Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:34

orienta schreef:
Zeker weten maar ik mag toch verwachten dat men pas begint met verzameling als het paard rechtgericht en in balans gaat :)

Hoe zit dat dan bij Schouderbinnenwaarts?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:39

Professor schreef:
orienta schreef:
Zeker weten maar ik mag toch verwachten dat men pas begint met verzameling als het paard rechtgericht en in balans gaat :)

Hoe bedoelt u?
want ik vat het waarschijnlijk verkeerd op in welke context u het bedoelt

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:41

Ik denk dat schwung en durchlässigkeit beiden een goede graadmeter zijn voor het opleidingsniveau van het paard en dus beiden verbeteren naarmate de opleiding vordert.Ik kan me voorstellen dat de cavaletti-arbeid het paard traint zijn beweging groter/soepeler te maken wat de mate van schwung verhoogd.Piaffe is een oefening waarin heel goed te zien is of,of hoeveel, schwung(en durchlässigkeit) aanwezig zijn,of ze de schwung daadwerkelijk verbetert..denk dat je schwung niet zo gericht kan trainen maar dat het een gevolg is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:47

Professor schreef:
orienta schreef:

Hoe bedoelt u?
want ik vat het waarschijnlijk verkeerd op in welke context u het bedoelt[/quote]

Volgens mij kun je schouder binnenwaarts ook pas rijden als het paard in evenwicht is en recht gericht. Of zie ik dat fout?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:49

SB is een uitgelezen oefening juist om recht te richten,niet?

scusi me,wil niet voor professor antwoorden hoor

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:51

piepenfiets schreef:
SB is een uitgelezen oefening juist om recht te richten

Ja beweer ik ergens dat dat niet zo is?
met name in galop vind ik het een fijne oefening om het paard recht te richten :)
Daarnaast is SB ook een goede oefening voor aanzet tot verzameling.

piepenfiets

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:53

Ik antwoord pien_2010

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:56

piepenfiets schreef:
Ik antwoord pien_2010

Sorry ben niet meer zo scherp op de late avond :D

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 00:20

Dusa schreef:
Zarco1 schreef:
Is er iemand die nog iets toe kan voegen aan een eerder gestelde vraag van Professor over hoe men schwung ontwikkelt? Ik heb alle bladzijdes meegelezen, maar volgens mij is de beantwoording van deze vraag blijven hangen op cavaletti's lopen. Dat zal toch niet het enige zijn? In de AR-gereden paarden zie ik niet veel schwung, in de klassiek opgeleide paarden wel. Waarin zit het verschil, qua schwung dan?

Het paard voorwaarts neerwaarts losrijden in een langszaam tempo, veel schakelen ( tempowisselingen) en wanneer het paard los is en je aan het doorzitten, dan ook dmv veel schakelen, je paard op het achterbeen zien te krijgen door te verkorten naar een draftempo bijna in stap en na enige passen daar vanuit weer voorwaarts, wel terugrijden op zit en been en nauwelijks hand.
Opletten dat het paard een rustig en niet te snel tempo aan gaat nemen, zelf een rustige verende cadans in gedachten nemen en daar naar rijden.

Kijk ik had al iets over schwung ontwikkelen geschreven voor de nog niet al te ver gevorderde ruiter en paard.
Ik wil alleen bij deze nog opmerken dat het belangrijk is het tempo en de veerkracht aan te willen geven waar je naar streeft ipv klakkeloos het paard te volgen in een te snelle onafgemaakte pas.
Schwung is heel simpel gezegd het paard goed de passen af laten maken op op een krachtige veerkrachtige manier op een ontspannen, aangespannen wijze.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 00:48

Bij deze wil ik over dit topic nog wel iets opmerken.
De vraagstelling is Klassiek vs Academische Rijkunst.
Bijna alle pagina's heb ik gelezen, maar de vraag vs de twee is me eigenlijk na al de pagina's niet veel duidelijker geworden, het is meer de geschiedenins van de rijkunst met een aantal " grootmeesters" met een aantal uitgelegde citaten.
Ook komen er een aantal rijkunstige verhandelingen in dit topic voor, zoals professor of diverse andere topicschrijvers het rijden uit willen leggen.

Nu gaat het hier allemaal niet om wat ik wil zeggen, maar wel dat in mijn ogen het dressuurrijden teveel vergelijking in discussies als deze gaat krijgen die vergelijkbaar zijn met geloofsovertuigingen.
Daarbij is het ook dat men zijn overtuiging aan iedereen wilt doorgeven als de enige ware, wat ook op een bepaalde manier zonder wijziging in de letter gevolgd zou behoren te worden.
In grote lijnen heeft men eigenlijk gewoon dezelfde draagvlakken, maar de conflicten komen in de zienswijzen van bepaalde punten.
Zelfs kan men bijna als het ware sectarische verschijnselen waarnemen.
Ik zou in de rijkunst zeggen dat geen enkele grootmeester vroeger en heden specifiek als enige brenger van de " juiste boodschap" gevolgd zou moeten worden, maar dat ze allemaal hun steentje bijgedragen hebben aan de rijkunst zoals men die heden graag zou willen zien.
In grote lijnen heeft het dressuurrijden zich ontwikkeld naar het gevoel van op welke hulpen die men geeft het paard specifiek reageert, daarom zijn er zoveel raakvlakken en zijn de verschillen in rijkunstige gedachten tussen de zogenaamde stromingen niet zo erg groot.
Anders zouden er als voorbeeld bij bepaalde stromingen de hulpen voor het aangalopperen wel een kneepje in de oor van het paard zijn en voor het achteruit even een krabbeltje op het kruis en noem nog maar iets onzinnigs.
En juist omdat men in grote lijnen gewoon overeenkomt lijkt het me beter dit topic van een andere naam te gaan voorzien, en wel: Uitleg Klassieke rijkunst met diverse kleine varianten.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 04:47

quadripes schreef:
passage rijden

Is een prachtige oefening, maar ga er van uit dat de professor met zijn vraag naar oefeningen doet vragen als het paard dat nog moet leren ontwikkelen? Vandaar mijn schrijven, tempi, overgangen, balken en cavaletti.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 06:57

En schouderbinnenwaarts :j

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 07:41

piepenfiets schreef:
Ik denk dat schwung en durchlässigkeit beiden een goede graadmeter zijn voor het opleidingsniveau van het paard en dus beiden verbeteren naarmate de opleiding vordert.Ik kan me voorstellen dat de cavaletti-arbeid het paard traint zijn beweging groter/soepeler te maken wat de mate van schwung verhoogd.Piaffe is een oefening waarin heel goed te zien is of,of hoeveel, schwung(en durchlässigkeit) aanwezig zijn,of ze de schwung daadwerkelijk verbetert..denk dat je schwung niet zo gericht kan trainen maar dat het een gevolg is.

Wanneer u de durchlässigkeit nu eens verwisseld met aanleuning.
Durchlässigkeit is een gevolg van en eigenlijk het ideaal.
Schwung kan men ontwikkelen.
Er zijn natuur uit Schwungvolle paarden en Schwunglose paarden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 07:43

Zooist schreef:
En schouderbinnenwaarts :j

Wanneer men daaruit voorwaarts rijdt.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 07:45

Dank u :)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:29

rechtgericht gaan kan elk paard op elk niveau en in evenwicht gaan ook. zelfs al voordat het schouderbinnenwaarts heeft geleerd - ik denk zelfs dat je niet aan schouderbinnenwaarts moet gaan beginnen voordat je weet hoe je een paard rechtgericht moet laten gaan. anders kun je geen goede schouderbinnenwaarts rijden.

dat het paard op een gegeven moment rechter (=meer gegymnastiseerd) wordt door oefening is iets anders. om daarop te gaan zitten wachten, is dus niet nodig. je hoeft dus geen 'rechtgericht' paard te hebben, maar je moet het paard wel rechtgericht kunnen laten gaan.

en als je een paard op die wijze rijdt, ben je vrij snel aan verzameling toe, omdat een paard dat op de juiste manier wordt gereden, zich gemakkelijk laat verzamelen. dat biedt het dan vanzelf aan.

en als je eenmaal zo ver bent, dan kun je de Schwung gaan verbeteren. En vanuit die verzameling kun je dus ook de passage gebruiken, niet meteen, misschien.

verder kun je de zijgangen gebruiken om een paard losser te maken. dus renvers, travers en schouderbinnenwaarts - op een correcte, gymnastiserende manier gereden - werken allemaal op een bepaalde manier op het paard in, niet alleen op de achterhand maar ook op de voorhand.

daardoor wordt het paard in zijn geheel in zijn lijf vrijer in zijn beweging en dat resulteert in een Schwungvoller paard.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:42

quadripes schreef:
rechtgericht gaan kan elk paard op elk niveau en in evenwicht gaan ook. zelfs al voordat het schouderbinnenwaarts heeft geleerd - ik denk zelfs dat je niet aan schouderbinnenwaarts moet gaan beginnen voordat je weet hoe je een paard rechtgericht moet laten gaan. anders kun je geen goede schouderbinnenwaarts rijden.

dat het paard op een gegeven moment rechter (=meer gegymnastiseerd) wordt door oefening is iets anders. om daarop te gaan zitten wachten, is dus niet nodig. je hoeft dus geen 'rechtgericht' paard te hebben, maar je moet het paard wel rechtgericht kunnen laten gaan.

en als je een paard op die wijze rijdt, ben je vrij snel aan verzameling toe, omdat een paard dat op de juiste manier wordt gereden, zich gemakkelijk laat verzamelen. dat biedt het dan vanzelf aan.en als je eenmaal zo ver bent, dan kun je de Schwung gaan verbeteren. En vanuit die verzameling kun je dus ook de passage gebruiken, niet meteen, misschien.

verder kun je de zijgangen gebruiken om een paard losser te maken. dus renvers, travers en schouderbinnenwaarts - op een correcte, gymnastiserende manier gereden - werken allemaal op een bepaalde manier op het paard in, niet alleen op de achterhand maar ook op de voorhand.

daardoor wordt het paard in zijn geheel in zijn lijf vrijer in zijn beweging en dat resulteert in een Schwungvoller paard.

Ik ben toch van mening dat dat niet voldoende is, voldoende impuls speelt ook een grote rol om het paard correct te laten verzamelen iets wat je op concours toch nog wel vaak mis ziet gaan :)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:50

ja maar die mensen rijden de verzameling dan niet goed. die rijden dan waarschijnlijk ook de arbeidstempi 'met de handrem erop' en het paard op de voorhand. anders heb je geen verlies van impuls in de verzameling.

voor mij is dat dus geen kwestie. als je het paard op de juiste manier in de houding rijdt, treedt er geen impulsverlies op in de verzameling. als je tenminste maar elke keer op tijd ook weer uit die verzameling wegrijdt. in het begin zul je dus na een paar passen verzameling alweer naar voren moeten wegrijden.

en als je paard op de voorhand verzamelt, is het geen verzameling. maar gewoon langzaam lopen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:53

[quote="quadripes"]ja maar die mensen rijden de verzameling dan niet goed. die rijden dan waarschijnlijk ook de arbeidstempi 'met de handrem erop' en het paard op de voorhand. anders heb je geen verlies van impuls in de verzameling.

voor mij is dat dus geen kwestie. als je het paard op de juiste manier in de houding rijdt, treedt er geen impulsverlies op in de verzameling. als je tenminste maar elke keer op tijd ook weer uit die verzameling wegrijdt. in het begin zul je dus na een paar passen verzameling alweer naar voren moeten wegrijden.

en als je paard op de voorhand verzamelt, is het geen verzameling. maar gewoon langzaam lopen.[/quote]

Zo zie je toch echter 7 van de 10 ruiters op concours gaan :)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:55

tsja helaas wel. maar het is niet goed. en die discussie hebben we al gevoerd, zo gaan ze zelfs op internationaal concours en winnen er prijzen mee...

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:57

quadripes schreef:
tsja helaas wel. maar het is niet goed. en die discussie hebben we al gevoerd, zo gaan ze zelfs op internationaal concours en winnen er prijzen mee...

Is inderdaad al uitgebreid besproken maar daarom plaatste ik nog wel even een kanttekening dat de impuls toch wel een belangrijke rol speelt bij de verzameling, we hebben tenslotte veel fanatieke meelezers

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:59

ja maar die impuls is alleen ok als het paard op de juiste manier wordt gereden van begin af aan.

anders is het alleen het paard op de voorhand vooruitjagen in mijn ogen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:20

Rechtgericht zijn, en rechtrichten zijn wel heel verschillende dingen.
Een paard dien je altijd recht te houden, een rechtgericht paard is een paard dat recht is.
Maar een paard is daar altijd instabiel in, je kunt hem nog zo goed trainen, de "zwakte" komt als je niet oppast altijd weer terug. Er zijn weinig paarden die recht zijn, en het is altijd optisch.
Het voordeel van SB is dat het paard achter smaller gaat sporen, daardoor heeft men minder impuls verlies als een paard dat achter breed gaat.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:21

En als een paard achter "wijd" gaat in het verruimen?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:26

Zooist schreef:
En als een paard achter "wijd" gaat in het verruimen?

Dan is het vooruit schakelen in schouderbinnenwaarts een mooie oefening :)