Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:52

Hallo Pien :wave:
Van mij mag je prima over vroegâh praten hoor :D

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:55

Peetstap schreef:
Starbreeze schreef:

Er af springen.

Yup, en in praktijk doe je dat toch niet zomaar.
Ben ook wel es bak rondje na rondje door gevlucht op reactie "reiger uit de sloot" en ik maar bedenken "hoe kom ik eraf zonder kleerscheuren".. maar je doet het niet zomaar.
Schijnt menselijk te zijn :)) , je krijgt een soort van freeze en in elkaar duik houding.

Hetzelfde als teugels vasthouden als je eraf kukelt..., heb het zo vaak gezien hoe het niet moet in de springparcoursen, sta in de bak pal ernaast..
Weet dat als ik loslaat mijn braaf paardje 3 meter verderop stilstaat..... en het overkomt je zelf en je laat niet los... gevolg is schouder blessure |o

Ben zo getuige geweest van een dodelijk ongeval... Meisje sprong en hield teugels vast. Schedelbasisfractuur. Dat staat in mijn geheugen gegrift, dus geen fan van buitenritten op straat.

Dat springen doe ik dan ook alleen als paard echt stil staat, met de fries eens een keer zo'n situatie gehad. Ze ging echt ongenadig aan de kletter op buitenrit (langs eens provinciale weg), ik heb haar zoveel mogelijk op de rem proberen te trekken aan 1 teugel. Ze stond toen te piafferen en ik durfde niet te springen, bang te blijven hangen. Ze nam weer een vlucht, kon haar een zijstraat insturen, heb haar een struik in gestuurd en ben er direct afgesprongen. Vreselijk was dat, maar ik dacht paard dan ga je zelf maar plat of voor een auto maar ik ga niet mee. Was ook de laatste buitenrit met dat paard.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:15

Vandaag ben ik met mijn paardje naar de kliniek geweest om rugfoto's te laten maken. Met de foto's kunnen ze checken of er sprake is van kissing spines of spondylose. Artrose is blijkbaar niet goed vast te stellen met Xfoto's. De borstwervels zagen er goed uit, geen ks of spondylose. De lendenwervels (alleen de eerste 3 kun je goed zien) hebben hier en daar een milde vorm van ks.
Omdat ze totaal geen bespiering meer heeft na een jaar ellende, adviseert de dierenarts nu als volgt:
Eerst 6 -8 wk longeertraining, waarbij de achterhand goed actief moet worden gemaakt, d.m.v. bandage achter de billen of pessoa of iets dergelijks. Chambon kende hij qua werking niet, maar ik moet zelf kijken wat werkt. Niet dwingen in een bepaalde houding was het advies, maar het hoofd mag niet te hoog.
Veel galoptraining in het longeren, natuurlijk wel opbouwen qua intensiteit. Na 8 wk training controle op spieropbouw en dan eventueel osteopathie-behandeling. Oh ja, ze is vandaag behandeld met mesotherapie, ik had er nog nooit van gehoord. Maar het schijnt de ervaring van pijn te beinvloeden, waardoor het paard makkelijker getraind kan worden.
Daarna zou rijden ook weer mogelijk moeten zijn.
Al met al nog best positief, vond ik zelf. Gelukkig hebben we een goede overdekte longeercirkel, wel heerlijk in de winter.
Hebben jullie ervaring met ks en de beste longeermiddelen? En misschien mesotherapie?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:22

Dat lijkt mee te vallen dan :)
Hopelijk kun je hem goed opbouwen.
Mesotherapie heb ik geen ervaring mee.

Afspringen ben ik veel te onhandig voor, dat komt vast niet goed :+

Ik rij ook niet graag in het verkeer, probeer het altijd uit de weg te gaan.

Wat trouwens een heel typerende overeenkomst was tussen die 3 onmeewerkende paarden is dat ze alle 3 totaal gevaarlijk waren/zijn voor kleine dieren, kinderen en mensen die niet sterk in de schoenen staan.
Soort van: het is zwak dus moet dood modus.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 18:34

Peetstap schreef:
S.man alhier doet niets anders als royale lezingen houden uit het verleden, we hebben nog nooit wat actueels mogen zien van zijn werk.

Ben jij dan al iemand tegengekomen die niet vanuit het verleden spreekt? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:38

Watermill schreef:
Hebben jullie ervaring met ks en de beste longeermiddelen? En misschien mesotherapie?

Ik heb ook een KS paard getraint aan de longe.
Wij mochten van de kliniek geen touwtjes of andere hulmiddelen gebruiken.
Gewoon een hoofdstelletje in en op het harde beginnen te stappen en te draven in een heel laag tempo.
Wel aktief houden in de achterhand maar echt langzaam, langzaam.
En aan de voorkant de hals en het hoofd laten zakken, zo laag mogelijk.
Dit natuurlijk met lichte buiging en stelling.
Juist op het harde (ook met ijzers) leren ze goed in balans te lopen omdat ze er anders onderuit schuiven.
Daarna ga je opbouwen op zachte bodem. Daar kun je ook hele kleine stukjes galop meepakken.
Nog steeds pas ik deze techniek toe, ook op het harde.
Als ik rijdt rijd ik de paarden ook altijd in een laag tempo met de hals naar de grond. Maar ik ga wel schakelen, pasje naar voor, weet terug op het achterbeen, hoofd/halshouding wat oprichten en weer laten zakken enz.

Dat ik elke week de paarden nog longeer is voor mij een goed moment om te kijken of mijn paard(en) nog goed in balans lopen en recht zijn. Onder het zadel heb ik altijd wel een goed gevoel maar als ik ze longeer kan ik het ook zien.

Succes met je paard.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:49

Watermill, bij die van mij zit de KS meer naar voren, maar hier heb je mijn ervaring met mesotherapie: Seltje @ [MD] Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic) . Verder is dat hele topic wel een interessant topic over KS en hoe er mee omgegaan kan worden. Mijn DA raadde dus aan te longeren met gogue, dat heb ik toen vervangen door een chambon, die werkt vriendelijker. Wel de achterhand stimuleren inderdaad, dat deed ik met twee elastische bandages aan elkaar geknoopt. Geen fleecebandages, echt elastische. Van een pessoa ben ik geen voorstander, die dwingt als snel weer te rond aan de voorkant.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:50

In gevaarlijke situaties spring ik ook van mijn paard. Maar mijn paard wordt hoe ouder, hoe dapperder. Dat ik hem net had (was hij 16) durfde hij niks. Onzeker mietje.
Maar inmiddels vertrouwt hij dat wat ik wil, goed is. En als ik in galop door de berm langs een tractor wil, is dat geen probleem meer XD
Wat hij nog wel eens wil doen, is achteruit lopen, en dan het liefst zo dicht mogelijk naar de sloot. En als hij dan op al mijn hulpen niet reageert, moet ik er wel af. Anders hebben we beiden een nat pak ;)
Maar ik heb inmiddels ervaren dat je van een mietje een held kunt maken. Moet ook wel, want met een mietje ga ik geen endurance rijden! Dan doen we 3 uur over 20 km.
(Bijna) alles valt te trainen.
Dat we net met endurance begonnen (2,5 jaar geleden), waren we allebei zenuwachtig en was laten inhalen door een ander een heus drama. Inmiddels kunnen ze in een flinke galop van achter inhalen zonder problemen en gelukkig voor mijn handen allemaal zonder snoepjes, brokjes, klontjes. Ik verlies mijn vingers nog eens als ik uit de hand ga voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:53

Onze DA adviseerd om helemaal niets aan de voorkant te hangen. Je paard moet zelf in balans lopen en dat kan niet met een hulpmiddel.
Daarbij kan een paard zich vastzetten aan datzelfde hulpmiddel dus als het even kan er niets aan hangen en het paard gewoon op zijn eigen benen laten lopen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:00

Peetstap schreef:
Welkom Pien in dit topic.

Juist jou eigen lange praktijk ervaring uit het "verleden" en uiteraard het heden doen er toe.
Weet dat een zoekopdracht hier op bokt met Kd topics van jou hand een schat aan info oplevert.

Dank je wel Peetstap. Hier word ik oprecht heel erg verlegen van :o want ik wist dit niet en ik ervaar mezelf als iemand die nog maar net komt kijken met paardrijden en vooral veel nog niet weet.

Sizzle schreef:
Hallo Pien :wave:
Van mij mag je prima over vroegâh praten hoor :D
:D wat schattig. Dank je wel.

Starbreeze schreef:
Ben zo getuige geweest van een dodelijk ongeval... Meisje sprong en hield teugels vast. Schedelbasisfractuur. Dat staat in mijn geheugen gegrift, dus geen fan van buitenritten op straat.
Wat erg dit verhaal :(:) . Met alles zo ook met paardrijden moet je ook een beetje geluk hebben. Maar dit is wel heel erg om mee te maken.

Watermill schreef:
Al met al nog best positief, vond ik zelf. Gelukkig hebben we een goede overdekte longeercirkel, wel heerlijk in de winter.

Gelukkig dat het mee lijkt te vallen. Met je vragen kan ik niet helpen want vanwege mijn rug heb ik nog nooit kunnen longeren (ga ik verder niet uitleggen, wat niet kan dat kan gewoon niet en ik ben al dankbaar dat ik kan wandelen en paardrijden). Dat ervaar ik wel eens als gemis zeker als ik de post van Gast5428 lees. Want ik weet dat je met longeren ook veel kunt oplossen c.q. bereiken.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:03

Ik ben zelf ook niet zo'n voorstander van hulpteugels/middelen, Gast5428. Mijn paard zet zich heel snel vast en kruipt achter de teugel, we zullen zien, morgen ga ik beginnen. Heb een mooi schema van de DA meegekregen. Om de dag longeren, is het advies.
Meer ervaringen zijn uiteraard welkom en @Jet: na het eten ga ik even op dat forum rondneuzen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:40

Simpelman schreef:
@JudArthos,
Misschien volstaat het het woord dominantie te vervangen door angst?
Angst leidt tot verdediging.

Dat is een hele mooie spreuk die precies van toepassing is op mijn paard. Vreemden betitelen mijn paard als vreselijk dominant. Ik weet beter, mijn paard is het tegenovergestelde, ze is een heel onzeker en angstig meisje die uit haar onzekerheid dominant lijkt. Wanneer er een vreemde voor haar stal staat, zal ze haar oren in de nek gooien en met open mond een sprint naar voren nemen op diegene af. Als ze de kans krijgt, bijt ze raak. Als een vreemde in haar wei komt, precies dezelfde reactie.

Wanneer er een vreemd paard of mens achter haar langs wil lopen op vreemd terrein, haalt ze binnen een tiende seconde uit. Fijn is het niet, maar doet ze dit uit dominantie? Absoluut niet, ze is bang, onzeker en vertrouwt eigenlijk niemand (behalve haar veulen en ik zij de gek). Is ze dan éénkennig? Nee, maar ze kent mij vanaf haar geboorte en vertrouwt me daarom denk ik.

Dan moet ze vast een trauma hebben, iets vreselijks meegemaakt hebben. Mooi niet :o. Ze is geboren op een warme zomeravond in ons bijzijn en dit is normaal verlopen. Wat prachtig, zo'n klein schattig veulentje.. ware het niet dat ze na het staan en het melkdrinken meteen al had geleerd om te schoppen. Zo flink, dat we binnen 4 uurtjes niet meer bij haar in de stal konden komen zonder dat ze ons eruit wilde trappen. En dat is eigenlijk altijd zo gebleven, behalve bij mijn ouders waar ze is opgegroeid en mij. Wonderbaarlijk dier met wonderbaarlijk karakter. En toch is ze gewoon een paard, maar dan een onzekere, angstige. Dat ga ik er ook nooit uitkrijgen, en dus accepteer ik haar zoals ze is. En dat gaat heel prima. Verkopen zal nooit een optie zijn, dat ligt gelukkig ook niet in mijn planning.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:50

Jullie hebben er toch ook een veulen van?
Hoe is die in de omgang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:51

Simpelman schreef:
Picasso schreef:
Probeer het me dan eens duidelijk te maken alstublieft? Het is volgens mij niet anders dan dit: wij willen rijden, zullen daarom mentaal sterker en dus dominanter dan het paard moeten zijn om dit voor elkaar te kunnen krijgen/om ze met ons te willen laten samenwerken. Als je het paard overal de vrije keus in laat, schept dat volgens mij heel veel onduidelijkheid. Ben niet voor keihard erin gaan, juist niet, liefst geen grote vervelende confrontaties maar situaties voor zijn en compromis zoeken maar wel op mijn voorwaarden. Zonder het paard daarbij moedwillig te schaden en juist wel door naar zijn gemoedstoestand en lichamelijk kunnen te kijken/voelen. Voelen wat het dier aankan, in zijn waarde laten maar wel leiding nemen.

Dit is je probleem, je zit vast binnen een verkeerd beeld.

Okay dat zal dan zo zijn. Misschien verwar ik dominant tegenover het paard zijn, met leiderschap tonen naar het paard? Ik heb overigens heerlijk gereden vanmiddag, zal toch wel iets goed gaan :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:56

Klopt Sizzle, het veulen heeft een heel ander karakter. Kalm, laat zich niet gek maken, allemansvriend, dapper. Totaal anders dan haar moeder. Het was mede ook door het karakter van moeder dat ik voor een Groninger hengst heb gekozen en dat is heel goed uitgepakt. Wat wel apart is, het veulen heeft een vergelijkbaar karakter met dat van haar oma (de moeder van het "boze' paard). Die is precies zo. Ik vind het ook wel bijzonder dat Wainonia zo'n angstig dier is en ik heb geen idee hoe ze daaraan komt dus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:59

Wat leuk dat die combinatie zo goed gepakt heeft. Foto?

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:09

@Jet: ik heb je bijdrage aan dat andere topic gelezen. Fijn dat de mesotherapie verbetering bracht bij jouw paard. Je hebt het aan het eind nog over bepaalde oefeningen. Daar ben ik wel in geïnteresseerd. Ik kan ze waarschijnlijk niet 1 op 1 overnemen, omdat de ks bij mijn paard op een andere plek zit. Maar zou je ze me toch kunnen sturen per pb?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:12

Dit is ons kleintje :D Een blondine.

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:15

Wat een leukerd.
Prachtig wijs hoofd <3
Ik hou wel van dit soort types.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:31

Anoniem schreef:
Onze DA adviseerd om helemaal niets aan de voorkant te hangen. Je paard moet zelf in balans lopen en dat kan niet met een hulpmiddel.
Daarbij kan een paard zich vastzetten aan datzelfde hulpmiddel dus als het even kan er niets aan hangen en het paard gewoon op zijn eigen benen laten lopen.

100% mee eens!! Heb dit ook al eens in andere topics geopperd maar kreeg toen half bokt over me heen..mensen zien maar niet de nadelen van hulpmiddelen!!
Zit jou DA toevallig in ongeveer t midden van t land?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:38

Yep :j :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:39

Oh, wat een lekker ding! Super dat de combi zo goed is uitgepakt.

@Milk, zou ook van de voorkant afblijven, wel fijn dat je nu weet waar je aan moet gaan werken.

Pien welkom hier hoor! Jouw bijdrages zijn meer dan welkom.

Ik roep altijd als die van mij de A15 op dreigen te rennen spring ik eraf... hoe ik dat ga doen geen idee.

Heb geluk, kleinste hier is een brutaal nerf, dat echt overal haar brutale neus in steekt.
En de anderen zijn ook niet zomaar over de rooie te krijgen (dat heet, de zwarte kan nog wel creatief doen, maar die oude fjord, die maak je niet gek (hoewel die altijd feest weet te vieren met mijn bijrijder die dan komt met dat en dat is eng.. en dan rij ik er langs en kijkt ze niet eens :+ ))

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:40

Idd, ik ben ook erg blij dat mijn pony zo fijn gaat lopen. Eerst met stalhalster, en gister mijn Micklem geprobeerd (als kaptoom dus) met longeren: dat ging nog veel fijner! Verder niks geen hulpmiddelen.

Voorheen een pessoa geprobeerd, later alleen het bontje erachter en niet meer voor vast gemaakt (dat ging wel wat beter). Een longeerhulp: hij liep zo laag met zijn hoofd dat ik bang was dat ie erin zou stappen. maar ik maakte hem vast aan het halster, dus als ie dat gedaan zou hebben zou de schade ws niet zo erg zijn geweest (hoewel het dan ook een koprol had kunnen worden? Wil er nieteens aan denken..)
Touwtjes en longeersingel: hij krulde zich meer op. Of de touwtjes hingen zo los dat het toch geen inwerking had.

Neehoor, ben heel blij dat het zo kan, en je kan zo ontzettend veel dan!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:56

Anoniem schreef:
Yep :j :D

Herkenbaar!! Ik zit daar 10 min vanaf..

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:02

Gaat hard hier! :D

Welkom Pien! :)

En wat een lekker koppie heeft jouw blondine Murosch! :D

Vraagje; dacht iets voorbij te zien schieten over mesotherapie hierboven. Ik heb net een aanbod van iemand (leerling in opleiding) gekregen voor een behandeling in Cranio Sacraal Therapie. Het lijkt mij een mooi iets en ben benieuwd of een van jullie toevalling ervaring(en) heeft met Cranio Sacraal Therapie? Het komt ons ook mooi uit, omdat Ilse wat last lijkt te hebben van haar heup of iets in die richting zoals hier eerder beschreven.

EDIT: Ik blijf in principe er altijd gewoon op zitten in spannende situaties, ze is meer van "we staan erbij en kijken ernaar". Ze is introvert. Links of rechts ben ik nog niet over uit. Ik stap wel af als ik echt voel dat ze er anders met 100 km/h vandoor gaat. Als ik er dan af ga blijft ze gewoon staan kijken.
Laatst bijgewerkt door NotYourLine op 14-12-15 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt