Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:30

Dominantie is niks anders dan zeggenschap nemen of krijgen.

"Ik wil voer, dus ik neem voer. Dat jij eet, boeit mij niet. Hatsjikidee, trap in je pokkel, jij rent weg, nu is het mijn voer." En vervolgens. "Ik wil voer. Ik hoef maar boos te kijken, en jij rent weg."

Het is het bepalen van anderen wat die moeten doen.
Ik wil hier lopen, dus jij loopt hier weg. Ik wil drinken, dus jij gaat weg.

Ja, dominantie bestaat dan dus zeker.

Bij mensen is dit anders. Mensen kunnen namelijk ook gedrag vertonen, wat dominant lijkt, maar uit normen en waarden gewoon niet goed is over gebracht. Zoals tussen mensen doorlopen terwijl zij diep in gesprek zijn over iets, en jij gewoon wél de ruimte had.
Is wetenschappelijk bewezen dominant (Was op National Geochrapic ((hoe je het ook schrijft :') )

Dieren kunnen dit ook, heel goed. En zolang de ander maar angst/ respect heeft voor degene die overheerst draaien ze zo een kudde.
Het kan maar ook zo zijn, dat paard A de baas is over paard B, c en D Terwijl paard C ook baas is over B en D, en ga zo maar door.

Ook is het bewezen dat dominante paarden, vaak de te dikke paarden zijn. (Klopt hier in deze kudde in 3 van de 4 kuddes wel.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:38

maralyn schreef:
Dominantie is niks anders dan zeggenschap nemen of krijgen.

"Ik wil voer, dus ik neem voer. Dat jij eet, boeit mij niet. Hatsjikidee, trap in je pokkel, jij rent weg, nu is het mijn voer." En vervolgens. "Ik wil voer. Ik hoef maar boos te kijken, en jij rent weg."

Het is het bepalen van anderen wat die moeten doen.
Ik wil hier lopen, dus jij loopt hier weg. Ik wil drinken, dus jij gaat weg.

Ja, dominantie bestaat dan dus zeker.

Bij mensen is dit anders. Mensen kunnen namelijk ook gedrag vertonen, wat dominant lijkt, maar uit normen en waarden gewoon niet goed is over gebracht. Zoals tussen mensen doorlopen terwijl zij diep in gesprek zijn over iets, en jij gewoon wél de ruimte had.
Is wetenschappelijk bewezen dominant (Was op National Geochrapic ((hoe je het ook schrijft :') )

Dieren kunnen dit ook, heel goed. En zolang de ander maar angst/ respect heeft voor degene die overheerst draaien ze zo een kudde.
Het kan maar ook zo zijn, dat paard A de baas is over paard B, c en D Terwijl paard C ook baas is over B en D, en ga zo maar door.

Ook is het bewezen dat dominante paarden, vaak de te dikke paarden zijn. (Klopt hier in deze kudde in 3 van de 4 kuddes wel.

Interessant!

Hier klopt dat wel niet haha.
De dominate merrie was het moeilijkst dik te krijgen. Maar die at ook niet als ze hengstig was.
De onzekere merrie kreeg bijna niets en was snel dik. Maar hier was er misschien wel een stofwisselingsprobleem.
De hengst, is mooi rond, en heel stabiel kwa gewicht. Wordt niet extreem dik ook niet bij vol grasseizoen. Maar valt ook niet echt af, bij minder voeren.
Eigenlijk hadden we dit hoopje paard eens bij elkaar moeten zien. Alpha merrie, het schaap en een hengst :+ .
De 2 merries hebben elkaar gekend en waren natuurlijk 2 handen op 1 buik!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 14:49

Ik heb de dominatie begrippen gestyleerd zodat er gemakkelijk mee te kunnen werken.
Het zijn dus simplificaties, maar als je door hebt wat je ermee kunt dan werken ze fantastisch.
Kijk in gedachten naar het beeld.

De dominantie van de hengst.
De leidhengst drijft, hij oefent grote mentale druk uit door te dreigen en bijt zo nodig (zweep).
Zijn dominantie is actief tot aggressief.
Paarden hebben er een hekel aan onder druk te staan, ze wijken voor druk, ze gaan er ver genoeg van weg om buiten het bereik er van te zijn.
Hoe hoger de rangorde van de bedreigde hoe meer weerstand deze zal bieden.

Werk je met een paard door gebruik te maken van de dominantie van de hengst dan gaat je paard van je weg.
Zit je nu toevallig op dat paard dan zul je welliswaar fysiek niet uit elkaar gaan maar mentaal wel degelijk.
Je paard ondergaat je, wijkt voor het gevraagde maar neemt geen deel.
Het kan mentaal niet deelnemen, zo is het geëvolueerd, het gaat wég van druk.
Echt samen dansen is onmogelijk op deze manier, het is dan meester en slaaf.

De dominantie van de leidmerrie.
Dit is een meer passieve dominantie, de leidmerrie houdt af.
Zij eerst, zij gaat voor op als ze dat wil, zij eet alleen als zij dat wil, zij bepaalt wie dicht bij mag komen en wie niet, zij beslist waar naar toe te gaan.
Ze kan dat allemaal omdat ze mentaal en meestal ook fysiek, de sterkste is, de meest ervarene.
Zij bepaalt niet wat anderen moeten doen, dat bekijken ze zelf maar, zij bepaald wat niet toegestaan is.
Ze wordt gerespecteerd, maar alle paarden willen zo dicht mogelijk bij haar zijn, zij is het veilige centrum van de kudde, alle zwakken worden naar buiten gedrukt (leeuwenvoer).
Paarden die door de leidmerrie weggestuurd worden en dat doet ze letterlijk, zijn ongelukkig want ze willen zo dicht mogelijk bij haar veiligheid blijven.
Je kunt met je paard werken in de dominantie van de leidmerrie, ze zal je volgen met respect.
Dansen is nog niet mogelijk omdat je paard zélf niet kan deelnemen het zit "vast" aan de leidmerrie het kan alleen maar volgen.

De dominantie van het koppelgenoot.
Neem 100 paarden die elkaar niet kennen, zet ze 's avonds op 100ha en de volgende ochtend vind je 50 koppels.
Paarden vormen los-vaste koppels.
Het kan lijken op trio's A,B, C (of meerdere), in werkelijkheid is dan paard A gekoppeld aan B en C aan B.
A en C kunnen rivalen zijn en dat kan tot heel ingewikkelde structuren leiden in de kudde.
In de loop van de tijd hechten de koppels tot bijna onafscheidbaar.
In het koppel is één van de twee het hoogst in rangorde en volgt daarbij de principes van de leidmerrie maar in sterk verlicht vorm.
Wanneer je werkt binnen de dominatie van het koppel zal je paard je respecteren maar zonder angst, het zal je volgen alsof het zijn leidmerrie is maar het heeft emotioneel de ruimte om zelfstandig te ondernemen, te beslissen, om weg te gaan en terug te komen.
Koppelgenoten nodigen elkaar uit om deel te nemen, over en weer, ze geven aan elkaar aan waar lekkere bloemen groeien, bij wie je vandaan moet blijven, hoe je door de rivier waadt, wat wel en wat niet gevaarlijk is, ze beschermen elkaar, dekken elkaar af, poetsen elkaar.
Wanneer je binnen de dominantie van het koppelgenoot werkt met je paard dan kun je dansen.
Je paard heeft de vrijheid om initiatief te nemen, om zijn best te doen vanuit zijn eigen vrije (instinctieve....) wil.
Er is geen sprake meer van meester slaaf maar slechts van de ervarene die de minder ervarene mee uitnodigt.

Is de alfa koppelgenoot hoog in rangorde in de kudde dan wordt de koppelgenoot daar in meegenomen, deze stijgt ook in rangorde.
Alle paarden zouden koppelgenoot met de leidmerrie willen zijn, maar zij bepaalt.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:59

Ik geloof dit niet helemaal Simpelman: dominant zijn, betekent voor mij leider zijn voor mijn paard... hij luistert naar mij, ik bepaal wat er gebeurt niet hij... Zou wat zijn als hij ging bepalen waar we naar toe gingen in het bos of in de bak. En we oefenen al mentale druk uit op het moment dat we erop gaan zitten of ermee aan de hand werken. De kunst is volgens mij om de confrontatie zo goed mogelijk uit de weg te gaan wbt problemen. Paard voor zijn, meedenken...helpen... Als je het paard de keuze zou laten, zou hij er heus niet voor kiezen om een zadel op z'n rug te gooien, een kar achter z'n achterste te knopen of wat dan ook....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 15:02

Je hebt het niet helemaal begrepen mogelijk omdat je met een voor aanname gelezen hebt.
Je moet er ook even over nadenken, alles dat je nodig hebt om fijn te kunnen werken met je paard zit in voorgaande beelden/styleringen.
Er zijn een heleboel dingen aan toe te voegen maar die vallen allemaal binnen de beelden.
Mogelijk zul je je gebruikelijke denkbeelden moeten opgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:14

Simpelman schreef:
Je hebt het niet helemaal begrepen mogelijk omdat je met een voor aanname gelezen hebt.
Je moet er ook even over nadenken, alles dat je nodig hebt om fijn te kunnen werken met je paard zit in voorgaande beelden/styleringen.
Er zijn een heleboel dingen aan toe te voegen maar die vallen allemaal binnen de beelden.
Mogelijk zul je je gebruikelijke denkbeelden moeten opgeven.

Probeer het me dan eens duidelijk te maken alstublieft? Het is volgens mij niet anders dan dit: wij willen rijden, zullen daarom mentaal sterker en dus dominanter dan het paard moeten zijn om dit voor elkaar te kunnen krijgen/om ze met ons te willen laten samenwerken. Als je het paard overal de vrije keus in laat, schept dat volgens mij heel veel onduidelijkheid. Ben niet voor keihard erin gaan, juist niet, liefst geen grote vervelende confrontaties maar situaties voor zijn en compromis zoeken maar wel op mijn voorwaarden. Zonder het paard daarbij moedwillig te schaden en juist wel door naar zijn gemoedstoestand en lichamelijk kunnen te kijken/voelen. Voelen wat het dier aankan, in zijn waarde laten maar wel leiding nemen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 15:20

Weet dat ik jaren workshops heb gegeven onder het motto NH naar Klassieke Dressuur.
Elk tweede weekend vrijdagavond, zaterdag, zondag, 12 deelnemers, honderden mensen en paarden zijn langs gegaan.

Eén keer per maand een weekend "probleempaarden" "corrigeren", zo had ik dat genoemd.... :(
Een heel groot aantal mensen heeft namelijk problemen met hun paard omdat zij een bijzonder paard hebben dat niet binnen de algemeenheden valt, deze paarden hadden volgens hun eigenaren een speciale behandeling nodig en zouden met zekerheid nooit écht helemaal goed kunnen functioneren.
De workshops bezochten ze omdat ze toch het maximum mogelijke wilden doen voor hun speciale en moeilijke paard.

Om het verhaal niet al te lang te maken, ik ben geen probleempaarden tegengekomen tussen de paar honderd die ik hier toen gezien heb.
Ik ben onder de gezonde paarden ook niet echt iets speciaals tegengekomen, moeilijk?
In de workshops heb ik pogingen gedaan de eigenaren te helpen om op een manier te gaan denken en doen zoals echte paardenmensen dat doen.
Daarvoor moet je nederig worden, gaan observeren, leren, luisteren.

@Picasso,
De dominantie die je omschrijft bestaat niet in de paardenwereld, het is een mensen begrip.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 14-12-15 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 15:21

Picasso schreef:
Probeer het me dan eens duidelijk te maken alstublieft? Het is volgens mij niet anders dan dit: wij willen rijden, zullen daarom mentaal sterker en dus dominanter dan het paard moeten zijn om dit voor elkaar te kunnen krijgen/om ze met ons te willen laten samenwerken. Als je het paard overal de vrije keus in laat, schept dat volgens mij heel veel onduidelijkheid. Ben niet voor keihard erin gaan, juist niet, liefst geen grote vervelende confrontaties maar situaties voor zijn en compromis zoeken maar wel op mijn voorwaarden. Zonder het paard daarbij moedwillig te schaden en juist wel door naar zijn gemoedstoestand en lichamelijk kunnen te kijken/voelen. Voelen wat het dier aankan, in zijn waarde laten maar wel leiding nemen.

Dit is je probleem, je zit vast binnen een verkeerd beeld.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:36

Dat koppelgenoot zijn vind ik dat je eerder al en nu weer fijn omschreven hebt Simpelman. Ik doe er heel veel mee en het werkt super.
Bijvoorbeeld gisteren toen ik na een zeer lange tijd weer eens wilde gaan rijden. Het zonnetje scheen en we zitten weer in een nieuwe fase waarin rijden weer tijd voor is. Terwijl ik op de wei aankom zie ik onze merrie die een dramaqueen <3 is, kijken van wat doe jij nu na al die tijd met kruiwagen en zadels aankomen en resoluut draait ze zich om van bekijk jij het maar :Y) . De wei is 2 HA dus ik dacht gelijk, laat maar gaan en negeer dit maar want ik had dit wel verwacht, want ik herinner me nog goed de eerste periode van het rijden toen ze net bij bij was.
Normaal komt ze aan gegaloppeerd voor de knuffelsessie. Ik roep onze ruin die gelijk blij naar me toe komt en zadel hem en doe 10 minuutjes stappen. Belonen, knuffelen en er af. Hercule is nooit bang en echt een aarde paard.
Vervolgens roep ik Polie die alles eens goed had aangekeken en blijkbaar een helder moment had gehad :)* , bij vrouw is het toch altijd gezellig. Dus gelijk kwam ze aan gehobbeld en ook op haar heb ik 10 minuutjes gestapt, geknuffeld en dat was het dan. Ze was echt super braaf en na een minuutje al super ontspannen +:)+ .
Ik weet zeker als ik dominant op haar af was gestapt van geen flauwekul we gaan rijden, dan had ik misschien heel veel dat we hadden opgebouwd weggegooid. Daarbij moet ik wel vertellen dat dit paardje heel bang is geweest toen ze bij mij kwam voor alles en nog wat, zo ook voor het zadelen en rijden etc. Daar is ooit iets mis meegegaan denk ik. Vandaar dat ik deze reactie had ingecalculeerd want het was bijna een jaar geleden dat ik gereden had. Vanuit het vertrouwen, onze vriendschap, respect hebben voor haar gevoelens en dus niet pushen, kwam ze toen het voor haar ook weer OK was. Ik kon haar zadelen, weer opstappen zoals de allerlaatste keer dat we gereden hadden. Zo´n fijn paard dat zoveel vertrouwen inmiddels heeft.
Omdat ik zo lang niet meer gereden heb, heb ik alleen maar meegelezen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 15:43

Dag Pien,
Je hoeft toch niet te rijden om te kunnen schrijven?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:17

Mooi omschreven Pien. Zo zie ik het ook. Zonder paarden te vermenselijken, probeer ik altijd meer een "ouder" te zijn. Ik doe wat ik goed acht voor mijn paard, maar hij mag ook aangeven als het anders moet, binnen de grenzen die ik liefdevol stel en samen maken wij zo plezier. Althans probeer ik :D

Vandaag heeft mijn IJslander weer heerlijk doorgelopen in de bak mét de oortjes naar voren <3 Hij is nog steeds los. Nu zorgen dat hij dat (zo lang mogelijk) blijft.

Chocoprins, bij honden bedoelen ze volgens mij dat dominantie relatief is. Er schijnt bij wilde honden niet echt 1 dominante baas te zijn. Maar meer ouders die vertellen wat goed is en wat niet, met ruimte voor eigen ontwikkeling. Daarbij kan de ene hond bijvoorbeeld de baas zijn over de bank (mijn teefje thuis) maar de andere hond is de baas over botten (mijn reutje). Het is maar net wat ze zelf het belangrijkst vinden. Binnen regelt mijn teefje soms dingen, buiten doet mijn (ongecastreerde) reutje dat.

Mooi hoe Simpelman het verwoord heeft. Zo is mijn paard de leider van de kudde. Maar als hij met de bonte ruin alleen staat, dan zijn het koppelgenoten waarbij hij hoger in rang is. Het zijn vriendjes. Toen er een grote merrie en kleine ruin bij kwamen, er wat gedoe ontstond over het voer (van onbeperkt gras naar beperkt hooi), werd hij een leider en joeg hij ook zijn vriend weg. De merrie en ruin zijn weer weg, het hooi wat meer aanwezig en hij is weer een koppelvriendje met zijn vriendje.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:19

Normaal lees ik gewoon mee, maar wil op die dominantie toch even reageren. Bij mijn merrie heb ik vooral gemerkt dat haar "verschrikkelijke dominantie" vooral onzekerheid is. Als ik haar in de training net te ver push zet ze zich op slot en wordt ze "dominant". Ook zie ik het bij onzekere eigenaren gebeuren, die worden bang en sommige paarden gaan de leiding dan over (proberen) te nemen, aka dominant gedrag. Moet zeggen dat door die realisatie echt een wereld voor me open in gegaan in de training van paarden en het helpen van mensen :)
'Waar geef ik een verkeerd signaal af of vraag ik teveel"

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 16:46

@JudArthos,
Misschien volstaat het het woord dominantie te vervangen door angst?
Angst leidt tot verdediging.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:50

Simpelman schreef:
@JudArthos,
Misschien volstaat het het woord dominantie te vervangen door angst?
Angst leidt tot verdediging.

In zekere zin wel denk ik :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:52

Ik ben tot nu toe 3 paarden tegengekomen die zo ongelofelijk onmeewerkend zijn dat ik er niets mee te maken wil hebben.
De eerste is al 25 jaar geleden geweest, die leeft allang niet meer.
De tweede was van een stalgenoot in Rotterdam. Alleen als je deed wat het paard besloten had was het veilig. Maar als je links wilde en hij rechts dan ging hij gewoon letterlijk het gevecht aan en ik denk dat hij best in staat was geweest tot doden. De eigenaar zat erop en deed niets anders dan meerijden. Altijd hetzelfde rondje. Enkel als er een leuke merrie meekwam wilde hij eventueel wel een stukje verder lopen.
Nu op mijn huidige stal staat weer zo'n paard. Zolang je hen tot dienst bent is hij heel vriendelijk. Wil je ook maar een kleine medewerking dan kun je het vergeten. Hij is van iemand die paardengedrag zeer goed kent op professioneel vlak en hem als uitdaging en leermeester ziet. Maar zij kan er ook niets mee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:52

Simpelman schreef:
Dag Pien,

Ja dat vind ik voor mezelf wel. Anders wordt het zo theoretisch vanuit ervaringen in het verleden.
Gisteren gewoon weer rustig begonnen en dat is fijn. Paardje was relaxed, erg dik :o met een conditie dus van nul, weer retescheef zoals vijf jaar geleden, dus ga weer rustig van voor af aan beginnen, maar buitengewoon braaf, goed reagerend want ze is niets vergeten had ik zo het gevoel. Mooi wit randje om de mond na een tijdje, knabbelend mondje, helemaal fijn. On verra en gaan vooral genieten van het weer rijden en blijf hier mee lezen en af en toe posten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 16:56

Sizzle schreef:
Ik ben tot nu toe 3 paarden tegengekomen die zo ongelofelijk onmeewerkend zijn dat ik er niets mee te maken wil hebben.
De eerste is al 25 jaar geleden geweest, die leeft allang niet meer.
De tweede was van een stalgenoot in Rotterdam. Alleen als je deed wat het paard besloten had was het veilig. Maar als je links wilde en hij rechts dan ging hij gewoon letterlijk het gevecht aan en ik denk dat hij best in staat was geweest tot doden. De eigenaar zat erop en deed niets anders dan meerijden. Altijd hetzelfde rondje. Enkel als er een leuke merrie meekwam wilde hij eventueel wel een stukje verder lopen.
Nu op mijn huidige stal staat weer zo'n paard. Zolang je hen tot dienst bent is hij heel vriendelijk. Wil je ook maar een kleine medewerking dan kun je het vergeten. Hij is van iemand die paardengedrag zeer goed kent op professioneel vlak en hem als uitdaging en leermeester ziet. Maar zij kan er ook niets mee.

Bij paarden is er iets aardigs, als iets niet werkt dan moet je het op een andere manier aanpakken....
Denk nog even aan de Gelderse ruin die niet langs de deur wilde, bij NIEMAND, behalve bij degeen die hem begon te belonen voor het niet doen. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:16

In het geval dat nu hier op stal staat helpt zelfs voedselbelonen amper wat. Als hij daarvoor misschien 3 stappen te veel zetten moet steekt hij zijn denkbeeldige middelvinger op en gaat verder waar hij mee bezig was.
Als het een mens was geweest was het zo'n bijstand trekker die de hele dag in zijn onderbroek en witte hemt op de bank hangt en bier laat brengen door zijn vrouw.
Met de andere paarden gaat hij ook zo om. Hij loopt rustig over ze heen als hij dat nodig vind.

Aangezien de eigenaar half beroepsmatig met positive bekrachtiging paarden corrigeert is het voor haar een soort eye-opener die de voeten op aarde houdt. In de zin van: zelfs al denk je ieder probleem te kennen, dan is er toch weer wat dat nog moeilijker blijkt.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:31

Inderdaad! Dat is ook wel het leuke, je zou dat inderdaad als een uitdaging kunnen opvatten, om uit te zoeken hoe je een situatie het beste aanpakt met een bepaald paard. Maar dan wel een vrolijke uitdaging, en het niet zien als " het paard daagt mij uit, want hij doet niet wat ik wil, hij doet het om mij voor schut te zetten..en dan wordt het een trieste machtsstrijd...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:32

pien_2010 schreef:
Simpelman schreef:
Dag Pien,

Ja dat vind ik voor mezelf wel. Anders wordt het zo theoretisch vanuit ervaringen in het verleden.

Om dezelfde reden ook niet erg actief in het topic. Valt niet veel te vertellen van ons jonge beestje dan dat ie voorwaarts neerwaarts gereden wordt 3 x per week, braaf is en goed vooruit gaat :D :D
Lees nog altijd wel mee.
De wisselwerking in een groep paarden en verschillende vormen van leiderschap vind ik altijd erg interessant. Je kunt er prima gebruik van maken in de manier waarop je met je eigen dieren omgaat, zowel ernaast als erop.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:36

Sizzle, de vergelijking is wel grappig, over die man op de bank, maar volgens mij vermenselijk je paarden toch teveel, en ik vind je vrij defensief het paard benaderen, of omschrijven, eerlijk gezegd

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:41

PL, het is niet mijn paard he (gelukkig)
Ik vind het inderdaad gewoon een stom dier, dat durf ik rustig te zeggen.

Deze week heeft ze op een 'nee dag' hem met clicker en voedsel zo ver gekregen dat hij de bak in gelopen is. Dat was al een reuze overwinning en ze loofde hem tot en met. En dan stond haar aan te kijken met een verveelde blik van: nou tevreden?
Ik ga weer terug hoor.
Hij is overigens wel ingereden en als hij toevallig zijn dag heeft dan wil hij best een rondje naar buiten. Maar alles met minimale inspanning.
Laten we eerlijk zijn, dat gaat nooit een leuk meedenkend paard worden.
Maar als geduld oefen project vast heel leerzaam.
Soms vraag ik me ook af of zulke paarden niet gewoon ziek zijn aan een tot nu toe onbekende aandoening of zo.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 14-12-15 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 17:41

Het paard is een naief dier, wanneer je je hersens aan het werk zet bereik je altijd je doel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:45

Dat doet deze vrouw al.
Dit is gewoon een paardengedrag profi die staatsgevaarlijke dieren weer rustig gemaakt heeft en juist alles aanpakt om paarden te motiveren.
Ik denk niet dat hij een betere plek had kunnen hebben.
Hij zorgt wel voor een zekere rust in de groep met hengst en een verse ex-hengt. Hij loopt ze gewoon letterlijk tegen de vlakte als ze uitdagen :+

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:48

Welkom Pien in dit topic.

Juist jou eigen lange praktijk ervaring uit het "verleden" en uiteraard het heden doen er toe.
Weet dat een zoekopdracht hier op bokt met Kd topics van jou hand een schat aan info oplevert.

S.man alhier doet niets anders als royale lezingen houden uit het verleden, we hebben nog nooit wat actueels mogen zien van zijn werk.
Maar blijkbaar werkt het :)* gezien de resultaten bij velen.