orienta schreef:Zeker weten maar ik mag toch verwachten dat men pas begint met verzameling als het paard rechtgericht en in balans gaat
Hoe zit dat dan bij Schouderbinnenwaarts?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:orienta schreef:Zeker weten maar ik mag toch verwachten dat men pas begint met verzameling als het paard rechtgericht en in balans gaat
Hoe zit dat dan bij Schouderbinnenwaarts?
Dusa schreef:Zarco1 schreef:Is er iemand die nog iets toe kan voegen aan een eerder gestelde vraag van Professor over hoe men schwung ontwikkelt? Ik heb alle bladzijdes meegelezen, maar volgens mij is de beantwoording van deze vraag blijven hangen op cavaletti's lopen. Dat zal toch niet het enige zijn? In de AR-gereden paarden zie ik niet veel schwung, in de klassiek opgeleide paarden wel. Waarin zit het verschil, qua schwung dan?
Het paard voorwaarts neerwaarts losrijden in een langszaam tempo, veel schakelen ( tempowisselingen) en wanneer het paard los is en je aan het doorzitten, dan ook dmv veel schakelen, je paard op het achterbeen zien te krijgen door te verkorten naar een draftempo bijna in stap en na enige passen daar vanuit weer voorwaarts, wel terugrijden op zit en been en nauwelijks hand.
Opletten dat het paard een rustig en niet te snel tempo aan gaat nemen, zelf een rustige verende cadans in gedachten nemen en daar naar rijden.
piepenfiets schreef:Ik denk dat schwung en durchlässigkeit beiden een goede graadmeter zijn voor het opleidingsniveau van het paard en dus beiden verbeteren naarmate de opleiding vordert.Ik kan me voorstellen dat de cavaletti-arbeid het paard traint zijn beweging groter/soepeler te maken wat de mate van schwung verhoogd.Piaffe is een oefening waarin heel goed te zien is of,of hoeveel, schwung(en durchlässigkeit) aanwezig zijn,of ze de schwung daadwerkelijk verbetert..denk dat je schwung niet zo gericht kan trainen maar dat het een gevolg is.
quadripes schreef:rechtgericht gaan kan elk paard op elk niveau en in evenwicht gaan ook. zelfs al voordat het schouderbinnenwaarts heeft geleerd - ik denk zelfs dat je niet aan schouderbinnenwaarts moet gaan beginnen voordat je weet hoe je een paard rechtgericht moet laten gaan. anders kun je geen goede schouderbinnenwaarts rijden.
dat het paard op een gegeven moment rechter (=meer gegymnastiseerd) wordt door oefening is iets anders. om daarop te gaan zitten wachten, is dus niet nodig. je hoeft dus geen 'rechtgericht' paard te hebben, maar je moet het paard wel rechtgericht kunnen laten gaan.
en als je een paard op die wijze rijdt, ben je vrij snel aan verzameling toe, omdat een paard dat op de juiste manier wordt gereden, zich gemakkelijk laat verzamelen. dat biedt het dan vanzelf aan.en als je eenmaal zo ver bent, dan kun je de Schwung gaan verbeteren. En vanuit die verzameling kun je dus ook de passage gebruiken, niet meteen, misschien.
verder kun je de zijgangen gebruiken om een paard losser te maken. dus renvers, travers en schouderbinnenwaarts - op een correcte, gymnastiserende manier gereden - werken allemaal op een bepaalde manier op het paard in, niet alleen op de achterhand maar ook op de voorhand.
daardoor wordt het paard in zijn geheel in zijn lijf vrijer in zijn beweging en dat resulteert in een Schwungvoller paard.
quadripes schreef:tsja helaas wel. maar het is niet goed. en die discussie hebben we al gevoerd, zo gaan ze zelfs op internationaal concours en winnen er prijzen mee...