Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:vreemd genoeg heeft de TS zowel interesse in klassiek als natural horsemanship
Goed TS , als jij wilt dat ik hier niet meer moet posten?
laat het me maar weten
piepenfiets"
[quote="FaberSmid schreef:piepenfiets schreef:wel eens gehoord van bestlopend rijpaard?
Ik niet, wel best gaand(e)?
xmarliez schreef:Ik heb niets te zeggen over gaan of niet gaan. Mensen hebben al vaker aan gegeven dat we hier willen discussieren met mensen die bereid zijn mensen dingen in theorie te leren. Daarnaast gaat deze hele discussie over de Klassieke rijkunst VS de Academische rijkunst en niet over de methode van iemand zelf.
Ik denk dat jullie gewoon eens verder moeten kijken dan alleen jullie eigen standpunt, dan vindt je het antwoord over vertrekken uit dit topic in iedere pagina van dit topic.
Professor schreef:Citaat:Aan Professor: het is niet helemaal terecht dat je verwacht dat iedereen in dezelfde terminologie spreekt/denkt als jij, het doel van dit topic is KR vs. AR en het gaat hier (in principe) om rijtechnische discussies. Ten overvloede, we zitten hier op bokt.nl, een forum voor paardenliefhebbers, Iets meer geduld en coulance Professor, net zoals de meesten hier begrip hebben voor Professors grammaticale foutjes omdat je al 35 jaar in DU woont/werkt/spreekt. Professor wil kennis delen en overbrengen, maar ik denk dat je hierdoor mensen/meelezers belet bij te dragen/mee te denken aan hele interessante onderwerpen en dat zou zonde zijn, nietwaar?
Gaan we nu weer gewoon echt over rijtechnische zaken spreken? Met oprechte belangstelling, vragen en onderbouwde antwoorden? En vooral, uit onszelf te schrijven, denken, spreken?!
Wie bent u mij dit op te leggen??? De Klassieke Rijkunst kent alleen deze terminologie, net zo als het Klassieke rijden en net zo de AR.
En paardenliefhebber zouden juist die terminologie handhaven, zelf bij het voetbal hebben wij een vaste terminologie (buiten onze beroemde Johan).
Men kan alleen maar kennis overdragen met de paarden vaktaal die hier verwaterd in Engels en Duits en Frans.
Bovendien wie bent u die kan bepalen hoe en wat??? Dat iemand niet uit zichzelf schrijft???
Denk dat in uw beroep alleen maar vaktaal gebezigd wordt.
murphy102 schreef:ZZonneglans schreef:
Beste Zzonneglans,
Dat dit zo'n ontzettend interessant topic is/was, heeft m.n. te maken met de grote inbreng van Professor. Als hij niet aktief zou deelnemen hieraan, dan had dit topic alláng gesloten geweest!! Vooral dankzij Professor is dit het meest gelezen topic van dit moment,...óndanks de 2 stoorzenders Nombrado en Cherie!! Deze 2 dames dringen de rest van de lezers ongevraagd hun irritante mening op, die wij inmiddels tot in den treure kennen, helaas...
Het interesseert mij geen biet of Nombrado misschien toch meer doet dan alleen met haar zit, zoals u nu suggereert.
Deze dames zitten op een verkeerd topic, zijn meer van het alternatieve, het holistische, het Natural Horsemanship.
Niets mis mee, maar heb dan niet zo'n grote mond over de Klassieke Rijkunst/Dressuur, pik dan niet steeds teksten van anderen, durf eens te zeggen "Goh, zo heb ik het nog niet bekeken", maar nee, zij wijzen steeds met hun vingertje en willen iedereen bekeren tot iets wat de gemiddelde lezer van dit topic helemaal niet wíl, beste Zzonneglans!!
Men wil hier leren van mensen als m.n. Professor. Wij hoéven geen foto's of filmpjes van Professor te zien! Door dátgene wat hij zegt, wéét je dat deze man weet waarover hij het heeft!
Ik heb grote bewondering voor Professor dat hij nog steeds -zelfs mensen als Nombrado en Cherie- uitleg wil geven. Ik reageer allang niet meer, heb er geen zin meer in door deze 2 dames!!
En dan wordt hem nog verweten dat hij af en toe scherp is, terwijl hem het bloed onder de nagels gehaald wordt???
Nee Zzonneglans, vraag deze dames of ze het toneel willen verlaten, zodat wij weer verder kunnen en weer plezier krijgen om naar de Bokt-site te gaan, want dat plezier is door toedoen van deze dames weg...!
Citaat:De rechtspraktijk gaat inderdaad gepaard met vaktaal, terminologie, maar ook met argumenten en de context van het verhaal.
murphy102 schreef:ZZonneglans schreef:Nombrado/Professor e.v.a.: Ter duiding en hopelijk ter einde van deze discussie, het zit zo:
Nombrado spreekt ondertussen van lichaamshulpen, rijdt dus niet enkel met zit, maar ook met been en rijdt niet bitloos, zoals ze eerder heeft aangegeven, dus doet ook wat met de teugels. Nombrado maakt gebruik van de ruiterhulpen, net als een ieder hier, maar legt meer nadruk op zit, prima, je punt is gemaakt. Vele anderen hier zien met name het geheel aan ruiterhulpen, vandaar de ontstane ‘miscommunicatie’ in beide(!) kampen. Dus niemand rijdt hier enkel met hangen/trekken aan de teugels en niemand rijdt hier enkel op zit.
CASE CLOSED
Aan Professor: het is niet helemaal terecht dat je verwacht dat iedereen in dezelfde terminologie spreekt/denkt als jij, het doel van dit topic is KR vs. AR en het gaat hier (in principe) om rijtechnische discussies. Ten overvloede, we zitten hier op bokt.nl, een forum voor paardenliefhebbers, Iets meer geduld en coulance Professor, net zoals de meesten hier begrip hebben voor Professors grammaticale foutjes omdat je al 35 jaar in DU woont/werkt/spreekt. Professor wil kennis delen en overbrengen, maar ik denk dat je hierdoor mensen/meelezers belet bij te dragen/mee te denken aan hele interessante onderwerpen en dat zou zonde zijn, nietwaar?
Gaan we nu weer gewoon echt over rijtechnische zaken spreken? Met oprechte belangstelling, vragen en onderbouwde antwoorden? En vooral, uit onszelf te schrijven, denken, spreken?!
wijziging: overbodige interpunctie
Beste Zzonneglans,
Dat dit zo'n ontzettend interessant topic is/was, heeft m.n. te maken met de grote inbreng van Professor. Als hij niet aktief zou deelnemen hieraan, dan had dit topic alláng gesloten geweest!! Vooral dankzij Professor is dit het meest gelezen topic van dit moment,...óndanks de 2 stoorzenders Nombrado en Cherie!! Deze 2 dames dringen de rest van de lezers ongevraagd hun irritante mening op, die wij inmiddels tot in den treure kennen, helaas...
Het interesseert mij geen biet of Nombrado misschien toch meer doet dan alleen met haar zit, zoals u nu suggereert.
Deze dames zitten op een verkeerd topic, zijn meer van het alternatieve, het holistische, het Natural Horsemanship.
Niets mis mee, maar heb dan niet zo'n grote mond over de Klassieke Rijkunst/Dressuur, pik dan niet steeds teksten van anderen, durf eens te zeggen "Goh, zo heb ik het nog niet bekeken", maar nee, zij wijzen steeds met hun vingertje en willen iedereen bekeren tot iets wat de gemiddelde lezer van dit topic helemaal niet wíl, beste Zzonneglans!!
Men wil hier leren van mensen als m.n. Professor. Wij hoéven geen foto's of filmpjes van Professor te zien! Door dátgene wat hij zegt, wéét je dat deze man weet waarover hij het heeft!
Ik heb grote bewondering voor Professor dat hij nog steeds -zelfs mensen als Nombrado en Cherie- uitleg wil geven. Ik reageer allang niet meer, heb er geen zin meer in door deze 2 dames!!
En dan wordt hem nog verweten dat hij af en toe scherp is, terwijl hem het bloed onder de nagels gehaald wordt???
Nee Zzonneglans, vraag deze dames of ze het toneel willen verlaten, zodat wij weer verder kunnen en weer plezier krijgen om naar de Bokt-site te gaan, want dat plezier is door toedoen van deze dames weg...!
xmarliez schreef:Wat is daar vreemd aan Nombrado?![]()
Ik vind inderdaad dat jullie de sfeer in dit topic kunnen verzieken. Heb ik al meerdere male aangegeven. Dit topic is bedoeld om naar elkaar te luisteren en niet je eigen mening op te dringen aan andere. Het is niet fijn voor de mensen die dit topic lezen dat er een aantal mensen in zitten die niet bereid zijn mensen dingen te leren en denken de wijsheid in pacht te hebben.
Professor, Murphy en Quadripes schrijven dingen en als dat niet begrepen wordt zijn ze bereid dat uit te leggen. Dát is leerzaam voor de medemens.
Jullie daarintegen verkondigen alleen dat alles op te lossen is met de 'zit' en dat het niet uit te leggen is via het internet. Ik vraag me dan werkelijk af of jullie wel in het juiste topic zitten. Via het internet probeer je namelijk mensen dingen uit te leggen, theoretisch.
Professor schreef:Wij hadden het dus over Schwung verbetering, het afdrukken verbeteren van een paard.
FaberSmid schreef cavaletti Arbeid, wat ik een goed punt vind, en overgangen enz....
Wat denken de anderen wat nog een goede oefening kan zijn, of oefeningen????
quadripes schreef:Ik ben het helemaal met je eens.maar het is lastig discussieren als de vaktaal niet als standaard wordt aangenomen.
als ik met vakgenoten discussieer en iedereen heeft een andere beleving bij een AcI constructie, wordt dat erg lastig (om maar iets te noemen).
en ik denk niet dat de vaktaal an sich ter discussie staat of hoeft te staan.
Professor schreef:Dat dat in het vak van Professor ook zo is, is zeker waar en ik lees niemand de les. Ik zeg ook niet dat Professor niet onderbouwd, lees mijn posts van vandaag toch eens rustig terug, er was geen aanval, ook geen belediging, alleen een opmerking.Wel in uw vak, maar in mijn vak ook, en daarom laat ik door u die les niet lezen.
U mag dan beter in grammatica zijn, maar mijn berichten zijn steeds onderbouwd.
Wat u nu hier geschreven heeft is natuurlijk geweldig gezwollen, omdat u nu alweer gas terug neemt in uw beweringen.
Wij hebben als instructeurs erop te letten dat de vaktaal zuiver blijft vooral de uitdrukkingen, en dat men die ook gebruikt, anders zoals FaberSmid duidelijk schreef vervalt men in een Jip en Janneke taal, en dan moet men uitleggen wat men uit te leggen heeft.
Maar ik laat het hierbij wij gaan weer ontopic.
quadripes schreef:ik heb het niet meteen over het einddoel, een geheel correcte passage.
maar het aanzetten van de passage zorgt ervoor dat het paard meer moet afdrukken en meer moet verzamelen, dus de Hankenbiegung verbetert, de afdruk verbetert omdat het zweefmoment wordt verlengd en het paard wordt daardoor ook nog Durchlaessiger.
het paard gaat krachtiger bewegen.
uiteindelijk zijn alle oefeningen in de klassieke dressuur uitgevonden met een doel om iets te verbeteren. zo zijn piaffe en passage geen einddoelen op zich, hoewel de steeds beter wordende uitvoering van dergelijke oefeningen een toetssteen is voor hoever de opleiding is gevorderd.
quadripes schreef:passage rijden