Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Als je begint met je teugels los, lang en je laat het paard op je lichaamshulp langzamer gaan, dan komt het hoofd vanzelf meer in de oprichting als balans.
Professor schreef:Wanneer men voor niet sturen zou, kon men ook geen Schouderbinnenwaarts rijden, en geen schouder-/voorhand voor.
Citaat:als ik bij jou een bit in zou doen , en aan de binnenkant zou trekken, wil je wel hoor professor zo ook het paard
alleen is het niet zo bedoeld
ook niet in de klassieke dressuur.
pien_2010 schreef:Bedankt voor je antwoord Nombrado. Omdat ik nu les krijg van een nieuwe instructrice en we met het proces bezig zijn om dit op te lossen beantwoord ik even niet je vragen. Ik begrijp wel waarom je het vraagt hoor. Mijn probleem ga ik niet in het openbaar oplossen of in details bespreken. Dat vind ik niet chique. Ik laat het bij de duiding.
En als jouw paard niet achter de teugel loopt volgens jou dan is het goed hé. Groeten.
Professor schreef:nombrado schreef:nee professor
dit leert MEN tegenwoordig
En daar hebben wij het niet over hier op het topic, men wil hier Klassiek rijden, en dan hoeft u zulke onzin hier niet te brengen, omdat het geheel niet past bij de mensen die van dit topic benutten.
nombrado schreef:pien_2010 schreef:Bedankt voor je antwoord Nombrado. Omdat ik nu les krijg van een nieuwe instructrice en we met het proces bezig zijn om dit op te lossen beantwoord ik even niet je vragen. Ik begrijp wel waarom je het vraagt hoor. Mijn probleem ga ik niet in het openbaar oplossen of in details bespreken. Dat vind ik niet chique. Ik laat het bij de duiding.
En als jouw paard niet achter de teugel loopt volgens jou dan is het goed hé. Groeten.
snap ik hoor![]()
ik begrijp ook wat je bedoeld.
ben nu net met een paard bezig , niet van mij, die dit doet, zonder enig aanleiding achter de teugel kruipen .
Hij voelt als niet bij elkaar en in stukjes, niet als 1 geheel
dit paard is heel gevoelig en zeer op hand en druk gereden.
zo erg, dat hij geen idee heeft waar hij naartoe mag als hij losgelaten wordt van voren.
Dan raakt hij echt in het begin in verwarring.
ook zijn gemis aan bepaalde spierontwikkeling vanachter helpt niet mee.
dat kost tijd , spiertraining van de juiste spieren en geduld.
nombrado schreef:uhm
ik zie het hier wel degelijk voorbij komen
zelfs diegene die beweren volgens de klassieke dressuur te onderwijzen.
Citaat:Aan Professor: het is niet helemaal terecht dat je verwacht dat iedereen in dezelfde terminologie spreekt/denkt als jij, het doel van dit topic is KR vs. AR en het gaat hier (in principe) om rijtechnische discussies. Ten overvloede, we zitten hier op bokt.nl, een forum voor paardenliefhebbers, Iets meer geduld en coulance Professor, net zoals de meesten hier begrip hebben voor Professors grammaticale foutjes omdat je al 35 jaar in DU woont/werkt/spreekt. Professor wil kennis delen en overbrengen, maar ik denk dat je hierdoor mensen/meelezers belet bij te dragen/mee te denken aan hele interessante onderwerpen en dat zou zonde zijn, nietwaar?
Gaan we nu weer gewoon echt over rijtechnische zaken spreken? Met oprechte belangstelling, vragen en onderbouwde antwoorden? En vooral, uit onszelf te schrijven, denken, spreken?!
cherie78 schreef:Doordat een paard al van richting verandert bij een geringe gewichtsverplaatsing (omdat daardoor het zwaartepunt verschuift) is een goed gereden paard te "sturen" op alleen de gewichtshulpen.
Als het stuur alleen maar aan het hoofd zou zitten, zou bovenstaand niet opgaan.
Professor schreef:Denkt u nu werkelijk dat wij hier deze stelling voor vol aan moeten zien???
Het is de basis van de Klassieke Rijkunst, en hulpen vechten wij hier niet aan.
Omdat ieder die Klassiek rijdt wel degelijk weet wat de reactie is van haar of hem zijn paard hierop.
Denk dat met uw zelf bedachte hulpen u en Nombrado eens een nieuw topic moeten openen, maar zeker niet op dit topic over Klassieke en AR.
ZZonneglans schreef:Nombrado/Professor e.v.a.: Ter duiding en hopelijk ter einde van deze discussie, het zit zo:
Nombrado spreekt ondertussen van lichaamshulpen, rijdt dus niet enkel met zit, maar ook met been en rijdt niet bitloos, zoals ze eerder heeft aangegeven, dus doet ook wat met de teugels. Nombrado maakt gebruik van de ruiterhulpen, net als een ieder hier, maar legt meer nadruk op zit, prima, je punt is gemaakt. Vele anderen hier zien met name het geheel aan ruiterhulpen, vandaar de ontstane ‘miscommunicatie’ in beide(!) kampen. Dus niemand rijdt hier enkel met hangen/trekken aan de teugels en niemand rijdt hier enkel op zit.
CASE CLOSED
Aan Professor: het is niet helemaal terecht dat je verwacht dat iedereen in dezelfde terminologie spreekt/denkt als jij, het doel van dit topic is KR vs. AR en het gaat hier (in principe) om rijtechnische discussies. Ten overvloede, we zitten hier op bokt.nl, een forum voor paardenliefhebbers, Iets meer geduld en coulance Professor, net zoals de meesten hier begrip hebben voor Professors grammaticale foutjes omdat je al 35 jaar in DU woont/werkt/spreekt. Professor wil kennis delen en overbrengen, maar ik denk dat je hierdoor mensen/meelezers belet bij te dragen/mee te denken aan hele interessante onderwerpen en dat zou zonde zijn, nietwaar?
Gaan we nu weer gewoon echt over rijtechnische zaken spreken? Met oprechte belangstelling, vragen en onderbouwde antwoorden? En vooral, uit onszelf te schrijven, denken, spreken?!
wijziging: overbodige interpunctie
murphy102 schreef:ZZonneglans schreef:Nombrado/Professor e.v.a.: Ter duiding en hopelijk ter einde van deze discussie, het zit zo:
Nombrado spreekt ondertussen van lichaamshulpen, rijdt dus niet enkel met zit, maar ook met been en rijdt niet bitloos, zoals ze eerder heeft aangegeven, dus doet ook wat met de teugels. Nombrado maakt gebruik van de ruiterhulpen, net als een ieder hier, maar legt meer nadruk op zit, prima, je punt is gemaakt. Vele anderen hier zien met name het geheel aan ruiterhulpen, vandaar de ontstane ‘miscommunicatie’ in beide(!) kampen. Dus niemand rijdt hier enkel met hangen/trekken aan de teugels en niemand rijdt hier enkel op zit.
CASE CLOSED
Aan Professor: het is niet helemaal terecht dat je verwacht dat iedereen in dezelfde terminologie spreekt/denkt als jij, het doel van dit topic is KR vs. AR en het gaat hier (in principe) om rijtechnische discussies. Ten overvloede, we zitten hier op bokt.nl, een forum voor paardenliefhebbers, Iets meer geduld en coulance Professor, net zoals de meesten hier begrip hebben voor Professors grammaticale foutjes omdat je al 35 jaar in DU woont/werkt/spreekt. Professor wil kennis delen en overbrengen, maar ik denk dat je hierdoor mensen/meelezers belet bij te dragen/mee te denken aan hele interessante onderwerpen en dat zou zonde zijn, nietwaar?
wijziging: overbodige interpunctie
Beste Zzonneglans,
Dat dit zo'n ontzettend interessant topic is/was, heeft m.n. te maken met de grote inbreng van Professor. Als hij niet aktief zou deelnemen hieraan, dan had dit topic alláng gesloten geweest!! Vooral dankzij Professor is dit het meest gelezen topic van dit moment,...óndanks de 2 stoorzenders Nombrado en Cherie!! Deze 2 dames dringen de rest van de lezers ongevraagd hun irritante mening op, die wij inmiddels tot in den treure kennen, helaas...
Het interesseert mij geen biet of Nombrado misschien toch meer doet dan alleen met haar zit, zoals u nu suggereert.
Deze dames zitten op een verkeerd topic, zijn meer van het alternatieve, het holistische, het Natural Horsemanship.
Niets mis mee, maar heb dan niet zo'n grote mond over de Klassieke Rijkunst/Dressuur, pik dan niet steeds teksten van anderen, durf eens te zeggen "Goh, zo heb ik het nog niet bekeken", maar nee, zij wijzen steeds met hun vingertje en willen iedereen bekeren tot iets wat de gemiddelde lezer van dit topic helemaal niet wíl, beste Zzonneglans!!
Men wil hier leren van mensen als m.n. Professor. Wij hoéven geen foto's of filmpjes van Professor te zien! Door dátgene wat hij zegt, wéét je dat deze man weet waarover hij het heeft!
Ik heb grote bewondering voor Professor dat hij nog steeds -zelfs mensen als Nombrado en Cherie- uitleg wil geven. Ik reageer allang niet meer, heb er geen zin meer in door deze 2 dames!!
En dan wordt hem nog verweten dat hij af en toe scherp is, terwijl hem het bloed onder de nagels gehaald wordt???
Nee Zzonneglans, vraag deze dames of ze het toneel willen verlaten, zodat wij weer verder kunnen en weer plezier krijgen om naar de Bokt-site te gaan, want dat plezier is door toedoen van deze dames weg...!