heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:22

blitsie schreef:
Ik weiger om sporen aan te doen. Mijn eigen pony (vroeger manegepony die vaak met sporen en zweep gereden werd door andere en dan nog niet vooruit te krijgen was) rijd ik nu zonder sporen en zweep en dat gaat heel goed :) Ik moet nu ook een pony van iemand anders rijden. Deze pony wordt altijd met sporen gereden wegens een nogal luie aard. Ik rijd haar nu gewoon zonder sporen maar wel met een zweep. Dat werkt ook gewoon al moet je zelf wel meer inspanning leveren. Ik denk persoonlijk dat sommige mensen sporen voor het gemak aandoen zodat ze zelf niet al te veel moeite meer moeten doen.
Dit is MIJN mening.

Of omdat ze geen idee hebben waarvoor ze sporen horen te gebruiken... sporen voor een lui paard is nl onzin tenzij je hem nog meer wil afstompen.

lissaagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:33

ik heb thuis sporen liggen.
alleen ik rij er echt nooit en nooit mee.
vind het eingelijk eerlijk gezegt zielig. :)

hyppolyte

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:42

Ik had het er laatst nog met iemand over, de instructice die haar dochter les geeft, heeft dus gezegd dat ze maar met sporen moest gaan rijden omdat ie zo sloom is. Instructrice rijdt hem zelf ook met sporen (om die reden). Dat vind ik echt zo'n BS!!!! Ik heb hem zelf ook een paar keer gereden, en hij is inderdaad sloom en in eerste instantie niet lekker aan het been. Dan moet je dus zelf een keertje hard aan het werk. Na die eerste keer was hij bij mij prima voorwaarts en aan het been.

Heb haar toen uitgelegd dat sporen niet bedoeld zijn om ze voorwaarts te krijgen, dat moet je zonder kunnen. Je stompt zo'n beest dan alleen maar af, bovendien is het echt de grootst mogelijke onzin.

Let wel, het gaat om een vrij jong paard die een blessure heeft gehad, en verder ook niet lekker doorgereden is. Je kunt ermee rijden, daar is alles mee gezegd. Dan moet je i.m.o. echt niet gaan prutsen met sporen :n.
Hij hangt trouwens ook heel erg op je hand als je teugelcontact hebt, dan gaat hij heel diep lopen en het heeft niets met nageeflijkheid of aan de teugel lopen. Alleen hebben zij dan het idee van wel. Ook instructrice gaat daarin mee :n.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 07:43

Hyppolye, dan zou ik als ik dat meisje was heel snel een andere instructrice zoeken.

Qandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:04

Ik moet toegeven ,
Het is inderdaad mooi sporen.

Bij ons opstal , mag je pas met sporen rijden als je een stil been hebt ,
En het nodig is ,

Mijn eigen paard is heel gevoelig ,
Komt door haar verleden.
Loopt mooi voorwaards.
Maar zo als een echte kwpner ,
wil ze niet ,houdt ze voet bij stuk ,
Doe ik sporen om , leg ik alleen tegen de buik aan ,
En klaar is het .

Op buitenrit heb ik ze wel altijd om , voor als ze ergens niet langs wil ,
Heb ik toch even wat meer te vertellen dan zonder sporen.

Maar doelloos met sporen rijden ,
En helemaal niet rijden met sporen als ze niet weten hoe zij ze moeten gebruiken ,

rosannenever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:35

ik rij zonder. mijn paard is al voorwaarts genoeg!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:56

hoezo,rosannenever wat heeft voorwaarts ermee te maken...............*zucht*

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:58

Snoevie: Ik zou het maar opgeven :+ Hahaha, of je zou de automatische antwoorder er op moeten zetten :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:58

Ik rij nooit zonder sporen :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:06

ja Martine__,je hebt ook gelijk :D
(heb je hier een automatische antwoorder op bokt,haha)

Eshh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:30

Als je goed kan omgaan met sporen en het nodig is, vind ik dat het prima is. Ik gebruik mijn sporen correct, maar wil toch binnekort mijn spoorgebruik stop zetten.

Liisanneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:45

:D Ìk rijd soms met sporen. Als ik op een voorwaartse pony rijd vind ik dat het geen zin heeft. Maar een bij een koppige pony kan je net dat beetje extra geven om hem voorwaarts te laten lopen. :D Maar ik vind dat je ze niet mee keihard hoeft te prikken of gebruiken om op te scheppen of gewoon omdat anderen ze hebben te dragen. Ook als je het niet lekker vind rijden heeft het geen zin.
xxx Lisanne

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:12

waarom heeft het op een voorwaartse pony geen zin?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:22

Ik gebruik af en toe sporen, ze heeft erg veel moeite met stelling en met sporen gaat het gewoon een stuk beter.
Ik gebruik ze alleen als we echt aan het werk gaan, buiten of tijdens "gewoon" rijden gebruik ik ze niet.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:28

Wij rijden thuis en buiten nooit met sporen; we starten in de Endurance en dan mag het gewoon niet.
Dus gewoon aan de hulpen rijden en klaar is Kees of hoe hij/zij dan maar heet.........................
Trouwens, de spoorverplichting van de KNHS voor de basissport is opgeheven; mag nog wel, maar hoeft niet meer vanaf M.

dromi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:29

Ik rijdt wel met sporen de wedstrijden, maar verder eigenlijk nooit..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:29

oh is dat waar?ben je niet meer verplicht met sporen te rijden?

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:11

Als een spoor als hulpmiddel wordt gebruikt heb ik er geen moeite mee. Op sommige paarden rijd ik er ook mee. Belangrijk is dat je weet hoe je ermee om moet gaan, en niet zoals sommige mensen hun paarden proberen lek te prikken :(

Equiforce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:32

Sporen zijn niet gemaakt om een paard vooruit branden, ze zijn slechts ter verfijning van de hulp.. Bij dressuur is het immers de bedoeling om het paard te laten doen wat jij wilt met de zo klein mogelijke hulpen. Iedereen die ze dus gebruikt om hun paarden vooruit te krijgen, gebruikt ze dus fout. :)

BrittLandman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:53

ik wel .
maar het is niet dat ik alleen maar prik. :+

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:57

ik rij bijna altijd zonder sporen.. alleen vaak op een wedstrijd met aangezien het dan toch net even die extra druk geeft voor een schouder binnen of even meer impuls heeft met vooruit rijden.
maar ik gebruik ze neit om een paard voorwaarts te rijden??.. daarvoor heb je een zweep toch?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:14

Beauty_J schreef:
ik rij bijna altijd zonder sporen.. alleen vaak op een wedstrijd met aangezien het dan toch net even die extra druk geeft voor een schouder binnen of even meer impuls heeft met vooruit rijden.
maar ik gebruik ze neit om een paard voorwaarts te rijden??.. daarvoor heb je een zweep toch?

ook al niet, daarvoor heb je je kuiten en kuitdruk ;) zweep gebruik je om je paardaan het been te maken. als ie niet op jou kuit reageerd kun je dat corrigeren dmv de zweep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:22

Ik rij tegenwoordig eigenlijk altijd wel met sporen :)
Vind het gewoon veel 'makkelijker', weet ook niet waarom.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:26

ik rij nooit met sporen, wordt mijn knollie knettergek van :D
Nee, hij wordt er ontzettend heet van en dat willen we natuurlijk
niet :+ .
Vroeger wel altijd met kleine spoortjes gereden, maar waarom?
Geen idee, slecht hé ;(
Maar nu rijdt ik (gelukkig) dus zonder, met alleen een zweepje
om hem af en toe even een tikje te geven.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:29

nee hoef je niet meer met sporen te rijden ?? ik rij liever ook zonder .. maar reed met omdat het moest vanaf de M :o

zoiezo een belachelijke regel :( ... hoe hoger je rijdt hoe minder hulpmiddelen je nodig zou moeten hebben zou je zeggen :o