Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Stretchen doe je om je range of motion te vergroten, dan kan je als doel tot het uiterste stretchen (zoals bij turners en slangenmensen enzo
maar dat kan alleen in volle rust en concentratie). Een beweging die je uitvoert moet (om het makkelijk en met veel kracht te laten gebeuren) makkelijk binnen die range of motion vallen. Als dat niet van nature zo is, kan je stretchen om die grens te verleggen en de bewegingen die je uitvoert weer makkelijk binnen die range te laten komen.
. Ik denk namelijk dat je met ldr de rugspieren niet stretcht
Pipo schreef:Alleen heeft een hond geen dragend skelet zoals een paard wel heeft. Dus ik vind persoonlijk die vergelijking niet geheel passend.
Lovely schreef:Vudress, heb je mijn uitleg over het traininsmoment in stilstand niet goed gelezen, of niet helemaal goed begrepen?
CaroleKlomp schreef:Ik zie wat anders.
Piaffe/ passage is in mijn ogen een balans oefening bij uitstek. Het is voor mij dus onbegrijpelijk dat er verschil is in de hoek die het achterbeen maakt en het verschil in de hoogte waarin het paard zijn voeten optilt. Wat ik ook zie is dat de regelmaat van de vier benen niet gelijk is. Tijdens het uitstrekken zie ik wel een voorbeen wat ver weggegooid wordt maar waarbij ik minder activiteit van achteren zie. Ik vind integendeel van wat jij vindt dat het paard op de voorhand terug komt.
Ook over de aanleuning heb ik een ander idee. Ik zie persoonlijk teveel spanning in de aanleuning.
Vanzelfsprekend vind ik het ook niet omdat ik de bewegingen niet geheel natuurlijk vind.
We verschillen dus heel duidelijk van mening. Mogelijk dat het verschil ontstaat door een andere interpretatie van bv de oefening piaffe/ passage.
CaroleKlomp schreef:Toch verkijk je je op de hoeveelheid mensen uit de verschillende lagen van paardenland, die dat wel duidelijk zien, denk ik. Zeker als je ze daar specifiek op wijst.
maar ik wordt er echt zo simpel van!!! ) CaroleKlomp schreef:Hoe kom je daarbij Jasmijn78?
Je bent wel verantwoordelijk voor wat je zegt. Ook als het niet klopt...
in dit geval maar het staat zelfs in je profiel 
suleilitha schreef:CaroleKlomp schreef:Hoe kom je daarbij Jasmijn78?
Je bent wel verantwoordelijk voor wat je zegt. Ook als het niet klopt...
Ik weet niet of je eigen schoen je pastin dit geval maar het staat zelfs in je profiel
suleilitha schreef:Nog even off-topic dan CaroleKlomp, je suggereert dat soort zaken wel in je profiel en om eerlijk te zijn vind ik dat nogal griezelig!
Het enge is dat er hier en daar vast nog stumpers zijn die je geloven ook. Ken je het spreekwoord 'de lamme leidt de blinde'? In paardenland is daar erg vaak sprake van... CaroleKlomp schreef:Je hebt gelijk, koliek hoort daar niet tussen. bedankt, ik zal het direct veranderen
jasmijn78 schreef:CaroleKlomp schreef:Je hebt gelijk, koliek hoort daar niet tussen. bedankt, ik zal het direct veranderen
Los van het feit dat ik de rest van de tekst ook kant noch wal vind raken lijkt het mij dat alle beenblessures, koliek, ataxie, hoefkatrol, schouderblessures, chronisch hoesten ook niet in het rijtje thuishoren. Die zaken los je rijtechnisch niet op. Daarvoor moet je mensen naar een DA verwijzen, en niet zelf gaan kwakzalven omdat jij denkt dat je een gave en een goede rij/longeermethode hebt ontwikkelt....
CaroleKlomp schreef:Nee, ik heb een rijmethode/ longeermethode ontwikkeld op basis van het logisch inzichtelijk brengen van de bewegingen van een paard.