Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 09:56

@jenny, had al gezocht, nog niet. Zal nog een poging wagen. Het heeft volgens mij in een van de paardenbladen gestaan en ook op diens fb pagina.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:03

Sjolvir schreef:
Anatomische hoofdstellen, zou graag de micklem waar van ik de naam altijd verkeerd schrijf hebben.

Zijn nu bij Agradi in de aanbieding :j. Overigens nog steeds € 113 ofzo.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:03

De mijne heeft ook specifieke voorkeuren.
Eerst had hij een dubbelgebroken watertrens 16mm. Toonde altijd zijn tanden, maar liep wel. Nam nog weinig contact, maar verwachte niet dat dat beter ging zijn met een ander bit.
Dan eens een sprenger dubbel gebroken anatomisch geprobeerd. Heb ervan moeten springen, hij ging alleen achteruit, in sneltempo.
Dan een appelbitje, ging op zich prima. Het was een dunner bit en toonde minder zijn tanden.
Dan overgeschakeld naar neue schuele, een starter. Dat lijkt voor hem tot nu toe het beste bit, neemt makkelijker aanleuning en is rustiger in de mond, het is nogal een knabbelaar. Het zijn inderdaad heel dunne bitjes, maar volgens mij heeft hij ook niet veel plaats. Dus dat past prima.
Mijn vorige merrie kon geen druk op de tong verdragen, en was eigenlijk goed met een stang met tongboog... Maar ik had geen zin dat te gebruiken. Heb dan ook een neue schule gehad, een verbindend. En dat was ook ok. Niet helemaal, maar ok.

Milberry veel beterschap voor je moeder! :(:)

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:07

Dallas loopt met een dubbelgebroken gewoon domweg alleen maar het bit te ontwijken en krult op.
Ik geloof dus niet dat het perse zachter is.
De werking is gewoon anders, niet zachter of beter.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:28

Gevonden! Ging dus over het middenrif niet over het SI gewricht. Alhoewel ik denk dat je op deze manier ook de heupen laat inbuigen.
Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 10:32

vur schreef:
Wat ik voel en zie, is dat ze met een dubbelgebroken bit heel druk zijn met hun mond en achter de loodlijn kiepen en geen aanleuning nemen. Met een enkelgebroken bit strekken ze hun neus en hals wel naar voren en nemen ze wel aanleuning. Dus zeker is de eerst genoemde situatie oncomfortabel voor me, maar zoals ik het voel, ook voor mijn paarden. Want zonder dat gevoel van aanleuning, zijn ze strak in de rug, kan ik niet lekker zitten, voel ik geen taktmatige beweging en krijg ik ze niet makkelijk met de neus aan of voor de loodlijn. Met de enkelgebroken dus wel. Misschien ga ik wel wisselen als ze verder in de opleiding zijn, dat zou best kunnen, maar voor mijn gevoel hebben ze dit juist nodig om met vertrouwen aanleuning te willen nemen.

Heb je je wel eens verdiept in Phillip Karl?
Dat waar je "in zit" daar kun je ook op een andere manier "uitkomen", en dar bedoel ik niets verkeerds mee. :)
het is net even te omvangrijk om hier te schetsen.

PK heeft daar heel intelligente gedachten over.
Misschien kun je er iets mee.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:53

Ik begrijp niet precies wat je bedoeld Simpelman, maar misschien dat over een tijd het kwartje wel valt. Ik heb al zo vaak ontwikkelingen doorgemaakt, waarbij ik pas na enige tijd echt snapte wat mijn instructeur destijds eigenlijk precies bedoelde. Nu ben ik weer meer bezig met mijn eigen houding, zit en inwerking te verbeteren. Het bit dat ik nu gebruik, bevalt voor nu prima. Eigenlijk heb ik dus de ervaring die Sizzle beschrijft met dubbel gebroken. Maar dus niet bij mijn oudste. Die werd mooi zachter in de aanleuning met de dubbel gebroken in plaats van drammerig daarin te zijn. Maar de twee jongsten hadden er geen vertrouwen in. Ik voelde niks in mijn hand, ze kiepten er constant achter, ze knabbelden niet rustig op het bit, maar waren heel zenuwachtig in de mond en daarbij dus alle andere onwenselijke verschijnijningsvormen in het lichaam die ik bij de opleiding van een jong zee gevoelig paard niet kan gevruiken. Dus waar het aan ligt, daar ligt het aan, ik weet het niet, maar op dit moment van de opleiding werkt het voor mij voor geen meter.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:01

Daarom blijf ik roepen.
Het vriendelijkste bit. Is het bit waar het paard voorkeur voor heeft.

En dan kan de ruiter nog zo veel willen. Maar als het paard enkel of ongebroken kiest is dát het vriendelijjst voor hem.

Hier gaan we ook niet meteen rijden.
Nee eerst los in de bak.
Dan met losse kaptoom en dan lichte hand arbeid zonder neusriem.

Verkies je een bit dat niet bij het betreffende paard past. Vraag je dan eens af of je dan vriendelijk bent?

Zo is er ook een vraag gesteld over dikte. Hierbij gaf ik aan dat veel paarden maar een max aan ruimte hebben van 16 mm.
Misschien dat hier overhern gelezen is natuurlijk.

Sommige paarden zelfs minder...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:03

Vanessa liep ook voornamelijk met de kin op de borst met dubbelgebroken.
Voor een tuigpaard al helemaal niet handig. Met een enkelgebroken kon ik haar gewoon de hals strekken.

Friet en Sizzle zijn/waren wel dubbelgebroken bit paarden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:05

Het is toch een samenspel? Wanneer een paard het niet fijn vind, is het automatisch voor mij ook niet fijn.

Overigens heb ik mijn paard vorig jaar een tijd op enkelgebroken gereden, nu vind hij dubbelgebroken fijner.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:11

Starbreeze schreef:
Het is toch een samenspel? Wanneer een paard het niet fijn vind, is het automatisch voor mij ook niet fijn.

Overigens heb ik mijn paard vorig jaar een tijd op enkelgebroken gereden, nu vind hij dubbelgebroken fijner.

Dat is het ook. En daarom vind ik het zo jammer dat er ruiters zijn die stug met zijn of haar hoofd op een soort bit blijven kijken alwel dubbel alwel enkel alwel ongebroken.

Het kan inderdaad gebeuren dat een paard ook veranderd!
Het zou maar zo kunnen dat onze muts straks wel dubbel gebroken verkiest welk soort dan ook... prima!
Ze is beleerd met enkel... en die vind ze nu niet fijn meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:17

Er staat hier een camarque paard op stal die beleerd is met zo'n roestige gebroken camaque scharen bit met kin riempje.
De huidige eigenaar heeft er van alles ingehad omdat ze het miet zo'n vriendelijk bit vonden maar ieder ander bit probeert hij letterlijk uit te spugen :+
Hij loopt dus nog steeds alleen met dat bit.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 12:02

vur schreef:
Ik begrijp niet precies wat je bedoeld Simpelman, maar misschien dat over een tijd het kwartje wel valt. Ik heb al zo vaak ontwikkelingen doorgemaakt, waarbij ik pas na enige tijd echt snapte wat mijn instructeur destijds eigenlijk precies bedoelde. Nu ben ik weer meer bezig met mijn eigen houding, zit en inwerking te verbeteren. Het bit dat ik nu gebruik, bevalt voor nu prima. Eigenlijk heb ik dus de ervaring die Sizzle beschrijft met dubbel gebroken. Maar dus niet bij mijn oudste. Die werd mooi zachter in de aanleuning met de dubbel gebroken in plaats van drammerig daarin te zijn. Maar de twee jongsten hadden er geen vertrouwen in. Ik voelde niks in mijn hand, ze kiepten er constant achter, ze knabbelden niet rustig op het bit, maar waren heel zenuwachtig in de mond en daarbij dus alle andere onwenselijke verschijnijningsvormen in het lichaam die ik bij de opleiding van een jong zee gevoelig paard niet kan gevruiken. Dus waar het aan ligt, daar ligt het aan, ik weet het niet, maar op dit moment van de opleiding werkt het voor mij voor geen meter.

Alleen maar voor de discussie.
Wanneer de hand of een bit te sterk inwerken dan gaat een paard er tegenin of erachter.
Beide zijn aanwijzingen voor de ruiter, het is niet het paard maar de ruiter die hier de oorzaak van is, laat de teugel los en het probleem is opgelost.

Bij een bit dat meer op de lagen inwerkt neemt nu een paard aanleuning, maar hier zet ik een vraagteken bij.
Bij een bit dat meer op de tong inwerkt gaat het paard achter het bit.

De tong is vrijwel zeker gevoeliger dan de lippen.
Conclusie bij het gebruik van een dubbelgebroken bit dat meer op de tong inwerkt moet de ruiterhand veel zachter zijn dan bij gebruik van een enkelgebroken dat op de lippen inwerkt en waar een paard gemakkelijker druk op durft te nemen.

Het vraagteken: is die aanleuning hier niet een vorm van verdediging, het zekere voor het onzekere nemen?
Dan wel, geven wij het paard in het algemeen wel voldoende lichtheid, denk aan het strekken naar het bit.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:36

Simpelman schreef:
Anoniem schreef:
Myler is heel scherp. Daar verkloot je echt je paardenmond mee.

Is ook mijn ervaring.
Ik heb een keer een level 2 besteld om te proberen (40 bitten in de kast), afgaand op het mooie verhaal.
Het paard dat ik ermee reed nam geen aanleuning aan het Myler bit, het ligt nu ook in de kast.

Zo liggen er bij mij ook twee. Mijn hengst geeft de voorkeur aan dubbel gebroken water trens van sensogan. De merrie heeft een rvs dubbel gebroken kneveltrens.

Ik merk aan mijn paard dat ie onzeker wordt van veel in de stretch lopen. Niet alleen met rijden maar in de hele omgang werd het een zenuwachtige draak. Hij heeft mij zelfs erg gebeten. Hij wilde ook steeds minder beneden blijven.

Nu rijdt ik met een contact zoals ik mijn kinderen aan de hand hou. Soms wat steviger (net als wanneer de kinderen moeten opletten bij bijvoorbeeld oversteken). Hij is nu weer plezierig, onder het zadel, aan de longe én aan de hand.

Omdat ik zaterdag (voor het eerst in mijn leven :o) op wedstrijd ga heb ik de proefjes geoefend en ontdekt dat ie graag op de volte even de hals strekt en dan ook fijne aanleuning houdt. Kennelijk voelt hij zich daar prettiger bij.

We gaan op wedstrijd omdat ik het leuk vindt om ook eens met mijn paard op stap te gaan. Ook heel spannend, want ik weet er dus eigenlijk niks van :D

Ik vind het moeilijk om in draf mijn handen net zo stil te houden als in galop. Hebben jullie tips? Het is niet heel erg hoor, maar mijn paard is nogal gevoelig, als ik met mijn ogen knippert heeft ie het al door.

Fijn filmpje Starbreeze! Leuk hè, zo oefenen met je kinderen. Kun je lekker doseren!

La Pucelle: ik vind jouw toevoegingen zeker waardevol. Op diverse manieren :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:51

Simpelman, ik vind je beredenering niet logisch. Zo als je het nu beschrijft zou dubbelgebroken juist vreselijk scherp zijn en dat is ook weer overdreven.

Friet is een paard die totaal geen druk tolereert zonder overdreven te reageren. Juist zij loopt beter op een dubbelgebroken en hangt daar zelfs in. Dallas zoekt daarentegen ook aan een losse teugel geen verbinding met een dubbelgebroken bit.
Aangezien zei aan kaptoom met bit ingereden is durf ik echt wel voor 100% te zeggen dat ik er niet te veel druk op gezet heb, juist bij haar niet.

Ik hou het gewoon op verschil in anatomie en verschil in voorkeur voor losse danwel vastere structuren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 13:27

Sizzle schreef:
Simpelman, ik vind je beredenering niet logisch.

Friet is een paard die totaal geen druk tolereert zonder overdreven te reageren.
Juist zij loopt beter op een dubbelgebroken en hangt daar zelfs in.
Dallas zoekt daarentegen ook aan een losse teugel geen verbinding met een dubbelgebroken bit.
Aangezien ze aan kaptoom met bit ingereden is durf ik echt wel voor 100% te zeggen dat ik er niet te veel druk op gezet heb, juist bij haar niet.

Ik vindt jouw redenering niet zo logisch....
Friet tolereert totaal geen druk maar hangt op een dubbelgebroken?
Aan een losse teugel hoeft een paard toch ook geen verbinding te zoeken, het is niet mogelijk.

Ik heb ook nergens bedoeld te zeggen dat er druk door jou gezét wordt, ik redeneer.
Wat ik probeer aan te voeren is dat we mischien in ons leven een ander beeld van aanleuning hebben gevormd dan wat dat zou kunnen of misschien zou moeten zijn.
We verwachten misschien een zekere druk en mogelijk creeëren/manipuleren we die zelf omdat het ons verwachtingspatroon vervult.
Ik denk te zien dat heel veel mensen de teugels nét zo kort instellen dat er voor het paard niet zoveel anders opzit dan "aanleuning" te nemen.
Hier van uit werkt men dan aan nageeflijkheid en het paard blijft tussen het bit en het nageven.
Het paard wordt in een boog gezet waar het niet uit kan ontsnappen en moet hierbinnen nageven en dat leidt inderdaad tot loslaten in de rug, maar niet tot Dürchlassigheit....

Ik probeer de totale bovenlijn te verlengen, telkens tot aan de begrenzing, we noemen het het reiken naar het bit.
Het bit is VOOR het punt waar ik het paard nog mechanisch kan controleren.
De aanleuning is nu minimaal maar permanent, het bit ligt los op de tong, het paard rommelt ermee.(net als wij wanneer we iets in de mond hebben)
Met kruishulpen en benen vraag ik zonodig oprichting waardoor het paard tégen het bit komt en nageeft (is onzichtbaar) en zich in het nageven relatief verder opricht.
Het bit is dan weer VOOR "het punt", het paard moet er naar reiken.
Het totale gevoel is het opgeven van mechanische contrôle, het paard is vrij, alsof ik een wortel aan een hengel voor zijn neus hang.

Zo heb ik het geleerd en begrepen.
Phillip Karl doet vrijwel hetzelfde op een andere manier
Manolo Mendez werkt zo.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 13-12-15 13:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:31

Maar dan ben je dus meer op de barocke stijl aan het rijden?

Ik geloof dat ik je niet helemaal volg.

Als een paard letterlijk van de hand weg krult en op geen enkele manier naar de ruiterhand wil komen. Dan is dat toch gewoon niet de juiste keuze van het bit?
Dan kan mij het weinig schelen wat voor bit dat is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 13:33

Het verschil met Barok is dat er nu een spanningsboog over de bovenlijn gevormd wordt, het paard komt is een natuurlijke houding.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:40

Maar zou jij dan met een bit blijven rijden waarmee een paard op geen enkele manier de hand wenst te zoeken?
Ik vind dat niet fijn, geeft alleen maar gekantel en druk gedoe in de mond.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 13:42

Wanneer paard geleerd heeft de hals te strekken dan zal hij altijd aan het bit komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:46

Simpelman schreef:
Wanneer paard geleerd heeft de hals te strekken dan zal hij altijd aan het bit komen.

Dat vind ik dus reinste kul, sorry dat ik het zo zeg.

Ik heb twee paarden die beide volgens het vwnw principe ingereden zijn.
Beide volgen de hand en zijn op elk moment en in elke gang lang te maken.
Maar gooi ik bij Dalles er een dubbelgebroken bit in, dan valt er niet meer hals te strekken, dan blijft ze rond.
Gooi ik er bij friet een enkelgebroken in dan gaat ze hikken en met het hoofd slaan.

Het past dan gewoon niet bij de vorm van de mond.

Ken ook een fries die een laag rooster heeft. Met een ongebroken trens is hij heel makkelijk, ieder ander bit geeft je een blaue neus.

Sizzle kon ik alles ingooien die liep gewoon zoals ze liep.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:29

Dat geloof ik ook niet. Mijn paard kan prima zijn hals strekken, maar komt daarvoor niet per se aan het bit.
De merrie kon heeeeeel goed stofzuigen, maar was nooit echt fijn aan het bit.
Mijn oude merrie was heel makkelijk, en mocht je ook gelijk welk bit ingooien. En die heeft heel haar leven lang een sprenger gehad. En kon ik met alle gemak instellen hoe ik het wou.
Mijn huidig paard gaf duidelijk aan dat hij een sprenger niet fijn vond, en de neue schuele wel. Terwijl de neue schule meer anatomisch gevormd is, en dunner...
Dus ligt meer op de lagen. En dat vind hij ok.
De merrie was een heel moeilijke met haar mond, we hebben ook nooit echt iets fijn gevonden, ook bitloos geprobeerd... En daar had ik natuurlijk ook mijn vraagtekens bij, ik heb nog altijd heel veel vraagtekens bij dat paard. Die liep het fijnst als ze haar tong over het bit gooide. Dan nam ze aanleuning. Maar dat was een heel vreemd paard, waar ik enorm veel mensen heb laten naar kijken, die helaas altijd wat vonden maar nooit geen oplossing hadden. Ook al was het 'probleem' dan opgelost volgens hun. Verschillende 'methodes' van rijden heb geprobeerd, mensen laten rijden. Maar echt goed lopen deed ze jammer genoeg niet. Nu gaat ze als recreatiepaard door het leven, veel wandelen en een sprongetje. Maar die aanleuning is nog altijd niets waard.

Daarom dat het van belang is gewoon logisch te redeneren en te kijken naar je paard. Ipv allerlei methodes en manieren op te zoeken. Soms is gezond verstand de beste oplossing.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:36

Net ff naar de epplejeck geraced en een dubbel gebroken knevel 14 mm opgepikt.. Na 2 wkn met de enkel gebroken knevel te hebben gereden weer gauw terug naar dubbel gebroken..Ik heb geen gevoel met de enkel gebroken.. Geen idee waarom niet maar t is zo..

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:54

Citaat:
Ik kom bij mijn huidige paarden op een enkelgebroken watertrens uit. Het zijn bloedbeestjes die heel gevoelig zijn. De dubbelgebroken watertrens versterkt de onrust in de mond en geeft mij een te lichte onvaste aanleuning.

Ik heb dan geen bloedbeestje maar wel een gevoelig paard wat je niet altijd denkt een haf.

Ik heb een dubbelgebroken sprenger bit anatomisch gevormd, maar hier loopt mijn haf slecht op,
hoofd in de lucht, trekken aan de teugels. Wil het bit eigenlijk niet in doen.
Kortom protest.

Ik rij nu met een enkelgebroken onderleg trensje en ze loopt netjes, lang en laag, rustig in de aanleuning.
zonder gemopper doet ze het bit, geen protest.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:59

Ik begrijp denk ik wel wat Simpelman probeert te zeggen. Misschien zijn we wel gewend aan een wat zwaardere aanleuning dan nodig is. Als een paard een dubbel gebroken passende trens niet accepteert kan er misschien ook wat anders, rijtechnisch, aan de hand zijn.