Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:13

Jennyxx schreef:
Ik begrijp denk ik wel wat Simpelman probeert te zeggen. Misschien zijn we wel gewend aan een wat zwaardere aanleuning dan nodig is. Als een paard een dubbel gebroken passende trens niet accepteert kan er misschien ook wat anders, rijtechnisch, aan de hand zijn.

Als je een paard inrijdt wil je dit toch zo aangenaam mogenlijk maken?

Je gaat dan toch geen bit erin hangen waar het paard duidelijk ongelukkig mee is (mond open, schudden, slaan ,kantelen weet ik veel wat) omdat jij vind dat het paard met ieder bit moet kunnen lopen :o?

Bij verreden paarden is het wellicht een ander verhaal, maar ik rij doorgaans mijn paarden zelf in en als een paard een een bepaald bit gewoon niet wil wennen (al ruim voordat je überhaupt denkt aan aanleuning) dan ga ik daar echt niet mee verder de opleiding in hoor :n

Vaak probeer ik het dan na enkele maanden nog een keer om te zien of het dan wel gaat. Maar indien de reactie niet goed is, dan gebruik ik dat gewoon niet meer.
Idem met neusriemen en andere delen van hoofstellen danwel zadel en singels.

Een paard mag van mij geen stress krijgen van zijn optoming, er zijn al genoeg andere dingen die lastig zijn.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:19

Simpelman schreef:
Jonge paarden vinden het vaak moeilijk om halt te houden of terug te komen in tempo, ze drukken telkens door om maar in beweging te blijven, dat is een kwestie van balans, doorlopen is gemakkelijker.

"Allways quit at the right moment."

Het jonge paard waar ik nu mee bezig ben houdt vanuit draf halt op een absoluut minimum aan hulpen en wel zodanig dat ik er de eerste keer dat ze het gevraagde echt begrepen had bijna voorover afkukelde.
Ik had haar in de vorige twee dagen geleerd dat halt houden vanuit draf "quit" betekent.

Ik lag er vandaag ook bijna voorover vanaf, moest direct hieraan denken :))

Ben deze week bezig geweest met het belonen met een brokje/snoepje voor wat mijn paard echt moeilijk vindt: terugkomen, wachten en rust. Zo dus het halthouden en écht stilstaan en wachten beloond.

Vandaag leek het klontje, eh kwartje te vallen :D hij ging al een paar keer super stil staan vanuit de stap en draf. Even later ben ik gewoon lekker gaan galopperen, niet eens bezig meer met het halthouden. Zeg ik heel zachtjes hooo omdat ik terug naar draf wilde, en meneer ging binnen 0,002 sec naar halt _/-\o_ een overreactie op een uiterst kleine hulp!! Beloond met zijn snoepje en gestopt, moest zo lachen!
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 13-12-15 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:20

Ik kan alleen maar zeggen wat ik voel en ik merk verschil in voorkeuren bij verschillende paarden. Maar nogmaals, het kan best zijn dat er ooit gewisseld gaat worden als ik denk dat dat nodig is of de moeite waard is om te proberen. Ik hou de opmerking van Simpelman in mijn achterhoofd. Ik kan er nu niks mee, maar dat wil niet zeggen dat ik denk dat hij ongelijk heeft. Het is zaak om altijd te blijven luisteren naar anderen, ook al klinkt het niet logisch. Het kan je helpen om juist bevestigd te raken in je rijden of juist om toch eens wat te veranderen. Deze manier van denken heeft mij tot nu toe veel gebracht en zal dat blijven doen.

Sizzle, ik ben het met je eens, daarom ook voor mijn jonge beestjes nu eerst rust in het hoofd en in het lijf. Mijn gevoel bepaalt wat ik doe en het voelt nu goed zo.

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:29

Haha, cool Starbreeze :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:32

Wat grappig om te lezen Starbreeze. Misschien kan ie zo ook wel een sliding stop leren. :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:32

Af en toe is het zo'n grapjas :+ kan ik echt van genieten!

Daar leek het wel bijna op Vur :D

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:36

Leuk, starbreeze!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:37

Oh, wat ik nog gemerkt heb is dat hij nóg fijner in de mond wordt van een snoepje tussendoor. Misschien het proberen waard voor sommigen.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:41

Starbreeze, dat is wel een leuke tip om te proberen inderdaad. Gaat hij niet achterom kijken of het lekkers al komt?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:44

Dat doet hij wel wanneer ik hem roep en hem aantik, maar ik zie dit echt even als een opstapje om iets aan te leren wat hij echt het moeilijkst vindt. Straks wordt dat natuurlijk gewoon een stembeloning en een aai. Maar met een snoepje krijg ik altijd heel wat gedaan bij hem.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:48

Wat hierbij goed zou kunnen helpen, is het gebruiken van een bridge, zoals een kort woord, tong klak of clicker. Dan weet je paard precies waarvoor je beloont en ook dat een snoepje alleen komt na dat signaal. Laat maar weten als jullie daar meer info over willen. De eerdergenoemde websites kunnen ook helpen.

Edit:
In dit topic staat in de OP ook al kort de belangrijke info duidelijk beschreven: (dat hele topic (en ook de voorganger) is overigens een aanrader voor de liefhebber :D )
[TVG] Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II
Laatst bijgewerkt door Visitor op 13-12-15 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:57

Ik heb nog wel een vraag over belonen bij schriktraining. Hoe herken je nu precies of je paard ontspant? Waar let je op?

Met vd beloon ik niet met clicker maar het woordje 'goeeedd' op een bepaalde toon uitgesproken. Kan ik onder het zadel ook wel gaan doen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:08

Starbreeze, als je bij vd daarna ook met voer beloont, kan je dat idd nu ook gebruiken bij wat je nu onder het het zadel doet met voerbeloning. Is heel handig vind ik. Voor een paard verschilt rijden ook niet van vd, in beide gevallen wil jij iets van hem, dus voor hem zal het gebruik van dat woord vanzelfsprekend zijn.

Waar je op let? Bedoel je, waar precies beloon je voor? Hangt denk ik erg af van wat je wil bereiken en hoe de status quo is. Is je paard volledig door het dolle en angstig, dan zou het criterium (zo noem je dat) al kunnen zijn, iets minder gehaast om mij heen rennen, of, vier benen aan de grond, of, kijken in de richting van het enge, of .... Steeds ga je een stapje verder. Dit heet shapen. Als je paard wel blijft staan maar erg gestresst is, dan zou je ook kunnen belonen voor elke mm dat het hoofd omlaag gaat, omdat een laag hoofd ontspanning brengt.
Je zou uiteindelijk ook kunnen belonen voor een ontspannen state of mind, maar daar heb ik minder ervaring mee en volgens mij is ook nog omstreden of dat zinnig is. Misschien weet Sanne daar meer van?
Belangrijk is in ieder geval dat jij zelf goed in je hoofd hebt naar welk gedrag je toe wilt en wat de kleinst mogelijke stappen naar dat gedrag toe zijn. Voor ieder van die stappen beloon je dan. (Dit is eigenlijk je trainingsplan)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:19

Waar ik aan herken of mijn paard ontspannen is: hoofd horizontaal of lager, met de ogen knipperen, ontspannen rug en vooral ook zijn "energie", dat laatste klinkt echt heel zweverig maar: ik had vandaag nog een les en op een bepaald moment ging hij sneller lopen en ik voelde gewoon dat hij tegen mij in zou gaan en geen contact zou nemen, toen ik dat opgelost had liepen we verder en weer ging hij versnellen. Vanaf de grond zag het er precies het zelfde uit maar ik voelde wel dat we een connectie hadden en dat hij wel zou reageren als ik hem iets vroeg.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:25

Ik wil graag dat hij niet meer overdreven reageert wanneer er iemad langs de bak loopt en per ongeluk schuifelt met de voeten, of aan kleding zit of gewoon een tasje bij zich draagt.

Hij reageert nu door weg te springen, vrij vervelend als je doel ontspanning is. Gisteren met mn zoontje al geoefend en uiteindelijk lette hij vooral op mij. Of keek hij alleen maar. Alleen bij het plotselig tevoorschijn springen met tasje sprong hij nog wel weg maar okee dat is misschien ook wel een beetje een normale reactie voor een vluchtdier.

Ik wil hem dus belonen op het moment dat hij niet wegspringt, kijken heb ik niet zo'n probleem mee maar ik denk dat ie dat ook niet meer doet als hij hier overheen is. Maar kan ik hem dan al belonen als hij gewoon alleen kijkt? Of pas als hij zijn hoofd laat zakken. Dat hij niet meer wegspringt is natuurlijk ook al heel knap in zo'n korte tijd.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:28

@domixx zo staat die van mij er wel op de poetsplaats bij. Lijkt me ook wel dat ik dat op een eerste schriktraining niet kan verwachten toch? Dan is niet wegspringen en gewoon kijken en erop af lopen toch al wel een goed begin? Ik heb nu beloond wanneer hij niet wegsprong en hij kreeg wat toen hij ging kijken.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:29

Ik denk dat je op de goede weg zit: ga flink vaak belonen voor het niet weg springen. Doe dat vanuit stilstand, stap en vanuit alle kanten. Als dat goed gaat en hij springt niet meer weg, dan belonen voor aandacht bij jou. Ik zou dit dan ook in andere gangen oefenen en ook onder het zadel, besef wel dat elke andere gang en het verschil niet/wel onder het zadel een extra stap is die je dus afzonderlijk oefent, verwacht niet dat als hij het in stilstand aan de hand goed doet, dat ook zo is in galop onder het zadel bijv (Dit is wel een erg korte samenvatting maar je past het principe al goed toe dus begrijpt me hopelijk)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:49

Er naar toe gaan is nog best veel hoor. Had het vandaag toevallig, hij schrok van een bankje :+ dus gewoon om het bankje heen draaien tot ik voelde dat hij ontspande maar dat was ook even genoeg voor hem, volgende keer zou ik hem vragen het aan te raken maar dat was nu te veel geweest.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:51

Visitor, Ik snap het :) kleine stapjes maken, bedankt voor je uitleg!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:52

xxdomiixx schreef:
Er naar toe gaan is nog best veel hoor. Had het vandaag toevallig, hij schrok van een bankje :+ dus gewoon om het bankje heen draaien tot ik voelde dat hij ontspande maar dat was ook even genoeg voor hem, volgende keer zou ik hem vragen het aan te raken maar dat was nu te veel geweest.

Ja hij had gezien dat mn zoontje het emmertje snoep bij zich had. Zou dat ook bijdragen aan positieve associatie voor gedoe langs de bak? Hij was ondanks dat die kleine eeeecht wild deed absoluut niet bang van hem.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:56

Starbreeze schreef:
xxdomiixx schreef:

Ja hij had gezien dat mn zoontje het emmertje snoep bij zich had. Zou dat ook bijdragen aan positieve associatie voor gedoe langs de bak? Hij was ondanks dat die kleine eeeecht wild deed absoluut niet bang van hem.

Dat denk ik wel, alleen wel opletten dat hij er dan geen misbruik van gemaakt maken (iedere keer in de hoek stil staan bv.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:01

Ik vind het ook bijzonder als mensen zeggen dat ze met een doorhangende teugel rijden.
Dan vraag ik mij af hoe dat zij met de mond van het paard communiceren.
Als de teugel niet aangenomen is zal je paard ook geen teugeldrukje, ophouding of weerstandbiedende hand kunnen voelen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:03

Met een trens zie ik daar het nut ook niet van in. Met een scharenbit kun je wel een verschil waar laten nemen.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:13

Super SB!!
Ook hoe hij de schriktraining oppakt!

Paardje kan geen betere baasje wensen Sizzle!
Je doet er alles aan en ik wens je heel veel sterkte deze komende tijd!
Klinkt als een super plekje waar je op stal staat!

Hier reed ik na veel bitten geprobeerd te hebben Woestein (Haflinger) met een 12,5 cm Robart enkel gebroken onderleg bustrens en daar liep hij het fijnste op.
In de endurance (en trainingen) reed ik met een Linda Tellington Jones rollerbit, lekker met losse teugeltjes en indien meneer besloot om met een ander paard in volle galop mee te gaan voldoende om hem bij me te houden.
Ik was met hem heel erg liever 1 keer wat strenger in te kunnen werken dan 30+ km in zijn mond moeten hangen....

Ook nog een Haflinger gehad welke een heel stuk beter liep met een 13,5 cm level 1 Myler water trens.

Euwe heeft er een dubbelgebroken bus trens in hangen (weet even niet hoe dik maar iig niet de dikste) waar hij het lekkerste op loopt.
Heb meerdere bitten geprobeerd en deze gaf het fijnste gevoel.

Een Draver kocht ik als zijnde "kon alleen met hackamore" gereden worden anders had je een probleem (volgens de verhalen levensgevaarlijk, had als hengst in de trainingsstal de bijnaam red devil), na rustig wennen en de tijd nemen kon hij heerlijk lopen op een dubbel gebroken water trens.
Op buitenrit reed ik wel bitloos maar in de bak met bit.

Andere paarden reed ik dan weer met enkel of dubbel gebroken water trensjes, maar net wat fijn ging.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:47

Mijn robart bit is ook bij veel paarden geliefd. Super bit, wordt veel makkelijker aangenomen. Heb wel een dubbelgebroken.