Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 18:13

Visitor schreef:
Je zou uiteindelijk ook kunnen belonen voor een ontspannen state of mind, maar daar heb ik minder ervaring mee en volgens mij is ook nog omstreden of dat zinnig is.

Werkt, zonder twijfel.

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:47

Gast5428, dit topic is juist niet van de doorhangende teugel.
Dat is een ander topic geweest.

De kleine schrikjes probeer ik meestal te negeren. Spannende objecten doe ik met druk weg laten vallen zodat de regio rond het spannende ding 'aangenamer' wordt.

Soms leg ik ook domweg balkjes neer aan de spannende kant van de bak. Dan is tijdens het balkjes lopen meer bij mij dan bij het gedoe aan de kant.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:51

Zo ging ik vaak expres even met de buurvrouw kletsen bij de enge heg. De heg is niet eng meer en de mussen die er in wonen ook niet meer. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:53

Soms zijn ze natuurlijk ook gewoon wel stout, zeker bij koud weer enzo. Als ik dan 1x streng ben is het de rest van de tijd spontaan niet meer eng.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:54

Het is ook wel typisch dat ie meestal wegspringt voor niet-paardenmensen, vaak manegekinderen of de ouders van. Alsof die een andere manier van doen hebben.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:56

Sizzle schreef:
Soms zijn ze natuurlijk ook gewoon wel stout, zeker bij koud weer enzo. Als ik dan 1x streng ben is het de rest van de tijd spontaan niet meer eng.

Gewoon fris bedoel je denk ik? Zolang ik die van mij 2x in de week longeer (en weinig brok en zeker geen haver geef) heeft ie nergens last van.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:01

Niet dat iemand mijn vraag is opgevallen (handen stiller in draf), maar ik dacht dat het misschien toch leuk was om (een deel van) de oplossing te vertellen: zonder zweepje wat steeds op mijn been stuitert is het een stuk rustiger :j . Dat ik daar nou niet eerder aan heb gedacht :o?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:02

Ja fris of domweg met de aandacht er niet bij.

Schrikt hij ook als je schoudervoor rijdt?

Het resistent maken voor geschuifel doe ik meestal met plastic. Dan schuif ik mijn voeten erover of sla er met een zweepje op. Dat is iets wat ik iedere week wel een keer tussendoor onverwacht doe.
Zelfde ook met een vlaggetje om-over-onder het paard klapperen.
Dat doet ze niets meer.

Ik heb definitief minder schrikreacties naarmate ze beter aan de hulp staan. Dan voel ik het ook sneller aankomen.

Royal memory, die vraag heb ik inderdaad gemist. Sorry.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:14

Sv helpt niet Sizzle, en hij doet het eigenlijk alleen in de binnenbak. Ja oke buiten natuurlijk ook wel eens een keer als er een eend de sloot in ploft maar beduidend minder en niet 'om niks'. Ik heb vooral het gevoel dat hij last heeft van een negatieve associatie wanneer iemand daar loopt.

Ik ga dat met plastic ook eens meenemen in onze vd/longeersessies.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:15

Ik heb je vraag opgezocht RM, probeer eens te verbeelden of je een winkelwagen duwt :) en zweepje weg is idd ook een goeie!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:17

Ik heb ook een paardje dat niks gewend is en dus best heftig kan reageren op nieuwe dingen. Ik probeer haar nu zoveel mogelijk te laten wennen aan van alles thuis (hindernissen, wapperdingen, paraplu's, spelende kinderen enzovoort). Sinds ik hiermee bezig ben vind ik haar al vaal relaxter worden. Straks gaan we ook op vreemd terrein oefenen hiermee en ik wil haar vaker meenemen naar buiten, dan kan ze ook van alles meemaken.

Qua bitten, ik denk dat, wanneer het bit netjes in de mond past en nergens stoort, het niet echt uitmaakt wat voor bit je gebruikt. Ik heb zelf met enkel- en dubbelgebroken trensjes gereden, met stang en trens, maar ook kaakgekruist bitloos. Als je weet hoe je ermee om moet gaan en luistert naar je paard dan moet dat niet zoveel uitmaken. Dit paard rij ik nu meestal met een simpele enkelgebroken trens. Geen aurigan, argentaan of wat, gewoon normaal.

Nu ging het de afgelopen dagen zo fijn met het rijden, dat ik vandaag even weer iemand had uitgenodigd om foto's ervan te maken. Uiteraard ging het vandaag voor geen ene meter en ik begreep maar niet waar het aan lag, totdat paard het duidelijk aangaf. De (buiten) bak is na de regen van gisteravond erg nat en ze kreeg spetters modder tegen haar gezicht bij het stretchen. Dat vond ze toch wel zo naar en daarom kwam ze steeds weer uit de stretch. Ze slaakte op een moment zelfs een flinke kreun toen ze weer een splash modder tegen haar hoofd kreeg, arm dier. Ik heb daarop het hoofdstel er maar af gedaan en ben met neckrope verder gereden, toch nog heel fijn kunnen afsluiten en samen plezier gehad (als een 35-jarige penny in volle galop door de plassen gespetterd).

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:17

Mijn reactie mist eigenlijk een knipoog, ik post ook niet zoveel, dus dan val ik misschien ook niet zo op ;)

Ik lees wel ongeveer alles, maar het ontbreekt mij vaak aan tijd om te reageren.

Onze paarden schrikken eigenlijk weinig, ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat als ze moeten werken, ze dan ook echt werken en geen tijd hebben voor andere dingen. In ieder geval de dravers.

Ze schrikken wel eens als ze op de gang staan en er komt een van de kinderen (of allebei, compleet met vriendenclub) de hoek om gestuiterd (terwijl we toch zeiden dat dat niet mag). Maar tijdens het werk niet.

De PRE's schrikken ook niet als ze op de gang staan. Dat komt misschien omdat we weleens gaan kijken als de kinderen aan het spelen zijn op de trampoline, of racen met fietsen, of rennen met vlaggen en plastic zakken....

Wat Sultan wel doet onder het zadel in het begin is af en toe heel gespannen lopen, maar ik heb ontdekt dat wanneer ik met mijn billen het ritme aangeef, dat hij dat dan toch volgt. Terwijl ik eigenlijk dacht dat ik dat niet eens hoefde te proberen omdat hij dan toch niet op mij let. Verkeerd gedacht. En hij maakt zich natuurlijk weleens groot als er andere paarden vlak langs komen, maar daar maak ik juist ook weleens gebruik van, en vaak is dat na twee keer passeren weer over.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:20

Starbreeze, dat is ook een goeie inderdaad. Ik heb ook gemerkt dat ik soms om mezelf te corrigen en hem te proberen tegemoet te komen, toch mijn hand nog enigszins terug beweeg. Zonder zweepje en met bewust NIET naar achter ging al veel beter. Maar een winkelwagen is natuurlijk veel stabieler.

Ga ik van de week doen! Thanks

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:28

Starbreeze, ik heb het idee dat sommige paarden sowieso meer op binnenbakken reageren omdat ze dan minder overzicht hebben of het gevoel hebben niet weg te kunnen.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:38

Sizzle schreef:

Wat een vreemde interpretatie van paardengedrag... Sorry, maar dit is gewoon vermenselijking vind ik. Als het kouder weer is, voelen paarden zich fitter, hebben meer energie, dus ze zijn niet " stout" maar energieker... Dan moet je wellicht naar een minder temperamentvol paard uitzien..?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:44

Zijn jouw paarden iedere dag hetzelfde dan?
Ik heb erg speelse paarden die altijd op zoek zijn naar 'grapjes' en uitdaging.
Die maken dus ook wel eens een 'grapje'.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-12-15 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:45

Ik heb nul paarden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:46

Dat is niet heel veel :D

Zijn de paarden die je rijdt iedere dag hetzelfde?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:51

Misschien interpreteer je stout anders dan ik? Dat kan ook nog natuurlijk.
Ik hou wel van paarden die hun grenzen verkennen, daar zoek ik ze op uit.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:52

Nee, maar ik vind " stout" geen juiste term...dat zeg je als je ervan uitgaat dat het paard denkt:" ik ga lekker expres tegendraads doen, om baasje te pesten.." Zo werkt het volgens mij niet. Als paarden zo zouden "denken", zouden ze ook in andere situaties lang niet zo meewerkend zijn..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:57

Ik zie stout meer als peutergedrag.
In de zin van: oh ik heb zojuist toch zoiets grappigs bedacht.
Peuters zitten je ook niet opzettelijk dwars.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:58

misschien is stout gedrag dan beter? Mijn paardje is soms ook enorm tegendraads, daar moet ik echt doorheen door volhouden en dan daarna is hij weer meewerkend. Ik zie het niet als stout maar wel ongehoorzaam en dat wordt over het algemeen als stout gezien.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:05

Overigens, ik voel me er echt niet minderwaardig door, hoor, dat ik geen eigen paard heb, ook al vermoed ik dat er mensen zijn die dat mij graag doen geloven...
Misschien kan ik achteraf blij zijn, dat ik nooit een eigen paard heb gehad tot nu toe, en daarom op heel veel verschillende paarden heb gereden.
Dan blijf je zelf flexibel en " nederig" :# :))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:09

Meerdere paarden rijden is altijd goed.
Veel topruiters hebben ook geen eigen paarden trouwens :+

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:10

Maakt niet uit toch :) is vooral een heel stuk goedkoper :D heb zelf ook altijd paarden voor anderen gereden. Nu mijn eigen paard.