Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:55

ik gebruik mijn zweep eigelijk niet bij mijn paardje alleen als ik hem al vast heb is genoeg. afentoe met springen kan ik hem wel eens een tikje op de schouder geven om hem te laten opletten maar dat licht er ook een beetje hoe hij is op die dag met springen.

bij mijn pony gebruik ik hem voor het voorwaartse omdat hij anders stilgaat staan soms :P

en op de manege bij paarden die bokken maar dat vind ik weer iets anders.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:32

ik gebruik mijn zweep al hulp.
of om mijn hulp duidelijker te maken i geeef een voorbeeld :

ik ga wijken .
maar hij neemt ze achterhand niet mee.
en me been heeft niet heel veel nut.
dan geef ik een tikje agter me KUIT om de hulp duidelijker te maken.

maar asl me pony iet door loopt en gaaat stil staan en eigenwijs doen geef ik hem wel een tik op ze bil .

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:47

Ik gebruik de zweep om mijn hulpen krachtiger/duidelijker te maken als dat nodig is. Bijvoorbeeld als er niet genoeg gereageerd wordt op het binnenbeen bij het wijken of als het paard niet reageert op de voorwaartse beenhulp.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:29

Puur om het paard voorwaarts te houden, maar dan sla ik niet maar tik ik enkel zachtjes aan.

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:08

Als vliegenverjager werkt een lange zweep heel handig! Kan je ook mee onder de buik wrijven om vliegen en muggen te verjagen.

Verder als aanvulling op de beenhulp, als hij niet snel genoeg reageert. Na 2 keer heeft-ie het weer door hoor.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:11

Zweep gebruik ik voornamelijk niet. Hoeft het bij mijn paard gelukkig ook niet te gebruiken. Ze is al knap erg snelvoorwaards dus dat is lekker.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:11

ik gebruik mijn zweep niet om te straffen,
Meer dat ze erbij moet blijven, met het springen als ze wijgert geefik een tikje van, dat doen we niet, maar ik denk niet ze dat voelt :')

Marrleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:22

Ik gebruik hem vooral voor schoudervoorwaarts/schouderbinnenwaarts om Ylga beter te laten lopen. Heel soms, als Ylga echt véél te hard loopt, zet ik haar in volle ren tegen de bakrand aan, geef ik haar een tik met de zweep en ga ik dan weer verder, maar dat alleen als het écht niet anders kan. Ik heb hem er wel áltijd bij, anders springt ze van de hoefslag af, of met springen rent ze om de hindernis heen, alleen om hulpen duidelijker te maken dus.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:24

Ik gebruik hem als m'n pony mij aan het uitproberen is en gwn heerlijk eigenwijs is dan geef ik hem een lein tikje op z'n bil en dan lukt het wel. Dus gewoon als hij denkt e bekijkt het maar de groeten maar hard doe ik niet. :o

Undomiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:05

Alleen voor extra hulp en evt. allert maken..

Urnie85

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:14

Ik gebruik hem als hulpmiddel... soms als ze niet actief naar mijn benen luistert tik ik ff bij. Maar dat is dan ook steeds minder nodig.
Ik ga ook regelmatig naar buiten en ze had in het begin regelmatig de neiging om stil te gaan staan. Dan kun je dr ribben beurs schoppen, en dat vond ik echt niet prettig. Dus krijgt ze dan een tik en dan gaat ze wel vooruit. Is ook steeds minder nodig, eergisteren is het ook al zonder zweep mee gelukt. Maar hij blijft toch meegaan, nu is het om de dazen weg te jagen! En mijn paardje heeft dan weleens een tik gehad maar is absoluut niet bang van de zweep, want ik jaag de dazen ook weg onder dr buik, en daar is ze voor mijn gevoel al lang blij om.

Ik heb haar nog niet zo lang, en ze was zadelmak en meer niet.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:20

als voorwaartste hulp :j
een van mijn merries is niet altijd even attent op het been, dus dan helpt een tikje vaak perfect om haar erop te attenderen dat ik toch echt actie wil :+

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:10

voor mij is een zweep een extra'tje

isabelodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:01

Als een extra hulp.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:05

Het is heel simpel, als ik geen zweep heb dan denkt ponylief, ach, ik hoef niet zoveel te doen. En als ik wél een zweep wil, ja dan is ze ineens erg werkwillig. Dus eigenlijk is mn zweep voor de sier. Maar af en toe als ze vervelend is krijgt ze een klein corrigerend tikje waarna ze gelijk weer braaf is.

Rooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:39

Licht tikje om hem bij de les te houden.

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:22

Om aandahct erbij te houden, of om te corrigeren

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:09

gebruik helemaal geen zweep. Wel heb ik m bij de bak liggen dat ik m altijd kan pakken als ze niet aan mijn been is o.i.d en alleen met losrijden op wedstrijd gebruik ik m. verder helemaal niet meer.

muts16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:34

Ik gebruik mijn zweep om te corrigeren, en idd aandacht er bij houden.

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:36

Het paard waar ik op rijd, is nogal een flierenfluiter tijdens het rijden.
Dus dan gebruik ik soms mn zweep, om haar met der aandacht erbij te houden! ;)

koekimonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 07:11

Ik gebruikt bijna nooit mijn zweep, ik heb hem wel altijd vast maar dat is zodat mijn paard weet dat ik hem heb. En als ik hem gebruik is het alleen wanneer die heel slecht op mijn benen reageert,

ShenziMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 07:17

Ik gebruik mijn zweep alleen bij mijn verzorgponies als ik merk dat ze de bak willen uit rennen. Wat zo af en toe wel eens doen.
Verder niet. Eigenlijk neem ik nooit een zweepje mee de bak in, maar als het echt nodig is pak ik er in die in de hoek staat.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 07:35

Ik gebruik mijn zweep om hem bij de les te tikken, of het achterbeen actiever te maken.
Ook heb ik pas geleden een tijd met 2 zwepen gereden, niet voor het paard maar voor mezelf!!
Dat was echt een uitkomst omdat ik scheef zat, door die 2 zwepen ging ik vanzelf een stuk rechter zitten.

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:57

ik gebruik hem ook niet meer
maar over het algemeen gebruik ik het om te corrigeren
als stem/been niet werkt.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 15:59

Ik gebruik hem niet, rij zonder zweep. Ik gebruik hem alleen bij oefeningen aan de hand (rechtrichten) als aanwijsstokje.