Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:49

Professor schreef:
Citaat:
Waarmee ik dus exact aan wil geven, dat men de achtergrond moet kennen.

Weer een leeg antwoord, mijn vraag beantwoord u nu niet, zou graag de geschiedenis van Pilzner van u horen, het hoe en waarom??

Is het hoe en waarom, belangrijk in deze?
Ik vind het nl niet belangrijk, zolang men elkaar blijft "veroordelen" op basis van een paar foto's.

Van ruiters waarvan men weet, dat die foto's er heel veel zijn, vind ik het weer een ander verhaal.
Zoals bij de "hollandse school"ruiters en paarden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:00

cherie78 schreef:
Ik vind het nl niet belangrijk, zolang men elkaar blijft "veroordelen" op basis van een paar foto's.

Van ruiters waarvan men weet, dat die foto's er heel veel zijn, vind ik het weer een ander verhaal.

Nu gaat u weer ontwijken wat u altijd en steeds weer doet, u stelde een vraag over Pilzner, en daar hadden wij het over, nu schuift u iets op ene hollandse school, die niet bestaat wel de Nederlandse.
Maar daar ging het niet over het ging over dat het boek van Steinbrecht wat Pilzner geschreven heeft en aangevuld heeft. Daaropwas mijn antwoord dat alleen de intelligente en begenadigd ruiter dit kan omzetten en begrijpen.
Nu draait u het zo of dat u deze zinnen begrijpt. Toen vroeg u waarom hij Pilzner vaak in de kritiek gestaan heeft op zijn rijden, dat heb ik half beantwoord, en u doet net of u dat weet of wist.
En nu geeft u er weer een draai aan. To the point zegt de Engelsman.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:07

Professor schreef:
cherie78 schreef:

Nu gaat u weer ontwijken wat u altijd en steeds weer doet, u stelde een vraag over Pilzner, en daar hadden wij het over, nu schuift u iets op ene hollandse school, die niet bestaat wel de Nederlandse.
Maar daar ging het niet over het ging over dat het boek van Steinbrecht wat Pilzner geschreven heeft en aangevuld heeft. Daaropwas mijn antwoord dat alleen de intelligente en begenadigd ruiter dit kan omzetten en begrijpen.
Nu draait u het zo of dat u deze zinnen begrijpt. Toen vroeg u waarom hij Pilzner vaak in de kritiek gestaan heeft op zijn rijden, dat heb ik half beantwoord, en u doet net of u dat weet of wist.
En nu geeft u er weer een draai aan. To the point zegt de Engelsman.

Ik begrijp het boek van Steinbrecht heel goed.

Ik ben niet degene die ontwijkt, ik antwoordde op een citaat van jou.
Ik hoef geen verklaring te geven, maar in dit geval hoort die verklaring van jou af te komen.

Maar ik stop met dit welles/nietes spelletje ;)
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 17-04-11 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:07

Citaat:
Ik kan het echt niet makkelijker uitleggen, dat wat ik gedaan heb.
enige wat er mogelijk is, om het te voelen op een paard wat ik omschreven heb

Dus daarin lesgeven kunt u ook niet, omdat dat uitleggen is, gevoel kan men niet uitleggen.
Dus wat u rijdt is alleen voor u weggelegd op 1 paard.
Dat is dan jammer voor u.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:09

Professor schreef:
Citaat:

Dus daarin lesgeven kunt u ook niet, omdat dat uitleggen is, gevoel kan men niet uitleggen.

Ik vind het heel jammer, dat je toch continue bezig blijft om aan te vallen ;( in dit geval naar Nombrado toe.
Blijf nu eens "ruiterlijk", dat geeft veel meer invulling aan dit topic.
Niet aanvallend bedoeld, hoor :D gewoon een tip(je) :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:14

Professor schreef:
Citaat:

Gevoel kan ik prima uitleggen
en voor diegene die er open voor staan is het begrijpelijk
echter voor diegene die het met een vooroordeel benaderen komt het niet binnen.
Het oordeel wat je hier over mij schrijft, heeft dus betrekking op de wel of niet binnenkomen, of begrijpen van het geschrevene. Net als al die prachtige boeken.
je kan ze op heel veel verschillende manieren lezen en begrijpen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:16

cherie78 schreef:
Ik vind het heel jammer, dat je toch continue bezig blijft om aan te vallen ;( in dit geval naar Nombrado toe.

Het was ook niet aan u gericht, u kent toch Paul Pilzner???
En Steinbrecht reed ook met teugelhulpen, net zo als Baucher, Fillis, Oliveira, Plunivel en noem maar op.
En allen konden ze beschrijven waarom ze bepaalde dingen deden, en konden dat beschrijven zodat wij meerdere paarden daarmee rijden kunnen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:19

Citaat:

Dat is het tegendeel wat eerder geschreven is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:23

Professor schreef:
cherie78 schreef:

Het was ook niet aan u gericht, u kent toch Paul Pilzner???
En Steinbrecht reed ook met teugelhulpen, net zo als Baucher, Fillis, Oliveira, Plunivel en noem maar op.
En allen konden ze beschrijven waarom ze bepaalde dingen deden, en konden dat beschrijven zodat wij meerdere paarden daarmee rijden kunnen.

Dat het niet naar mij gericht was, schrijf ik toch.

Wie zegt dat ik niet meerdere paarden ermee kan rijden :D
Thuis rijd ik 5 paarden ermee.
En heb de kleinste Cob ermee kunnen "corrigeren" ;)
En het zijn niet de enige paarden die ik ermee kan rijden ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:33

Professor schreef:

Ik heb continue beschreven, dat de aanleuning vanuit het paard zelf moet komen.
Dat een aanleuning vanuit de ruiter een nep-aanleuning is.
(is niet alleen mijn mening, maar ook van meerdere "grootmeesters"

Maar waarom staat aanleuning als derde in het Scala?

Omdat er eerst voorwaarden "geschapen" moeten worden, voordat een paard vanuit zichzelf aanleuning neemt.

Als een paard in kaak of nek of beide vasthoudt, is er in de eerste 2 voorwaarden van het Scala een foutje geslopen.

Waarmee ik niet wil zeggen, dat het Scala punt voor punt "afgewerkt" moet worden. Want alles grijpt in elkaar over.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:42

Citaat:

Omdat er eerst voorwaarden "geschapen" moeten worden, voordat een paard vanuit zichzelf aanleuning neemt.

Als een paard in kaak of nek of beide vasthoudt, is er in de eerste 2 voorwaarden van het Scala een foutje geslopen.

U gaat in de fout met de beoordeling van die Skala der Ausbildung, men richt zijn paard er niet mee af, het heet: een goed afgericht paard heeft de kenmerken die in de Skala der Ausbildung staan.
De eerste 3 zoals u dat noemt horen bij elkaar, men heeft het alleen in Duitsland zo opgeschreven voor het Militair in de reglementen. Dat kan men weten wanneer men de geschiedenis weet en begrijpt.
Het is een richtsnoer.
En uw laatste zin is een voor klassieke en ook ander rijdwijze onnozele opmerking aangezien men de aanleuning van een paard alleen over halve ophoudingen bereiken kan.
Wanneer men dat niet begrijpen kan, heeft men nog nooit het gevoel gehad hoe het aanvoelt wanneer men een paard werkelijk rijdt, en men het gevoel van losgelatenheid gevoeld heeft.
Er is geen enkele ruiter die zonder halveophoudingen rijden kan, maar dan moet men ook weten dat deze na africhting stand zeer verschillend van sterkte gegeven worden.
En het is een illusie wanneer men denkt dat men een paard constant in de zelfde aanleuning te rijden is.
Aangezien het gewicht het evenwicht steeds veranderd, in de Hogeschool dus de Klassieke Rijkunst in een constantere lichtheid als in Campagne school.
Het is ook onnozel om zich steeds zo te verbijten in de Skala der Ausbildung.
Laatst bijgewerkt door Professor op 17-04-11 15:07, in het totaal 3 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:43

Professor schreef:
Citaat:

U gaat in de fout met de beoordeling van die Skala der Ausbildung, men richt zijn paard niet mee af, het is een goed afgericht paard heeft de kenmerken die in de Skala der Ausbildung staan.
De eerste 3 zoals u dat noemt horen bij elkaar, men heeft het alleen in Duitsland zo opgeschreven voor het Militair in de reglementen. Dat kan men weten wanneer men de geschiedenis weet en begrijpt.

_/-\o_ _/-\o_

Je hebt mijn laatste zin in die quote blijkbaar niet gelezen ;) Die had ik er iets later bijgeschreven om dit antwoord van jou al "voor te zijn" :o

En natuurlijk is het een "richtsnoer".

Zonder ontspanning geen tact.
Zonder rechtgericht zijn, geen aanleuning, geen ontspanning en geen tact.
Zonder aanleuning (vanuit het paard) geen ontspanning en dus geen losgelatenheid.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 17-04-11 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:50

Professor schreef:
Citaat:

Dat is het tegendeel wat eerder geschreven is.

wat je blijkbaar niet begrijpt.
Elke keer, nadat ik iets heb uitgelegd , wordt er iets neergeschreven door jou, wat ik nooit heb gezegd of laten zien.
zoals het bitloos verhaal. Ik heb nooit ergens een bitloos plaatje neergezet , openbaar of op mij site.
en toch beweer je bij hoog en laag dat het wel zo is.
waarom doe je dat?
Vind je het jammer dat je van jezelf geen foto's hebt, of kan laten zien?
anders wil ik weleens foto's van je rijden komen maken hoor. ;)

Als je alle klassieke boeken naast elkaar legt, zitten er toch behoorlijk wat verschillen in.
(zie maar eens Steinbrecht over Baucher)
wie heeft er nu gelijk dan?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:54

nombrado schreef:
Als je alle klassieke boeken naast elkaar legt, zitten er toch behoorlijk wat verschillen in.

Het paard /3

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:58

Citaat:
Zonder aanleuning (vanuit het paard) geen ontspanning en dus geen losgelatenheid.

Losgelatenheid is Durchlässigkeit/Légèreté.

Dat wil nog niet zeggen dat u begrijpt dat het niet punt voor punt is, wat u wel beschreef.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:00

Citaat:

Uit deze woorden kan iedereen lezen (wat wij hier op dit topic allang allemaal begrepen hebben) helaas u niet, dat de Reitmeisters ieder een steentje hebben bijgedragen tot de ontwikkeling van de Klassieke dressuur.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:02

Vanmorgen nog op een kwpn er gestapt van iemand, die scheef liep, en op de voorhand.
eigenaar en ruiter wist even niet meer wat er mee gedaan moest worden.
loste opbewust veel op met haar handen, maar dat stoorde het paard (werkte tegen)
Ik ben er even opgestapt, misschien 10 minuten, stappen, langzaam, inwerken, hulpen met lichaam laten doorkomen zodat het paard zelf, recht en in balans kon bewegen.
Toen de ruiter erop. Duidelijk verschil te voelen, paard liep vanachter nu recht zodat ze niet meer in de valkuil van voren oplossen hoefde te vallen.
Zeer gevoelige KWPN er, die heel fijn en simpel reageert op de fijnste lichaamshulpen.
Daar moet je als ruiter ook heel erg bewust van zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:06

Balans, in balans hoort een ruiter te zitten een paard gaat in evenwicht.
Dat is Klassiek, een paard gaat niet in Balans, en in de Klassieke Rijkunst en ook AR kent men niet 1 hulp maar samenwerkende hulpen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:07

Professor schreef:
Citaat:

Losgelatenheid is Durchlässigkeit/Légèreté.

Dat wil nog niet zeggen dat u begrijpt dat het niet punt voor punt is, wat u wel beschreef.

Als een paard loslaat in zijn rug, is het dan durchlässig?
Als een paard loslaat in zijn lendenen en bekken, is het dan durchlässig?
Als een paard loslaat in zijn hals, is het dan durchlässig?

Durchlässigkeit is het doel. Door ervoor te zorgen dat het paard losgelaten is, door de oefeningen ervoor te rijden/gebruiken.

Ik zie losgelatenheid als ontspanning in de spieren die het paard niet meer (onnodig) hoeft aan te spannen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:08

nombrado schreef:
Vanmorgen nog op een kwpn er gestapt van iemand, die scheef liep, en op de voorhand.
eigenaar en ruiter wist even niet meer wat er mee gedaan moest worden.
loste opbewust veel op met haar handen, maar dat stoorde het paard (werkte tegen)
Ik ben er even opgestapt, misschien 10 minuten, stappen, langzaam, inwerken, hulpen met lichaam laten doorkomen zodat het paard zelf, recht en in balans kon bewegen.
Toen de ruiter erop. Duidelijk verschil te voelen, paard liep vanachter nu recht zodat ze niet meer in de valkuil van voren oplossen hoefde te vallen.
Zeer gevoelige KWPN er, die heel fijn en simpel reageert op de fijnste lichaamshulpen.
Daar moet je als ruiter ook heel erg bewust van zijn.

dus jij krijgt een scheef paard in 10 minuten recht?...Das knap...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:10

Men kent in de Klassieke Rijkunst 3 soorten van hulpen, zit- been en teugelhulpen en deze werken samen.
Dan kent men ook de ondersteunende hulpen, stem en zweep (dameszadel).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:25

cherie78 schreef:
nombrado schreef:

Het paard /3

:+ *D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:27

Professor schreef:
Balans, in balans hoort een ruiter te zitten een paard gaat in evenwicht.
Dat is Klassiek, een paard gaat niet in Balans, en in de Klassieke Rijkunst en ook AR kent men niet 1 hulp maar samenwerkende hulpen.

beide in balans
zowel geestelijk :D als lichamelijk ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:32

Citaat:
Als een paard loslaat in zijn rug, is het dan durchlässig?
Als een paard loslaat in zijn lendenen en bekken, is het dan durchlässig?
Als een paard loslaat in zijn hals, is het dan durchlässig?

Durchlässigkeit is het doel. Door ervoor te zorgen dat het paard losgelaten is, door de oefeningen ervoor te rijden/gebruiken.

Ik zie losgelatenheid als ontspanning in de spieren die het paard niet meer (onnodig) hoeft aan te spannen.

Denk dat u eens de begrippen moet gaan leren.
Durchlässigkeit/Nageeflijkheid zijn heel wat anders dan wat u beschrijft.
U vind dus dat de rug losgelaten kan worden???
U verdeeld de rug een beetje vreemd, en begrijpt niet dat het paard zijn borstwervels niet kan loslaten.
U neemt bepaalde dingen die opgeschreven zijn van anderen over en rukt ze uit zijn verband, daardoor krijgt men van zulke ongeloofwaardige zinsnede.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:37

nombrado schreef:
beide in balans
zowel geestelijk :D als lichamelijk ;)

Nee niet in de Klassieke Rijkunst en dressuur, dat zijn twee verschillende dingen.
Weet u wie de balans zit heeft ontwikkeld en daardoor ook de zadels heeft laten veranderen?
Omdat deze zit het paard minder in zijn evenwicht stoort?