moderne dressuur slecht voor het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:54

Alleen heeft een hond geen dragend skelet zoals een paard wel heeft. Dus ik vind persoonlijk die vergelijking niet geheel passend.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:55

Ik denk dat wij een andere betekenis hebben van een maximale stretch ;) Stretchen doe je om je range of motion te vergroten, dan kan je als doel tot het uiterste stretchen (zoals bij turners en slangenmensen enzo :+ maar dat kan alleen in volle rust en concentratie). Een beweging die je uitvoert moet (om het makkelijk en met veel kracht te laten gebeuren) makkelijk binnen die range of motion vallen. Als dat niet van nature zo is, kan je stretchen om die grens te verleggen en de bewegingen die je uitvoert weer makkelijk binnen die range te laten komen.
maar goed, we dwalen wel erg ver af :D . Ik denk namelijk dat je met ldr de rugspieren niet stretcht :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:57

Pipo schreef:
Alleen heeft een hond geen dragend skelet zoals een paard wel heeft. Dus ik vind persoonlijk die vergelijking niet geheel passend.

Heb jij weer gelijk in, het ging mij even om de beweging, de tact is vergelijkbaar, alleen moet je de kop/halshouding negeren :)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:58

Leuk om te zien!
Mooie foto lijkt mij als is het wel lastig dat de bodem ongelijk is.

Ik sport niet actief maar begeleid honden in de behendigheid.
Ook Duitse Herders. Met mijn eigen kruizing doet mijn zoon (10) recreatieve behendigheid in het kader van "1x effe lekker sporten" elke week. Ik vind dat wel een leuke afwisseling voor een hond.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:59

Pipo schreef:

Toch toont het beeld in mijn ogen best overeenkomsten met eenzelfde soort beeld van een willekeurig paard.
In mijn ogen zit ook bij de hond de motor van achteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:59

Nog heel even offtopic dan Sanne, wat ik probeerde was puur je aan het verstand te peuteren dat je ook dynamisch maximaal kunt stretchen, zo wordt het overigens op de trainers curussen ook genoemd, je hebt twee mogelijkheden, statisch en dynamisch. Wat jij omschrijft is statisch, en jouw visie komt meer vanuit de hoek van de leek, neem me niet kwalijk voor het woordgebruik.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:03

Maar is volgens jou de functie van het stretchen/ LDR trainen dat je spieren in de bovelijn strekt en dus langer maakt?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:11

Lovely schreef:
Vudress, heb je mijn uitleg over het traininsmoment in stilstand niet goed gelezen, of niet helemaal goed begrepen?

Er staat een reactie.

Het grote verschil met het rijden zoals Anky doet en zoals je misschien wat klassieker moet noemen is wel dat je een paard op een totaal andere wijze benaderd.
En dan zit het verschil vnl. in de manier van reageren, los is echt los, been is echt een reactie.De paarden moeten veel meer op eigen benen lopen zonder dat je ze daar op een manier in ondersteunt.
Maar omdat je veel extremer bezig bent is het ook heel veel moeilijker.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:18

CaroleKlomp schreef:
Ik zie wat anders.
Piaffe/ passage is in mijn ogen een balans oefening bij uitstek. Het is voor mij dus onbegrijpelijk dat er verschil is in de hoek die het achterbeen maakt en het verschil in de hoogte waarin het paard zijn voeten optilt. Wat ik ook zie is dat de regelmaat van de vier benen niet gelijk is. Tijdens het uitstrekken zie ik wel een voorbeen wat ver weggegooid wordt maar waarbij ik minder activiteit van achteren zie. Ik vind integendeel van wat jij vindt dat het paard op de voorhand terug komt.
Ook over de aanleuning heb ik een ander idee. Ik zie persoonlijk teveel spanning in de aanleuning.
Vanzelfsprekend vind ik het ook niet omdat ik de bewegingen niet geheel natuurlijk vind.

We verschillen dus heel duidelijk van mening. Mogelijk dat het verschil ontstaat door een andere interpretatie van bv de oefening piaffe/ passage.

Ik denk dat er maar weinig mensen (die enigzins verstand hebben van dressuur) jouw mening t.a.v. de proef van PB op JA delen... Het mag duidelijk zijn dat we van jouw zelf in ieder geval geen sterker staaltje rijkunst hoeven te verwachten.

Verder: Ik neem jou ook echt met een schep zout... Met de verslagen die van jouw kunsten/clinics zijn gedaan hier op bokt zou ik echt een andere identiteit hebben aangenomen, of wat minder hoog van de toren blazen...

CaroleKlomp

Re: moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:23

Prima dat is een keuze waar je zelf verantwoordelijk voor bent.

Toch verkijk je je op de hoeveelheid mensen uit de verschillende lagen van paardenland, die dat wel duidelijk zien, denk ik. Zeker als je ze daar specifiek op wijst.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:30

Pipo, misschien heb je eroverheen gelezen maar ik ben ook benieuwd naar jouw mening waar in jouw visie de nageeflijkheid begint?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:31

CaroleKlomp schreef:
Toch verkijk je je op de hoeveelheid mensen uit de verschillende lagen van paardenland, die dat wel duidelijk zien, denk ik. Zeker als je ze daar specifiek op wijst.

Wat ik erger vind is dat mensen zoals jij ook nog her en der een klant van de wal in de sloot helpen... Kom nou! O.a. koliek genezen met een longeer-rijmethode??? Laat mij niet lachen!!! Het zou beter zijn als mensen als jij echt eens hun verantwoordlijkheid zouden nemen en zouden wachten tot ze op rijtechnisch gebied echt iets kunnen neerzetten alvorens zich aan mensen op te dingen om die voor geld van de wal in de sloot te helpen.

(excuus voor mijn felheid :o maar ik wordt er echt zo simpel van!!! )

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:34

Hoe kom je daarbij Jasmijn78?

Je bent wel verantwoordelijk voor wat je zegt. Ook als het niet klopt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:43

CaroleKlomp schreef:

Ik weet niet of je eigen schoen je past ;) in dit geval maar het staat zelfs in je profiel ;)
Let wel, longeren als remedie bij koliek dan he....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-09 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:44

Heel jammer Pipo.

Ik ben wel gewoon geinteresseerd in jouw mening.
Het is trouwens geen discussie maar gewoon een vraag..

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:46

suleilitha schreef:
CaroleKlomp schreef:

Ik weet niet of je eigen schoen je past ;) in dit geval maar het staat zelfs in je profiel ;)

Ik heb geen paard dmv longeren van haar koliek klachten geholpen.
Het paard was wel opgegeven door de DA en rent nu (schat 4 jaar later) nog steeds lekker in het land ;)

Maar ik geloof dat dit off-topic is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:51

Nog even off-topic dan CaroleKlomp, je suggereert dat soort zaken wel in je profiel en om eerlijk te zijn vind ik dat nogal griezelig!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:51

Ik vind dat je je nu wel een beetje laat kennen. Maar goed dat is jouw keuze.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:53

suleilitha schreef:
Nog even off-topic dan CaroleKlomp, je suggereert dat soort zaken wel in je profiel en om eerlijk te zijn vind ik dat nogal griezelig!

Het is een fout in mijn profiel dat dmv trainen en longeren een paard kan herstellen van koliek bij mij.
Wel heb ik paarden behandeld met koliek. Waarvan ook eentje die door de DA na allerlei onderzoeken opgegeven was. Die rent nog steeds, inmiddels alweer 4 jaar geleden schat ik, lekker door de wei!
Maar eerlijk is eerlijk dat had niets met longeren te maken.

Sorryvoor het misverstand/ fout
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 13-03-09 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:53

Even de tekst uit je profiel:

Met onze eigen ontwikkelde longeer- en rijmethode hebben we enorme resultaten vooral bij paarden en pony's die problemen hebben. Het geheim schuilt voor een groot deel in de revolutionaire draagtechniek. Een techniek waarbij je een paard of pony leert dragen binnen 10 minuten. Dit gebeurt in volledige ontspanning en zonder dwang; alleen met zit en beenhulpen. De paarden en pony's worden zonder enige moeite nageeflijk. Het is voor velen een enorme positieve ervaring omdat je paard binnen 10 minuten totaal anders aanvoelt. Heerlijk ontspannen correct achterhand en ruggebruik. We hebben alle bewegingen van een paard of pony LOGISCH inzichtelijkgemaakt. Hierdoor onstaat een soort "paardenwiskunde" die je instaat stelt probkemen daadwerkelijk op te lossen en niet te bestrijden. Dus geen symptoom bestrijding maar de oorzaak zoeken en oplossen.
P(probleem)+OZ(oorzaak)=O(oplossing) Zo simpel werkt het, de uitvoering van de oplossing ligt iets gecompliceerder opmdat je hier mede afhankelijk bent van het rijtechnische gevoel en de rijtechnische rijkunst van een ruiter. MAAR ALLE PROBLEMEN ZIJN OP TE LOSSEN; MOEILIJK OF EENVOUDIG!!!!

Met deze tecniek aangevuld met de longeer en rijmethode kan je elk probleem oplossen. Met de volgende problemen hebben wij inmiddels positieve ervaringen: rugblessures, alle beenblessures, koliek, ataxie, hoefkatrol, schouderblessures, chronisch hoesten, scheef zijn en ALLE RIJTECHNISCHE PROBLEMEN en VRAAGSTUKKEN! Ook gedragsproblemen en mensen die angstig zijn of probelem hebben met hun houding begeleiden wij. daarnaast doen we ook nog sportbegeleiding. We geven lessen, lezingen en clinics. We trainen, rijden en verzorgen paarden en pony's van anderen. Bneieuwd..kom gewoon eens kijken als je in de buurt bent of tijd hebt!

Feitelijk ben jij dus volgens je eigen zeggen net als haarlemmerolie: overal goed voor :+

Je doet gewoon een beetje P+OZ=O, giet er jou vernuftige rij-en longeertechniek overheen en weg koliek, hoefkatrol, hoesten etc... :+ Het enge is dat er hier en daar vast nog stumpers zijn die je geloven ook. Ken je het spreekwoord 'de lamme leidt de blinde'? In paardenland is daar erg vaak sprake van...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:56

Je hebt gelijk, koliek hoort daar niet tussen. Bedankt, ik zal het direct veranderen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:00

CaroleKlomp schreef:
Je hebt gelijk, koliek hoort daar niet tussen. bedankt, ik zal het direct veranderen

Los van het feit dat ik de rest van de tekst ook kant noch wal vind raken lijkt het mij dat alle beenblessures, koliek, ataxie, hoefkatrol, schouderblessures, chronisch hoesten ook niet in het rijtje thuishoren. Die zaken los je rijtechnisch niet op. Daarvoor moet je mensen naar een DA verwijzen, en niet zelf gaan kwakzalven omdat jij denkt dat je een gave en een goede rij/longeermethode hebt ontwikkelt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:05

Ik heb het ook even doorgelezen en wat mij zo verwondert, er wordt gesproken van een gave, maar verder niks over die gave uitgelegd en wat de methodiek erachter is, zo verkoop je toch gebakken lucht?
Om alleen al een goede longeermethode te ontwikkelen moet je van goeie huize komen en een bovengemiddelde kennis hebben van anatomie en bewegingsleer, dus fysiologie in zijn algemeenheid en dat is slechts aan weinigen voorbehouden, je bent niet zomaar een tweede Lammert Haanstra.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:07

jasmijn78 schreef:
CaroleKlomp schreef:
Je hebt gelijk, koliek hoort daar niet tussen. bedankt, ik zal het direct veranderen

Los van het feit dat ik de rest van de tekst ook kant noch wal vind raken lijkt het mij dat alle beenblessures, koliek, ataxie, hoefkatrol, schouderblessures, chronisch hoesten ook niet in het rijtje thuishoren. Die zaken los je rijtechnisch niet op. Daarvoor moet je mensen naar een DA verwijzen, en niet zelf gaan kwakzalven omdat jij denkt dat je een gave en een goede rij/longeermethode hebt ontwikkelt....

Ik heb gelukkig andere ervaringen.

Nee, ik heb een rijmethode/ longeermethode ontwikkeld op basis van het logisch inzichtelijk brengen van de bewegingen van een paard.
Een gave ontwikkel je volgens mij niet, die heb je.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:12

CaroleKlomp schreef:
Nee, ik heb een rijmethode/ longeermethode ontwikkeld op basis van het logisch inzichtelijk brengen van de bewegingen van een paard.

En daarmee los je rugblessures, alle beenblessures, koliek, ataxie, hoefkatrol, schouderblessures, chronisch hoesten op? Behave koliek dan, want die hoorde niet in het rijtje thuis....

De logica en de inzichtelijkheid ontgaan mij nog steeds.....

Maar gelukkig heb jij andere ervaringen met jezelf. Dat scheelt dan weer.