Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:48

nombrado schreef:
Professor schreef:
Balans, in balans hoort een ruiter te zitten een paard gaat in evenwicht.
Dat is Klassiek, een paard gaat niet in Balans, en in de Klassieke Rijkunst en ook AR kent men niet 1 hulp maar samenwerkende hulpen.

beide in balans
zowel geestelijk :D als lichamelijk ;)

Vandaaruit de lichamelijke en geestelijke losgelatenheid, wat uiteindelijk resulteert in een durchlässig paard :j

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:03

Professor schreef:
*knip*
Weet u wie de balans zit heeft ontwikkeld en daardoor ook de zadels heeft laten veranderen?
Omdat deze zit het paard minder in zijn evenwicht stoort?

De verandere zadels, u bedoeld naar de voorwaarste zit? Dat was Federico Caprilli, als ik goed geïnformeerd ben.

Kunt u misschien onder woorden brengen waarom men met deze zit en zadels het paard minder in het evenwicht stoort? Is dat omdat het zwaartepunt van ruiter en paard zo dicht mogelijk bij elkaar worden gelegd?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:17

Professor schreef:
nombrado schreef:
beide in balans
zowel geestelijk :D als lichamelijk ;)

Nee niet in de Klassieke Rijkunst en dressuur, dat zijn twee verschillende dingen.
Weet u wie de balans zit heeft ontwikkeld en daardoor ook de zadels heeft laten veranderen?
Omdat deze zit het paard minder in zijn evenwicht stoort?

dat kan een zadel echt niet oplossen.
wel kan een zadel zorgen dat je makkelijker boven de beweging van het paard blijft.
echter zal je dit zonder zadel net zo makkelijk moeten kunnen doen.
Dat heeft met de balans van de ruiter en diens kunde te maken.
in een goed zadel, hoor je de vrijheid te behouden in je bekken en dus daar ruimte voor.
dat is voor de huidige zadels nauwelijks meer mogelijk.
maar nee, ik weet niet wie die zadels ooit ontwikkeld heeft. Ben wel erg benieuwd naar het model.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:20

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:21

laura1986 schreef:
De verandere zadels, u bedoeld naar de voorwaarste zit? Dat was Federico Caprilli, als ik goed geïnformeerd ben.

Kunt u misschien onder woorden brengen waarom men met deze zit en zadels het paard minder in het evenwicht stoort? Is dat omdat het zwaartepunt van ruiter en paard zo dicht mogelijk bij elkaar worden gelegd?

Wij hadden het over de dressuur zit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:23

Professor schreef:
laura1986 schreef:

Wij hadden het over de dressuur zit.

prima, leg eens uit professor?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:25

nombrado schreef:
[

dat kan een zadel echt niet oplossen.
wel kan een zadel zorgen dat je makkelijker boven de beweging van het paard blijft.
echter zal je dit zonder zadel net zo makkelijk moeten kunnen doen.
Dat heeft met de balans van de ruiter en diens kunde te maken.
in een goed zadel, hoor je de vrijheid te behouden in je bekken en dus daar ruimte voor.
dat is voor de huidige zadels nauwelijks meer mogelijk.
maar nee, ik weet niet wie die zadels ooit ontwikkeld heeft. Ben wel erg benieuwd naar het model.

U draait weer de vraagstelling naar u toe, omdat u de geschiedenis niet weet van de ontwikkeling van de zit.
Dat is het hele jammelijke van het hele verhaal.
En u kan ook op een westenzadel het zelfde zitten als een dressuurzadel?
U kunt in een Barok zadel net zo zitten als het Klassieke zadel?
Vreemd heel vreem dat u niet weet wie deze ontwikkeling van de huidige zit de juiste richting gegeven heeft.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:30

Professor schreef:
U draait weer de vraagstelling naar u toe, omdat u de geschiedenis niet weet van de ontwikkeling van de zit.
Dat is het hele jammelijke van het hele verhaal.
En u kan ook op een westenzadel het zelfde zitten als een dressuurzadel?
U kunt in een Barok zadel net zo zitten als het Klassieke zadel?
Vreemd heel vreem dat u niet weet wie deze ontwikkeling van de huidige zit de juiste richting gegeven heeft.

nee, ik weet de geschiedenis niet (uit boeken) van zadels
wel het verschil in zit tussen dresuur (en daar zit veelal ook heel wat verschil in) en western. (stoelzit)
ook de vaquera zadels, klassieke, barok, e.d
Mijn voorkeur voor een fijne zit, gaat nog steeds uit naar een zo plat mogelijk zadel, met een klein u vorm aan de voorzijde en de beugelophanging op de juiste plek (onder je middelpunt)
in dressuurzadels zit enorm veel verschil tegenwoordig.
dat is hoe ik het voel als ik rijd
daar kan geen geschiedenisboek tegenop ;)

de ontwikkeling van de zit?
wat moet er voor onze zit ontwikkeld zijn dan?
volgens mij zijn wij nog steeds hetzelfde gebouwd als vroeger, dus zou de zit op een paard hetzelfde moeten zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:41

nombrado schreef:
[

nee, ik weet de geschiedenis niet (uit boeken) van zadels
wel het verschil in zit tussen dresuur (en daar zit veelal ook heel wat verschil in) en western. (stoelzit)
ook de vaquera zadels, klassieke, barok, e.d
Mijn voorkeur voor een fijne zit, gaat nog steeds uit naar een zo plat mogelijk zadel, met een klein u vorm aan de voorzijde en de beugelophanging op de juiste plek (onder je middelpunt)
in dressuurzadels zit enorm veel verschil tegenwoordig.
dat is hoe ik het voel als ik rijd
daar kan geen geschiedenisboek tegenop ;)

de ontwikkeling van de zit?
wat moet er voor onze zit ontwikkeld zijn dan?
volgens mij zijn wij nog steeds hetzelfde gebouwd als vroeger, dus zou de zit op een paard hetzelfde moeten zijn.

Wat u voelt is mij zeer onduidelijk.
Dus volgens u heeft men altijd hetzelfde op paard gezeten?
Dan kent u de geschiedenis niet dat is jammer, daarom probeert u het wiel ook steeds weer zelf uit te vinden, maar hij is er al, dus verloren tijd.

nombrado

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:48

leg het dan eens uit professor?
wat er in de boeken beschreven staat en de ontwikkeling van de zit?
bvbd

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:51

Professor schreef:
Wat u voelt is mij zeer onduidelijk.
Dus volgens u heeft men altijd hetzelfde op paard gezeten?
Dan kent u de geschiedenis niet dat is jammer, daarom probeert u het wiel ook steeds weer zelf uit te vinden, maar hij is er al, dus verloren tijd.

ik weet niet wat 'men' deed of heeft gedaan.
wel wat ik ervaar , voel en wat ik en mijn paarden als prettig ervaren.
Dat je dat ziet als een wiel uitvinden? geen idee waar je dat vandaan hebt.
maar goed
graag zou ik toch weten, wie er zoveel geschiedenis heeft geschreven betreffende de 'zit' of zadels

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:52

professor??
Je pretendeert het te weten, wb de zadels
waarom deel je die kennis niet met de mensen hier?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:55

Nombrado, als ik het goed heb begrepen verkoop jij ook zadels?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:59

geerke schreef:
nombrado schreef:
Vanmorgen nog op een kwpn er gestapt van iemand, die scheef liep, en op de voorhand.
eigenaar en ruiter wist even niet meer wat er mee gedaan moest worden.
loste opbewust veel op met haar handen, maar dat stoorde het paard (werkte tegen)
Ik ben er even opgestapt, misschien 10 minuten, stappen, langzaam, inwerken, hulpen met lichaam laten doorkomen zodat het paard zelf, recht en in balans kon bewegen.
Toen de ruiter erop. Duidelijk verschil te voelen, paard liep vanachter nu recht zodat ze niet meer in de valkuil van voren oplossen hoefde te vallen.
Zeer gevoelige KWPN er, die heel fijn en simpel reageert op de fijnste lichaamshulpen.
Daar moet je als ruiter ook heel erg bewust van zijn.

dus jij krijgt een scheef paard in 10 minuten recht?...Das knap...

Nombrado dat soort opmerkingen maakt jouw bijdrage dus zo ongeloofwaardig. TEvens jouw opmerkingen over het stuur dat van achteren zou zitten een paar bladzijde terug. Ik heb daar serieus een aantal dagen over na gedacht,heb je filmpjes en je antwoorden bestudeerd evenals je tekening en heb mij de vraag gesteld: "hoe komt het dat Nombrado schrijft zoals ze schrijft als het gaat om het stuur dat van achteren zit, vanuit gevoel rijden en alles zo snel goed kunnen krijgen bij het paard als je maar in balans zit enz". Hoe komt het dat zij been en teugel hulpen niet nodig heeft of denkt niet nodig te hebben daar ze alles vanuit zit kan doen? En meer van dit soort opmerkingen.
Ik denk Nombrado dat jouw paarden achter de teugel lopen, in ieder geval dat is de enige conclusie die ik kan trekken als antwoord op de vraag die ik me zelf heb gesteld. En dat je zelf dat niet door hebt. Als paarden namelijk achter de teugel lopen dan kun je niet sturen met de teugels, want je hebt niets in je handen. Je voelt niet het knabbelen of kauwen op de trens.
Begrijp me goed Nombrado ik wil je echt niet afkatten integendeel, daarvoor heb je met jouw deelname te veel interessante leerzame reacties uitgelokt binnen dit topic. Maar ik vraag me dus serieus af hoe zeker ben jij dat je paarden niet achter de teugel lopen?
Die van mij daar ben ik achter gekomen liep er dus achter en met hulp ben ik dit op aan het lossen, vandaar dat ik je deze vraag durf te stellen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:03

nombrado schreef:
leg het dan eens uit professor?
wat er in de boeken beschreven staat en de ontwikkeling van de zit?
bvbd

U begrijpt er nog steeds niets van, de ontwikkeling van de zit en veranderingen daarvan zijn vastgehouden op papier.
Het rijden werd ontwikkeld om oorlog te voeren, en deze werd steeds meer verfijnt.
En de strategie veranderde, daardoor ook de zit, men moest steeds grotere afstanden overbruggen.
enz...enz....
Daarbij kwam de Reitkunst die zowel in het Barokke tijdperk als in de andere tijdperken een Kunst was, die alleen door mensen van Adel bedreven werdt die ook meestal officieren waren.
De gewone soldaat leerde stap draf en galop en het paard te sturen. De officieren waren de elite waarvan de talenten een gedegen opleiding kregen in springen, dressuur en natuurlijk de military.
Dit is grof beschreven maar in die richting moet u denken, en alles werd opgeschreven.
En de Reitmeisters wat Bent Grootmeesters noemt wat niet juist is, die richten de paarden af voor de Vorsten, en hielden zich bezig met de ontwikkeling van het rijden. Zij leidde dan weer officieren op die de gewone soldaat les gaven, en de talenten die werden leerling van de Reitmeister om zich te bekwamen in de Reitkunst.
Dit is allemaal nog beter te beschrijven door mensen die geschiedenis gestudeerd hebben, maar ik hoop dat dit begrijpelijk genoeg is.
Laatst bijgewerkt door Professor op 17-04-11 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:07

nombrado schreef:
professor??
Je pretendeert het te weten, wb de zadels
waarom deel je die kennis niet met de mensen hier?

Waar heb ik dat geschreven, ik heb geschreven dat het huidige zadel wat ook in Wenen gebruikt wordt, een ontwikkeling is, die een bepaalde Reitmeister in gang gezet heeft om de balans zit mogelijk te maken en het evenwicht van het paard niet te verstoren.
En dat laatste ging over dat Balans niet hetzelfde is als evenwicht in de Klassieke Rijkunst.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:11

Professor schreef:
cherie78 schreef:
Vandaaruit de lichamelijke en geestelijke losgelatenheid, wat uiteindelijk resulteert in een durchlässig paard :j

U geeft steeds meer aan, wat u nog mist qua begrip in de uitdrukkingen, haalt duidelijk de Franse en de Duitse uitdrukkingen door elkaar, waardoor u het waarschijnlijk en zeker vele op het topic helemaal niet meer begrijpen wat u nu werkelijk bedoeld.
Oh ja en uw Cob, geweldig voor oei, achter foei.

Dank professor, dat je mijn Cob geweldig voor vindt.
Maar achter foei :') waar haal je het vandaan?

Of misschien op basis van die bewuste foto, die je zo nodig moest pb-en :')
De foto die dusa zo geweldig opgesnord had en ongevraagd geplaatst had :j

Met dit heb je jezelf heel "goed" afgeschilderd, hoe je nu werkelijk bent ;(
Dank daarvoor.

Is dit jouw manier om iemand "monddood" te maken ;(

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:14

cherie78 schreef:

Stond in een topic op een ander forum, werd daar zo beschreven, en door u zelf beschreven net Totilas wanneer ik hem naar de weide breng of iets dergelijks.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:16

Professor, kunt u mij dan misschien vertellen wat u bedoeld met de zit van de dressuurzadels?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:16

Professor schreef:
cherie78 schreef:

Stond in een topic op een ander forum, werd daar zo beschreven, en door u zelf beschreven net Totilas wanneer ik hem naar de weide breng of iets dergelijks.

Ik ga hier verder niet op in, professor.
Met dit schrijven laat je echt je ware aard zien.
Bahhh

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:21

laura1986 schreef:
Professor, kunt u mij dan misschien vertellen wat u bedoeld met de zit van de dressuurzadels?

Denk dat u door al het onnozele gedoe, de draad kwijt bent, de zit is veranderd men noemt de huidige zit de balans zit, daardoor heeft men de zadels ook veranderd om deze zit makkelijker te kunnen handhaven.

Het is in wezen zo, wij zijn van een gestrekte knie naar een gebogen knie gekomen.
De hulpen zijn in de loop der tijd verfijnd.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:29

Dat onnozele gedoe helpt me inderdaad niet echt verder. Gelukkig praat hier niet iedereen onnozel :)
Zeg ik het goed als de springzit ook zo is ontwikkeld (van gesprekt been naar gebogen), maar extremer is dan de dressuurzit (omdat men uit het zadel moet voor hoge sprongen)?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:31

Professor schreef:
U begrijpt er nog steeds niets van, de ontwikkeling van de zit en veranderingen daarvan zijn vastgehouden op papier.
Het rijden werd ontwikkeld om oorlog te voeren, en deze werd steeds meer verfijnt.
En de strategie veranderde, daardoor ook de zit, men moest steeds grotere afstanden overbruggen.
enz...enz....
Daarbij kwam de Reitkunst die zowel in het Barokke tijdperk als in de andere tijdperken een Kunst was, die alleen door mensen van Adel bedreven werdt die ook meestal officieren waren.
De gewone soldaat leerde stap draf en galop en het paard te sturen. De officieren waren de elite waarvan de talenten een gedegen opleiding kregen in springen, dressuur en natuurlijk de military.
Dit is grof beschreven maar in die richting moet u denken, en alles werd opgeschreven.
En de Reitmeisters wat Bent Grootmeesters noemt wat niet juist is, die richten de paarden af voor de Vorsten, en hielden zich bezig met de ontwikkeling van het rijden. Zij leidde dan weer officieren op die de gewone soldaat les gaven, en de talenten die werden leerling van de Reitmeister om zich te bekwamen in de Reitkunst.
Dit is allemaal nog beter te beschrijven door mensen die geschiedenis gestudeerd hebben, maar ik hoop dat dit begrijpelijk genoeg is.

bovenstaande is mij niet nieuw hoor.
maar we hadden het over de zit van de ruiter en ontwikkeling van zadels.
dat was ook mijn vraag

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:33

Professor schreef:
laura1986 schreef:

Denk dat u door al het onnozele gedoe, de draad kwijt bent, de zit is veranderd men noemt de huidige zit de balans zit, daardoor heeft men de zadels ook veranderd om deze zit makkelijker te kunnen handhaven.

Het is in wezen zo, wij zijn van een gestrekte knie naar een gebogen knie gekomen.
De hulpen zijn in de loop der tijd verfijnd.

maar wie was dat dan? die dit ontwikkeld heeft, volgens jou?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:42

pien_2010 schreef:
Nombrado dat soort opmerkingen maakt jouw bijdrage dus zo ongeloofwaardig. TEvens jouw opmerkingen over het stuur dat van achteren zou zitten een paar bladzijde terug. Ik heb daar serieus een aantal dagen over na gedacht,heb je filmpjes en je antwoorden bestudeerd evenals je tekening en heb mij de vraag gesteld: "hoe komt het dat Nombrado schrijft zoals ze schrijft als het gaat om het stuur dat van achteren zit, vanuit gevoel rijden en alles zo snel goed kunnen krijgen bij het paard als je maar in balans zit enz". Hoe komt het dat zij been en teugel hulpen niet nodig heeft of denkt niet nodig te hebben daar ze alles vanuit zit kan doen? En meer van dit soort opmerkingen.
Ik denk Nombrado dat jouw paarden achter de teugel lopen, in ieder geval dat is de enige conclusie die ik kan trekken als antwoord op de vraag die ik me zelf heb gesteld. En dat je zelf dat niet door hebt. Als paarden namelijk achter de teugel lopen dan kun je niet sturen met de teugels, want je hebt niets in je handen. Je voelt niet het knabbelen of kauwen op de trens.
Begrijp me goed Nombrado ik wil je echt niet afkatten integendeel, daarvoor heb je met jouw deelname te veel interessante leerzame reacties uitgelokt binnen dit topic. Maar ik vraag me dus serieus af hoe zeker ben jij dat je paarden niet achter de teugel lopen?
Die van mij daar ben ik achter gekomen liep er dus achter en met hulp ben ik dit op aan het lossen, vandaar dat ik je deze vraag durf te stellen.

achter de teugel? ;(
nou, kdenk het niet.
Als je begint met je teugels los, lang en je laat het paard op je lichaamshulp langzamer gaan, dan komt het hoofd vanzelf meer in de oprichting als balans.
verstoor je die voorkant als ruiter teveel? dan krijg je alweer een compensatie ergens in het paardenlichaam.
er is wel degelijk een buiging, alleen is die van het paard, in de mate waarin hij vanachter draagt of stuwt.
als je paard teveel stuwt, (zie de dravers) zet hij zijn hoofd hoog, zijn onderhals er meer op.
als een paard meer draagt, is de aanleuning aan een pinkje (mits de juiste kracht achter) daar hoef je voor niet aan te prutsen.
maar voor jou, als je paard nu achter de teugel loopt, ga je dan sneller draven? of langzamer, en wat gebeurd er als je je teugels helemaal los gooit?
overigens rijd ik met zithulpen (lichaamshulpen) een ook been. (dan geen schop met een spoor in elke stap die een paard zet, maar een lichte aanleggen van kuit)