Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:37

Citaat:
Het onderwerp Schwung. Ik heb in het boek Klassieke dressuur van Stefan Radtke gelezen dat schwung met name door de galop bevorderd wordt. Klopt dat? Het verraste mij nogal, ik dacht dus altijd dat overgangen en balkjes/cavaletti's de schwung konden verbeteren.

Dat vind ik juist zo vreemd, alleen galoperen en dan meer Schwung ontwikkelen?
Stap kunnen wij uitschakelen dat is waar daar is geen Schwung.
In galop en draf daar heeft of wil men meer Schwung hebben, het heeft niets met snelheid te maken, met meer kracht in het afdrukken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:38

quadripes, wat komt er volgens u voor de passage? Ik denk namelijk dat een passage nog wat te hoog gegrepen is voor mij en mijn paard.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:40

ja ok, maar we hadden het over oefeningen. en de passage is gewoon een oefening.

en ik denk dat als je Schwung wil gaan verbeteren, je sowieso in een stadium zit dat je al verder bent dan de grote volte bij A in arbeidsdraf.

elk paard dat rechtgericht, in een zekere mate van rijkunstig evenwicht en tevreden gaat ontwikkelt al Schwung. daarvoor hoeft een paard nog niet in de verzameling te gaan.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 17-04-11 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:41

pien_2010 schreef:
Quadripes, wat is eerder het kip of het ei. Daarmee bedoel ik dat ik inderdaad geloof dat middels passage rijden de schwung nog meer verbeterd kan worden. Maar voordat je passage kunt rijden moet een paard toch schwung hebben en goed in de verzameling kunnen. Dan zit je toch al verder in de africhting van het paard.

Hoe leert men de Passage, en wat wil men bereiken, dat schreef Quadripes toch??
Men vangt twee vliegen in 1 klap, door het aanleren van de Passage verbeterd men de schwung het afdrukken van de diogonaal in draf.
Daar bent u het toch mee eens?
En of nu de uitvoering van de Passage perfect is ja of nee, het dragen bevorderd men en het paard leert men sterker af te drukken.
Men moet alleen daarvoor zorgen dat men daarna het paard weer de passen laat veruimen dus voorwaarts te rijden, maar dat is met alle verzamelde oefeningen toch?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:42

quadripes schreef:
ja ok, maar we hadden het over oefeningen. en de passage is gewoon een oefening.

en ik denk dat als je Schwung wil gaan verbeteren, je sowieso in een stadium zit dat je al verder bent dan de grote volte bij A in arbeidsdraf.

elk paard dat rechtgericht en tevreden gaat ontwikkelt al Schwung.

Ik ben bang dat voor de gemiddelde ruiter passage niet gewoon een oefening is :=
Daar gaat eerst nog een lang traject aan vooraf van een correcte verzameling.

orienta

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:45

Ik ben van mening dat niet bij ieder paard het oefenen van de passage de draagkracht en afdruk bevorderd.
Indien het paard nog niet voldoende verzamelt is gaat het paard zich vaszetten of opdrukken bij poging tot passage en draagt dat niets bij aan de draagkracht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:47

Professor schreef:
pien_2010 schreef:
Quadripes, wat is eerder het kip of het ei. Daarmee bedoel ik dat ik inderdaad geloof dat middels passage rijden de schwung nog meer verbeterd kan worden. Maar voordat je passage kunt rijden moet een paard toch schwung hebben en goed in de verzameling kunnen. Dan zit je toch al verder in de africhting van het paard.

Hoe leert men de Passage, en wat wil men bereiken, dat schreef Quadripes toch??
Men vangt twee vliegen in 1 klap, door het aanleren van de Passage verbeterd men de schwung het afdrukken van de diagonaal in draf.
Daar bent u het toch mee eens?
En of nu de uitvoering van de Passage perfect is ja of nee, het dragen bevorderd men en het paard leert men sterker af te drukken.
Men moet alleen daarvoor zorgen dat men daarna het paard weer de passen laat verruimen dus voorwaarts te rijden, maar dat is met alle verzamelde oefeningen toch?

Natuurlijk ben ik het hier mee eens. Mijn vraag had eerder te maken met wat Orienta geloof ik ook opmerkte dat ik zeker nog niet toe ben aan passage. Dus dat voordat de aanzet van passage gebruikt kan worden er nog stappen voor liggen.

Wat ik graag doe is als ik bijvoorbeeld stap, het paard in draf aanzetten, maar dan niet laten draven, volgens mij heet dat aantreden en dus een "schijn" overgang rijden. Volgens mij is dat ook een goede oefening om schwung te ontwikkelen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:49

ok nou dan laten we de passage even voor wat ie is.

maar elk paard dat rechtgericht gaat, eerlijk wordt gereden en dus in een juist rijkunstig evenwicht gaat, ontwikkelt automatisch Schwung.

die kun je dan op verschillende manieren verbeteren. waaronder dus met cavaletti en overgangen, eigenlijk alles waardoor een paard meer de gewrichten in de achterhand moet gaan buigen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:49

pien_2010 schreef:
Natuurlijk ben ik het hier mee eens. Mijn vraag had eerder te maken met wat Orienta geloof ik ook opmerkte dat ik zeker nog niet toe ben aan passage. Dus dat voordat de aanzet van passage gebruikt kan worden er nog stappen voor liggen.

Wat ik graag doe is als ik bijvoorbeeld stap, het paard in draf aanzetten, maar dan niet laten draven, volgens mij heet dat aantreden en dus een "schijn" overgang rijden. Volgens mij is dat ook een goede oefening om schwung te ontwikkelen.

Dat zou ik inderdaad ook als oefening gebruiken en dat hetzelfde in tempowisselingen

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:51

quadripes schreef:

maar elk paard dat rechtgericht gaat, eerlijk wordt gereden en dus in een juist rijkunstig evenwicht gaat, ontwikkelt automatisch Schwung.

die kun je dan op verschillende manieren verbeteren. waaronder dus met cavaletti en overgangen, eigenlijk alles waardoor een paard meer de gewrichten in de achterhand moet gaan buigen.

:j
Toch ben ik ook van mening dat een paard wat al wat actiever is van zichzelf eerder meer schwung zal hebben dan een wat flegmatieker paard en dan heb ik het niet zo zeer over rijtechnisch maar over karakter van het paard.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:51

quadripes schreef:

Dus als ik het niet verkeerd heb begrepen: wanneer een paard meer gewicht op de achterhand heeft, heeft het meer vrijheid in de schouders waardoor het schwung ontwikkelt? Of is dit een foute conclusie?

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:53

wat verstaan jullie onder Schwung?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:54

Stap zou ik zelf nooit gebruiken, wel Tempiwisselingen in draf, en later in Galop.
Maar het gevoel krijgen voor de Schwung wat het werkelijk is, dat is het makkelijkste te bereiken door over cavaletti te draven in de verschillende tempi.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:55

quadripes schreef:
wat verstaan jullie onder Schwung?

Plat gezegd Quadripes, veer onder mijn kont voelen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:56

Ik versta onder schwung door middel van impuls een krachtige, verende manier van lopen. Naarmate de schwung verbetert, wordt het zweefmoment langer :)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:58

Dubbel post Bokt werd gek :o
Ik werk overigens voornamelijk in draf om de schwung te verbeteren :)

Belangrijk aandachtspunt vind ik altijd het niet te verwarren met gespannen hectisch met de benen zwaaien dat zie je ook regelmatig :)
Laatst bijgewerkt door orienta op 17-04-11 22:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:58

Daar probeerde ik net bevesteging in te krijgen Quadripes

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:01

maar een heel actief paard met stijve spronggewrichten of steile achterbenen, zoals mijn volbloed, zal toch minder Schwung hebben dan een wat flegmatieker paard dat meer Hankenbiegung laat zien.

dus om de Schwung te ontwikkelen, moet je de Hankenbiegung ontwikkelen. En dat kan alleen als het paard rechtgericht gaat en op de juiste manier in het rijkunstig evenwicht gaat.

Daar moet je dus bij beginnen. Het paard op de juiste manier in de houding rijden. Dan oefeningen gaan rijden.

Een scheef paard kan nooit Schwung ontwikkelen en ook niet verzameld gaan.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:05

quadripes schreef:
maar een heel actief paard met stijve spronggewrichten of steile achterbenen, zoals mijn volbloed, zal toch minder Schwung hebben dan een wat flegmatieker paard dat meer Hankenbiegung laat zien.

dus om de Schwung te ontwikkelen, moet je de Hankenbiegung ontwikkelen. En dat kan alleen als het paard rechtgericht gaat en op de juiste manier in het rijkunstig evenwicht gaat.

Daar moet je dus bij beginnen. Het paard op de juiste manier in de houding rijden. Dan oefeningen gaan rijden.

Een scheef paard kan nooit Schwung ontwikkelen en ook niet verzameld gaan.

Ik heb het over een actief paard dat gewoon normaal over de benen gaat en niet over een gestresste volbloed(grapje ;) )
Het is inmiddels lastig om een erg flegmatiek paard voldoende achterbeengebruik te laten hebben bij het verzamelen omdat je dan toch vaak ziet dat het paard teveel impuls verliest.
Net zoals een paard wat afstompt is op de kuit door oncorrecte rijvaardigheid van ruiters.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:08

ik heb het niet over het tempo, maar over de hurkenbuiging. dan maakt het karakter van het paard in mijn ogen niet uit.

ik vind het jammer om de discussie weer te moeten verlaten: bedtijd... :+

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:13

Nee dat klopt dat ben ik met je eens.
Maar toch zie je vaak dat stijve spronggewrichten ook een groot deel te maken heeft met verkeerde training :)
Indien men de verzameling goed voor elkaar heeft is het paard genoodzaakt om daar meer te gaan buigen als het maar op het achterbeen word gezet, anders komt het paard te veel op de voorhand en dat noem ik geen correcte verzameling :)

We gaan er morgen uitgebreid over verder :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:16

Stijve spronggewrichten is een uitzondering, stijve kniegewrichten gang en geve.
Daardoor denken de meesten dat de spronggewrichten stijf zijn, maar het zijn de kniegewrichten.
Een paard heeft slechts 2 kniegewrichten zoals alle zoogdieren, en die zitten in de achterbenen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:18

nou nog even dan:

ik ben het volkomen met je eens dat stijve spronggewrichten door de training komen. (of wat de professor net nog aanvulde)

maar: verzameling kan alleen plaatsvinden als het paard rechtgericht gaat en in het juiste evenwicht. en daar ligt denk ik voor de meeste ruiters de grootste winst. dan ontwikkelt het paard al Schwung voordat het verzamelt. de Schwung kun je daarna verbeteren dmv diverse oefeningen.

dus in mijn ogen is verzameling niet meteen nodig om Schwung te verkrijgen, naarmate het paard zich beter laat verzamelen, zal de Schwung verbeteren.

en nu echt welterusten allemaal :D

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:24

Zeker weten maar ik mag toch verwachten dat men pas begint met verzameling als het paard rechtgericht en in balans gaat :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:33

Ter opfrissing.

Schwung:

Deze is alleen in draf en galop mogelijk. Het is het resultaat van een volledig losgelaten paard met een swingende rug en een verend (aktief afvoetend) achterbeen.
Dit kan alleen door een aktieve achterbeen die in draf ondertreedt en in galop onderspringt.
Bij een paard met schwung is de zweefphase duidelijk erkenbaar in draf zowel in galop.
De bewegingen van het paard moeten soepel zijn, uitstraling hebben en moeiteloos en krachtig zijn men kan ook zeggen pronk vol.
De schwung kun je zien zowel in de verzameling als bij het uitstrekken.