Sizzle schreef:Dat ligt ook aan het karakter.
Als je in een kudde paarden kijkt zie je daar ook altijd wat lafbekken tussen die niet op onderzoek durven naar een object voordat een ander er op gestampt heeft.
Het is dan aan de ruiter om de rol van het 'stampende paard' te spelen. Dat is echt niet zo heel eenvoudig over te brengen hoe je dat aanpakt. Zeker niet via internet.
Doet me denken aan mijn hengst. Wil hem door de plassen leren lopen. En hij doet het enkel en alleen als ik ook in de plas sta. Ik kan hem al longerend erdoor proberen te krijgen. Maar dan loopt hij toch net net niet erin. Sta ik erin, moet ik geen moeite doen komt hij er lekker bij staan. Lekker krabben, onderzoeken, neus erin.
Terwijl ik hem echt geen bangerik vind wat betreft geluiden en vreemde obstakels.
De aanpak is echt inleving vind ik. Je moet het precies voelen. Over het internet inderdaad niet uit te leggen.
Ik voel het bijvoorbeeld als mijn hengst te drijvend wordt. Ik zet hem voor iemand anders iets kan zien al halt en wijs hem gewoon achteruit. Echt in de zin van ik leid, jij volgt. Die grens is nogal dun met een hengst aan een lijntje.
Er is een andere hengst op stal waar er pas ingegrepen wordt als hij al met zijn nek in de krul loopt te paraderen. Dan moeten ze hem met bruut geweld met de touw rond zijn oren slaan.
En wat dan heel grappig is, ik krijg dan te horen: jouw hengst is braaf, de mijne niet. Haha. Hij is braaf omdat ik hem voor ben! Maar elke dag moeten dezelfde mensen wel de touw door zijn mond steken om hem buiten te steken.
En mijn hengst is echt geen schaap. Een andere hengst passeerde langs zijn box, het is een jonge hengst en hij stelde hem meteen. Met geluid, alles erop en eraan. Hij heeft de neiging te blijven kleven aan andere paarden, dus stond even vol ornaat geparkeerd aan mijn box. De mijne blijft kalm, geen machtsvertoon. Zet 1 stap vooruit, de andere ging vooruit. Stille waters diepe gronden, hij valt niet te onderschatten volgens mij.