturen ook niet meer boven 0! En dinsdag gaat het weer sneeuwen! Schiet mij maar lek...

(De kaptoom ziet er wat mij betreft ook te grof uit)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:44

Woodstock schreef:
fransje23 schreef:

Ja leuk! Nemen we de paarden mee, maar dan wel als het mooi weer is :+

Zullen we verzamelen bij t Balingehof? Voor een week Intensieve Clinic?! :P

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:54

Ik heb bij Boktmeetings een nieuw topic aangemaakt voor een discussie- en leerdagje :) Kunnen we hier gewoon on-topic blijven!

Dit is het meetingtopic!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:25

Haai allen,
jullie vinden dat deze te grof is... en ik kan me er alleen maar bij aansluiten.
Ik zal dan toch de academische kaptoom of weense kaptoom moeten aanschaffen denk ik.
Waar hebben jullie je kaptoom gekocht?

Binnenkort ga ik voor het eerst naar de Balingehof, gelijk maar meeten dan?! Hahaha!

Mmm, deze is reeds in bestelling bij een vriendin van me die waarschijnlijk toch van gebruik afziet. Die neem ik dan eventueel over. Dit is een 'kruising' tussen een kaptoom en hoofdstel... dus ook zonder bit te gebruiken.
De ring op de voorkant is goed geplaatst, de andere twee zitten misschien teveel aan de zijkant om goed te kunnen gebruiken als kaptoom?
Wat denken jullie?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:59

Even een verslagje:

Vandaag weer een heerlijk dagje gehad.

Eerst heb ik het landje uitgemest en kwam Koek steeds even buurten en moest ik aan haar billen krabben Ik merkte toen ik haar ging halen al dat ze even zin had om te spelen. Dus dek af en in de round penn. Koek ging eerst even rollen in haar blootje en daarna rennen, bokken en uitsloven Dat had ze even nodig.

Na het poetsen en opzadelen weer serieus aan de slag want zaterdag hebben we weer les. Begonnen met loswerken aan de hand en dat ging best aardig. Inmiddels heb ik redelijk door wat goed gaat en ik kan nu ook hoofd, schouder, achterhand in de gaten houden/ corrigeren en ook nog kijken waar ik loop

Na het loswerken ben ik gaan rijden. Stap was even lastig en ze wilde weer teveel vooruit maar met veel overgangen naar halthouden ging het uiteindelijk redelijk. Draf ging helemaal geweldig! Ze liep echt echt netjes en volgende mijn hand goed. Heb ook even schouderbinnenwaarts in draf geprobeerd en dat ging goed
Aangezien we zaterdag in de les ook wat aan de galop gaan werken heb ik daar ook even opgeoefend. Ik was erg tevreden, tempo lag wat hoog maar niet te gek en ze maakte mooie sprongen.

Mijn stalgenootje was aan het springen en toen ze wilde opruimen heb ik gevraagd of ze even de hndernis op het 2e gaatje wilde zetten. Ter variatie best leuk een laag sprongetje. Koek vond dat blijkbaar ook want na 3 mooie rustige sprongen vond ik het eigenlijk genoeg maar zij liep zo fanatiek richting de hindernis dat ze nog een keer mocht springen. :D

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:16

Hoi meiden,

Ik heb momenteel ook niet zoveel te vertellen. Als het goed is heb ik vanmiddag weer een lesje en die kan ik wel gebruiken volgens mij.

Eergisteren heb ik in de buitenbak geoefend met een lijn aan de bovenste ring. Beetje voltes draaien en het viel mij op dat hij zijn binnenachterbeen best vaak mooi onder de massa plaatst nu. Linksom wel iets moeilijker dan rechtsom, maar ik vond het leuk om te zien. :-)

Met rijden merk ik dat ik te graag wil en daardoor soms te streng ben en daar raakt meneer niet echt ontspannen van. Zo jammer.

@ Ninx leuk dat je hier ook bent :-)

Misschien is deze kaptoom wat voor je.
http://link.marktplaats.nl/310991570

of deze.
http://link.marktplaats.nl/295319464

Die enkele neusriem is de goedkoopste oplossing denk ik.
Je mag anders ook de mijne wel proberen en kijken welke je het fijnst vindt.

Die jij laat zien is meer om alleen te longeren denk ik.

groetjes!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:50

ik heb vandaag eindelijk wat kunnen doen, ze was redelijk ontspannen en ik ging even aan de longe werken (kon ze 1 lekker even achter elkaar draven en galopperen want ze moet het even kwijt), ze was opzich ontzettend scheef, maar ook nog enigszins stijf.

Voor mij is het nu dus meer zorgen dat ze haar rug ontspant (lang en laag longeren met lekker veel tempowisselingen), rechtsom een heel stuk beter dan linksom. Galop ging daar ook lang en laag! Linksom ben ik gestopt na een goed stuk draf.

Echter ging ze erg protesteren toen ik linksom haar kont naar buiten wilde zetten, en rechtsom als ik ahar schouder naar buiten wilde zetten.
Maar nu ben ik enigszins verward (weer eens). ze valt op ahar rechterschouder dus vandaar dat ik zeg, schouder wat naar buiten zetten of vooral... gewicht p het andere been ook zodat je niet naar binnen valt. Maar linksom valt haar achterhand naar binnen...

En nu zit ik hier en vraag ik me af... "Hoe is ze nu gebogen???". Haha, nouja... eerst maar even zorgen dat ze wat minder stijf is en wat rustiger in der hoofdje zodat ze wat meer wil gaan doen. Heeft totaal geen zin om der door der pijnlijke punt te laten werken. Enigszins gevaarlijk voor eigen huid en haar zeg maar haha :D

Maar we hebben der dus weer lekker laten lopen en dat vond ze al zo prettig!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:58

Goedemorgen!

@ KDS, klinkt goed, je weet in ieder geval waar de zwakke puntjes zitten, dat is toch al heel goed. Fijn dat je weer wt hebt kunnen doen.

Ik had gisteren weer les en we begonnen in de binnenbak, maar binnen 5 minuten reden we daar met zijn zessen en dan ook nog met een stuk of 6 palen op de middelijn. (vroegere geitenstal).
Buiten lag een flink pak sneeuw, maar we hebben ons eraan gewaagd en totaal nergens last van. Lekker helemaal de bak voor ons alleen gehad.

Mijn instructrice heeft ons gefilmd, dus ik heb film :-) Nu alleen nog even kijken hoe ik die hier zichtbaar ga krijgen.

Het ging best goed en hij was lekker los, wat ik niet verwachtte want hij had de hele morgen zonder deken in de sneeuw gestaan.

Ik moet de filmpjes nog even goed bekijken, maar wat mij meteen op viel en waar ze mij ook op wees is dat hij nu te diep wil lopen en niet zijn neusje eruit plaatst. Komt ook door mij, omdat ik hem daar de ruimte niet voor geef. Zonder spiegels kun je het ook niet zo goed zien, maar je moet het natuurlijk ook wel kunnen voelen.

Verder hebben we voor het eerst travers onder het zadel geprobeerd en dat ging best goed, erg leuk.

Ninx kwam nog kijken en volgens mij was ze erg enthousiast over de instructie :-)

Nou ik ga hier even de aan de slag.
doei doei

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:47

KDS schreef:
Maar nu ben ik enigszins verward (weer eens). ze valt op ahar rechterschouder dus vandaar dat ik zeg, schouder wat naar buiten zetten of vooral... Maar linksom valt haar achterhand naar binnen... En nu zit ik hier en vraag ik me af... "Hoe is ze nu gebogen???".

Linksgebogen. Rond haar hals/schoft buigt ze overmatig naar links (valt daardoor op rechtsvoor). Dit komt omdat ze in haar rug juist moeilijk naar links, en makkelijk naar rechts buigt.

Als je linksom rijdt, buigt haar rug onvoldoende naar links en compenseert ze dat door rond haar schouder overmatig te buigen naar links. De achterhand valt linksom naar binnen omdat haar hele rug eigenlijk dwars op de volte staat ipv mooi evenredig buigt.

Rechtsom valt ze over haar schouder naar binnen, omdat ze in haar rug juist overmatig buigt naar rechts, en dit rond haar schouder moet compenseren naar links om op de cirkel te blijven. Ze valt rechtsom dus over haar rechterschouder naar binnen.

Maw, linksom de buiging in de rug in de gaten houden en licht buitenstelling, rechtsom de 'binnenstelling' (daarmee bedoel ik het stukje tussen je handen en het bit) in de gaten houden zodat de schouder naar buiten gedrukt wordt.

@Jeanine, ik ben benieuwd naar je film!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:01

Woodstock schreef:
KDS schreef:
Maar nu ben ik enigszins verward (weer eens). ze valt op ahar rechterschouder dus vandaar dat ik zeg, schouder wat naar buiten zetten of vooral... Maar linksom valt haar achterhand naar binnen... En nu zit ik hier en vraag ik me af... "Hoe is ze nu gebogen???".

Linksgebogen. Rond haar hals/schoft buigt ze overmatig naar links (valt daardoor op rechtsvoor). Dit komt omdat ze in haar rug juist moeilijk naar links, en makkelijk naar rechts buigt.

Als je linksom rijdt, buigt haar rug onvoldoende naar links en compenseert ze dat door rond haar schouder overmatig te buigen naar links. De achterhand valt linksom naar binnen omdat haar hele rug eigenlijk dwars op de volte staat ipv mooi evenredig buigt.

Rechtsom valt ze over haar schouder naar binnen, omdat ze in haar rug juist overmatig buigt naar rechts, en dit rond haar schouder moet compenseren naar links om op de cirkel te blijven. Ze valt rechtsom dus over haar rechterschouder naar binnen.

Maw, linksom de buiging in de rug in de gaten houden en licht buitenstelling, rechtsom de 'binnenstelling' (daarmee bedoel ik het stukje tussen je handen en het bit) in de gaten houden zodat de schouder naar buiten gedrukt wordt.

@Jeanine, ik ben benieuwd naar je film!

Oke, hier denk ik even over na haha...

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:17

Ninx, ik denk er over om mijn kaptoom-neusriem te verkopen. Handgemaakt door Masja van Luckyleather, precies passend voor mijn paard (en daardoor een tikkeltje onverkoopbaar :D ) Nieuwprijs was rond de 60,- geloof ik, mocht ik een goed bod tegenkomen gaat hij weg.. 't is alleen de neusriem, de rest is gewoon een oud hoofdstel.

Klik
Klik
Klik niet

En nu kruip ik weer in mijn meeleeshoek.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:37

Hallo allemaal,
ik ben gisteren inderdaad bij Jeannine gaan kijken en vond het erg leuk! Sowieso een knap paard en een leuke ruiter ;)
Los daarvan verrichtten zij handelingen waar ik voorlopig alleen nog maar van kan dromen... zucht.
Ik kreeg een goede indruk van de oefeningen en de manier waarop Lara lesgeeft. Ik ben eigenlijk alleen maar enthousiaster geworden...

Er staan een aantal momenten ingepland waarbij ik ook even bij andere instructeurs ga kijken/ proeflessen.
Het is leuk om echt voor langere tijd met iemand te werken, en dus steek ik nu maar even overal en nergens mijn licht op.
Lara spreekt me wel echt aan moet ik zeggen....

Binnenkort ga ik trouwens ook 2 dagen naar de Balingehof (stond al een tijd gepland), met name om mijn zit te verbeteren en om gewoon met mijn paard een 'uitstapje' te maken... we zitten immers nog in de 'elkaar beter leren kennen' fase.
Is 1 van jullie daar wel eens geweest, en sluit dit goed aan op hetgeen jullie doen in de lessen?

@ Wimmus: klopt het dat jij een Fries hebt? Ik heb namelijk een IJslander... met een koppie dat een stuk kleiner is. Zou dit passend te maken zijn denk je? Is het echt een full? (hihi, heb net even in je profiel gespiekt.... jep, zonder twijfel een Fries)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:38

ik meld me ook even aan :) vind het erg interessant. bij beter weer zal ik ook fimpjes en foto's plaatsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:40

Ninx schreef:
Hey HannahFrouk, dat maak ik straks wel goed... qua foto's... wanneer ik met mijn lessen start.
Maar ook hier is het nu allemaal even knudde met een rietje...
In de tussentijd mag ik hier misschien wel even een vraag stellen over een kaptoom? Ik heb er natuurlijk 1 nodig straks, en wil niet direct meer dan 100 euro uitgeven. Alle lessen en cursussen die gepland staan zijn me even duur genoeg ;-)
Nu verkoopt iemand 2ehands eentje, en ze heeft foto's gestuurd. Ik zal even 3 foto's plaatsen als dat mag, kunnen jullie me dan zeggen of een dergelijke kaptoom goed bruikbaar is om een beginnetje mee te maken?

[img]http://i171.photobucket.com/albums/u309/Ninx666/56407231_2.jpg
[img]http://i171.photobucket.com/albums/u309/Ninx666/56407231_3.jpg
[img]http://i171.photobucket.com/albums/u309/Ninx666/56407231_4.jpg

Dit ben ik dus niet... maar de adverteerder.... Zou deze kaptoom bruikbaar zijn, of kan ik dan beter eerst zo'n nylon variant kopen?

Ik vind hem ook erg lomp. Ik zelf heb er een van Paardentango(@bokt) zij maakt ze geheel naar wens. En ze zijn erg fijn.Ze zijn allleen wel wat duurder dan de gemiddelde nylon kaptoom

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:51

Paardentango heb ik al een mail gestuurd, maar zij heeft een forse wachtlijst.
Ik wil toch graag iets vinden om mee van start te kunnen gaan....
Jeannine tipte deze kaptoom, kennen jullie dit type?
http://link.marktplaats.nl/295319464