Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:13

Hier ook veel voor anderen gereden :j
Deed ook wel aan paardruil toen ik er wel 1 had of reed af en toe een probleem gevalletje erbij.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:16

Leuk om te lezen, gelukkig... Hoewel een eigen paard natuurlijk helemaal fantastisch is, wat betreft band opbouwen..nou ja, komt wel een keer, we zien wel

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:19

@LP, antwoord kwam al van andere bokker, WE.
Reden om 1 handig te rijden bovendien rij je ook in lagere klassen stukjes met 1 hand
poort openen en dicht doen, ringsteken, stuk rijden met ringsteek stok, omhangen van pion die je soms stukje mee moet nemen etc.

@Simpelman, en KD is geen WE nee, en portugese paarden lopen anders dan warmbloeden, fjorden of Knabstruppers. Echter niet elke WE ruiter rijdt op de door jou omschreven manier, zeker niet in de lagere klassen. En in de WE in dit land (Nederland) is het toch wel heel anders rijden dan in Portugal. (mijn paard leent zich trouwens niet voor de door jou omschreven manier van rijden, mijn oude fjord soms wel als ze iets heeeeel erg leuk vind en zo gek is als een deur, maar anders ook niet)

Goh.. zou ik WE fan zijn??

En jeming wat gaan jullie snel, moest weer 4 pagina's bijlezen.

PL, ik heb heel lang nul paarden gehad, pas in 2009 Sjol gekocht, daarvoor was ze nog steeds van een vriendin van mij (ook al woonde ze 170 km verderop bij mij). En mijn bijzondere dressuur en alles doe paard heeft me ook nederig gemaakt, want wat ik met dit blonde dametje heb gedaan had ik allicht totaal niet bereikt als groen met groen met een anders soortig paard. Hulde aan de gouden koningin Sjollie.

Daarvoor nooit een eigen paard gehad, vanaf mijn 18 gewoon manege ruiter geworden en geweest, totdat Sjollie in 2002 bij mij binnen werd geschoven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:24

Ik vond het "lastigste" van een eerste eigen paard dat ineens alle problemen ook echt jouw problemen zijn.
Ze zeggen altijd dat je eerste paard het meeste 'lijdt'. Zelfs al heb je 20 jaar ervaring met verzorgpaarden.
Ik denk dat dat best vaak wel klopt. Al moet je lijden misschien niet al te letterlijk nemen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:26

En je moet geluk hebben met je 1e paard....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:30

Met al je paarden :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:34

Ja, ook, maar als nummer 1 al grote mislukking is volgen er vermoedelijk geen.....

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:35

Ik had vooral zo iets van, je leeft maar 1x en wilde later niet 'had ik maar...' zeggen. Paarden spelen gewoon een belangrijke rol in mijn leven en wilde niet meer afhankelijk zijn van de nukken van een eigenaar.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:38

Ja, het moet wel een redelijke match zijn, niet een onzeker kind met een jonge pony, dat is wel iets waar ouders op moeten letten vind ik, juist omdat het vaak een erg gevoelsmatige aangelegenheid is, een paard of pony kopen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:42

Pony en kind en ouders... vandaag op wedstrijd werd er weer kindje gefileerd door moeders die het allemaal niet goed genoeg vond, kind zat te huilen op d'r paard.
Beetje je kind stimuleren oke, maar de prestatie drang van ouders soms.

Dan kan je als kind nog beter schattige schillenhit treffen en ouders die het niet zo uitmaakt dan dit.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:43

Sizzle schreef:
Ik vond het "lastigste" van een eerste eigen paard dat ineens alle problemen ook echt jouw problemen zijn.
Ze zeggen altijd dat je eerste paard het meeste 'lijdt'. Zelfs al heb je 20 jaar ervaring met verzorgpaarden.
Ik denk dat dat best vaak wel klopt. Al moet je lijden misschien niet al te letterlijk nemen.

Maar je mag ook zelf weten hoe je het oplost :)

En je hoeft aan niemand anders verantwoording af te leggen

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:45

Ik ben echt blij dat mijn ouders zich vroeger niet bemoeiden met mijn rijden. Ze zorgden dat ik op de ponyclub kwam en op concours en voor de rest moest ik het maar uitzoeken :) maar tegenwoordig is alles zó prestatiegericht pfff heb toch gewoon eens plezier!
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 13-12-15 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:47

RM, Theoretisch wel, echter zijn veel mensen helemaal niet in staat om eigen beslissingen te nemen.
Ik kom door mijn werk aardig wat gevallen tegen waarvan ik denk: wanneer stop je nu eens met naar je stalgenoot te luisteren en ga je zelf nadenken?
(Gevalletjes als 3kg haver in een koudbloed zonder weidegang stoppen en je afvragen waarom hij zo ontploft)

Ik heb geen pony gehad trouwens.

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:48

Oh ja dat herken ik wel. Als een bepaalde persoon het zegt dan is dat zo :?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:49

Nou ja, sommigen weten ook echt niet van toeten of blazen en logisch nadenken is soms al helemaal te veel gevraagd.

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:50

Ja in dat geval is het wel goed dat ze in ieder geval hulp vragen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:55

Er staat een enorm zielig dier bij ons op stal. Gered van de slacht door mensen die amper wisten hoe je paard moet spellen en daarvoor nog nooit een paard aangeraakt hadden.
Paard kan van de pijn bijna niet op zijn linker voorbeen staan. Echter hebben ze een 'goeroe' ingeschakeld die dat met handwerk en rechtrichten wel even gaat oplossen.
Ze wilde een zadel maar die heb ik geweigerd te verkopen.
Vorige week heeft hij op hoge dosis buut gestaan waardoor hij ineens goed liep (gek he). Nu hebben ze dus ergens een zadel opgeduikeld en gaan hem rijden.
De staleigenaar heeft hem verzocht zijn paard te laten onderzoeken of anders het erf te verlaten. Ze doen het tweede ;(

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:57

Dat is echt verdrietig.... Paard had dan beter ondertussen paardenworst kunnen zijn...

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:00

Goed bedoeld maar oh wat erg voor dat paard :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:03

Ik kom bijna maandelijks zulke schrijnende gevallen tegen.
Ik stuur ze altijd naar de DA, soms luisteren ze, soms niet.
De laatste die ik doorgestuurd heb bleek zwaar gekantelde hoefbeentjes te hebben.
Eigenaar wist niet beter dan dat hij gewoon zo gestressed was omdat het nou eenmaal een volbloed is.

Echter was ik vorige week bij iemand waar het paard achter gewoon zwaar en zwaar kreupel was (lees: bij elke pas de heup laten vallen). Maar nee hoor, hij was enkel wat onregelmatig, dat kreeg de osteo waarschijnlijk wel weg :roll:

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:20

Sizzle schreef:
Starbreeze, ik heb het idee dat sommige paarden sowieso meer op binnenbakken reageren omdat ze dan minder overzicht hebben of het gevoel hebben niet weg te kunnen.

Wist altijd al dat ik een aparte had..Bij die van mij is t net andersom..binnenbak is prima..buitenbak veel spannender..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 09:48

Kijk nog eens naar dit verhaaltje, het heeft heel veel diepgang.

Ik heb eens een manegepaard "gecorrigeerd".
Voor de manege een waardevol paard omdat hij het gevraagde werk gemakkelijk aankon, maar hij had een gedragsprobleem.
Een beetje een bravour ruin, Gelders type, basispaard.

Hij werkte 6 dagen 3 uur per dag, alles prima, maar hij ging niet langs de bakdeur in de hoek.
Dus die hoek stak hij af met een meter of 6.
18 Ruiters per week op allerlei verschillende niveau's, 4 instructeurs, manege eigenaar, iedereen heeft zich er meer of minder intensief mee bezig gehouden.
In de tijd werd het steeds erger, hij hield steeds meer afstand.
NO WAY EVER ging hij langs die deur.

Het kostte me 3 sessies in 3 dagen, de vierde dag liep hij er aan aan lang teugeltje langs.
(dit is overigens het normale patroon voor dit soort dingen)

Hoe ik het oplostte: in stap aangekomen bij zijn deur grens begon ik hem de hemel in te prijzen en te strelen.
Ietsje doorgeduwd, hij weg van de hoefslag, belonen en afstappen, een hand klontjes :o . Klaar.
3 Dagen hetzelfde maar hij ging steeds verder richting deur.

De vierde dag was hij de deur vergeten.
(In die vier dagen werd hij niet verder gebruikt.)

Maar, vanaf dat moment alleen bij mij......
Bij anderen bleef alles nog steeds hetzelfde.
Waarom? Omdat hij wist dat als hij naar die deur ging ze begonnen te rukken aan de teugels en hem slaan.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:53

Kwestie van 'oh, hij blokkeerd daar altijd bij die deur, als ik goed op voorhand al begin te motten dan ben ik zeker op tijd'.

Daarom vertel ik ook nooit aan ruiters die eens op mijn paarden mogen waar ze allemaal schrik van hebben :+

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:56

Maar dat 'corrigeren' is toch niet zo lastig... ik heb ruim jaar geleden ook op een manege springlessen gereden. Op gegeven moment wilde ik graag een ander paard rijden en er waren niet zoveel paarden geschikt voor de springles dus instructeur... nou je mag wel op die bruine merrie maar die is sterk en lastig etc.... Had haar ook weleens gezien in de les... ze bouwde veel spanning op en ging dan als malloot over (en vaak ook dwars door de hindernis)
Dus eerste les... na wat losrijden en paar hindernisjes die goed gingen... beloond en gezegd dat ik het zo goed vond en niet het vaste rondje parcours springen hoefde te doen... instructeur en andere lesgenoten klapperde zowat met hun oren dat ik halverwege de les stopte... maar ik heb dat paar keer gedaan... en eigenlijk nooit problemen gehad met die merrie. Ik reed maar 1x per week maar kennelijk was dat toch voor merrie voldoende om mij te vertouwen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:58

Dat is min of meer hetzelfde hoe ik het aanpak met trailerladen. Uitvogelen hoe dicht ze zelf bij de klep wil komen, rust, en dan moet ze achterwaarts op afstand naar de 'veilige zone'. Een soort denkbeeldige lijn. Elke keer als ze ietsje verder heeft durven komen, mag ze achter de veilige lijn staan op prettige afstand. Ik kreeg haar zo in 1 sessie half op de klep en in de 2e sessie al in de trailer. Het terugtrekken van het spannende object geeft ze vertrouwen en je neemt druk weg. Daardoor durven ze elke keer net iets verder te komen.