Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 10:01

Dat is een deel van de les in het verhaaltje. ;)
Hoe kun je het oplossen.

Interessanter is hoe het probleem ontstaat.
Al die zaken waar paarden bang voor zijn worden voor het grootste deel onbewust verergerd i.p.v. verzacht door hun ruiter.

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:07

Dat ligt ook aan het karakter.
Als je in een kudde paarden kijkt zie je daar ook altijd wat lafbekken tussen die niet op onderzoek durven naar een object voordat een ander er op gestampt heeft.
Het is dan aan de ruiter om de rol van het 'stampende paard' te spelen. Dat is echt niet zo heel eenvoudig over te brengen hoe je dat aanpakt. Zeker niet via internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:17

Maar je voelt meestal toch wel een beetje aan wat er loos is; of je paard echt bang is of dat het wat onzekerheid is waar je doorheen moet 'prikken'? Mijn ene paardje is echt een zeikerd om van alles en nog wat: net doen of mijn neus bloedt en gewoon doorrijden werkt het best. Als ik die laat kijken en zelf de 'leiding' laat nemen wordt het echt alleen maar erger. Gewoon doorrijden en niet zeuren ... De andere moet alles even bekijken en dan besluiten dat het allemaal niet zo spannend is als hij dacht, dus laten bekijken en daarna is het 'leed geleden' en kan ik zonder veel problemen door. Ik ga echter niet voeren om ze ergens langs te krijgen....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 10:20

Het voorkomen van dit soort van problemen is vooral een kwestie van mentaliteit.
Beschouw je paard als een kleutertje en probeer hem te helpen zijn problemen te overwinnen i.p.v. hem duidelijk te maken dat hij moet gehoorzamen.
Paarden hebben hun koppelgenoot nodig om te zien hoe je moet omgaan met alle zaken van het leven.
De meeste ruiters gedragen zich als de drijvende hengst.
De drijvende hengst roept uitsluitend ontwijkgedrag op.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 10:22

Picasso schreef:
Maar je voelt meestal toch wel een beetje aan wat er loos is; of je paard echt bang is of dat het wat onzekerheid is waar je doorheen moet 'prikken'? Mijn ene paardje is echt een zeikerd om van alles en nog wat: net doen of mijn neus bloedt en gewoon doorrijden werkt het best. Als ik die laat kijken en zelf de 'leiding' laat nemen wordt het echt alleen maar erger. Gewoon doorrijden en niet zeuren ... De andere moet alles even bekijken en dan besluiten dat het allemaal niet zo spannend is als hij dacht, dus laten bekijken en daarna is het 'leed geleden' en kan ik zonder veel problemen door. Ik ga echter niet voeren om ze ergens langs te krijgen....

Het gaat niet om het voer of de beloning.
Het gaat om het gevoel dat er achter zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:26

Die drijvende hengst heeft toch zijn functie dan? Niet zeuren, gewoon door... En als dat werkt dan werkt dat... Bij mijn andere werkt het net anders... Bij beide bereik ik uiteindelijk wat ik wil zonder al teveel gedoe namelijk dat ik zonder 'gezeur' de bak door kan of langs die enge houtstapel in het bos... Uiteraard beloon ik ze, maar stop ze daarbij niet vol met snoep....

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:29

Ik vind het wegspring gedrag bij die van mij eigenlijk niet bij hem passen, maar hij is duidelijk 'verprutst' door het onnozele gedrag van die kinderen toen (ouders stonden erbij, keken erna en zeiden 'oh schrikt hij daarvan.. {:)-:( ). Maar we gaan er iets aan doen nu :)

Het rare is dat hij het dus ook vooral bij manegekinderen doet, niet bij pensionklanten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 10:31

@Picasso,
Jij bereikt wat jij wil op dat ene moment, misschien zonder gezeur.
Alleen, de henst moet télkens opnieuw beginnen.
Een paard wordt er niet beter van, het gaat alleen maar weg van druk.

Weg gaan van druk is totaal iets anders dan leren omgaan met angst en onzekerheid, situaties leren inschatten, zelfvertrouwen krijgen.

Een paard dat rustig opgeleid wordt naar zelfvertrouwen gaat aan een lang teugeltje over de kermis.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:33

Dan zou je dus eigenlijk een berg manegekinderen moeten charteren voor je training Starbreeze! Effe goed instrueren die hap en een stappenplan bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:37

Simpelman schreef:
@Picasso,

Weg gaan van druk is totaal iets anders dan leren omgaan met angst en onzekerheid, situaties leren inschatten, zelfvertrouwen krijgen.

Een paard dat rustig opgeleid wordt naar zelfvertrouwen gaat aan een lang teugeltje over de kermis.

Maar als dat werkt in de natuur, waarom is dat volgens u dan zo onnatuurlijk. Ik heb trouwens niet elke rit 'gezeur' met de 'zeikerd' :D maar hij maakt wel vaak van een mug een olifant inderdaad. De andere helemaal niet en heeft dezelfde ruiter. Ik heb het geprobeerd met eerstgenoemde...laten kijken, belonen, zelf beslissen.... het werkt echt niet. Moet er wel bij zeggen dat hij degene is die PPID heeft en het stress level bij hem misschien iets hoger is dan bij de andere die gezond is. Ik ben heel benieuwd of hij verandert nadat ik straks ga starten met Prascend. Ik merk echter echt bij hem dat herhalen van dingen wel helpt, hoe vaker hij ziet dat er geen rare dingen gebeuren als ik hem vraag ergens langs te gaan, hoe beter het wordt. Totdat er weer iets nieuws opduikt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:39

Tijdens een buitenrit op plekken waar ik geen kwartier kan gaan staan prutsen of als ik frietje aan de hand mee heb draai ik Dallas gewoon om en rij er achteruit aan voorbij. Dat is voor ons de snelste en veiligste optie.
De keer erna kan ik dan aan hetzelfde punt gewoon normaal doorrijden.

Overigens vind ik eraan voorbij drijven zeker wel een motiverende en daarmee aanmoedigende waarde hebben.
In feite zeg je daarmee: hup je kan het, ik heb er vertrouwen in, loop maar gewoon door.
Zolang je het paard maar geen pijn doet, want dan krijg je een negatieve associatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:41

Sizzle schreef:
Tijdens een buitenrit op plekken waar ik geen kwartier kan gaan staan prutsen of als ik frietje aan de hand mee heb draai ik Dallas gewoon om en rij er achteruit aan voorbij. Dat is voor ons de snelste en veiligste optie.
De keer erna kan ik dan aan hetzelfde punt gewoon normaal doorrijden.

Overigens vind ik eraan voorbij drijven zeker wel een motiverende en daarmee aanmoedigende waarde hebben.
In feite zeg je daarmee: hup je kan het, ik heb er vertrouwen in, loop maar gewoon door.
Zolang je het paard maar geen pijn doet, want dan krijg je een negatieve associatie.

Dat denk ik ook en je voelt vaak wel aan hoever je kan gaan. En pijn doen is nooit een optie idd.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:43

Wat doen jullie als je dreigt in onveilige situatie te komen voor jezelf of anderen ? en ruimte om je heen is beperkt ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:45

Picasso, Menners doen in feite niets anders dan het paard vanuit een drijvende positie motiveren.
Ik ben er ook van overtuigd dat dit de reden is dat paarden die eerst betuigd zijn doorgaans van die fijne buitenrij paarden zijn.
Ik ga daarom ook regelmatig aan de lange lijnen naar buiten. Het paard leert daarmee voorop lopen en je bent toch in de buurt. Daarnaast heb je de optimale positie om terugrennen te voorkomen.

Peetstap, dat is voor mij paard en opleidingsniveau afhankelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:48

Dat is inderdaad een goede: naar buiten aan de lange lijnen. +:)+

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:03

Jennyxx schreef:
Ik ben trouwens benieuwd hoe het met Ankem en Sproet gaat :-)

Ik lees je bericht nu pas, haha! Jullie gaan zo snel dat ik het niet bij hou met lezen. Ik moet nu nog 7 pagina's bijlezen..

Maar met ons gaat het super goed! Ik ben nu wat meer hoger aan het instellen net zoals op dat wedstrijd filmpje, en dan tempowisselingen. Ik vind het alleen moeilijk om te voelen welk tempo nou goed is en wanneer hij actief genoeg is, zal binnenkort weer eens een filmpje proberen te maken!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:09

Ik heb 3 hele andere ervaringen. Van mijn eigen paarden, ik ben niet de persoon om andermans paarden te corrigeren.
Oude merrie, heel dominante merrie trouwens. Moest je laten kijken, belonen en naar toe sturen. Eens ze gezien had wat het was. Belonen en het was ok. Simpel dus, wel fijn. Had echt vertrouwen in dat dier.
Jonge merrie, die speciale, was aan de ene kant erg onzeker maar ook niet echt een bangerik. Ik had hopeloos veel moeie om haar uit de piste te sturen, laat staan wandelen. Ze was niet speciefiek bang van iets, maar wou enkel maar achteruit. Ook met iemand erop en iemand naast lukte niet, terwijl het wel lukte om enkel ernaast te lopen, dus ze wilde niet omdat er een ruiter opzat. Vanalles geprobeerd, ik ben niet van het slaan en schoppen. Dus moet snoepjes, met aanpreizing, met een ander paard. Vanalles, maar niets leek te lukken. Totdat ik het nog eens probeerde, was alleen op stal, ze hadden net nieuwe weide's gemaakt langs de piste. Ik wil er terug uit, merrie weer niet willen, in achteruit, ik terug vooruit, merrie terug omdraaien, ik terug vooruit. Tot opeens de merrie in sneltempo achteruit ging richting de weide's met dus schrikdraad. Ik was zo bang dat ze erin zou zitten dat ik haar een pandoering van jewelste heb gegeven! Ze stond toen al stil, gaf been en hup daar ging ze. Haha. En die hebben we altijd eigenlijk erg hard moeten aanpakken... Je zou dan inderdaad denken dat ze negatieve associaties ging maken, maar allesbehalve. Die werd zekerder... Vond ik echt niet fijn, maar ondertussen gaat ze wel overal heen met haar nieuwe eigenares. Behalve als er iets misloopt in het rijden, die niets met buitenrijden te maken heeft. Dan begint het spelletje overnieuw.

En nu de hengst is super! Hij is een echte koptrekker, en echt bijna nooit bang. Gaat overal langs, als hij schrikt is het omdraaien en wegrennen, maar hij is niet onzeker de volgende keer dat je langs gaat.
Overlaatst werd hij toch wat onzeker, hij zag iets wat dan een rotte boomstronk bleek te zijn, maar ook daar super simpel denken doe maar mannetje is voldoende.
Dusja ik denk dat het heel paardafhankelijk is. Al hoop ik nooit meer 1 te treffen als de 2 de. Echt niets voor mij.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:19

Het is ook super lastig.

Geen een karakter van de mens is gelijk, laat staan een paard.

Onze tut wás een renner. Tot voor kort wij het stofje endorfine hebben ontdekt.
Wat ze nu spannend vind, gaat ze kijken en dribbelen. Kijken mag, maar wel gehoorzaam blijven.
Het liefst een paar passen zijwaarts, door je buitenhand en buitenbeen heen.

Oplossing voor dat moment? Kop recht uit, iets buitenstelling, binnenbeen buitenhand en bij braaf er langs, de hemel in prijzen.

Van alles geprobeerd. Stilstaan, dat resulteerde op een heftige pirouette met gevolg van een bokkend galopperend paard. :') leuk joh!! En dan zeggen dat een lompe 700 kg niet vlot kan zijn :')

Gewoon doorrijden, niets aan de hand.
Resultaat: GASS ER OP! En niet eerder stoppen als dat paard dacht dat t wel kon. Leuk joh! 24 rondjes door de bak!!

Haar de hand er op geven, zal ik nu nog niet doen. Ik hou haar bezig, en dit werkt voor haar.
Na 3 keer bezig houden, kan ze er langzaam rustig een sneeky even naar kijken.
Steeds een beetje meer...

En het strekken naar de endorfine toe. Geeft ook heel veel voldoening.

Élk paard is anders. Élk paard heeft een andere aanpak nodig.
En dat geld voor mensen net zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:27

Mijn 11 jarige blijft er ook in hangen als ik hem laat kijken en hem 'laat beslissen', terwijl als ik net doe of er niks aan de hand is en hem 'blijf rijden' hij eerder merkt dat het opgefokte gedoe helemaal nergens voor nodig is en hij vanzelf weer kalmer wordt. De 3,5 jarige schrikt ook weleens of vindt iets eng, maar zodra hij bekeken heeft wat er nou eigenlijk aan de hand is en dat niet zoveel voorstelt, gaat hij weer over tot de orde van de dag. Totaal anders wbt karakter; dapperder, brutaler dan de 11 jarige.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:34

Simpelman schreef:
@Picasso,

De basis van vrijwel alle grondwerk, longeren , mennen , deel van spel, etc, etc is werken met gradaties van druk, al dan niet zeer subtiel dmv je lijfhouding of overduidelijk dmv longeerzweep als arm verlenger in de longeersessie's.
Feitelijk "speel" je dan voor "drijfpaard" gericht op deel van paard zijn lijf waarop je inwerkt.
U doelt op het werken vanuit koppelgenoot.

vb:
Heb menig paardje waarvan eigenaar vooraan langere tijd stond te "vragen >> trekken" of ie mee wou die smalle gang door bv , vooruit gezet door zij achter klakje met stem te geven of knipje in vinger met hand wat omhoog, meer niet.
Volgende keer doe je voor niets, laat je paard zelf voorwaarts denken en gaan en loop je er rustig achter al dan niet wat ondersteunend.
Werkt prima en los je dus op met minimale drijvende druk ipv vragende.

Veel paarden zijn zo gewend om altijd achter iemand te moeten lopen dat je ze moet aanleren dat voorop soms gewoon mag als het wordt gevraagd.
Paard loopt in begin alleen maar rondjes om je heen, snapt er 8)7 totaal niets van.
(voorop lopen is wel bitke handig bij lange teugel en d. lijnen... werk :P )

Paard krijgt er alleen maar pak zelfvertrouwen voor terug.

Wel iets wat elke keer andere aanpak vraagt, en je feitelijk die aanpak niet uit boekjes of internet kunt halen.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 14-12-15 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:36

Peetstap schreef:
Wat doen jullie als je dreigt in onveilige situatie te komen voor jezelf of anderen ? en ruimte om je heen is beperkt ?

Er af springen.

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:38

Fransje_70 schreef:
Dan zou je dus eigenlijk een berg manegekinderen moeten charteren voor je training Starbreeze! Effe goed instrueren die hap en een stappenplan bedenken.

Haha ja dat zou het mooiste zijn. Ik ga ze idd betrekken als mijn paard flauw loopt te doen. Maar ik moet wel opletten wanneer er andere stalgenoten in de bak zijn.

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:41

Leuk deze discussie! En dan te bedenken dat ik het schrikmoment uit mijn filmpje had willen knippen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:47

Starbreeze schreef:
Peetstap schreef:

Er af springen.

Yup, en in praktijk doe je dat toch niet zomaar.
Ben ook wel es bak rondje na rondje door gevlucht op reactie "reiger uit de sloot" en ik maar bedenken "hoe kom ik eraf zonder kleerscheuren".. maar je doet het niet zomaar.
Schijnt menselijk te zijn :)) , je krijgt een soort van freeze en in elkaar duik houding.

Hetzelfde als teugels vasthouden als je eraf kukelt..., heb het zo vaak gezien hoe het niet moet in de springparcoursen, sta in de bak pal ernaast..
Weet dat als ik loslaat mijn braaf paardje 3 meter verderop stilstaat..... en het overkomt je zelf en je laat niet los... gevolg is schouder blessure |o

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:47

Starbreeze schreef:
Leuk deze discussie! En dan te bedenken dat ik het schrikmoment uit mijn filmpje had willen knippen.

Yup , zei ik al he +:)+ Leerzaam